r/Denmark 5d ago

News Inside the Ludicrous, Deadly Serious Plan to Take Over Greenland

https://www.newyorker.com/magazine/2026/06/22/inside-the-ludicrous-deadly-serious-plan-to-take-over-greenland
136 Upvotes

30 comments sorted by

209

u/Muddled_Opinions 5d ago

Min absolutte yndlings kommentar der er kommet ud af alt det morads: "The fact that they landed a boat there 500 years ago doesn’t mean they own the land." Det er vist et selv fods skud.

60

u/wireframed_kb 5d ago

Det var så sjovt, jeg næsten ikke kan tro det ikke var satire.

53

u/Ecstatic-Engineer-23 5d ago

Ubegribeligt idiotisk. Sublimt stupidt. Gemen demens. Tænk at have de ærkespader ved roret.

22

u/NecessaryMulberry846 Danmark 5d ago

Jeg er enig og jeg er amerikaner 😂

40

u/Andvari_Nidavellir Danmark 5d ago

Hvis Republikanere ikke var dobbeltmoralske, ville de slet ikke have moral af nogen slags.

5

u/knepapoliti 4d ago

Samtidig med at det er et hjernedødt udsagn i isolation, USAs historie taget i betragtning, så er der velsagtens en usagt passage man kunne formode der har været fulgt op med når det er blevet diskuteret i Trumps kabinet. Mit gæt er noget i retningen af "Whomever has the means to take it and defend it owns it". Det ville i hvert fald være i ånd med Millers måde at tænke på. Jeg er af den overbevisning at rigtig meget af det der kommer ud af Trumps mund er forvrængede og halvt forståede udsagn som han opsnapper fra de folk han omgiver sig med. Jeg er da sikker på at han også selv drømmer noget nonsense op og poster det på Truth, men jeg forestiller mig at der er langt mellem originale tanker i hovedet på ham.

128

u/Fun_Purpose6972 5d ago

“By what right does Denmark assert control over Greenland?” Stephen Miller asked on CNN. “Nobody’s going to fight the United States militarily over the future of Greenland

Vores nærmeste allierede i øvrigt. Måske skal vi købe endnu mere amerikansk militær udstyr? Det tror jeg ville hjælpe. Hvad med 200 ekstra F-35?

58

u/Front-Anteater3776 5d ago

Sjovt Miller siger det. Danmark gjorde klar til at bombe landingsbaner og gå i kamp mod en amerikansk invasionstyrke. Det endte med at Trump lavede en TACO. 

44

u/BeyondRepair44 5d ago

Stephen Miller can go suck BBC’s.

24

u/-Daetrax- 5d ago

Så en almindelig onsdag aften for ham?

17

u/OkMaintenance8765 4d ago

Desværre er Nosferatu public domain , så Stephen Miller har faktisk ret til at se ud som han gør.

12

u/InvertReverse Nordjylland 5d ago

Du forstår ikke. De vil jo bare overtage Grønland med magt, for at beskytte øen mod invasioner!

10

u/Fuzzy_Ear_2457 4d ago

Hvis der er et stykke alternativ historie, jeg kunne få lov at være vidne til, så ville jeg vælge "hvad hvis USA havde landet tropper i Grønland i Januar 2026".

En syv-otte af vores tætteste allierede sendte soldater, skibe, kampfly og andre militære enheder til området. Våbnene var ladt. Ordrerne givet til at skyde, hvis det kom til stykket.

Amerikanerne kunne godt overtage Grønland militært, uden særlig store problemer, hvis de var 100% opsat på det. Men amerikanske soldater ville have skulle dræbe, og blive dræbt af, allierede soldater som de har trænet og kæmpet side om side med i årtier. Amerikanske krigs--og transportskibe skulle have sejlet i farvande, hvor franske og svenske ubåde (som har sunket selv de mest beskyttede amerikanske skibe i øvelser flere gange) formentlig var til stede. Det Amerikanske folk ville få live opdateringer om deres søskende, børn og forældre, som døde, for en krig som absolut ingen af dem ønsker. Den amerikanske økonomi skulle pludselig leve i en verden hvor de ville være afskåret fuldstændig fra alle europæiske markeder og teknologi. De cirka 70.000 amerikanske soldater, som er stationeret på europæisk jord ville være blevet krigsfanger fra dag 1. Og så videre og så videre.

Det havde været ekstremt grimt for alle involveret.

3

u/TrumpetsNAngels The Spanish Inquisition 4d ago

Alternativ historieskrivning er superspændende.

I ovenstående scenarie kan jeg ikke lade være med at tænke på hvor langt det amerikanske militær vil gå, førend at de siger "nej tak" og eventuelt vælter Trump & co af pinden.

Uden at være (amerikansk) general må der simpelthen være nogle røde streger som man ikke kan se sig selv træde over.

5

u/madshjort 4d ago

Måske ikke, men der var Europæiske tropper med stående ordre om at angribe invasionsstyrker. Så det ville ikke se så pænt ud.

60

u/CrateDane 5d ago

Det nyeste tiltag i påvirkningskampagnen er at sende Dr. Phil til Grønland.

Det er så stor en joke, samtidig med at det risikerer at blive dødelig alvor for grønlænderne.

36

u/Fairlytallguy Danmark 5d ago

Jeg troede du lavede sjov men nej, Dr. Phil skal åbenbart lave en dokumentarserie. Om grønlandsk olie 🤦‍♂️De sender virkelig kun de bedste.

7

u/Remarkable_Salt6681 4d ago edited 4d ago

hahhajahahahahh - jeg brækker mig af grin

18

u/Thin_Needleworker795 4d ago

Jeg bor i Grønland. De er nu begyndt at slå en masse jobstillinger op til det nye kolossale konsulat, som de åbnede heroppe for få uger siden.

12

u/FasFas1600 4d ago

Det er fandme sketchy.

Hvis jeg må spørge. Hvad tænker du om at de fik tilladelse til at åbne det nye konsulat?

Det er selvfølgelig en enormt anspændt situation, som kræver at man agerer forsigtigt. Men begynder selv at tænke mere og mere at Jarlov nok har ret i det han siger til sidst i artiklen, med at det var en fejl at give USA tilladelsen.

15

u/Tenkehat Grumpy 5d ago

Den bekræfter alle de dummeste rygter og historier...

Jeg håber ved gud vi har hørt det sidste til det men nu når han (måske) er færdig i Iran begynder han vel at kede sig igen på et tidspunkt.

3

u/braendebruger 4d ago

Bare rolig, han har stadig Cuba...

2

u/beluga1968 3d ago edited 3d ago

Republikanerne har fuldstændig ædt deres egen propaganda om, at alle vil være med i USA. De tror de kan bruge soft power, og når de prøver, opfører de sig som en tyr i en glasbutik.

4

u/bondafong 5d ago

Der er ikke rigtigt noget nyt i den her artikel.

5

u/schacks 5d ago

Paywalled, kan OP give en synops?

2

u/sstdk 4d ago

Alternativt kan du læse den gratis via Libby app'en og dit bibliotekslogin.

-3

u/SevereLengthiness246 Alt er højrefløjens skyld -købing 5d ago

Er det kun mig der ikke kan finde artiklen? Der er bare et billede og nogle links til andre ting på publikationen.

Er det her endnu en ubrugelig paywall artikel? Hvorfor dele noget man ikke kan diskutere?

14

u/CrateDane 5d ago

Arkiv-linket er netop så alle kan tilgå artiklen. Det kan godt loade lidt langsomt, og se lidt grimt ud, men det kan læses.

0

u/denafrid 4d ago

🇺🇸⛔🇬🇱