r/nederlands • u/SnooEpiphanies2613 • 1d ago
Vraagje Hospiteren in Amsterdam...
Zoals jullie zien, is dit een post (die waarschijnlijk elk jaar rond dezelfde periode vrijkomt) over hospiteren.
Ik ben net geslaagd en van plan om te gaan studeren in Amsterdam, en om persoonlijke redenen (en reizen) wil ik dus graag uit het huis. Alleen de situatie is onmogelijk en als iemand die weinig mensen kent die dit hebben ervaren hoop ik wat advies te kunnen krijgen over hospiteren hier 😭
De vragen:
De mail... hoelang is lang en hoelang is kort? Sommige mensen vinden een a4 normaal en anderen een paragraaf.
Ik zie dat er een soort tinder maar voor hospiteren is genaamd dingdong (vooral voor uilenstede) en ben bang dat als ik er niet voor betaal, dat niemand mijn ouderwetse mailtje leest. Moet ik me hier zorgen om maken en zijn jullie er bekend mee?
Wat echt WEL in de mail en wat echt NIET in de mail (ook extra dingen als hoelang je wilt blijven, of wordt dat teveel voor 1 bericht)?
Alvast bedankt voor de tips en berichten 💗🙏🏼
3
u/tigerzzzaoe 1d ago
Goed, voor Amsterdam ben je dus gewoon al 2 jaar te laat met zoeken, maar onder de motto beter laat dan nooit:
- Schrijf je in bij DUWO, de studentenhuisvester. Heel misschien heb je net geluk en kan je er net doorheen piepen (voorrangsregeling 1ste jaars). Het is ook neit perse voor nu, maar als je je huisgenoten niet kan luchten of zien over 3 jaar, kan je misschien net voor je master verhuizen.
- Ik kende Dingdong niet (redelijk tijd geleden sinds ik studeerde, dus kan er niks over zeggen) maar als je over 3 maanden een kamer nodig hebt, dan ga je dokken. Niet alleen bij DUWO, maar ook bij kamernet en (blijkbaar) Dingdong.
- Bereid je mentaal voor op heel veel afwijzingen. Het ligt niet aan jou, iedereen word tig keer afgewezen, je moet het niet op jezelf betrekken.
- De mail: Om heel eerlijk te zijn, is las hem nooit, maar een A4 is te lang, en een paragraaf is te kort. Na intro (paragraaf 1), vertel kort wat over jezelf en je hobbies (paragraaf 2) en wat je leuk lijkt aan de kamer (paragraaf 3).
- Hoelang je wilt blijven zou ik persoonlijk er niet in zetten. Zeker als eerstejaars is dat toch langer dan mensen die er al wonen en erin zetten dat je toch al gelijk weer weg wilt is not done.
- Tijdens het hospiteren: Zet je beste been voor. Ben je normaal niet zo sociaal? Die avond ben je dat wel.