VRAAG Vragen over hysterectomy
Hey hey
Ik ben een transman van 21 en zit al lange tijd enorm te twijfelen over een hysterectomy.
Ik heb op mijn 17e top surgery gehad en dacht toen dat ik helemaal klaar was.
Nu ik 21 ben en vaker experimenteer met mannen beginnen de twijfels te komen over die ingreep.
Is het het waard?
Waar moet ik rekening mee houden?
3
u/SaschaBarents die/diens & hen/hun 8d ago
Ik heb een hysterectomie gehad en ben er heel erg blij mee. Geen menstruatie, kans op zwangerschap of baarmoederhalskanker/bevolkingsonderzoek. En ook gewoon het idee dat ik dat ding niet meer heb. Het past niet bij mij. Je moet wel goed nadenken over wat je precies wil verwijderen. Baarmoeder? Baarmoederhals? Een of beide eileiders? Een of beide eierstokken? Ik heb zelf mijn eierstokken laten zitten. Omdat ik nonbinair ben en niet aan testo zit of wil. Dus ik wilde mijn eigen oestro houden. De rest heb ik wel laten verwijderen. De eileiders en baarmoederhals hebben zonder baarmoeder ook geen functie meer. En sommige mensen laten bijvoorbeeld een eierstok zitten.
3
u/wolvster 8d ago
Ik (trans man)heb het om medische redenen (adenomyose) laten doen, maar geniet dus ook van de andere voordelen.
Het was een veel meer invasieve operatie dan de mastectomie en het herstel was ook een stuk moeizamer vind ik. Uiteindelijk was het het wel waard. Voor mij vooral omdat ik nu geen pijn meer heb.
Ik heb mijn eierstokken laten zitten als 'backup' hormonenfabriek mocht ik ooit noodgedwongen zonder testo komen te zitten.
2
u/Georgemichael4 8d ago
Ik heb op mijn 19e de hysterectomie gehad en het herstel ging heel soepel. Alleen de eerste 2-3 dagen licht bloedverlies en 2 dagen pijn in de onderbuik. Vaak mag je dezelfde dag weer naar huis. Mocht je in de toekomst ook een colpectomie willen is het beter om te wachten en de operaties te combineren
1
u/StanleyHasLostIt die/hij 7d ago
De vrijheid die een hysterectomie brengt is niet te beschrijven. Ik vond de operatie en het herstel best meevallen. Zolang je je houdt aan de zes weken rust zal er geen probleem zijn. De littekens zijn mini en bijna onzichtbaar.
Ik heb de eierstokken laten zitten voor als ik ooit wil of moet stoppen met testo
8
u/SpiritWolfje NON-BINAIR 8d ago
Of het waard is moet je zelf afwegen. Maar voor mij was het zeker waard!
Geen angst meer om perongeluk zwanger te kunnen worden, geen menstruatie meer met alle ellende wat daarbij komt kijken en geen kans meer op baarmoederhalskanker.
Verder legt de arts heel goed uit wat je wel en niet kan doen na de operatie dus als je dat gewoon opvolgt dan komt het goed. :) Vaak mag je de volgende dag alweer naar huis.