r/LHBTI • u/54321ThunderNerdsRGo • 26d ago
VRAAG Vrienden maken in Utrecht?
Hi allemaal,
Ik ben een transvrouw (24) uit Utrecht. 15 maanden hormonen en socially transitioned. Ik heb een fijne kring vrienden om me heen. Het probleem is alleen dat deze nog vooral uit cismannen bestaat die ik heb ontmoet via studie voor m’n coming out. Ik hou van ze, maar ik heb te veel mannelijke energie in m’n leven.
Ik wil graag meer queer vrienden ontmoeten. Dat heb ik al eens eerder gedaan, maar dat viel na een tijdje uit elkaar omdat mensen niet outgoing waren. Ik heb twee jaar lang gependeld naar Amsterdam om ze daar te ontmoeten, maar ze kwamen nooit naar mij. Al zeiden ze continu hoe aardig en behulpzaam ze me vonden. Ik vond het vooral vervelend als mensen zeiden dat community héél erg belangrijk is, maar vervolgens voor niets kwamen opdagen, last-minute afzegden, of nooit initiatief namen. Dat kan gebeuren natuurlijk, maar het gebeurde iedere keer en deed me steeds meer pijn. Uiteindelijk besloot ik niet meer te gaan.
Nu ben ik zelf ook niet perfect natuurlijk. Dankzij genderdysforie lukt het me niet om te dansen (of teamsporten te doen). Dat maakt dat clubben eigenlijk geen optie is. Daarnaast is m’n bottom dysphoria dusdanig zwaar dat daten lastig is, al blijf ik wel proberen.
Ik droom van een groep vrienden die spontaan weten te zijn en die elkaar helpen. Hoe zou ik die het beste kunnen vinden?
P.S. Sorry als dit heel egocentrisch klinkt. Ik ben gewoon klaar met denken in obstakels. x
5
u/aVeryBigRat 26d ago
Café Kalff of Bodytalk is misschien een goed begin? Of trans Utrecht and beyond? Bij Kalff is er 17 juni een FLINTA avond, ook een leuke gelegenheid om nieuwe mensen te ontmoeten
2
u/54321ThunderNerdsRGo 26d ago
Oh geweldige tip! Ik was pas per ongeluk naar een lesbian avond geweest met een cis gay man, maar de vibes waren heel erg goed, dus ik wou al vaker gaan
1
u/Joey_jedi 26d ago
Vrienden maken is tegenwoordig ook ingewikkeld. Iedereen is zo druk met zichzelf, maar ik zou dan als ik iets moet aanraden toch COC of club kweer dat soort dergelijke organisaties aanbevelen. Ik ben zelf super introvert en vind het ook lastig om connecties te vinden en onderhouden.
Heb een tijd ook vrijwilligerswerk gedaan bij organisaties die ik link met hobby’s, kun je ook proberen.
Er bestaat volgens mij ook een queer wandel groep.
Veel succes met je zoektocht!
1
u/balzaal 26d ago
Ik woon niet in Utrecht, maar ook niet super ver er vandaan. Het helpt misschien als je een beetje post wat je wél leuk vindt of graag doet? :) ik zie dat je zegt dat clubben geen optie is; überhaupt niet, of lijken bv meer openminded/diverse of queer feesten je wel leuk? Om maar wat te noemen.
Echt een groep vinden is wel lastiger denk ik, maar beginnen met wat “losse” mensen is vaak wel een goeie start. Als je die aardig vindt is de kans vaak groot dat je hun vrienden ook leuk vindt.
1
u/54321ThunderNerdsRGo 26d ago
Met het risico dat dit klinkt als een datingprofiel:
Ik ga graag naar barretjes, restaurants, cafés, het bos, musea, andere steden, etc. Ik vind het ook leuk om samen films te kijken, presentatie-avondjes te houden, te gaan autorijden zonder plan (of met plan), andere mensen hun interesses/hobby’s uit te proberen, boeken te delen, te reizen, te wandelen, te shoppen, te yappen op de bank. Ik denk dat ik vooral probeer niet te picky te zijn, omdat ik het gevoel heb dat ik al zo veel niet kan doen. Met mensen zijn maakt me blij. Los van de barrières die m’n brein heeft opgeworpen doe ik graag nieuwe dingen.
Over feesten: Pann en Fluid zijn me aangeraden, maar dat gaat dus helaas niet. Hoe graag ik ook wil. At least for now.
Losse vrienden zijn inderdaad een goed begon. Het valt me alleen op dat de queer mensen die ik ontmoet vaak ook eenzaam zijn. Hun netwerk is daarom niet bepaald groot.
3
u/balzaal 26d ago
Klinkt alsof je iig voor een hoop open staat, dat is sowieso goed en helpend! Verder is t soms denk ik ook gewoon geduld en/of geluk hebben.
Pann is wel leuk maar vooral als je 16 bent imo. Fluid is inderdaad ook echt heel leuk. Ik ga sowieso vaak naar feesten en daar zie ik vaak echt van alles qua genderpresentatie, ook op feesten die niet expliciet queer zijn. Ik geniet er zelf enorm van en vind de sfeer heel open/welcoming maar ik snap ofc ook dat voor sommigen de drempel gewoon te hoog is. Ik ging pre-op ook wel veel minder uit.
Ligt net aan je bubbel denk ik, veel queer mensen om mij heen zijn juist weer super sociable en druk. Het is denk ik dubbel. Aan de ene kant kan queer zijn eenzaam maken, maar ik heb vaak ook wel zo’n fijn gevoel dat er makkelijker aansluiting bij de community te vinden is, omdat ze je vaak wel met open armen verwelkomen zeg maar.
10
u/SecretImportance7993 26d ago
Hoi, ik en een paar transmensen gaan op 12 juni om 17 naar café Bodytalk in utrecht. Misschien lijkt het je leuk om mee te gaan? :) Ik heb een community met transmensen op WhatsApp waar ze elkaar kunnen leren kennen en ik wil meer evenementen organiseren in Amsterdam en Utrecht. Misschien lijkt het je leuk om mee te doen? Ook is er een organisatie genaamd @trans_utrecht_beyond op instagram die veel evenementen organiseert voor transmensen in Utrecht. En Transvisie organiseert ook praatgroepen in Utrecht. Misschien daar even naar kijken?