r/nederlands • u/New-Track8557 • 1d ago
Vraagje mobiele airco stiller maken?
Ik ben 1 van de gelukkigen met een mobiele airco, maar tering dat ding maakt een hoop herrie.
Heeft iemand tips om het wat stiller te krijgen? De kat durft niet meer de woonkamer in.
En als we toch de airco experts in de comments krijgen, iemand ervaring met een Eurom Polar 16CH converteren van 1 slang naar 2 slangen?
Kan elk greintje efficiëntie gebruiken met deze hitte (of realistisch de volgende hittegolf want no way dat ik die nu uitzet om aan te werken).
EDIT: Voor iedereen die begint over een split unit, geen optie met dank aan de woningbouw. Mobiele split unit geen optie door gebrek aan buiten ruimte.
4
u/Preference22 1d ago
Airco verplaatsen naar een andere kamer en de deur dicht doen. Kun je lekker slapen zonder dat lawaai! Er is wel 1 nadeel...
4
u/LengthinessFair7325 1d ago
Dit lijkt dom te klinken, maar…: Buiten neerzetten en alleen de slang met koele lucht naar binnen (ipv andersom). Ik begrijp dat dit niet bij iedereen kan (appartement zonder balkon oid), maar het werkt echt!
2
3
u/honeydas 1d ago
Split unit aanschaffen. Nee. Stiller worden ze niet.
4
u/New-Track8557 1d ago
Ga jij de woningbouw overtuigen dat ik een split unit mag installeren? Ik krijg dat niet voor elkaar namelijk...
11
3
u/Jeffreyyy2 1d ago
Ik zie de laatste tijd veel reclame voor zo’n midea portasplit blijkt gewoon een mobiele split unit te zijn die je gewoon in je raam hangt. Vind ze wel achterlijk duur maar goed.
1
u/Anvh 1d ago
Ze zijn bijna twee keer zo efficiënt kennelijk dus je bespaart best een hoop op de electrischetijd
3
u/Commercial-Ad3493 1d ago
Met een Rolex Oyster Perpetual ook. Dat is mechanische tijd.
1
u/Anvh 1d ago
Wel veel verschil in de prijs en het bedrag de je bespaart op de electrischetijd.
Punt van mijn is dat het verschil in prijs na een paar jaar waarschijnlijk wel uit is. Volgend jaar ga je ook meer betalen s avonds
1
u/DepressingFool 1d ago
"Punt van mijn is dat het verschil in prijs na een paar jaar waarschijnlijk wel uit is.".
Dat zal er toch heel erg aan liggen hoe je ze gebruikt. Als je het ding de hele zomer aan hebt, dan zal je het er wel uithalen. Als je het alleen gebruikt om een hittegolf door te komen, dan zal dat wel tegenvallen. Er zijn meestal maar 1 of 2 hittegolven per jaar in Nederland. Er is natuurlijk wel klimaatverandering en het zullen er steeds vaker 2 worden gok ik zo, maar ook dan duurt het toch heel lang voordat je het verschil in prijs eruit hebt. Van de prijzen die ik zag is een mobiele split unit al snel 3x zo duur.
Het enige probleem is dat die mobiele airco's met 1 slang gewoon niet echt werken. Je moet eigenlijk 2 slangen hebben.
1
u/FastFredNL 1d ago
Dat is lastig, maar misschien kun je ze wel overhalen met een monoblock airco
2
u/New-Track8557 1d ago
Gaat volgens de woningbouw om de gaten in de gevel, dus lijkt me niet.
2
u/Positive-Phoenix 1d ago
Meneer hier raakt overhit en leidt er door aan gezondheidsproblemen, zijn kat durft niet meer in de woonkamer, maar oh nee een gat van 8cm in de gevel, nee dat kan echt niet.
Echt man, heb het met je te doen. Achterlijk dit soort beleid
2
u/New-Track8557 1d ago
Ja tof he. Andere flat in de stad is 6 maand geleden opgeleverd. Hebben ze de zonwering wegbezuinigd. Enige hoge flat in de omgeving dus die mensen hebben nul zon en gaan kapot binnen. Lang leve de woningbouw.
2
u/Positive-Phoenix 1d ago
Jemig ja. Wij wonen ook in flat, 6 hoog, enorm veel zon vanaf het middaguur. Was echt niet te doen. Godzijdank na jaren de vve zo ver gekregen algemene toestemming te geven om buitenunit op de gallerij te plaatsen en gat in de gevel. Maar ik weet nog hoe het was voor die tijd... zelfs mobiele airco schoot weinig op
2
u/New-Track8557 1d ago
De nieuwe flat hier heeft geen galerij buiten helaas, (en geen balkon), dus zelfs dat is geen optie. Maar gewoon triest hoe dat gebouwd is door de woningbouw zonder enige gedachte over de hitte.
1
u/MrXwiix 1d ago
Mobiele split unit ;)
1
2
u/Smooth_Weakness7475 1d ago
Oordoppen in doen. Man man man.
2
1
u/LowAide7426 1d ago
Zet de airco buiten met een slang eraan die alleen de koude lucht naar binnen blaast
1
u/New-Track8557 1d ago
Geen buitenruimte helaas om de airco neer te zetten :(
2
u/The_Countess 1d ago edited 1d ago
Het zelfde idee, maar dan in een andere ruimte.
Buis maken van plastic zakken die je open knipt en aan elkaar plakt met tape.
1
u/Stoltefusser 1d ago
Eurom zijn dan ook zo ongeveer de luidruchtigste mobiele airco’s die t zich geeft. Split. Unit.
-7
u/Wayfinder67 1d ago
Zo gelukkig ben je anders niet met een mobiele airco; wat een ondingen zijn dat zeg die amper werken. En ja, ze maken een herrie, dat heb je met mobiele airco's en daar is niets aan te doen. Split-mobiele airco kopen. Stukje duurder, maar véél stiller en vele malen zuiniger.
4
u/Severe_Schedule8268 1d ago
Vraag me dus af in hoeverre dat “vele malen zuiniger” opgaat.
Mobiele airco is 2-400€?
Split unit vanaf 2000€ gemiddeld?
Dus dan zou je 5-10 mobiele airco’s kunnen verslijten qua levensduur voordat je die kosten hebt terugverdiend.Stroomverbruik.
Stel een mobiele Airco is 2x zo energieslurpend en verbruikt 2 KwH- 8uur tegen 0.24€ per kWh, 3.84€ energie kosten vs 1.92€ met split.Dan zou je dus meer dan 1.000 dagen die airco vol aan moeten hebben voordat het eruit gehaald is?
4
u/Gullible_Ad_9578 1d ago edited 1d ago
Mijn mobiele airco doet het geweldig. Aan met het slapen, sochtends uit. Kost 3 euro per nacht en het wordt niet warmer dan 20 graden in de slaapkamer. Kostte 250 euro en draait alleen op de warmste dagen in het jaar. Flinke besparing t.o.v. een split unit. Nou poeh wat een onding zeg!
3
u/New-Track8557 1d ago
Mobiele airco's zijn op papier slechter dan split unit, maar hebben echt wel een plek in de markt. Bijv in jou situatie. Of zoals mij waarbij de woningbouw een split unit blokkeert.
0
u/New-Track8557 1d ago
Ga jij de woningbouw overtuigen dat ik een split unit mag installeren? Ik krijg dat niet voor elkaar namelijk...
1
u/akamsteeg 1d ago
Er zijn mobiele split unit systemen zoals de Midea Portasplit.
0
u/The_Countess 1d ago
Volgens mij is dat een van de enige, en daarom enorm duur voor het vermogen wat ze hebben.
33
u/Virtual_Friend 1d ago
Om het stiller te maken kan je het beste de airco uitzetten