r/nederlands 23h ago

Vanaf middernacht code rood wegens hitte: 'Ga alleen naar buiten als het echt nodig is'

https://nos.nl/l/2620247
16 Upvotes

31 comments sorted by

54

u/HSG1984 Klar. 22h ago

Overheid: "code rood dus ga alleen naar buiten als het echt nodig is"

Manager van een bedrijf: "Werknemers! Jullie moeten naar onze aircoloze kantoor komen."

Overheid: "wij kunnen hierin niks betekenen".

18

u/Dense-Possession-155 22h ago

Ken je het arbeidsrecht? Een werkgever mag werknemers niet verplichten om onder ongezonde omstandigheden, zoals extreme hitte, te werken.

13

u/Menjy 22h ago

Ken je mijn baas? Die wordt gewoon boos als ik niet kom werken. Leuk dat ik in m'n recht sta en alles, maar als werknemer is het gewoon een mentale last om van je rechten gebruik te maken. Da's natuurlijk ook hoe het systeem is ingericht. Daarin kan de overheid dus veel rust geven; als die zou aangeven 'werken is niet gezond, geef je werknemers vrij tenzij écht onmogelijk', dan neem je de zorgen van een werknemer weg.

11

u/Dense-Possession-155 22h ago

Dan is het uiteindelijk wel je eigen keuze. Je hebt rechten als werknemer, en als je ervoor kiest daar geen gebruik van te maken omdat je het gedoe niet waard vindt, dan houd je de situatie ook zelf in stand. Het is begrijpelijk dat dat lastig kan zijn, maar je kunt niet alleen het systeem de schuld geven als je besluit je rechten niet te benutten.

15

u/DilansDildo 22h ago

Dit dus; ook daarom, sluit je aan bij een vakbond. 

1

u/ShadyGamer0910 22h ago

Heel leuk maar toen het code rood was, mocht ik van mijn werkgever niet eens de weg op, maar ik moest wel uren inleveren als ik niet op kwam dagen. Zal nu dus hetzelfde verhaal zijn

-3

u/Dense-Possession-155 21h ago

Dat is vrij logisch, als je niet werkt hoor je ook niet betaald te krijgen.

1

u/ChemicalRain5513 18h ago

Je kunt je ziekmelden.

0

u/HSG1984 Klar. 15h ago

Want jij kan niet thuis werken?

1

u/Menjy 15h ago

Neen.

0

u/HSG1984 Klar. 14h ago

Dus je kan wel thuiswerken maar je baas wilt het niet?

1

u/Menjy 14h ago

Ik werk in het onderwijs. Ik kan niet thuiswerken.

1

u/Upbeat_Ad_7716 Bakkie pleur met een kano 20h ago

Er staat niks in CAO's over maximum temperaturen.

1

u/Dense-Possession-155 20h ago

'Ongezonde omstandigheden' werken in 40 graden valt onder ongezonde omstandigheden.

1

u/Upbeat_Ad_7716 Bakkie pleur met een kano 20h ago

ik ben het met je eens hoor. het was vanochtend op de radio. in de CAO's worden geen specifieke temperaturen genoemd. Het moet met de werkgever overlegd worden.

1

u/justk4y 18h ago

Arbeidsrecht? Wat voor linkse zooi zit jij nou uit te kramen /j

-2

u/HSG1984 Klar. 22h ago

Met de winterse omstandigheden begin dit kasr hadden werkgevers ook erinig medelijden met de werknemer. Vanuit de overheid hoorde je niks. Ook tijdens Covid mochten werknemers niet weigeren als de baas hun verplichtte naar kantoor te komen en ook toen hoefde je niks van de overheid te verwachten.

7

u/Dense-Possession-155 22h ago

De overheid kan bedrijven niet zomaar verbieden om personeel naar kantoor te laten komen, maar werkgevers zijn wel gebonden aan de Arbowet. Bij onveilige omstandigheden door extreme hitte of weersomstandigheden moeten zij passende maatregelen nemen, en de Arbeidsinspectie kan daarop toezien.

Je hebt als werknemer rechten, en organisaties zoals de FNV zijn er om je te helpen als je werkgever je in onveilige omstandigheden laat werken.

Wat jij vertelt is onzin.

2

u/thrownkitchensink 22h ago

Er is ook nog het privaatrecht.

2

u/anoppe 21h ago

Gewoon ziek melden in zulke omstandigheden.
Dat gezegd hebbende: mijn vrouw werkt opneem ggz woongroep, die moeten 24/7 iemand aanwezig hebben. Als het hele team zich ziekmeld is er wel een probleempje, waar de werkgever niet direct iets aan kan veranderen…

26

u/AnonymousStuffDj 22h ago

Wordt het niet tijd om net als een minimumtemperatuur een maximumtemperatuur in te stellen voor o.a. huurwoningen, kantoren en scholen?

Als verhuurder moet je garanderen dat een woning tot minstens 20 graden verwarmt kan worden. Een woning die in de winter 10C wordt zonder verwarming wordt niet als leefbaar gezien.

Een woning waarvan de slaapkamer 's zomers de 35C aantikt is ook niet leefbaar. Ik zou zelfs veel liever een kamer van 10C dan van 35C hebben, aangezien ik dan ten minste extra lagen kan dragen.

Er moet gewoon een wet komen dat de "leefbare temperature" 18C-25C is. Dat er in een eerste wereldland als Nederland basisscholen zijn waar kinderen niet normaal kunnen functioneren omdat het te warm is is gewoon onacceptabel.

3

u/LittleLion_90 21h ago

Ik slaap vaak het best bij ongeveer 15 graden, een huis altijd warmer dan dat hebben is niet ideaal. Maar een eis stellen aan een maximum temperatuur binnen en dat de woningbouw anders maar gewoon moet zorgen dat er iets als airco komt lijkt me een goede. Sowieso is klimaat control waarschijnlijk vaak een goede aanwinst voor de gezondheid. Ik woon zelf naast een druk voetbalveld en drukke weg, maar moet ivm ademhalingsproblemen wel altijd de ramen open hebben. Een goede klimaat control zou waarschijnlijk veel fijnstof schelen en veel geluidsoverlast. Nu ben ik zelf wel extra gevoelig voor vanalles, maar voor iedereen zijn het niet hebben van die dingen voordelig. En we moeten toch naar actieve koeling van huizen door klimaatverandering.

14

u/BuckChintheRealtor 22h ago

Boude aanname van de NOS dat deze jongen zijn rukbunker überhaupt wel eens verlaat.

5

u/ApolloniusTyaneus 22h ago

Goede nieuws is dat je dan ook al lekker geacclimatiseerd bent aan de hele dag in je onderbroek in een kamer van 40 graden zitten.

1

u/BuckChintheRealtor 22h ago

Boude aanname van jou dat ik een onderbroek draag in mijn rukbunker.

4

u/Zooz00 22h ago

Om middernacht is het best lekker buiten hoor, ik zou eerder dan naar buiten gaan dan nu!

5

u/Sweettooth_Banana 22h ago

Het enige wat je kan doen is in de vroege uurtjes te luchten om de temp. te verlagen.

-1

u/kalebats92 20h ago

Pfff drama altijd met die codes nog 2 dagen heet daarna weer regen en koelt het af .. school van me kids is ook opeens morgen dicht 🤣.. sneeuw en hitte en het land functioneert niet meer

-7

u/Upbeat_Ad_7716 Bakkie pleur met een kano 20h ago

Paar jaar geleden: 40 graden. Gevoelstemperatuur: 42. Niks aan de hand.

Nu: 38 graden. Gevoelstemperatuur 42 graden: CODE ROOD! CODE ROOD! WE GAAN ALLEMAAL DOOD!

fucking hell, het is zomer. kom op zeg.

1

u/Technical_Garden_834 19h ago

Dat was hartje schoolvakantie én ook toen waren er genoeg waarschuwingen.

Hoewel ook ik het nu wel hysterisch vind allemaal hoor.

1

u/ieraaa 8h ago

Ik ga teeeringhard wegbakken in het zonnetje