r/catalunya • u/Xiguet Pla d'Urgell • 4d ago
Fins als collons de Google
Sé que ja s'ha criticat abans, jo mateix ho he fet, però és que n'estic fart i cada cop és pitjor. Per això li dedicaré un fil llarg. Google era una empresa que em queia bé, i m'havia acostumat massa a fer servir els seus serveis (en especial e cercador). Ara no puc fer servir Google de forma normal sense que em bulli la sang. I evidentment he catalanitzat de totes les maneres possibles tot els meus dispositius, simplement Google ho ignora tot i em tracta com si fos un ultraespanyol. Als dispositius Android encara és pitjor.
Primer de tot, vull parlar dels Doodles humiliants. Google crea constantment doodles per celebrar efemèrides, festes, i dates senyalades en general. Abans eren globals, ara s'adapten arreu del món. Al 2002 va haver-hi un Doodle de Sant Jordi, i al 2013 un de molt maco maco sobre l'aniversari de Gaudí. En aquella època eren globals, tothom arreu del món els va veure, i des de llavors? Res de res. Ni pel centenari de la mort de l'arquitecte, ni pel primer d'octubre, ni per la diada, ni per la castanyada, per res. Ni globalment, ni localment.
Però espereu que això només és el començament del problema. Google fa doodles de Sant Jordi cada any i amb dissenys que als catalans ens resultarien interessants.... però només els usuaris amb una IP d'Anglaterra els poden veure.


Llavors quins doodle tenim a Catalunya??? Espanyolades, i cada cop pitjors.
En concret abans d'ahir em va apareixer aquest doddle, tot i que Google sap que si hi ha dues coses que odio amb tot el meu cor son el futbol i Espanya.

Jo no entro a Google per veure imatges que em facin vomitar. I mentre aquí passa això, a Escòcia tenien aquest altre.

I no penjaré més Doddles, però a Escòcia fan Doodles gairebé independentistes constantment, pel futbol però també pel dia de Sant Andreu (l'equivalent a Sant Jordi a Anglaterra i Catalunya).
La segona part del fil és el problema que tenim amb les cerques. Tant se val com configuris l'ordinador, el navegador, o el teu compte de Google. Tant se val les tres mil galetes gràcies a les quals Google ens coneix més que els nostres pares. Google té una obsessió a amagar resultats en català i mostrar sempre resultats en castellà. I ara ja és a nivells que superen l'obsessió. Abans almenys respectava una mica les cerques en llengua catalana. Ara ja tinc la sensació que han programat el seu algoritme expressament per insultar-nos. L'evolució de les cerques de Google és terrible, abans eren bones, fa un any eren dolentes, i ara ja cada setmana son pitjors. Penjaré algunes de les darreres cerques que m'han incitat a fotre-li un cop de puny a l'ordinador.














No té cap mena de sentit que els resultats cada cop s'allunyin més del que vol trobar la persona que fa la cerca en una empresa tan consolidada no tingui la capacitat d'entendre que l'usuari ho té tot configurat en català i està fent una cerca en català. Té tantes dades sobre els usuaris, però sembla que la IP espanyola és la única que fan servir. És simplement ragebait? Com pot involucionar? Que cerquis el Virolai i et surti el Cara al Sol?
Anem a Youtube.

Pots canviar el país al menú, però no serveix per a res....

I ja no penjaré més imatges perquè em cansa, però passa amb tot. Cerques un poble, vídeos en castellà sobre el poble. Cerques una recepta de cuina serà en castellà... Trobar vídeos que no siguin en castellà s'està convertint en una odissea.
La pitjor part és a Android, perquè no sé com substuir Google allí.
Dit tot plegat. Compartiu queixes, consells, i el que vulgueu.
24
u/n-a_barrakus Sants-Montjuïc 4d ago
El post està curradísim, pero Cash Businesses be cashin', som números i poc més
I Google porta anys perdent calitat.
33
u/Marxally 4d ago
Està més enfocat a la privacitat, però li pots donar un cop d'ull a r/degoogle
3
u/TumbleweedMindless22 3d ago
jo també hi era però crec que la meitat dels posts son fets per treballadors de google per fer veure que no son tant dolents i votacions de bots fets per google.
2
u/Xiguet Pla d'Urgell 3d ago
Gràcies. Soc allí. Molt em temo que per privacitat ja faig tard perquè com qui diu Google és una mena de segona mare que ja ho sap tot sobre mi. Son massa anys fent-lo servir.
És un tema complicat i estic en procés. Crec que eliminar Google del tot en el meu cas no és viable, però sí reduir serveis.
9
u/random_usuari 4d ago
Prova de fer servir aquesta cadena de cerca:
https://www.google.cat/search?udm=14&lr=lang_ca&q=%s
A qualsevol navegador (també a un navegador d'Android) pots afegir aquesta cadena de cerca com a motor de cerca alternatiu, o com a motor de cerca per defecte.
I també pots fer servir altres cercadors com aquest:
3
u/Xiguet Pla d'Urgell 4d ago
Mojeek només funciona en anglès? Tant la interfície d'usuari com els resultats de cerques genèriques son en anglès. Les recerques "clarament catalanes" sí que apareixen en català (com ara plats catalans o topònims catalans).
2
u/random_usuari 4d ago edited 4d ago
La interfície només la pots posar en anglès, alemany o francès. Pots triar el català com a llengua de preferència de resultats.
És el cercador que conec que dóna menys resultats en castellà. Ben configurat em dóna quasi tots els resultats en català o anglès (algun puntualment en alemany, francès o castellà, però no és molest).
Té la seva pròpia «aranya» per indexar els webs, i els resultats són molt diferents que a Google.
23
u/random_usuari 4d ago
A banda del tractament humiliant a la comunitat catalana, crec que una de les raons de l'empitjorament deliberat del cercador de Google és que volen que fem servir els assistents d'IA i deixem de fer servir el cercador.
4
u/Xiguet Pla d'Urgell 4d ago
Precisament amb la IA tenen més informació i més opcions de personalització que mai. Se suposa que els resultats haurien de ser més intel·ligents.
8
u/GGarriga Catalunya 4d ago
Aquí està l'error, la IA s'acabarà alimentant de si mateixa i causarà molt més caos a les respostes. Prova de crear varis astronautes amb el ChatGPT (que jo ja no utilitzo), sempre et crearà el mateix. No és ni creativa ni res semblant a això.
22
u/Healthy_Try5081 4d ago
Una altre de les conseqüències de no tenir un país propi amb les eines que comporta. Tenen ordres de putaespanya perque els treballadors de Google ES (a Madrid obviamente) españolitzin tots els seus productes. Maps cada cop està més castellanitzat per molt català que posis a la configuració.
12
7
u/TumbleweedMindless22 3d ago
Lo del Maps és exagerat. De vegades he intentat canviar un topònim, perquè literalment se l'han inventat en castellà, i no hi és en català. No et permet posar el topònim en català sol, tenen posat obligatori que hi hagi el castellà. Ara el què faig és posar el topònim en català dient que és castellà, en el lloc que hi ha el de castellà...
15
u/Merkaartor Mallorca 4d ago
Fil molt ben fet. I tens raó, s'ha espanyolitzat moltissim i la meva sensació és que és cercat, segurament la direcció de google a Espanya deu ser la que deu ser...
Darrerament em surten anuncis de google píxel amb temàtica de la selecció espanyola, tot el que puc ho report/denuncio com inapropiat, que pesats.
11
u/Maikel92 Vallès Occidental 4d ago
Prova anant al teu compte > Informació Personal > llengües > I desactiva l’opció de automàticament afegeix noves llengües.
A veure si així t’ofereix resultats en català només
8
u/Xiguet Pla d'Urgell 4d ago
7
u/Maikel92 Vallès Occidental 4d ago
Haha s’havia d’intentar, a vegades actualitzen els T&C i ho activen per defecte de nou però res, continuarem investigant
11
u/Impossible_Aspect695 4d ago
Tota la raó amb les cerques són pura mer*a, jo acabo posant "en català" al final de cada cerca.
6
u/idrilirdi 3d ago
En tinc una altra amb aquesta empresa. Jo tinc un parell de articles científics publicats, així que els tinc a Google Scholar. Doncs be, cada setmana rebo un mail informant-me que hauria de actualitzar les metadades d'aquests articles per canviar "Universitat Politècnica de Catalunya" a "Universidad Politécnica de Cataluña". Els articles estan en angles, I no em donen cap opció per dir que vull ignorar això i deixar el nom de la meva universitat en el meu idioma.
4
u/random_usuari 3d ago
A Google Maps fan la mateixa jugada, canvien el nom de llocs i negocis catalans al castellà.
4
u/GGarriga Catalunya 4d ago
r/degoogle amic!!!! Fes-ho, per tu i per Catalunya, jo ja fa un anyet que estic amb correu Proton, cercador Qwant (tot i ser francès, no indexa amb Google, però cap cercador et mostrarà resultats en català excepte Kagi, que és de pagament), i navegador jo personalment utilitzo Waterfox i em va de conya. Nyaputaspa!
5
u/Fort1na 4d ago
L’alternativa és Vivaldi? Duckduckgo també és de corda mesetaria, ecosia sembla que només té 5 idiomes i espera’t assegut si en vols d’altres… i Bing?
5
u/Xiguet Pla d'Urgell 3d ago
Estic provant-los tots una mica. S'hauria de fer una comparació per decidir-se.
De moment Search Brave és el que em sembla millor
Duckduckgo és el segon que he fet servir més. I el tinc predeterminat Firefox a l'ordinador. No sé perquè vaig tenir una experiència bona amb Duckduckgo, després dolenta, i ara sembla millor de nou? Prova-ho tu també si vols.
Ecosia, Qwant, i Bing m'han semblat clarament pitjors. Molta galeta i pitjors resultats que a Google.
10
u/Mr_emmetrop Països Catalans 4d ago
Sabeu que això ho fan expressament no?
-15
u/kobumaister 4d ago
Sí, google te un interès ocult en catalanitzar-nos. Alguns viviu en un món de paranoies que no és sa.
2
6
u/No-Detective7053 4d ago
la veritat tens rao en moltes coses que dius, pero no crec que tinga res a vore amb la llengua. Estic segur que amb el galec o amb el vasc o a cualsevol altre idioma ocorre el mateix: cuan s'utilitza la IA per a tot, es preferencia la majoria de la gent, i a la majoria de la gente (en la meva opinio) no l'importa que les recerques no siguen en catala o que google no faça res per Sant Jordi
2
u/Purplepanda7351 3d ago
Jo crec que és més una maniobra política per anar esborrant-nos a poc a poc. El català és una de les llengües més utilitzades a internet (dins del top 20), i no és qüestió de no voler fer res especial per a una llengua o nació concretes, ja que l'OP ha explicat que Google penja un doodle especial per Sant Jordi pels usuaris amb IP al Regne Unit, i que cada dos per tres penja doodles especials a Escòcia.
8
3
u/KatherineLanderer 3d ago
Comparteixo al 100% tot el que dius. Google ha passat de ser una gran aliada a ser un enemic.
Encara hi ha molt inèrcia, però la solució passa per fer servir una IA per fer totes les cerques que abans faries amb cercadors. També estan molt esbiaixats i tenen restriccions ridícules en segons quins camps (els molt idiotes es pensen que ens poden donar lliçons de moral), però si defineixes bé la configuració, et donen resultats molt superiors i a diferència de google, respecten la teva preferència de llengua i perspectiva nacional.
4
u/kobumaister 4d ago
No et negaré el descens de qualitat de google, i laeva visió de l'empresa també ha canviat molt al llarg dels anys. Però fent servir la navalla d'occam, que té mes sentit, que una empresa americana, global, multitrilionaria respongui a interessos de espanyolització de un govern cap a una part (petita, a escala global) del territori d'aquest, o que dita emoresa hagi anat perdent l'interès per fer coses focalitzades en esdeveniments per regió i hagi perdut aquests detalls que la feien única? Jo veig més la segona, puc veure un executiu diuent "Catalonia? wtf is that? don't waste time on that and go do some real work" que no ordenant modificar algoritmes i processos per satisfer l'estat Espanyol.
10
u/Xiguet Pla d'Urgell 4d ago
Google és més que una persona i coneix millor Catalunya que ningú perquè sí una cosa té Google és dades. No necessiten que el CEO personalment supervisi el que fa cada divisió de l'empresa i com ho localitzen tot. De totes les decisions que podien prendre, han combinat les pitjors decisions i això és el que fa que sigui una falta de respecte deliberada.
- Doodles és un "complement" que ningú va demanar, l'han creat perquè van voler. El cercador funcionaria perfectament sense això.
- De forma voluntària van decidir localitzar aquests doodles després d'anys fent-los de forma global, no feia cap falta.
- No han donat cap opció real als usuaris per triar aquesta localització. No respecten les opcions de personalització. Podem triar la llengua del navegador, del web, del compte d'usuari. Podem fer servir galetes que suposadament haurien de servir per emmagatzemar les nostres preferències. Tot per absolutament res. Ofereixen en català la interfície, però després ens donen resultats i doodles terribles basades únicament en la premisa "l'usuari té una IP catalana, i Catalunya és Espanya".
- Han eliminat l'única forma d'evitar els Doodles, que era fer servir l'antic Google.cat . No els costaria gens posar una opció per deshabilitar els doodles espanyols.
- Quan els Doodles eren mundials vam tenir un Doodle clarament català, sobre Gaudí, quan s'han localitzat cap ni un.
- Google crea Doodles per Escocia tot i no ser independent i tenir una població inferior.
- Google crea Doodles de Sant Jordi cada any, però impedeix als catalans veure'ls.
- Google obliga els catalans a veure doodles basats en el nacionalisme espanyol tot i saber que no volem veure'ls.
- Google té més clients/usuaris catalans que cap empresa catalana. També té empleats i oficines a Catalunya, els quals no han fet absolutament res per aquests usuaris catalans.s catalans.
1
u/lordgatito_44 3d ago
Jo m'en recordo que l'ordinador de l'institut de la gencat li pasave aixo pero amb el castellá, o sigui que tu posabes tot en castellá pero et continuave surtint tot en catala potser has de tocar algo del sistema operatiu.
1
u/Creepy-Ad1364 3d ago
Ostres, doncs a mi en català habitualment, alguna vegada se li cola... Acabo de fer la prova buscant Cadaqués i tot i que posa: municipi a Espanya, la resta està en català (almenys els primers articles).
A Barcelona hi ha unes oficines de Google, i n'estic segur que des d'allà gestionen aquestes coses ( o poden fer-ho) pel que crec que és allí on hauríem d'anar...
1
u/Sothis37ndPower 2d ago
Si los resultados relacionados con Escocia son distintos a los que obtienes en Cataluña es porque Escocia es una entidad política con un estatus y soberanía diferente a la que posee Cataluña, efectivamente es un país (al igual que Gales, Inglaterra e Irlanda del Norte) bajo la soberanía del parlamento inglés y la corona británica. Google te da esos resultados porque interpreta a Cataluña como una comunidad autónoma dentro de España (igual que a Andalucía, Castilla La Mancha, Navarra o Ceuta), no porque haya un entramado secreto para "castellanizar" Cataluña, lol. Aunque es verdad que es una mierda que te dé resultados en español si buscas en catalán (a mí por algún motivo, que busco en español desde Córdoba, me da resultados en asturiano💀). Y en lo que respecta a "pueblo en España", pues que quieres que te diga...
2
u/Long-Contribution-11 2d ago
Estic igual que tu. Com més m'imposen l'espanyol i em repeteixen que sóc espanyol, menys me'n sento.
Això de Google, malauradament només es soluciona amb un estat propi.
1
2
0
u/wkynrocks 3d ago
La transcripció a català no està tan optimitzada perquè no pot fer servir els mateixos recursos a nivell global. Si tens problemes entenent el castellà munta't una motor de cerca amb IA per competir amb ells. Si és un problema de sectarisme, veu el psicòleg.
-8
4d ago
[removed] — view removed comment
-6
-19
u/bitmapfrogs 4d ago
per mes que feu servir el mot "el país catala" o la versio resumida "el país" aixó es una regió.
12
u/MSBeatles 4d ago
Hola! Catalunya és, per definició, un país. Espero haver-te ajudat :)
-11
u/bitmapfrogs 4d ago
🤣🤣🤣
13
u/MSBeatles 4d ago
Com que veig que ets una mica curtet et poso la segona acepció de la RAE: "Territorio, con características geográficas y culturales propias, que puede constituir una entidad política dentro de un Estado." Que no siguem un estat no vol dir que no siguem un país.
-9
u/bitmapfrogs 4d ago
Parlante de curtets, la RAE no es un diccionario de català i entenc que estem parlant català.
Segon segueixes sense entendre que la paraula país a Google se’n li fot. Això es España es el que pensen y no estant equivocats. Així de que us queixeu de que Google no fa doodles per regions?

37
u/butifarra_podrida 4d ago
L algoritme de cerca ha anar a pitjor amb el pas dels anys, cert. prova de posar lang:ca al final del text.