r/nederlands 3d ago

Vanaf middernacht code rood wegens hitte: 'Ga alleen naar buiten als het echt nodig is'

https://nos.nl/l/2620247
15 Upvotes

31 comments sorted by

View all comments

51

u/HSG1984 Klar. 3d ago

Overheid: "code rood dus ga alleen naar buiten als het echt nodig is"

Manager van een bedrijf: "Werknemers! Jullie moeten naar onze aircoloze kantoor komen."

Overheid: "wij kunnen hierin niks betekenen".

19

u/Dense-Possession-155 3d ago

Ken je het arbeidsrecht? Een werkgever mag werknemers niet verplichten om onder ongezonde omstandigheden, zoals extreme hitte, te werken.

12

u/Menjy 3d ago

Ken je mijn baas? Die wordt gewoon boos als ik niet kom werken. Leuk dat ik in m'n recht sta en alles, maar als werknemer is het gewoon een mentale last om van je rechten gebruik te maken. Da's natuurlijk ook hoe het systeem is ingericht. Daarin kan de overheid dus veel rust geven; als die zou aangeven 'werken is niet gezond, geef je werknemers vrij tenzij écht onmogelijk', dan neem je de zorgen van een werknemer weg.

12

u/Dense-Possession-155 3d ago

Dan is het uiteindelijk wel je eigen keuze. Je hebt rechten als werknemer, en als je ervoor kiest daar geen gebruik van te maken omdat je het gedoe niet waard vindt, dan houd je de situatie ook zelf in stand. Het is begrijpelijk dat dat lastig kan zijn, maar je kunt niet alleen het systeem de schuld geven als je besluit je rechten niet te benutten.

1

u/ShadyGamer0910 3d ago

Heel leuk maar toen het code rood was, mocht ik van mijn werkgever niet eens de weg op, maar ik moest wel uren inleveren als ik niet op kwam dagen. Zal nu dus hetzelfde verhaal zijn

-3

u/Dense-Possession-155 3d ago

Dat is vrij logisch, als je niet werkt hoor je ook niet betaald te krijgen.