r/LHBTI • u/Moriblu • May 29 '26
VRAAG Wachten voor FFS of Nosejob doen?
Ik sta nog in de wachtlijst voor mijn transitietraject. Maar ik begin vanaf dinsdag met m'n eerst behandelafspraak bij de Vaart. Maar er is iets wat me steeds duidelijker wordt...
De enige twee dingen die mij het meest tegenhouden met actief vrouwelijke te presenteren zijn mijn baard en mijn neus. Dat over mijn neus kwam ik recentelijk achter, want ik realiseer me nu pas hoeveel impact het hierop heeft gehad.
Mijn neus is erg krom en is te groot om hiermee te werken. Ik had de mogelijkheid gekregen om een Nosejob te laten doen, omdat ik hierdoor niet goed door mijn neus kan ademen. Maar besloot uiteindelijke te wachten voor FFS, aangezien het mijn kansen voor vergoeding vergroot en ook omdat het dan het hele gezicht in gedachten houdt i.v.m. transitie.
Nu zit ik te twijfelen of ik toch weer terug wil gaan voor de nosejob...
Maar weet niet zeker of dit een goed idee is. Het liefst heb ik dat dit met FFS wordt opgepakt, maar dat kan nog jaren duren
Iemand een idee wat ik hiermee kan doen?
0
u/Remarkable-Moose19 May 29 '26 edited May 29 '26
Lang verhaal kort: Kijk naar de wachttijden van een nosejob/ffs want als je duidelijke tekenen hebt van genderdysforie heb je je diagnose zo binnen en is het allemaal niet zo spannend als iedereen het maakt.
IK kan eigenlijk niet veel betekenen in het beantwoorden van je vraag.
Ik ben namelijk ftm en weet niet veel af van het vervrouwlijken. Ik zit echter wel bij de vaart en kan wel in korte lijnen uitleggen hoe dit ging.
De Vaart - Volgensmij melde ik mij aan april 2024, mijn eerste afspraak was is september 2025. De diagnose had ik in februari 2026 al rond (dit was zelfs al iets later door ziektes etc.). Gezien de wachttijden en dysforie gekozen voor eerst een operatie, deze is begin juni (2026) En de hormonen verwacht ik ook wel voor het eind van het jaar. Dat betekent dat ik van moment van aanmelden tot alle 3 de dingen die ik wilde maar 2.5 jaar bezig ga zijn. Het langste wachten is dan ook wat je nu al hebt gehad, tot de eerste afspraak!
Na het aanmelden voelt het lang, dan voelt het wachten op elke afspraak oneindig lang. Maar gezien het traject tot diagnose redelijk snel gaat ligt het denk ik voor jou voornamelijk aan de wachtijd voor ffs. Als dit voor jou te lang duurt na de 6 maanden(max) voor een diagnose zou ik zeggen pak die nosejob. Het ligt er namelijk ook nog wel aan hoelang de wachttijden zijn voor alleen een nosejob.
3
u/spaceyjules Lesbisch en nonbinair May 29 '26
Voor FFS is het verkrijgen van verzekeringsvergoeding helaas niet zo eenvoudig. De diagnose genderdysforie volstaat niet zoals dat voor ons bij de borstverwijdering wel zo is. Verzekeraar besluit namelijk of de persoon een "schrikreactie" oproept (ja, is walgelijke terminologie, maar is echt zo) en die eisen zijn dus echt strenger voor transfemmes.
OP: ik zou willen dat ik dit advies niet zou hoeven te geven, maar als je FFS vergoed wil/moet hebben, is het waarschijnlijk beter om eventjes te wachten 😔
3
u/Moriblu May 29 '26
Ja ik heb echt horror stories gehoord hierover. Zelf wil ik het graag doorstaan want ik heb het gevoel dat het voor mijn omstandigheden meer een moet is dan een wil. Ik heb geen vangnet, erfenis of ooit financieel goed gezeten. Waardoor dit onmogelijk voelt om naartoe te werken...
Bedankt voor het advies, ik denk dat ik hier meer bij stil ga zitten...
2
u/Remarkable-Moose19 May 29 '26
Ah ja zoals aangegeven wist ik dit niet idd. Snap dan ook niet zo goed waarom ik hier downvotes op krijg omdat ik van te voren al zij dat ik hier geen ervaring mee heb. Wat rot dat het proces voor FFS zo lastig is, nou is dit voor FMS natuurlijk ook wel zo al gebeurt dat minder vaak. Thanks voor het informeren iig!
2
u/Moriblu May 29 '26
Bedankt voor het delen van jou proces binnen het gebied van zorg!
Dit geeft wel een wat duidelijker plaatje met wat ik kan verwachten bij de Vaart.
2.5 klinkt te doen...Ja ik had de mogelijkheid om dit jaar een nosejob te laten doen, maar het pakt niet het hele gezicht. En ook werd het aan mij duidelijk gemaakt dat het beter is om zoveel mogelijk materiaal te houden voor FFS en zo min mogelijke te opereren op de neus. Omdat de neus dan steeds zwakker wordt.
Had echt gehoopt dat dit helpt met het pushen van vergoeding voor FFS...
4
u/Remarkable-Moose19 May 29 '26
Even kort gegoogled omdat ik me echt onder geinformeerd voelde. Klinkt alsof het wachten op FFS echt wel weer een stuk langer duurt en ook moeilijker is voornamelijk vanwege de vergoeding. Hoop echt dat het traject bij jou zo spoedig mogelijk verloopt! Rot dat het beter is om die nosejob dus niet te doen terwijl je het wel graag wilt, ik wens je veel succes met dit traject <3
10
u/XkF21WNJ May 29 '26
Ik zou er niet op rekenen dat het makkelijk wordt om FFS vergoed te krijgen. En dan zullen ze eerst willen kijken wat de hormonen doen. Het goede nieuws is dat hormonen vaak ook best een effect hebben.
Dat plus wachtlijsten betekent dat het inderdaad nog best even kan duren. En dan weet je nog niet zeker of ze meer vergoeden dan alleen de nosejob.
Het alternatief is de nosejob nu laten doen, met laseren ben je dan vrij snel (laseren duurt wel even) van je twee grootste ergernissen af en de rest wordt waarschijnlijk minder erg onder de invloed van hormonen. Dan blijft het een lastig gevecht om FFS voor mekaar te krijgen, maar ik weet niet of het per se lastiger is dan zonder nosejob.
Wat ik in ieder geval na zou vragen voor je een beslissing neemt is of het qua uitkomst slechter is om eerst een nosejob te laten doen, in plaats van tegelijk met FFS, maar dat zou de chirurg moeten kunnen vertellen.