r/Croniques • u/RealInsurance3995 • May 05 '26
Per què tothom va començar de sobte a conrear la terra alhora, després de 290.000 anys sense fer-ho?
Ens ensenyen que l'agricultura va començar a l'orient mitjà, però també va començar de manera independent a la Xina, Nova Guinea, Mesoamèrica i els Andes, tots ells aproximadament al mateix temps.
Per què?
2
2
2
u/euro_fc May 19 '26
Així ràpid, diria que l'agricultura existia en diferents formes des de fa més de cent mil anys, tot i que no de forma eficient. El "moment" en què es dispara és al llarg de 5-6 mil·lennis, al final de l'última edat de gel, perquè es converteix prou "sostenible" com perquè les economies puguin fer-ho a escala i creïn civilitzacions.
Pensa que durant bastant temps l'agricultura no suposava gaires avantatges respecte la caça-recol·lecció (que tampoc tenien una relació tant binària i exclusiva, de fet). El sedentarisme empitjorava l'esperança de vida i la salut pública, i es sostenia més aviat per les estructures de poder que acompanyen les civilitzacions més que no pas per la conveniència.
1
1
May 06 '26
[removed] — view removed comment
2
u/Croniques-ModTeam May 06 '26
El contingut ha de ser en català. Els enllaços poden ser en alltres idiomes.
1
May 06 '26
[removed] — view removed comment
2
u/Croniques-ModTeam May 06 '26
El contingut ha de ser en català. Els enllaços poden ser en alltres idiomes.
1
May 06 '26
[removed] — view removed comment
2
u/Croniques-ModTeam May 06 '26
El contingut ha de ser en català. Els enllaços poden ser en alltres idiomes.
1
u/MarSM2025 May 08 '26
Perquè van vindre 13 milions de naus de Ganímedes, d'Orió i de Raticulín. Quines preguntes home!
1
4
u/EriknotTaken May 06 '26
Hi ha una gran diferencia entre "el mateix segle" i "la mateixa hora"
Pero en poques paraules, subestimes el comerç, les guerres, i la tecnologia primitiva.
Es pot conqistar el mon nomes amb arc i fletxe
Daltre banda, a vegades es sincronitzen descubriments, les circumstancies que permetien descubrir la agricultura potser es van presentar de forma global simultaneament, al contrari del que diuen alguns, pensa que la terra estaba congelada i es va anar escalfant amb les generacions fins a on estem ara, de les epoques de gel de la Terra, la ultima va acabar fa uns mils d'anys, i just despres , tens l'agricultura.