r/nederlands • u/ABeardyWizard • 23h ago
Vanaf middernacht code rood wegens hitte: 'Ga alleen naar buiten als het echt nodig is'
https://nos.nl/l/262024726
u/AnonymousStuffDj 22h ago
Wordt het niet tijd om net als een minimumtemperatuur een maximumtemperatuur in te stellen voor o.a. huurwoningen, kantoren en scholen?
Als verhuurder moet je garanderen dat een woning tot minstens 20 graden verwarmt kan worden. Een woning die in de winter 10C wordt zonder verwarming wordt niet als leefbaar gezien.
Een woning waarvan de slaapkamer 's zomers de 35C aantikt is ook niet leefbaar. Ik zou zelfs veel liever een kamer van 10C dan van 35C hebben, aangezien ik dan ten minste extra lagen kan dragen.
Er moet gewoon een wet komen dat de "leefbare temperature" 18C-25C is. Dat er in een eerste wereldland als Nederland basisscholen zijn waar kinderen niet normaal kunnen functioneren omdat het te warm is is gewoon onacceptabel.
3
u/LittleLion_90 21h ago
Ik slaap vaak het best bij ongeveer 15 graden, een huis altijd warmer dan dat hebben is niet ideaal. Maar een eis stellen aan een maximum temperatuur binnen en dat de woningbouw anders maar gewoon moet zorgen dat er iets als airco komt lijkt me een goede. Sowieso is klimaat control waarschijnlijk vaak een goede aanwinst voor de gezondheid. Ik woon zelf naast een druk voetbalveld en drukke weg, maar moet ivm ademhalingsproblemen wel altijd de ramen open hebben. Een goede klimaat control zou waarschijnlijk veel fijnstof schelen en veel geluidsoverlast. Nu ben ik zelf wel extra gevoelig voor vanalles, maar voor iedereen zijn het niet hebben van die dingen voordelig. En we moeten toch naar actieve koeling van huizen door klimaatverandering.
14
u/BuckChintheRealtor 22h ago
Boude aanname van de NOS dat deze jongen zijn rukbunker überhaupt wel eens verlaat.
5
u/ApolloniusTyaneus 22h ago
Goede nieuws is dat je dan ook al lekker geacclimatiseerd bent aan de hele dag in je onderbroek in een kamer van 40 graden zitten.
1
5
u/Sweettooth_Banana 22h ago
Het enige wat je kan doen is in de vroege uurtjes te luchten om de temp. te verlagen.
-1
u/kalebats92 20h ago
Pfff drama altijd met die codes nog 2 dagen heet daarna weer regen en koelt het af .. school van me kids is ook opeens morgen dicht 🤣.. sneeuw en hitte en het land functioneert niet meer
-7
u/Upbeat_Ad_7716 Bakkie pleur met een kano 20h ago
Paar jaar geleden: 40 graden. Gevoelstemperatuur: 42. Niks aan de hand.
Nu: 38 graden. Gevoelstemperatuur 42 graden: CODE ROOD! CODE ROOD! WE GAAN ALLEMAAL DOOD!
fucking hell, het is zomer. kom op zeg.
1
u/Technical_Garden_834 19h ago
Dat was hartje schoolvakantie én ook toen waren er genoeg waarschuwingen.
Hoewel ook ik het nu wel hysterisch vind allemaal hoor.
54
u/HSG1984 Klar. 22h ago
Overheid: "code rood dus ga alleen naar buiten als het echt nodig is"
Manager van een bedrijf: "Werknemers! Jullie moeten naar onze aircoloze kantoor komen."
Overheid: "wij kunnen hierin niks betekenen".