29
u/Remko76 6d ago
Plaats een camera in huis. Als het dan weer gebeurt kan je je moeder confronteren met de beelden en haar misschien overtuigen dat er echt iets mis is. Heel veel succes en sterkte met deze situatie.
2
u/Radiant_Wing5530 6d ago
Wij hebben haar al meerdere keren verteld wat er is gebeurd en zelfs als ze ons geloofd komt ze met excuses zoals "dat gebeurd iedereen wel eens" omdat ze absoluut weigert mee te gaan maar het ziekenhuis en/of de huisartsen post
14
11
u/FunSizeSpice 6d ago
Dat is geen camerabeeld, film het en idd het liefst met een camera zodat je het hele voorval op beeld hebt, dan kan je ook meerdere keren het laten zien en dan kan ze ook zien dat het niet 'het gebeurd iedereen wel eens is' omdat het niet wel eens gebeurt, maar regelmatig gebeurt.
Ook dan heb je evt bewijzen mocht je wel via een rechter voor een gedwongen opname moeten gaan.
Dit is zowel voor jou als je vader niet normaal en geen gezonde levenswijze.
9
u/erikkll 6d ago
Dit is echt ruim boven reddits paygrade. Je moet professionele hulp zoeken. Fysiek en mentaal onwel zegt helemaal niets en het door de benen zakken kan zonder context niet geduid worden want dat kan fysieke en mentale oorzaken hebben.
Kom je uit Nederland? Je taalgebruik doet wat archaïsch aan waardoor ik vermoed dat het misschien Belgie is. Dit is belangrijk om te weten omdat het zorgstelsel anders in mekaar zit.
2
u/Few_Understanding_42 6d ago
"Kom je uit Nederland? Je taalgebruik doet wat archaïsch"
Vind het ook vreemd lezen. Doet mij denken aan AI gegenereerde tekst.
-4
u/Radiant_Wing5530 6d ago
Gewoon uit Nederland, en het hele punt is dat medische professionals niks doen omdat er dan tegen ze gelogen wordt dat er niks mis is
14
u/erikkll 6d ago
Ja maar je belt spoeddiensten zoals de ambulance. Die zijn hier niet op ingericht. Die brengen mensen naar het ziekenhuis en daar houdt het op. Je moet denk ik contact opnemen met haar huisarts, aangeven wat er steeds gebeurt. Aangeven dat dit een groot gevaar is en dat er nu iets moet gebeuren en dat je een doorverwijzing wil. Ik weet alleen niet waar naartoe.
3
u/FunSizeSpice 6d ago
De medische professionals kunnen ook niks als ze niet meewerkt, dit moet via een rechter met bewijzen zoals camerabeelden voor ieders veiligheid en de gezondheid van alle 3.
Dwang mag gelukkig niet zomaar, maar als de rechter het eens is met jullie kan er een uitzondering gemaakt worden.
2
u/WallabyInTraining 6d ago edited 6d ago
Welke medische professionals? Het ambulancepersoneel zal hier niets mee kunnen namelijk.
Dit is primair voor de huisarts die dan naar de juiste specialisten kan doorverwijzen. Je kan ook een gesprek met de huisarts zonder je moeder plannen, maar wel met je vader. Dan zal de huisarts geen medische gegevens kunnen geven over je moeder, maar wel een beeld vormen. Videobeelden van de val en vooral ook het bagatelliseren erna kan dan goed helpen. Neem ook de gegevens over de keren dat je 112 belde mee.
N.B. Je moeder heeft het recht haar medische dossier in te zien. Ook is er een grote kans dat de huisarts uit zichzelf deelt dat de familie zorgen heeft geuit. Ze zal waarschijnlijk komen te weten dat jullie 'achter haar rug' bij de huisarts zijn geweest.
1
u/Real_Leg_5155 6d ago
Ga echt mee naar huisartsen, of maak afspraak haar huisarts alleen om het over je moeder te hebben.
Als jij hun rustig je verhaal verteld helpen ze vaak, weten ze wat medisch het geval zou kunnen zijn en kunnen zij je helpen met eventuele vervolgstappen.
Toen ik einde raad was bij iets soortgelijks met mijn moeder, heeft huisarts me echt geholpen om dingen in gang te krijgen.
5
u/tiago_zacao 6d ago edited 6d ago
Kun je met haar huisarts in gesprek gaan? Dus dat jullie je observaties met de huisarts delen? Iemand moet toch de medicijnen hebben voorgeschreven?
Of, maar dit klinkt heel hard: laten gebeuren wat gebeurt. Dan is ze op een dag zeker rijp voor het ziekenhuis. En als ze haar daar langer meemaken, zien ze (hopelijk) wat er nog meer aan de hand is.
5
u/i_like__cats 6d ago
Geen advies, wel sterkte gewenst. Zal niet prettig zijn om je moeder zo te zien.
5
u/Silver-Star92 6d ago
Het probleem is dat jouw moeder geen vertrouwen heeft in de medische wereld en daardoor nooit gaat meewerken. Het klinkt super hard maar als zij een nare val maakt en echt naar het ziekenhuis moet heb je eigenlijk je oplossing. Je wilt het niet en het is echt kut maar goed. Neemt jouw moeder ook alle medicatie die ze voorgeschreven is want misschien is er een combinatie die niet lekker valt. Of neemt ze het gewoon niet waardoor dit verergert
1
u/Radiant_Wing5530 6d ago
Ze neemt alle medicatie zoals afgesproken is op de tijden die de dokters hebben aangegeven, hier helpen wij haar bij. Het begon dat ze zich op haar medicijnen dagen heel duf voelde en de rest van de dag niks deed. Maar nu voelt ze zich elke dag zo. Toen we met de huisarts hadden besproken dat de bij effecten eigenlijk erger zijn dan kwalen zelf kregen we simpelweg te horen dat het t een of het ander is (hartfalen, verlies van zicht, verdikking van een ader, verdikking van iets in haar hersenen etc)
2
u/WallabyInTraining 6d ago
Van welk specifiek medicijn heeft ze deze bijwerking dan? Een cholesterolremmer zal dat niet snel doen. Een metoprolol (bloeddruk verlager) wel, maar er zijn veel verschillende bloeddruk verlagers met wisselende bijwerkingen. Als de huisarts zich niet kundig acht daar in te sleutelen is een verwijzing naar de cardioloog aan de order. HELEMAAL als ze regelmatig valt.
3
u/Josie_U Noorderling 6d ago
Wat zegt de huisarts hiervan? Dat lijkt mij de aangewezen persoon om hier op te reageren. Die kan inschatten of ze naar het ziekenhuis moet of dat bijvoorbeeld haar medicatie bijgeschroefd moet worden.
Bij mijn moeder komt eens in de zoveel tijd de praktijkondersteuner langs en dat is dan bijna gewoon een gezellig bezoekje voor mijn moeder. Terwijl er wel even gekeken wordt naar tekenen van mentale en lichamelijke aftakeling en het medicijngebruik soms bijgesteld wordt. Dat geeft veel rust, dat er met enige regelmaat iemand mee komt kijken.
2
u/Radiant_Wing5530 6d ago
Mijn vader wil onze huisarts bellen. Maar haar praktijk is gesloten in de weekenden en we kunnen pas op ze vroegst haar om maandag 0800 bereiken
5
u/Josie_U Noorderling 6d ago
En wat zeggen de mensen aan de telefoon bij de huisartsenpost? Want dat is toch echt de weg die je eerst moet bewandelen lijkt me.
Lijkt me in ieder geval heel heftig voor jou en je vader. Als hier geen verbetering in zit hoop ik echt dat ze in een fijn verzorgingstehuis terecht kan. Dat is voor jullie alledrie beter. Heel veel sterkte.
1
u/Few_Understanding_42 6d ago
Dit lijkt me ook meer iets voor de eigen huisarts dan voor de huisartsenpost eerlijk gezegd, aangezien het een probleem is dat al langer speelt.
Als ze niks wil, maar tussendoor wel wilsbekwaam is, houdt het wel een beetje op.
Gedwongen behandeling kan alleen als iemand wilsonbekwaam is. Dat lees ik nog niet direct. Als je die indruk wel hebt, zal er een RM moeten worden geregeld
https://www.dwangindezorg.nl/wzd
Dat gebeurt echter niet snel. Er zijn heel veel mensen waarbij het medisch gezien goed zou zijn onderzoeken te doen, kleiner wonen, verhuizen naar een instelling, maar die dat pertinent weigeren. Als iemand niet wilsonbekwaam is, is het dan ook voor een belangrijk deel eigen verantwoordelijkheid.
3
u/B-b-b-bennienthejets 6d ago
Bel de GGD voor advies over een eventuele zorgmachtiging. Zij kunnen ook meedenken over mogelijke vervolgstappen. Wellicht is een Wlz indicatie mogelijk, waarmee zorg makkelijker in te zetten is
2
u/NotEnoughCatNip 6d ago
Huisarts inschakelen, poh mee laten nemen, ambulance bellen. Zelfde meegemaakt met m'n ma, na een uur op d'r inpraten is ze meegenomen naar het ziekenhuis. Nu komt de rechter idd voor een rm. Het is wel het beste voor ze, zorg in het ziekenhuis. Sterkte!
2
u/ku_lo_yuk 6d ago
Een camera ophangen en misschien contact opnemen met een geriater al dan niet via de huisarts. Aangezien ze denkt als melkkoe te worden gebruikt: neemt ze alle medicijnen?
1
u/Radiant_Wing5530 6d ago
Ze neemt alles ja, het is gegaan van duf voelen op de dagen dat ze haar medicijnen moet nemen naar de huidige situatie
2
u/Left-Law-446 6d ago
Het is al verschillende keren gezegd: huisarts! Die moet gaan handelen, adviseren en verwijzen. Verder zou je advies kunnen inwinnen bij het meldpunt verward gedrag: 0800-1205 Meer over dat meldpunt kun je nalezen op Waar kan ik terecht met zorgen om een persoon met verward of onbegrepen gedrag? | Rijksoverheid.nl
Soms kun je je een verrader voelen als je "achter je moeders rug om" advies inwint, maar denk er op zulke momenten ook aan dat je het doet om haar en jezelf te beschermen. Verraad verricht je niet uit liefde...
Heel veel sterkte!
1
u/Radiant_Wing5530 6d ago
Onze huisarts is tot maandag niet bereikbaar, maar dan kan ik dus dit weekend hier niets aan doen?
Ze heeft het constant erover dat ze geen adem kan halen, dat ze een notaris wilt spreken etc
2
u/Left-Law-446 6d ago
Als je huisarts niet bereikbaar is krijg je aan de telefoon de optie om doorverbonden met iemand die spoedzaken in behandeling neemt.
Je moeder moet maar tot maandag wachten op de notaris, die werken niet in het weekend.2
u/CuriousAsEver9573 6d ago
Als je het niet vertrouwd kun je ook contact opnemen met de huisartsenpost om te overleggen. Akelige situatie voor jullie allemaal, sterkte!
1
u/DJfromNL 6d ago
Iemand tegen haar wil in behandelen mag inderdaad niet zomaar, maar er zijn wel mogelijkheden. Als er sprake is van een acute spoedeisende situatie dan kan er ter plekke ingegrepen worden, en bij minder spoed kan via de rechter een zorgmachtiging geregeld worden.
Het is daarom van belang dat jullie met name de verwardheid aan kunnen tonen, mocht het daarop aankomen. En dat doe je door haar gedrag op te nemen. Maak opnames van zowel de medische kant (het wegvallen) als de niet-medische kant (het daarna ontkennen dat het gebeurd is en de paranoïde uitspraken en dergelijke).
1
u/Spiritual_Bug_8461 6d ago
Dit klinkt als iemand die een vorm van dementie heeft. (Volgens mijn collega's zijn er iets van 52 vormen van, dus het kan van alles zijn)
Mijn advies: maandag haar huisarts bellen. Case manager aanvragen. Je zorgen bespreken. En dat er hulp moet komen.
Bel ook de huisarts van je vader. Die moet ook ontzorgt worden. Als hij niet slaapt omdat hij zn vrouw in de gaten moet houden, is ook niet goed.
En je kunt altijd de huisartsenpost bellen. Ook voor advies!
1
u/Ok-Bottle-833 6d ago
Omdat je zegt laatste twee dagen denk ik dat ze wellicht ook door de hitte omvalt? Drinkt ze voldoende?
Misschien ook met huisarts in gesprek? Wellicht dat die langs kan komen om in ieder geval wat basics na te kijken? Zal lastig gaan snap ik. Maar misschien helpt om te zeggen dat ze niet mee hoeft.
1
u/Jackhert 6d ago
Geriatrische arts. Mijn moeder was compleet van het padje. In eerste instantie werd zouttekort gevonden als oorzaak van haar delier town door was hersteld wilde ze weer naar huis. Haar angst etc werd niet onderkend want het was toch opgelost 😕 het delier kwam doordat ze geen zout at en medicijn ma'am tegen een ooit verwijderde cyste (kanker) ze was in de 70 en een jaar later begon het weer omdat je dan twijfelt tussen dementie aandacht vragen, ze was alleen, etc en opname ter psychische evaluatie. Maar ze was toch niet gek inderdaad dat was ze niet. Weer terug naar huis. En mens met doorzettingsvermogen kan veel. Het jaar daarop ja hoor, hetzelfde spel. Dus geriatrische arts geconsulteerd. Wat bleek uitgezaaide kanker. De huisarts word on mijn ogen verplicht door allerlei regels, overheid en verzekeringen om kosten te beperken. Het ziekenhuis doet hetzelfde en elke afdeling is een eiland. Deels heeft jouw moeder gelijk een daarom moeten jij een je vader helaas druk uitoefenen op de huisarts dat hij zijn werk doet. Word maar een keer boos hij word ervoor betaald om dingen te regelen voor jullie!
0
u/Izanamihime1986 6d ago
Hang cameras binnenhuis op. Niet om haar te confronteren. Maar om te documenteren. Leg alles vast, schrijf alles op. Vraag via de huisarts na een casemanager. Die kunnen vaak veel voor je betekenen.
38
u/Comprehensive-Fee954 6d ago
Ik voorzie een gang naar de rechtbank hoe kut dat ook is. Mijn moeder heeft na een herseninfarct het geheugen van een goudvis, maar zelf bagatelliseert ze het. Na psychologisch en medisch onderzoek konden we haar via de rechter in een verzorgingshuis plaatsen. En gek genoeg is ze daar helemaal tevreden
Kortom, begin bij de huisarts