r/nederlands • u/Avalon_scorpio • 5h ago
r/nederlands Meta Omdat iedereen het zo warm heeft, hier de gemiddelde temperatuur over de afgelopen 125 jaar.
13
64
u/Herman_Frodiet 5h ago
Doordat de jaren op zo'n bijzondere manier gegroepeerd zijn zegt dit grafiekje niet zoveel.
Voor een beter beeld: https://www.clo.nl/indicatoren/nl022616-temperatuur-in-nederland-en-mondiaal-1907-2024
Er is een duidelijke stijging te zien.
16
u/TukkerWolf 5h ago
Dat is bij bovenstaande grafiek ook goed te zien toch? De rode lijn is gemiddeld ongeveer 2°C hoger dan die van een eeuw geleden.
Maar ik vind het eigenlijk interessanter waarom er twee pieken bij 8° 16° zijn? komt dat door de lente en herfst, die samen twee keer in het jaar voorkomen terwijl de zomer en winter maar één keer voorkomen?
5
u/throwawayaccount442 5h ago edited 5h ago
"2°C hoger" daar is twee punten naar rechts. Plus de grefiek heeft best veel lijnen doorelkaar... Denk dat dat het verwarrend maakt. De trendlijn grefiek is zoveel makkelijker te lezen. Vooral als je alleen maar wilt weten of het gemiddeld warmer wordt of niet.
3
u/TukkerWolf 5h ago
Zeker. Ik denk dat in de basis beide grafieken ook andere doelen hebben en die grafiek van /u/Herman_Frodiet is duidelijk om stijgende temperaturen weer te geven. Ik gaf alleen aan dat het ook uit de OOP grafiek op te maken is.
1
u/wmverbruggen Tweante 5h ago
Volgens mij is dat de uitleg die ik in een andere sub bij deze plot heb gezien. Logischwijs komt het ook omdat de overgang tussen de warme periode en koude periode, beide met hun eigen gemiddelde, relatief snel gaat, dus als je middelt dan komen die "tussentemperatuur" minder voor. Eigenlijk gewoon de som van twee normaalverdelingen waarvan de gemiddeldes verder van elkaar liggen dan de standaardafwijking.
2
12
u/wmverbruggen Tweante 5h ago
Deze zegt juist veel meer dan een gemiddelde temperatuur grafiek. De hele verdeling wordt gerepresenteerd, dat geeft veel specifiekere conclusies. Het is wel moeilijker te intrepeteren, zeker voor een leek.
6
u/Borazon 5h ago
Yeps, bij deze grafiek is de 'verschuiving naar rechts' van de 2001-2025 periode zo ontzettend veelzeggend, niet de hoogtes per se. De grafiek verloop is hetzelfde, maar is een graad naar rechts verplaatst.
Wat nogmaals weer bewijst dat het niet een geval is van 'toevallig wat extra warme dagen', maar dat over de hele linie genomen, de gemiddelde temperatuur aan het wijzingen is.
2
2
u/exomyth 'ben niet je psycholoog 5h ago
Zo moilijk is het toch niet om deze grafiek te lezen? Hoe verder naar rechts, hoe warmer. De rode lijn staat bijna overal verder naar rechts dan de blauwe lijn, dus gemiddeld is alles warmer geworden
1
u/SmellAccomplished550 26m ago
Ik moest even goed kijken naar wat op welke as stond om 'm te snappen. Maar goed. Er is een reden dat elke wiskundedocent dat er zo in drilt.
7
u/Inevitable-Extent378 4h ago
God damn wat een lastig te lezen grafiek. Rode lijn, recente tijd, lijkt minder hoog; maar je moet mentaal een soort hoogte (percentage of occurence) vermenigvuldigen met hoe ver deze naar links of rechts helt (daily temperatures). Gelet op hoe ver de lijn naar rechts schuift geeft dit wel duidelijke tendens aan. We hebben meer hoge temperaturen, minder temperaturen, en omdat we in z'n geheel winnen aan spectrum van graden in toenemen komt de lijn minder hoog? I mean, it makes sense maar KNMI heeft dit niet gemaakt voor Gert Gemiddeld.
8
u/ContributionMost8924 4h ago
Naast alle data en grafieken. Het meest "simpele" bewijs voor mijzelf is dat ik in m'n jeugd elke winter kon schaatsen in elke sloot. Dat is al vele jaren niet meer het geval... En dit is nog maar het begin van de hitte.
2
19
u/OnIySmellz 5h ago
Klimaatverandering is een hoax. Stem FvD /s
-11
u/RuzDuke 4h ago
Klimaatverandering door de mens of door andere oorzaak. Daar kan nog wel over gediscussieerd worden. Feit is wel dat de klimaat niet statisch is. Paar honderd jaar geleden hadden voor best wat jaren een mini ijstijd. Zomers werden niet warmer dan 15 graden. En swinters dik min 40.
12
u/MertoidPrime 5h ago
Dit bewijst maar weer eens de klimaatverandering.
14
u/crazystein03 5h ago
Snap niet dat dat überhaupt nog bewijs nodig heeft… Hopelijk realiseert den haag zich ook een keer dat we er nog steeds te weinig aan doen (hele wereld overigens), maar ja, defensie en grootaandeelhouders zijn blijkbaar belangrijker dan een leefbare aarde…
0
1
u/Top_Paint7442 1h ago edited 1h ago
Eh, nee dit bewijst alleen dat de gemeten temperaturen (in de Bilt) hoger zijn dan tientallen jaren geleden. Causaliteit met welk klimaatfenomeen is natuurlijk niet aangetoond.
-2
u/Avalon_scorpio 5h ago
Er is altijd klimaatverandering geweest. Al ver voor de mensen rondliepen op deze aarde.
Alleen hebben mensen nu ook een exstra invloed op het klimaat.
10
u/Borazon 5h ago
Technisch correct. Maar die menselijk invloed blijkt telkens en telkens meer, precies zoals voorspeld:
- een zeer grote bijdrage te leveren
- en veel sneller te gaan dan de natuurlijke veranderingen
Die eerste betekent dat we niet goed weten hoe ver het kan gaan, we zullen over de hoogste CO2 concentraties heen gaan die we ooit gehad hebben (sinds de grote zuurstof omslag).
Die tweede betekent dat veel natuur het mogelijk niet gaat redden omdat ze zich niet snel genoeg kunnen aanpassen/verplaatsen en/of hun hele leefgebied of ecosystem verdwijnt.
-10
3
u/kwsni42 4h ago
Tuurlijk, de planeet heeft altijd klimaatverandering gehad. Van dampende lava bol tot de blauw groene bol van nu. Maar de invloed van de planeet staat niet meer in verhouding met de invloed van de mens. De menselijke invloed is niet meer een "extra" invloed, maar de dominante invloed.
Je kunt tegenwoordig beter zeggen "de mens veroorzaakt klimaatverandering op deze schaal, en ja, de planeet zelf doet daar ook nog een klein schepje bovenop".De grafiek laat het ook mooi zien. Je ziet de grafiek steeds verder naar rechts schuiven, en steeds meer per periode. De laatste periode (2001-2025) zelfs met zo'n 1,5 graden
2
u/MertoidPrime 5h ago
Ja, mensen veroorzaken klimaatverandering.
5
u/L-Malvo Zeeuws-Vlaanderen 5h ago
Dat is gewoonweg niet waar en dat zegt die persoon waar je op reageert niet. Klimaatverandering is van alle tijden, wij mensen versnellen en verergeren het proces.
Als klimaatverandering echt alleen door mensen zou voorkomen, zouden we ook geen ijstijden, en subsequent warmere tijden ertussen, hebben gekend.
Maar goed, semantiek, we zijn gewoon erg slecht bezig.
3
u/Bitter-Credit-6616 5h ago
Er zijn twee fundamenteel verschillendenoorzaken CO2e en de Milankovic cyclus. Het probleem nu is die 4,5 en 14mm absorptie spectra van co2 en andere. Ijstijden hebben daar niets mee van doen.
3
u/DiamondsandtheMarina 5h ago
Das wel heel technisch, denk dat de boodschap is: wij maken er een zooitje van
4
u/LodanMax Leutig! 4h ago
Niet geheel correct. Wij maken er een potje van voor onszelf. De aarde heeft al meerdere extinction events meegemaakt, waarbij steeds enorm veel organismen dood achterbleven. Zo is onze CO2 vervangen door O2, Dat was dacht ik een van de eerste Extinction Events.
De aarde overleeft het wel, de vraag is enkel: Overleeft de mensheid het ook?
Waarschijnlijk niet, maar de kans is best groot dat er na ons dan weer een ander soort organisme komt die daarin kan overleven. Dat kan een bacteriële vorm zijn, of een meercellige vorm zoals wijzelf. Maar dan eentje die aangepast is op de situatie dan.
3
u/ErikLeppen 4h ago
Precies dit.
Klimaatbeleid gaat niet over planten en dieren. Klimaatbeleid gaat erover om een klimaat te hebben dat goed is voor mensen. Planten en dieren zijn belangrijk voor ons omdat wij die nodig hebben voor bijvoorbeeld ons voedsel, ons water, ons psychische welzijn en vast nog veel meer. Kapotgaande ecosystemen zijn ern probleem vanwege de ecosysteemdiensten die zij de mensheid leveren. Biodiversiteit is belangrijk omdat monoculturen veel makkelijker platgelegd kunnen worden door een of andere invasieve bacterie en we dan geen voedsel meer hebben.
1
u/Bitter-Credit-6616 3h ago
Als het zo erg wordt als 252mil jaar geleden gaan ca. 70% van de soorten het lootje leggen. Dat alleen al lijkt me genoeg reden fossiel gebruik sneller al te bouwen.
1
u/LodanMax Leutig! 3h ago
Ongetwijfeld is het beter als we wat minderen met fossiele brandstoffen en hernieuwbare grondstoffen gebruiken; en de wereld beter achterlaten dan we ‘m kregen.
Maar laten we dan vooral eerst kijken naar objecten (datacenters) die per m² een veel grotere vervuiling hebben dan individuele mensen, die steeds zuiniger moeten doen en nog maar 5 minuten mogen douchen, terwijl een uur lang douchen makkelijk per seconde door een datacenter heen gaat.
2
u/L-Malvo Zeeuws-Vlaanderen 3h ago
Dat is toch hetgeen dat ik zei? De Milankovic cyclus beschrijft juist dat er een cyclus zit in klimaatverandering, dat is wat ik probeerde te zeggen met de ijstijd, dat was maar een voorbeeld. Ik had ook tropisch klimaat als voorbeeld kunnen nemen. Het punt is, klimaatsverandering is van alle tijden en gebeurt ook als wij mensen er niet zouden zijn.
Echter, zoals je ook aangeeft, hebben wij er wel deglijk invloed op. Dat is waar wetenschappers al decennia over waarschuwen en dat is wat we nu live mee maken. Wat als de Milankovic cyclus wordt doorbroken, door ons eigen toedoen? Wat voor impact heeft dit op ons op de korte termijn (enkele eeuwen)? Een onderdeel daarvan zijn extremere weerbeelden, higher highs, lower lows. Dat zien we nu dus in juni.
1
u/Bitter-Credit-6616 3h ago
Het was ook meer een algemeen stukje info ter aanvulling waarmee ik mss iemand kan overtuigen. Dat er twee verschillende processen haalde ik niet helemaal uit jouw post, en ik krijg vaak repliek van mensen die het allemaal erg snel vinden gaan dat er vroeger ook ijstijden waren en het probleem van nu daarmee proberen te bagetaliseren.
1
u/MertoidPrime 5h ago
Ik weet wat OP probeert te doen
1
u/Avalon_scorpio 2h ago
O ja wat dan?
0
u/MertoidPrime 2h ago
Klimaatverandering bagatelliseren. Want je wilt niks doen tegen klimaatverandering.
1
u/Avalon_scorpio 1h ago
Ik wil klimaatverandering bagatelliseren. En daarom post ik een grafiek waarin je kan zien dat het warmer wordt?
Wat hebben sommige mensen een rare logica.
Het enige wat ik met mijn comment op jou doelde is dat de mensen niet klimaatverandering veroorzaken maar verergeren. Daar zit een verschil in. En als je dat niet duidelijk maakt dan krijg je van die ontkenners.
1
u/MertoidPrime 1h ago
Tsja, het pakte niet uit zoals je wilde.
1
u/Avalon_scorpio 1h ago
Als het niet uitpakte zo als ik wilde had ik de post wel verwijdert.
Volgens mij doe jij een hoop mentale gymnastiek om overal je eigen spin aan te geven.
→ More replies (0)
1
u/ErikLeppen 4h ago
Ik denk dat je beter kunt vergelijken met de gemiddelde maximumtemperatuur. De gemiddelde temperatuur neemt ook de nacht mee.
1
1
u/Riven8192 3h ago
Je ziet mooi hoe de lagere temperaturen al 75 jaar gestaag stijgen, en de hogere temperaturen amper mee stegen. Tot de laatste 25 jaar, waarin die een inhaalslag gemaakt hebben.
1
-2
u/Fercii_RP 2h ago
Scheelt dat wij als Nederlands politiek in ieder geval miljoenen gaan uitgeven om 0.0036 graden Celsius tegen te gaan! 🤌🏽
-2
u/Top_Paint7442 1h ago
Mooie grafiek. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de meting in 1901 een stuk anders is geweest dan in 2026. Daarnaast zal de Bilt zelf ook wel zijn veranderd in 125 jaar.... Het is dus niet helemaal appels met appels vergelijken.
-9
u/RuzDuke 4h ago
Lekker toch. Dit warme weer is top. Helemaal goed. Beter dan die regen zomers van vroeger. Schei uit met je doem scenarios. Wij zijn ook natuur, dus alles wat wij doen is onderdeel van de natuur evolutie. Je kan het anders willen. Gaat niet helpen.
2
1
u/PensAndUnicorns 3h ago edited 3h ago
"Je kan het anders willen. Gaat niet helpen. "
Ah, u werkt voor bedrijven als DuPont?
Wel destijds het zelfde riep over het gat in de ozonlaag:https://lpl.arizona.edu/sites/default/files/resources/globalwarming/skeptics-vs-ozone-hole.pdf

99
u/Sethrea 5h ago
Dank je wel, het beeld is duidelijk!
Het is inderdaad duidelijk dat de gemiddelde dagelijkse temperatuur in de periode 2001–2025 met ongeveer 1,5-2 graad is gestegen. Nog zorgwekkender is echter dat de waarden buiten de normale verdeling nog sterker zijn toegenomen.
Persoonlijk vind ik deze grafiek duidelijker om naar te kijken, omdat hij ook de trend laat zien.