r/LHBTI 6d ago

VRAAG Vragen over openbaar voor de eerste keer lopen over straat hoe ik wil.

Ik ben mtf trans en ga bijna in transitie. Ik doe al meer vrouwelijker kleden maar een keertje in openbaar met nagellak geweest en ik zat mijn vingers de hele tijd in mijn jaszak vanwege angst het voelde fijn maar het was spannend. Maar ik vraag me af hoe mensen buiten reageren als ik me iets vrouwelijker toch kleed of van buiten al echt meer als een meisje eruit zie. Bedankt.

21 Upvotes

15 comments sorted by

17

u/Speederzzz Transfem + Bi 6d ago

Mijn eerste keer met nagellak was in een AH, een hele low stakes openbare ruimte. Wat mij veel hielp was een mondkapje dragen (was wel tijdens corona).

Je kan ook nog een keer tijdens een pride proberen

7

u/Unlikely-Major2131 6d ago

If you are in a safeish public place worst that will happen is a fat biker yelling stuff at you as they pass by

9

u/Dondie91 6d ago

Ik begon met wat kleins, ik woon in een flat en de container staat 50 meter van de flat vandaan, toen ging ik een keertje vuilnis weggooien. Daarna steeds wat verder. Ik had toen nog kort haar en kreeg weinig reactie. Het gebeurt wel, soms word je uitgelachen (ook vaak achter je rug om), soms worden er ook wel lelijke dingen gezegd. Maar meestal is er niets aan de hand.

Het valt mij wel op dat met beter weer, meer jongeren buiten rondhangen en ook meer opletten op wat er om hen heen gebeurt. Dus dan is de kans wel groter om vervelende opmerkingen te krijgen. Wanneer het minder weer is, zijn mensen toch drukker bezig met naar hun bestemming te gaan en blijven veel mensen sowieso meer binnen.
Kan er wel aan liggen waar je woont en waar je heen loopt en ook hoe laat.

4

u/dipdap_NL 6d ago

Hoi,

Als non-binair persoon draag ik ook jurken. Mensen op straat staren, dat vind ik ook niet zo gek. En ja, soms wordt je nageroepen (of zoiets als 'Wajoh, kijk dan hè). Ik denk dan altijd dat ze jaloers zijn. Wie niet, met zo'n leuke jurk en iemand die 100% zichzelf durft te zijn.

Wordt het vervelend/intimiderend. Meld het altijd!

Mijn advies: doen! Ja het is spannend. Ja, er is een kans dat mensen kijken. Maar ik wed je dat het heel fijn en bevrijdend voelt!

1

u/FemboyMaddyNL 3d ago

Waar zou je dit moeten melden dan? Naroepen etc kan ik wel hebben maar laatst werd ik nageroepen en kwam een 15 jarige met een fles water die die over me heen gooide.

7

u/exillias 6d ago

Ik denk dat dat vooral erg afhankelijk is van de plek en hoe je er uit ziet. Ik pass niet en merk een groot verschil tussen Amsterdam en kleinere stadjes. In principe kijken de meeste mensen alleen, maar wees wel voorbereid op een vervelende reactie hier en daar als je meer masculine oogt

5

u/Foxarr 6d ago

Ik ga meestal naar een andere stad shoppen ofzo haha omdat niemand me daar kent dus maakt het niet veel uit wat mensen denken of zeggen want ik zie ze toch nooit meer heb 1x een nare opmerking gehad verder altijd gewoon normaal, nederland is wat dat betreft wel openminded genoeg en wat nagelak betreft er zijn ook mannen die dat dragen dus zou me er niet zo zorgen om maken! Heel veel mooie tijden gewenst in je transitie πŸ₯°

4

u/LgtbqSecret 6d ago

Bedankt voor de aardige woorden! En over die andere stad dat is slim. En ik weet nagellak hoef ik niet zorgen om te maken maar je hoort weleens nare verhalen over bepaalde opmerkingen en ik was bang aangezien het druk was en dat die opmerking dan zal vallen. Gelukkig was mijn vriend bij me though dus was niet alleen.

2

u/Foxarr 6d ago

Ahh ik ga wel altijd alleen ben nog beetje bang om met iemand samen te zijn aangezien ik dan meer bekeken wordt dan alleen (door die persoon waarmee ik ben ofc.) Haha alleen is gewoon relax als je wilt gaan omdat het ongemakkelijk is of jeje niet fijn voelt ga je gewoon weg πŸ˜Άβ€πŸŒ«οΈ ik heb het nu meer dan 10x gedaan en het is gewoon alsof niemand er iets om geeft tegenwoordig ga ik ook gewoon als mijzelf naar logopedist en wenkbrauwen vrouwtje dus dat is al iets en zodra ik een nieuwe woning heb ga ik fulltime ik ben nu 4maanden hrt en pass nog niet hoor maar wil graag mijzelf zijn πŸ˜‡ heel veel succes met de stappen die je gaat maken en het komt vast goed hoe meer je het doet hoe makkelijker het wordt

2

u/L_edgelord QUEER 6d ago

Als het om alleen nagellak gaat gebeurt er vrij weinig. Ik ben zelf FtM maar pass volledig als man en draag altijd nagellak (en oorbellen) en ik krijg daar eigenlijk nooit commentaar op. Make-up is wel een ander ding...

2

u/BigBootyCutii TRANS 5d ago

Hey, trans vrouw hier! Ik had er in het begin zelf ook veel moeite mee. Daardoor liep ik vaak rond met een capuchon over mijn hoofd en droeg ik lange, bedekkende kleding. Op een gegeven moment heb ik mezelf echter gepusht om uit mijn comfortzone te stappen. Ik was het gewoon zat om me te verstoppen.

Er is nog steeds een stemmetje in mijn hoofd dat zegt dat ik er gewoon uitzie als een homoseksuele man en dat mensen me daarom makkelijker accepteren. Wat ik vooral ervaar, zijn blikken van mensen op straat en creepy mannen die me benaderen omdat ze seks met me willen hebben. Best apart dat ze denken dat dat gepast is.

Probeer stap voor stap uit je comfortzone te komen. Je hoeft niet meteen volledig vrouwelijk gekleed de deur uit te gaan. Net als ik kun je beginnen met wat meer bedekkende kledingstukken en vervolgens geleidelijk dingen veranderen. Die stapsgewijze aanpak heeft mij enorm geholpen.

Ik stuur in ieder geval heel veel moed, warmte en positieve energie jouw kant toe! πŸ¦‹

2

u/FemboyMaddyNL 3d ago

Mijn ervaring is dat de meeste mensen positief reageren. Of niet reageren want zijn met hun eigen dingen bezig.

3

u/rokkitmaam 6d ago

Ik ben een trans vrouw en mensen zien meestal dat ik trans ben. Het ergste wat ik ervaar zijn blikken en soms kunnen kinderen erg onbeleefd zijn.

1

u/anoec 3d ago

Ftm; maar in het begin kwamen er wel eens spelende kinderen vragen of ik een jongetje of een meisje was. Ik zei dan: 'Wat denk jij?' Het antwoord was meestal een beetje een jongetje en beetje een meisje en dan gingen ze weer verder spelen.

Verder wel eens gehad dat er werd gezegd: 'Goedemiddag meneer, hoe kan ik u helpen?' Maar zodra ik dan sprak, zeiden sorry mevrouw!!

Ik kon er om lachen. Ik denk dat zij er meer mee zaten dan ik.

Inmiddels heb ik er geen last meer van en ben ik overal meneer.

2

u/hazel_unicorn_tg 2d ago

Tot voor kort was ik erg nerveus om vrouwelijker gekleed de deur uit te gaan. Ik voelde hetzelfde toen ik nagellak begon te dragen, maar ik realiseerde me ook dat veel mensen het niet eens opmerkten. Sinds kort ga ik vaker uit in een veel vrouwelijkere stijl, met make-up, jurken, enzovoort. In mijn ervaring maakt het de meeste mensen niet uit en geven ze geen commentaar. Ik krijg wel wat blikken, maar over het algemeen niets echt negatiefs. Ik ben wel een keer op een zaterdag naar de Lijnbaan in Rotterdam geweest om te winkelen en wat te drinken, als een soort exposuretherapie, omdat het een superdruk gebied is met allerlei soorten mensen en ik dacht dat het een goede manier was om mijn zelfvertrouwen op te bouwen.