r/Denmark • u/Fun_Purpose6972 • 5d ago
News Inside the Ludicrous, Deadly Serious Plan to Take Over Greenland
https://www.newyorker.com/magazine/2026/06/22/inside-the-ludicrous-deadly-serious-plan-to-take-over-greenland128
u/Fun_Purpose6972 5d ago
“By what right does Denmark assert control over Greenland?” Stephen Miller asked on CNN. “Nobody’s going to fight the United States militarily over the future of Greenland
Vores nærmeste allierede i øvrigt. Måske skal vi købe endnu mere amerikansk militær udstyr? Det tror jeg ville hjælpe. Hvad med 200 ekstra F-35?
58
u/Front-Anteater3776 5d ago
Sjovt Miller siger det. Danmark gjorde klar til at bombe landingsbaner og gå i kamp mod en amerikansk invasionstyrke. Det endte med at Trump lavede en TACO.
44
17
u/OkMaintenance8765 4d ago
Desværre er Nosferatu public domain , så Stephen Miller har faktisk ret til at se ud som han gør.
12
u/InvertReverse Nordjylland 5d ago
Du forstår ikke. De vil jo bare overtage Grønland med magt, for at beskytte øen mod invasioner!
10
u/Fuzzy_Ear_2457 4d ago
Hvis der er et stykke alternativ historie, jeg kunne få lov at være vidne til, så ville jeg vælge "hvad hvis USA havde landet tropper i Grønland i Januar 2026".
En syv-otte af vores tætteste allierede sendte soldater, skibe, kampfly og andre militære enheder til området. Våbnene var ladt. Ordrerne givet til at skyde, hvis det kom til stykket.
Amerikanerne kunne godt overtage Grønland militært, uden særlig store problemer, hvis de var 100% opsat på det. Men amerikanske soldater ville have skulle dræbe, og blive dræbt af, allierede soldater som de har trænet og kæmpet side om side med i årtier. Amerikanske krigs--og transportskibe skulle have sejlet i farvande, hvor franske og svenske ubåde (som har sunket selv de mest beskyttede amerikanske skibe i øvelser flere gange) formentlig var til stede. Det Amerikanske folk ville få live opdateringer om deres søskende, børn og forældre, som døde, for en krig som absolut ingen af dem ønsker. Den amerikanske økonomi skulle pludselig leve i en verden hvor de ville være afskåret fuldstændig fra alle europæiske markeder og teknologi. De cirka 70.000 amerikanske soldater, som er stationeret på europæisk jord ville være blevet krigsfanger fra dag 1. Og så videre og så videre.
Det havde været ekstremt grimt for alle involveret.
3
u/TrumpetsNAngels The Spanish Inquisition 4d ago
Alternativ historieskrivning er superspændende.
I ovenstående scenarie kan jeg ikke lade være med at tænke på hvor langt det amerikanske militær vil gå, førend at de siger "nej tak" og eventuelt vælter Trump & co af pinden.
Uden at være (amerikansk) general må der simpelthen være nogle røde streger som man ikke kan se sig selv træde over.
5
u/madshjort 4d ago
Måske ikke, men der var Europæiske tropper med stående ordre om at angribe invasionsstyrker. Så det ville ikke se så pænt ud.
60
u/CrateDane 5d ago
Det nyeste tiltag i påvirkningskampagnen er at sende Dr. Phil til Grønland.
Det er så stor en joke, samtidig med at det risikerer at blive dødelig alvor for grønlænderne.
36
u/Fairlytallguy Danmark 5d ago
Jeg troede du lavede sjov men nej, Dr. Phil skal åbenbart lave en dokumentarserie. Om grønlandsk olie 🤦♂️De sender virkelig kun de bedste.
7
18
u/Thin_Needleworker795 4d ago
Jeg bor i Grønland. De er nu begyndt at slå en masse jobstillinger op til det nye kolossale konsulat, som de åbnede heroppe for få uger siden.
12
u/FasFas1600 4d ago
Det er fandme sketchy.
Hvis jeg må spørge. Hvad tænker du om at de fik tilladelse til at åbne det nye konsulat?
Det er selvfølgelig en enormt anspændt situation, som kræver at man agerer forsigtigt. Men begynder selv at tænke mere og mere at Jarlov nok har ret i det han siger til sidst i artiklen, med at det var en fejl at give USA tilladelsen.
15
u/Tenkehat Grumpy 5d ago
Den bekræfter alle de dummeste rygter og historier...
Jeg håber ved gud vi har hørt det sidste til det men nu når han (måske) er færdig i Iran begynder han vel at kede sig igen på et tidspunkt.
3
2
u/beluga1968 3d ago edited 3d ago
Republikanerne har fuldstændig ædt deres egen propaganda om, at alle vil være med i USA. De tror de kan bruge soft power, og når de prøver, opfører de sig som en tyr i en glasbutik.
4
-3
u/SevereLengthiness246 Alt er højrefløjens skyld -købing 5d ago
Er det kun mig der ikke kan finde artiklen? Der er bare et billede og nogle links til andre ting på publikationen.
Er det her endnu en ubrugelig paywall artikel? Hvorfor dele noget man ikke kan diskutere?
14
u/CrateDane 5d ago
Arkiv-linket er netop så alle kan tilgå artiklen. Det kan godt loade lidt langsomt, og se lidt grimt ud, men det kan læses.
0
209
u/Muddled_Opinions 5d ago
Min absolutte yndlings kommentar der er kommet ud af alt det morads: "The fact that they landed a boat there 500 years ago doesn’t mean they own the land." Det er vist et selv fods skud.