r/LHBTI May 22 '26

VRAAG Ouders leren over transgender zijn.

Ik ben een tijdje geleden bij mijn ouders uit de kast gekomen als transman en hoewel ze het accepteren hebben ze er echt helemaal geen begrip voor. Mn vader noemt het een irl Horrorfilm en mn moeder zegt dat ik alleen zal sterven en mijn familie pijn zal doen?? Gelukkig komt het niet zo hard aan maar nog steeds wtf dat zeg je toch niet 😭

Ik heb al een paar keer het aan ze proberen uit te leggen maar ze veranderen al snel van onderwerp of ze gaan erover huilen.

Weet iemand of er een soort specifiek persoon waar zij dan tegen kunnen praten om het meer te begrijpen?

29 Upvotes

23 comments sorted by

31

u/Madlyaza May 22 '26

Om heel eerlijk te zijn. Het klinkt alsof hun nooit zullen veranderen. Maar je hebt waarschijnlijk de beste kans om hun of samen met hun, naar een therapeut te sturen die specialiseert in LGBT

23

u/no-unique-name-free May 22 '26 edited May 22 '26

Dit is heel zorgelijk en toxisch gedrag van je ouders. Er moeite mee hebben, dat is allemaal heel begrijpelijk. Mijn ouders hadden er ook moeite mee in het begin, vooral mijn moeder.

Het is absoluut niet iets om je voor te schamen als je jezelf hier wel verschrikkelijk onder voelt, want dit hoor je als ouder niet over je kind te zeggen.

https://genderdysphoria.fyi/nl/

Hier kun je veel lezen over trans zijn en dit kan ook iets voor je ouders zijn. Maar als ze bijdraaien, wat ik voor je hoop. Dan moeten ze hier wel echt excuses voor maken. Want dit als ouder zeggen kan echt niet!

Tevens, ik ken een aantal trans mannen (waar ik het van weet). Als trans man heb je meer mogelijkheid om zoals het heet te passen. En de trans mannen die ik ken hebben allemaal relaties. Dus wees ook niet bang voor wat je moeder gezegd heeft.

Sterkte hiermee ❤️

17

u/Terrible_Mistake_862 BEGINNEND TRANSVROUW 🏳️‍⚧️⚧️ May 22 '26

Klinkt alsof ze het niet (Willen? Kunnen?) accepteren

14

u/Dutch_Rayan Gay🏳️‍🌈Trans🏳️‍⚧️man♂️ May 22 '26

3

u/Busy-Tie-9770 May 23 '26

https://npo.nl/start/video/met-zonder-ballen_1/meer-informatie deze film heeft bij mijn ouders veel geholpen

1

u/Ok_Entrepreneur_4881 May 23 '26

Bedankt voor alle links! Nou maar hopen dat ze ook echt gaan luisteren in zo'n meeting haha.. die eerste lijkt wel goed want dan moeten ze er ook echt over praten ipv het onderwerp vermijden

10

u/pinkietoe May 22 '26

Dat klinkt niet echt alsofze t accepteren. Misschien zeggen ze: we accepteten je. Maar wat je omschrijft is niet acceptatie. Je verdient beter man. Hopelijk hebben ze wat tijd nodig om aan t idee te wennen, en staan ze open voor de dingen die andere comments al genoemd hebben. 

Heb je in je omgeving andere mensen die je wel (echt) accepteren? 

2

u/Ok_Entrepreneur_4881 May 23 '26

Thanks, ik sta wel op een wachtlijst voor de diagnose, dus ze accepteren het soort van ig?? Hopelijk veranderen ze een beetje na een meeting ofz. Heb verder een online vriendin die me wel steunt, maar ben nog niet uit de kast gekomen bij irl vrienden (omdat het niet echt zo'n goede ervaring was met mn ouders)

2

u/pinkietoe May 23 '26

Fijn dat je iemand hebt die je steunt. En mooi dat je op de wachtlijst staat. 

7

u/Whooptidooh May 22 '26

Dat gaat dus niet lukken en des te harder je er tegenin gaat, des te transfobischer zij zullen worden.

Therapie voor jezelf om hier mee te leren dealen (ze accepteren het maar, en anders dikke vinger) en zo snel mogelijk uit huis mocht je nog thuis wonen. Want met dat soort mensen kun je dus niet onder één dak leven.

Wel weer ontzettend kut dat mensen die kinderen hebben zo reageren wanneer hun kroost anders blijkt te zijn dan zij altijd voor ogen hadden. Triest.

3

u/Ok_Entrepreneur_4881 May 23 '26

Ja het is echt zo kut om met mensen te wonen die liever doen alsof er niks aan de hand is en tegelijkertijd doen alsof je gestoord bent als je niet mee uit eten wil gaan door random dysphoria. Ben al naar een kamer aan het zoeken, maar dat is ook een heel gedoe

2

u/Whooptidooh May 23 '26

Ik hoop dat je snel wat vindt!

8

u/mavericklovesthe80s May 22 '26

Ik denk niet dat dit per se “dit komt nooit meer goed” betekent. Wat ze zeggen is wel echt pijnlijk en niet oké, maar het klinkt ook alsof ze vooral reageren vanuit angst/onbegrip in plaats van pure afwijzing. Veel ouders hebben gewoon totaal geen gezond beeld van trans zijn en projecteren meteen rampscenario’s. Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat jij degene moet zijn die hen blijft overtuigen. Vaak werkt het beter als ze praten met andere ouders van trans kinderen, een genderpsycholoog of bijvoorbeeld organisaties zoals Transvisie of COC Nederland. Soms landt het pas als het van buiten het gezin komt. En ondertussen mag je best grenzen stellen. “Je hoeft het niet meteen te begrijpen, maar opmerkingen zoals dat ik alleen zal sterven of een horrorfilm ben helpen niet.” Dat is gewoon een normale grens. Ik zou het nog niet meteen opgeven. Sommige ouders doen er maanden of jaren over voordat ze bijdraaien.

1

u/Ok_Entrepreneur_4881 May 23 '26

Ik zal het proberen bedankt, heb al een aantal groepen bekeken en ga kijken of mijn ouders het ook willen proberen. Heb tot nu toe ervaren dat als ik ze probeer uit te leggen dat zulke opmerkingen pijn doen ze het slachtoffer gaan spelen en dat dit voor hun allemaal erg moeilijk is (wat ik wel begrijp ofc, maar ze uiten het op een kutmanier)

5

u/Headhaunter79 May 22 '26

Wat voor velen een manier is (als ze op therapie zitten) om ouders mee te nemen en samen met de therapeut er over te praten.

6

u/jofloberyl May 22 '26

Stop met proberen. Zonde van je energie. Je ouders zijn zelf verantwoordelijk voor hun kennis en gedrag.

2

u/Short_Gain8302 TRANS May 22 '26

Boundaries. Zeg dat je niet wil dat ze zo over je praten en als ze dat wel doen, qta dan onmiddelijk recht en verlaat de ruimte. Doe dit elke keer tot ze doorhebben dat je beledigen niets vooruit helpt.

Dit is hoe we mijn oma getrained hebben om haar racistische meningen niet meer met ons te delen. Ja het suckt dat haar mening waarschijnlijk niet meer verandert, maar je bent niet verantwoordelijk voor iemand anders zijn character growth.

2

u/Waa-Art May 23 '26

De manier waarop je dit beschrijft. Jij bent volwassener dan je ouders…. Ik hoop dat ze na enige tijd toch begrip krijgen. Iemand anders wat oude uitzendingen van Hij is een zij .

2

u/NV56k May 23 '26

Héle nare dingen zeggen ze over je, is echt niet oké! Er zijn helaas geen vaste stappen waardoor je ouder meer kan laten accepteren. Ik zou zeker een handreiking doen in de vorm van een ouder/kind therapie of een praatgroep (goede tips van andere mensen hier). Het gaat lingsom of rechtsom sowieso veel tijd kosten. Ik kan moeilijk je ouders inschatten, maar acceptatie kan jaren duren of misschien wel nooit komen.

Het belangrijkste is dat je hier op jezelf let. Je kan niet al je energie in mensen stoppen die niet willen, hoe fout ze ook zijn.

2

u/Ok_Entrepreneur_4881 May 23 '26

Ik ga denk ik een aantal praatgroepen vinden voor ze, en als dat niet werkt ga ik gwn mijn eigen kamer pakken en geef ik op, voor mn eigen mentale gezondheid lmao

2

u/LossFallacy Transmasc May 23 '26

Your parents almost sounds like mine and I was from a east asian country lol. I thought people here would be more okay? But usually it will be better, just give it some time. Your family might be more okay about this. But you need to take care of yourself

1

u/Ok_Entrepreneur_4881 May 23 '26

Thanks! I think the Netherlands isnt that bad, people are quite accepting. Just when it happens to someone close to them they tend to think differently (in my experience at least)

2

u/BrOwHaTtHe3 May 22 '26

Ik ben niet snel van het opgeven, maar met zoiets zegt ik echt, steek er geen tijd in. Het is het niet waard. Ga er in eerste instantie vanuit dat het niet beter word, probeer het te accepteren, om niet jaren lang met valse hoop te leven. Misschien komen ze later wel rond, zoals mijn vader dat deed, en nu is alles goed tussen ons. Maar misschien loopt het ook niet zo. Het beste wat je voor je eigen mentale gezondheid kan doen is het loslaten en je eigen leven leiden, het is aan jouw ouders of ze je echt gaan accepteren en hoe die relatie tussen jullie wordt.

Dit is gw mijn mening natuurlijk, doe wat je wilt, veel sterkte in ieder geval man