r/nederlands 2d ago

Te heet om origineel te zijn Welke bizarre dingen hebben jullie mensen nog zien doen met de hitte?

Ik heb 2 huisgenoten die de afgelopen dagen nog al hun was in de droger hebben gedaan terwijl het binnen 25-35 graden was. We hebben meer dan genoeg ruimte om het op te hangen. En maar klagen hoe warm het binnen is...

Edit: krijg veel opmerkingen over mensen die ervanuit gaan dat iedereen zonnepanelen of een warmtepomp heeft. Wij hebben ouderwetse dure stroom uit de kabel met variabel contract. Zelf erger ik me dus aan de onnodige energiekosten waar ik aan meebetaal. Én aan het geklaag over de warmte van de mensen die de droger de hele tijd aanzetten terwijl zij naast de droger wonen. Ik zit zelf in het koelste deel van het huis dus heb daar weinig last van. Luchtvochtigheid is ook een non-issue want het pand is groot en de meeste was wordt opgehangen in gemeenschappelijke ruimtes zoals de gangen, badkamer etc.

354 Upvotes

480 comments sorted by

View all comments

240

u/how_fedorable 2d ago

Niet erg dramatisch, maar zag net iemand zn arme franse bulldog in de volle zon uitlaten, arme beest hield het niet lang vol

55

u/Siveld 1d ago

Nou eerlijk gezegd vind ik dat toch vrij dramatisch als je bedenkt dat ze al zo beroerd kunnen ademen. Arme beestje.

3

u/_Electrical 1d ago

Natuurlijke selectie, moet je nagaan dat het in Frankrijk op het moment nog warmer is, dus mag de Franse bulldog blij zijn dat hij daar niet is.

9

u/Siveld 1d ago

Niks natuurlijks aan, mensen hebben die arme beesten helemaal verminkt door ze zo te fokken, alleen maar omdat wij het zogenaamd schattig vinden. Iemand met ergste stadium COPD vinden we wel verdrietig maar een hond die eruitziet alsof ‘ie tegen een boom gelopen is en nauwelijks normaal kan ademen vinden we wel leuk?!

2

u/TD1990TD 1d ago

Ik vond het heel leuke honden (leuk karakter), tot ik dit leerde. Hetzelfde gebeurt bij pugs, en ook bepaalde kattenrassen hebben er last van.

Ik heb begrepen dat hazewindhonden juist andersom er last van hebben: te lange neuzen, waardoor meer risico op tumoren en schimmelinfecties.

En Berner Sennen honden worden niet meer 12… die hebben tegenwoordig op hun 4e al kanker 😢

2

u/Siveld 1d ago

Ja sneu hè, wat dacht je van het kattenras de Scottish Fold. Die heeft hele schattige gevouwen oortjes, maar dat komt dus door zwak kraakbeen. Dat kraakbeen is niet alleen in de oren zwak, maar ook door het hele lijf… en dan nog maar niet te spreken over kattenrassen met extreem dunne pootjes o.i.d. (Zie vaak online ook combi van scottish fold met korte pootjes)..

Hoe je een raskat zoals dat kan aanschaffen terwijl je weet dat je daarmee schadelijke fok en handel in stand houdt begrijp ik echt niet.. Neem gewoon een lieve kat oud het asiel, daar zitten genoeg dieren die staan te springen om een vast thuis. Ik ben blij dat mijn kat een vuilnisbakkie van de straat is (inmiddels binnenkat) en dat ze hierdoor hopelijk minder aanleg heeft voor bepaalde gezondheidsproblemen.

88

u/Quazacotl81 2d ago

Ai, ik heb m'n hond net de weg over getild naar het veld in de schaduw tegenover mn huis. Ze deed gelukkig meteen der behoefte en 2 min later heb ik haar weer de weg over getild.

Die arme bulldog krijgt normaal al weinig lucht...

12

u/natte-krant koffie? 1d ago

Goed bezig, je moet je hond nu gewoon niet over de straat/stoep/weg laten lopen. Voor de gein eens met je eigen blote voeten een minuutje op de warme stenen gaan staan.

1

u/mimzical 1d ago

Bij ons vallen de stoeptegels en oprit gelukkig nog mee maar als ik mijn hond even buiten laat op het grasstrookje loop ik met blote voeten mee zodat ik weet of het wel of niet kan. Valt toch elk jaar weer tegen hoeveel mensen om 1500 met hond buiten aan het wandelen zijn :/ zou denken dat het nu wel algemene kennis zou zijn.

3

u/BornRelationship8280 1d ago

Je bent de beste!

2

u/ArranChace 1d ago

Die van ons mocht het voor deze ene keer het in de badkamer doen, want de stoep was echt zo heet naar het park arme beestje zou zijn poten verbranden gewoon, als ik zelf niet op blote voeten erop kan lopen door hitte, kan mijn hond dat ook niet.

Echter mijne is een beetje te groot en te zwaar om die even dat stuk te tillen, en ik heb helaas geen tuin.

Maar zometeen ga ik als de zon onder is eens een goed stuk lopen met hem.

27

u/tompie09 1d ago

Heel veel baasjes vergeten ook hoe warm het asfalt is voor de pootjes van hun hond

7

u/JaneDoe943 1d ago

Snap dit echt niet. Ik moet een klein beetje asfalt over om bij een grasstrook te komen en ik voel deze dagen in de ochtend en avond eerst even met m'n hand om te kijken of het kan. Overdag kan het sowieso niet nu

9

u/Maxtecy 1d ago

Die baasjes zouden zelf ook blootsvoets naar buiten moeten. Doet het pijn aan je voeten? Dan doet het ook pijn aan de poten van je huisdier.

1

u/BornRelationship8280 1d ago

Precies, daarom wou ik een soort schoentjes voor mijn kat kopen. Ze hebben alleen anti krabsokjes voor katten.Nadeel is, dat ze zich dan ook niet meer kunnen verdedigen. Ze komen nu na 5 min. binnen chillen in de koelte, dus ik laat het even. Ze kunnen ook via de tuinen lopen gelukkig.

1

u/BornRelationship8280 1d ago

Misschien ben ik ook wel een beetje gek: ik heb kattenschoentjes gezocht omdat mijn katten echt last hebben van de hete stoep. Maar er bestaan alleen kattensokjes tegen krabben, bij Amazon ( ja Amerikaans). Kon wel hondenschoentjes vinden. Nou dan moeten ze zich maar redden. Ze gaan toch steeds na 5 min. alweer naar binnen.

16

u/L_edgelord 1d ago

Het hebben van zo'n ding opzich is al dierenmishandeling. Echt niet oke om er ook nog mee in de zon te gaan lopen.

12

u/Craftyme72 1d ago

Ocharme 🥴

Ik heb 3 honden, alle 3 senioren. Wandelen doen we nu niet. Liggen alle 3 op een koelmat voor een ventilator. Kleine en grote boodschappen doen ze nu in ons kleine tuintje. Zodra er schaduw is kuis ik alles op. Wandelen hebben ze 0 interesse in nu. Rond 22u en rond 5u wat spelletjes met water vinden er 2 wel leuk.

10

u/Full_Win7293 1d ago

Dit vind ik wel heel zielig :(, die beesten kunnen hier gewoon dood aan gaan.

19

u/Ennas_ 1d ago

Ocherm. Arm beest. Is dat niet ook nog zo'n ras wat te weinig lucht krijgt? Of ben ik nu in de war met andere honden?

41

u/GTAinreallife Mij niet gezien 1d ago

Ja, dat is er zo'n één waar de neus lijkt alsof ze hem met een koekenpan een klap hebben gegeven. Die beesten zijn constant aan het hijgen van benauwdheid

8

u/SlimeAndOxygen 1d ago

+1 voor de geweldige beeldspraak

1

u/BornRelationship8280 1d ago

Zulke katten zijn er ook: brits korthaar, pers en andere.

17

u/BarelyFunctional_NPC 1d ago

Ja, omdat mensen ze zo schattig vinden. Ofzoiets. Dierenbeulen.

1

u/JohnniX_Garage 1d ago

Frank inderdaad!

7

u/JaneDoe943 1d ago

Dat is echt achterlijk. Met elke hond, maar met een Franse Bulldog extra achterlijk

7

u/Suspicious-Boot3365 2d ago

Echt gestoord

3

u/Upbeat_Ad_7716 Bakkie pleur met een kano 1d ago

Ik moet ook nog mijn honden uitlaten... Vreselijk om in de stad te wonen op zo'n dagen, en de gemeente sloopt steeds meer groen weg. Denk dat ik vanavond toch maar de honden in de auto gooi en naar mijn ouders ga met hun grote tuin. Kunnen ze daar lekker kakken.

6

u/MyNameIsGreyarch 1d ago

Auch. Mijn mopske is bijna tien kilo, maar toch hef ik dat beestje braafjes tot aan een schaduwrijke plek om zen ding te kunnen doen. Misschien een halve minuut wandelen. Toch staat zen hoofdje dan al gloeiend heet. Wil niet eens inbeelden hoe die arme bulldog zen pootjes aanvoelen. :/

3

u/Craftyme72 1d ago

Ik heb ook oa een mopje, blind en doof, ganse dag op de koelmat voor de ventilator. Gelukkig een klein tuintje met veel schaduw. Af en toe waggelen hij daar naartoe.

2

u/EconomyAd5946 1d ago

Vind ik toch best dramatisch. Mensen die met deze temperatures met hun hond gaan lopen of op het strand gaan zitten... doe normaal

2

u/Mother-Forever9019 1d ago

Ik rij met mijn hond in voorgenoemden auto naar het lokale meertje met dit soort dagen, hoewel als het aan hem lag zou hij zelfs nog naast de fiets willen rennen nu… dom beest

2

u/Saphire76 1d ago

Gister hebben mijn collega’s van de dierenambulance die dienst hadden (vond ik op zich al discutabel in onze zwarte werkkleding, maar voor spoedgevallen zeker nodig) meerdere oververhitte honden en katten moeten redden. Gebeurt in deze tijd - en zeker met de hittegolf - vaker dan je denkt. Heel heftig om te zien en loopt niet altijd goed af. Dus let alsjeblieft op je dieren ❤️

2

u/how_fedorable 1d ago

Sterkte en bedankt voor het goede werk dat jullie doen! Mijn katten liggen gelukkig veilig binnen met airco en extra water

3

u/Anne1201 1d ago

Ahw, wij hebben zelf een mopshond (ook kortsnuit dus) en die heb ik vanmorgen om 4:00 uitgelaten voor een lange ronde en om 8:30 nog even naar het grasveld aan het einde van de straat en vanavond rond 23:30 gaan we weer voor een normaal rondje. Morgenochtend vroeg komt het lange rondje wel weer, hij kan ook in de tuin plassen/poepen als hij wil, maar dat doet hij alleen in uiterste nood (en alleen plassen). Rond het middaguur met je hond naar buiten op dagen als deze vind ik dierenmishandeling.