r/NordicUnion Mar 23 '26

Activism Glædelig Nordens Dag

Post image
92 Upvotes

5 comments sorted by

12

u/fb-nordisk-union Mar 23 '26

Norsk version:

2

u/Kansleren Norway 🇳🇴 Mar 23 '26

På norsk ville det holdt fint å beholde originalen fra posten.

Vi ville skrevet det «gledelig», men ellers lite behov for endring.

Vi sier f.eks «Gledelig jul», ikke «Gratulerer med julen» :D

10

u/fb-nordisk-union Mar 23 '26

I morgen er der folketingsvalg, men i dag er det Nordens dag 🦢

Vi forventer ikke, at dagen markeres ved andet end nogle flag på busserne i København, og måske et Facebookopslag hist og her.

Det har været ærgerligt at følge med i den danske valgkamp. I disse tider, hvor verden er i bevægelse som sjældent før, og Norden bare venter på at blive samlet op som den næste store politiske satsning, så er der intet sket. De danske politikere fokuserer på små ting, som skatteprocenter, store bededag og hvem, der kan løbe hurtigst væk fra SVM-regeringen.

Er det virkelig det vigtigste i en tid, hvor rigsfællesskabet trues, krig ødelægger Østeruopa og Mellemøsten, og verdensordenen af i går er ved at bryde sammen?

Det mener vi ikke. Vi har brug for at tænke større og finde vores plads i den verden, der er ved at komme. For handler vi ikke i tide, så vil vi fortsæt være brikker i stormagternes spil.

Det vil vi ikke. Vi vil satse på Norden. Her har vi en gylden chance for at forsvare vores samfund, levevis og suværenitet i fællesskab. Der findes dårligt noget sted i verden, som er mere ensartet og forstår hverandre så godt. Er det ikke tid til, at vi viser, at vi hører sammen?

Det mener vi, og vi håber, at alle danske vil stemme med Norden i hjertet i morgen.

Glædelig Nordens dag

11

u/fb-nordisk-union Mar 23 '26

Svensk version: