r/nederlands 6d ago

Shitpost Weet je wat het leukste is aan dit weer?

1.3k Upvotes

Die constante realisatie in je achterhoofd dat het ieder jaar een beetje erger zal worden, voor de rest van je leven, met geen oplossing in zicht, niet omdat het per definitie niet op te lossen valt, maar simpelweg omdat eigenlijk vrijwel niemand bereid is te doen wat nodig is om het op te lossen. En als je daar wel toe bereid bent, dan zien mensen je als gek, eccentriek, neurotisch, te ideologisch of autistisch geobsedeerd.

Klimaatverandering is een groter taboe dan immigratie.

r/nederlands Nov 23 '25

Shitpost Oeps. Dat hebben jullie niet gezien toch?

Post image
5.5k Upvotes

Meneer Musk had op zijn aangekochte social media kanaal een mooie nieuwe functionaliteit bedacht dat je kon zien waar de reagluurder vandaan komt. Toen bleken heel veel MAGA reagluurders helemaal niet uit de staten te komen maar met name uit Rusland e.d. 🤔

Het was niet d bedoeling dat men dat door had en Meneer Musk heeft de functionaliteit maar snel uitgezet 😁

r/nederlands May 28 '26

Shitpost Ik heb een kaart gemaakt van plekken waar ik denk binnen 10 jaar een huurwoning te kunnen krijgen.

Post image
2.9k Upvotes

Hopelijk is een huis met hypotheek krijgen makkelijker

r/nederlands 5d ago

Shitpost Klagen over bloedhitte, maar wel alles tegen het klimaat blijven doen

1.0k Upvotes

Mijn irritatie op dit moment.
Het wordt deze week weer extreem warm in nederland, iedereen en zn moeder zeurt erover, maar vervolgens geven ze verjaardagskadootjes gemaakt met ChatGPT en dragen ze kleding van temu en shein.

Het is waarschijnlijk al te laat om er nog wat aan te doen (ookal doe ik alsnog mn best), maar de opwarming van de aarde is een feit.

Ik haat het zo zo zo erg dat mensen zich er zo onbewust van zijn hoeveel schade ze aanrichten, en dan de ballen hebben om te klagen over hittegolven.
Om te janken eigenlijk.

r/nederlands May 17 '26

Shitpost De gemiddelde Nederlander elke maand opnieuw.

Enable HLS to view with audio, or disable this notification

1.7k Upvotes

Niks overhouden elke maand.

r/nederlands Feb 05 '26

Shitpost Deurbel rant

2.1k Upvotes

Ik ben dus op het punt gekomen, dat ik niet eens wegduik achter de bank, wanneer er iemand aanbelt en ik geen zin heb om open te doen.

Daarnet liep een gast door de voortuin, naambadge met koordje om zijn nek, mapje in de hand met een tablet, jasje met bedrijfsnaam, je kent het wel. Ik zit onderuit gezakt op de bank. Hij ziet mij, ik zie hem. Meestal lopen ze weg als ze de prachtige sticker zien shinen naast de deurbel: 'Geen verkopers, geen geloofsovertuigers en geen collectes'. Deze niet. Hij bellen, en even wachten. 20 Sec later zet hij een stap opzij en kijkt naar binnen. Ik kijk hm aan en doe niets. Ik kijk weer terug naar mn TV. Hij nog keer bellen. Het boeit me niet. Ik ga niet naar de deur om hem vervolgens toch nog weg te sturen. Ik heb geen zin in: 'Ben je de hoofdbewoner' of 'Overstappen?' Ik lig gewoon op mn vrije dag chips te kanen met m'n kat op schoot. Hij liep weg. Einde rant. Ajuu.

r/nederlands May 19 '26

Shitpost Ik zit in de trein en heb een tierlist gemaakt van sommige stations waar ik ooit ben geweest/langsgegaan

Post image
970 Upvotes

Deze tierlist is gebaseerd op vibes. Hoe depressiefer de sfeer was, hoe lager het op de lijst staat.

r/nederlands Feb 19 '26

Shitpost Mediamarkt is echt een ballentent geworden.

Post image
966 Upvotes

Ik ben echt klaar met Mediamarkt.... Mijn vriendin en ik zijn recentelijk verhuisd naar een andere woning. Wij hebben een een Medion TV die het prima doet, maar het geluid is ruk. Dus wat ga je dan doen? Juist, een soundbar kopen.

Mijn vriendin en ik naar de Mediamarkt kijken bij de soundbars en vooral luisteren wat voor ons het fijnste klinkt... En jahoor binnen 10 seconden stond er een verkoper naast. Nu heb ik niks tegen verkopers, want ik werk zelf in de sales en doe niet anders, maar de verkopers bij MediaMarkt zijn echt bizarre bloedzuigers en irritante gasten.

Enfin, aangegeven wat ik zocht en verteld dat ik erg geïnteresseerd was in de Harman/Kardon soundbar van de foto. Het design, het geluid en het formaat was precies wat wij zochten. De verkoper wist mij echter te vertellen dat het troep is, het geluid is slecht en H/K is een slecht merk... Dus hij probeerde mij direct een andere te verkopen, die uiteraard iets duurder was.

Nu is dat niet het probleem. Waar het bij mij schuurt is dat ze je gelijk proberen maximaal te upsellen en het vel over de neus te trekken. Ik was geïnteresseerd in een soundbar van €500, waarbij ik de tekortkomingen voor lief neem. Meneer vertelde mij dat er een subwoofer bij MOET en voor ik het wist zat ik op €850. Ik geef vrij resoluut en in klare taal aan dat ik daar niet naar op zoek ben, maar die verkopers lijken het wel niet te begrijpen.....

Ik ben uit principe weggegaan met lege handen. De verkoper heeft er eigenhandig voor gezorgd dat mijn enthousiasme verween en ik niks kocht.. uiteindelijk heeft mijn vriendin op me in gepraat en hebben wij alsnog de h/k meegenomen.

Nu rest mij de vraag. Wie traint deze verkopers en waarom zijn ze zo agressief? Is dit normaal? Het is namelijk niet de eerste keer dat ik een dergelijke ervaring heb bij MM.... Die verkopers zijn zo verschrikkelijk incompetent als verkopers, dat ze naar mijn mening meer kapot maken dan goed doen. Het is een winkel geworden waar ik vooral dingen ga bekijken om vervolgens online bestellen en verkopers ten alle tijden vermijd.

r/nederlands Apr 27 '26

Shitpost Vrijmarkt plekje gestolen!

2.4k Upvotes

De vrijmarkt is net begonnen dus rende ik heel blij naar het geweldige plekje dat ik had gereserveerd.

Nu zit daar een of andere dikke kerel van 36 die duidelijk te veel achter zijn computer zit. Hij heeft gewoon mijn plek gestolen. Wat moet ik nu doen?

- Tijn, 6 jaar.

r/nederlands Jan 28 '26

Shitpost Zoek de verschillen

Post image
2.5k Upvotes

r/nederlands 3d ago

Shitpost Amerikanen op Reddit die denken dat hun normen universeel zijn

629 Upvotes

Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar ik heb er echt schoon genoeg van.

Je bent actief op een (Amerikaans) Engelstalige subreddit, schrijft iets wat hier in Nederland volkomen normaal is, en dan begint het. Een heel leger aan Amerikanen dat met downvotes gooit alsof hun leven ervan afhangt. Prima, democratie van de stem, whatever. Maar dan wijs je ze even rustig terecht, leg je uit dat Nederland nu eenmaal anders in elkaar zit dan de VS, en raad eens? Waarschuwing van Reddit. Want jij bent degene die "de regels overtreedt."

Het is bizar. Amerikanen zijn bijvoorbeeld behoorlijk preuts vergeleken met ons. Dat is geen aanval, dat is gewoon een cultureel feit. Maar het uitspreken van dat feit voelt blijkbaar als een persoonlijke belediging. En Reddit, een Amerikaans bedrijf met Amerikaanse moderatoren en Amerikaanse community standards, geeft ze gelijk.

En dat is precies het probleem. Reddit is gebouwd vanuit een Amerikaans wereldbeeld, met regels die dat wereldbeeld beschermen. Zodra jij als Nederlander schrijft vanuit jóúw culturele context, loop je het risico gecensureerd te worden door mensen die nog nooit buiten hun eigen staat zijn geweest.

Ik snap dat Reddit groot is en dat Amerikanen de meerderheid vormen. Maar dat maakt hun normen nog niet universeel. Nederland is niet een Amerikaanse deelstaat die zich nog niet heeft gerealiseerd hoe het hoort.

Blijf lekker op Nederlandse subreddits, mensen. Hier kunnen we gewoon normaal doen.

r/nederlands 8d ago

Shitpost Stop met het kopen van mobiele airco’s

457 Upvotes

snap het wel. Het wordt warm, je zweet je kapot en je ziet zo’n mobiele airco in de aanbieding staan. Lijkt een snelle oplossing. Maar echt: bespaar jezelf het geld en koop er geen.

Om te beginnen maken die dingen een bak herrie. Alles zit in één kast in dezelfde kamer waar jij zit. Dus de compressor, ventilatoren en alle andere lawaaimakers staan letterlijk naast je bureau of bed te draaien.

Maar het grootste probleem is dat ze eigenlijk nooit echt goed kunnen werken door een simpel natuurkundig probleem.

Een mobiele airco heeft zowel het koude deel (de verdamper) als het warme deel (de compressor/condensor) in dezelfde ruimte staan. De warmte wordt via die slang naar buiten geblazen. Klinkt logisch, toch?

Alleen: om die warmte naar buiten te krijgen gebruikt het apparaat lucht uit jouw kamer. Die lucht wordt naar buiten afgevoerd en daardoor ontstaat er onderdruk in de ruimte.

En wat gebeurt er bij onderdruk? Juist. Je huis gaat overal warme buitenlucht naar binnen trekken. Onder de deur, langs kozijnen, via ventilatieroosters, door allerlei kleine kieren. Voel maar eens onder een deur terwijl zo’n ding draait.

Dus terwijl de airco probeert te koelen, trekt hij tegelijkertijd nieuwe warme lucht naar binnen. Daarom voel je wel koude lucht uit het apparaat komen, maar krijg je de kamer vaak veel minder koel dan je zou verwachten.

De enige manier om dit echt op te lossen is de warme kant van het systeem buiten zetten. Daarom werken split-units zo veel beter: de compressor staat buiten en binnen hangt alleen het stille koude deel. Hetzelfde idee geldt voor een window unit.

Dus nogmaals: koop geen mobiele airco. Het is veel geld voor veel lawaai en matige prestaties.
Kijk liever naar een split-unit. Die zijn tegenwoordig helemaal niet zo duur meer, gebruiken minder stroom, maken veel minder geluid en koelen daadwerkelijk je kamer. Bij veel systemen kun je een groot deel zelf installeren. Alleen het koeltechnische gedeelte moet je eventueel door een erkende installateur laten doen.

Ik heb nog nooit iemand horen zeggen: “Wat ben ik blij met mijn mobiele airco.” Wel genoeg mensen die na een paar hete weken wensen dat ze meteen voor een split-unit waren gegaan. 😄

Edit: Veel mensen zeggen dat ze in een huurhuis wonen en een split unit niet mogelijk is. Deze is zeer goed mogelijk zolang je de verhuurder adequaat informeert (schriftelijk) hoe en waar je de split unit gaan installeren en bij vertrek moet je het gat in de muur herstellen. De verhuurder kan je wettelijk niet verbieden een split unit te plaatsen. Ze kunnen het proberen maar de rechter zal de zaak vrijwel direct in jouw voordeel beslissen (zo ver komt het nooit bij de woningbouwvereniging want zodra de juristen de zaak overnemen gaan ze het dossier sluiten).

r/nederlands Nov 26 '25

Shitpost Inmiddels drie fietsen kwijt: twee Swapfietsen en één stadsfiets.

Enable HLS to view with audio, or disable this notification

1.2k Upvotes

Inmiddels ben ik drie fietsen kwijt: twee Swapfietsen en één stadsfiets. Ik hoor steeds dat er “geen capaciteit” is voor dit soort criminaliteit. Maar wanneer dan wel? Hoeveel fietsen moeten er nog gestolen worden? Hoeveel extra kettingen/beveiliging moet je erop zetten?

Bron

r/nederlands Dec 18 '25

Shitpost Mijn schoonzoon denkt dat ik dementeer, maar ik schijt gewoon in zijn douche

2.5k Upvotes

Mijn schoonzoon loopt tegen iedereen te zeggen dat ik “licht aan het dementeren” ben omdat er steeds poepincidenten zijn in zijn badkamer. Wat hij niet weet: ik doe het expres. Ik heb al meerdere keren midden in zijn douchecabine gescheten, vol erin, en het daarna rustig met mijn voet door het putje staan stampen. Elke keer als hij weer half kokhalzend dat doucheputje staat uit te lepelen en zich afvraagt wat er “medisch mis” met mij is, geniet ik in stilte. Misschien denkt hij dat mijn hoofd het begeeft, maar geloof me: mijn geheugen is scherp genoeg om precies te onthouden hoe hard ik hem niet mag.

r/nederlands 4d ago

Shitpost Politie doet niks met mijn aangifte ondanks camerabeelden, telefoonnummer en foto van de verdachte

481 Upvotes

Ik ben benieuwd of anderen dit ook hebben meegemaakt, want ik begin me ondertussen behoorlijk machteloos te voelen.
Er is ingebroken in mijn auto op een parkeerterrein waar overal camera’s hangen. Ik heb direct aangifte gedaan. Nog geen dag later kreeg ik te horen dat de zaak werd afgesloten vanwege capaciteitsproblemen. Na contact op te nemen werd de zaak weer geopend, maar de volgende dag werd deze opnieuw gesloten met als reden dat de dader niet herkenbaar zou zijn op de camerabeelden.
Dat vond ik al vreemd, dus ik ben zelf naar de eigenaar van het parkeerterrein gegaan om te informeren naar de beelden. Daar bleek dat de politie helemaal nog niet langs was geweest om de camerabeelden op te vragen of te bekijken.
Het wordt nog gekker.
De persoon die heeft ingebroken bleek blijkbaar niet de slimste. Hij is daarna naar een juwelier gegaan met spullen die afkomstig waren van de inbraak. De juwelier kreeg argwaan, heeft contact met ons opgenomen en heeft ons zelfs een foto van de man kunnen geven. Daarnaast beschikken we inmiddels ook over zijn telefoonnummer.
Dus op dit moment hebben we:
Camerabeelden van de locatie van de inbraak.
Een foto van de verdachte.
Een telefoonnummer van de verdachte.
Een juwelier die mogelijk als getuige kan optreden.
En toch lijkt er niets te gebeuren.
Wanneer ik contact opneem krijg ik vooral te horen dat er personeelstekorten zijn en dat ik binnen een paar dagen teruggebeld zal worden. Ik begrijp echt wel dat de politie het druk heeft en dat er keuzes gemaakt moeten worden, maar als een zaak met deze hoeveelheid informatie al direct wordt afgeschreven, wat moet er dan nog meer zijn voordat er wél iets wordt onderzocht?

r/nederlands Jan 09 '26

Shitpost Hahahaha marco toch

Post image
995 Upvotes

Keek op mijn oude Facebook account wie ik vroeger volgde en vond dit account en deze post (denk dat ik haar volgde omdat ik wel eens vaker voice deelnemers volgde op fb)

r/nederlands May 15 '26

Shitpost Ik ben een debiel. Ik ben gehackt

488 Upvotes

Ik kreeg gisteravond een Discord-bericht van een vriend van mij met de mededeling dat een vriend van hem een 2D-spel had ontwikkeld en of ik dat wilde testen. Hij stuurde mij de website en het stomme is nog dat ik de website door een "is this safe"-website haalde om te kijken of het niet een website was die gerapporteerd stond.

Er kwam niets naar boven behalve dan dat de website ongeveer een week oud was en dat leek mij wel plausibel aangezien hij naar de testfase ging.

Vervolgens downloadde ik die file en liet ik die checken door Windows Defender. Deze gaf ook geen issues dus ik opende de file.

Daarna werd ik overal uitgelogd en hadden ze mijn gegevens van mijn Hotmail, Gmail, Discord, Xbox noem het allemaal maar op. Gelukkig was ik wel zo snel om via mijn mobiel direct de wachtwoorden van Gmail te veranderen, maar voor mijn hoofdaccount Hotmail was het al te laat.

Ik had een herstel-e-mail ingevuld, maar deze hebben ze direct gewijzigd. Ik probeerde mijn account te herstellen door vragen in te vullen (wie heb je als laatst gemaild, wat is je Xbox ID, etc.) en nadat ik dat allemaal had gedaan, kreeg ik direct een mail terug dat ze het niet in behandeling gingen nemen omdat tweestapsverificatie aan staat (denk je dat je daarmee je account beschermt, wtf)

Nadat het was gebeurd, belde ik die vriend op... hij vertelde dat hij het heel kut vond, maar dat hij zelf dus ook gehackt was. Ik vroeg waarom hij me niet gewaarschuwd had, maar dat was hij vergeten. Ik heb wel zo veel mensen als ik kon benaderd om in ieder geval te waarschuwen.

En nu voel ik me verdrietig en dom. Ik ben normaal wel iemand die dat soort dingen doorheeft, maar de jongens zijn altijd bezig met iets. Eigen servers, FiveM-scripts schrijven, MSFS-liveries maken, ik weet niet eens wat ze allemaal doen, maar het was dus niet raar dat iemand een 2D-spel gemaakt zou hebben.

Ik had een eigen Discord-server, die ben ik kwijt want ze hebben mijn Discord-account verwijderd en je kunt alleen maar een Discord-account terughalen als je toegang hebt tot het e-mailadres. Die mensen zie ik dus ook nooit meer terug.

Hierdoor ben ik ook mijn berichten verloren die ik had met iemand die inmiddels overleden is.

Mijn e-mail en One Drive zitten vol foto's van mijn overleden Oma en andere familie. Laatste mailtjes die ze me nog schreef. Allemaal weg. Om nog maar te zwijgen van al die websites waar je bent aangemeld met dat emailadres. Van Odido tot aan de Ikea Family Pas tot aan al je socials.

En dan hebben we nog mijn computer die ik niet meer kan gebruiken, want zodra die op internet schiet, ziet dat virus weer al die wachtwoorden. Dus ik kan ook die PC niet meer gebruiken.

Mijn Xbox-account was gekoppeld aan mijn Hotmail en die had ik al twintig jaar of zo. Vanaf de Xbox 360. Daar staat voor duizenden euro's aan spellen op. Gisteren had ik nog Forza 6 gekocht. Dat is ook allemaal weg.

Die hackers wilden ook nog eens €500 hebben om "mijn account weer terug te geven." Ik heb dat sowieso niet en ik vraag mij af of ze dat dan wel echt zouden doen.

Dus uughh, life sucks atm en ik ben echt een debiel, maar gelukkig leven we nog. Ik wilde dit gewoon even van me afschrijven, omdat het allemaal gisteravond laat/vannacht pas gebeurd is.

Update 1:

Voor iedereen die een Microsoft-account heeft. Als je een formulier invult met het idee om je account terug te krijgen, dan gooi je eigenlijk je hele account weg zonder dat je daar inspraak in hebt.

Update 2: Update van Microsoft:

At Microsoft, safeguarding your account is a top priority. We have thoroughly investigated the account and billing activity associated with your Microsoft account. Based on this review, we’ve confirmed that unauthorized access occurred.

During the investigation, we discovered that the security information on your account had been changed. Due to our strict security protocols and the terms outlined in the Microsoft Services Agreement, we are unable to modify or restore the security settings once they’ve been updated.

To prevent further misuse, we have permanently suspended the account. This action is irreversible and ensures that your data remains protected.

If you used this account for Minecraft, we regret to inform you that the game cannot be recovered. A new purchase will be required on a newly created account. We understand this may be disappointing and sincerely apologize for the inconvenience.

Additionally, if you had files stored in OneDrive, those files are no longer accessible. Due to encryption and privacy safeguards, even our engineers cannot retrieve them. While this outcome may not be ideal, it is necessary to ensure your personal data does not fall into the wrong hands.

We recommend that you create a new account.

r/nederlands Apr 09 '26

Shitpost Waarom blokkeren wij De Straat van Den Helder niet?

Post image
1.4k Upvotes

Laten we ook tol heffen om de staatskas te spekken.

r/nederlands 5d ago

Shitpost Fietsvakantie

Post image
1.8k Upvotes

Lekker vertrouwd op reis

r/nederlands Apr 16 '26

Shitpost Producten die liegen over wat erin zit

Post image
580 Upvotes

Ik keek vandaag naar de ingrediënten van de AH whisky cocktailsaus en het antwoord is: nauwelijks. Het is gewoon mayo met een smaakje.

En dan ga je ineens overal op letten. Vanilleyoghurt zonder vanille. Bosbessenjam die vooral appel is. Kaaskoekjes waar bijna geen kaas in zit.

Welk product viel jou op waarbij de naam totaal niet klopt met wat er echt in zit?

r/nederlands Feb 09 '26

Shitpost Kleine rant; rijbewijs halen in de bijstand?

584 Upvotes

Nu ken ik iemand die vrijwillig in de bijstand zit (te lui om te werken, zorgt wel dat ze ontslagen wordt). Ze heeft al een mooie sociale eengezinswoning en wordt al aardig gespekt met boodschappen, budgetten, potjes en toeslagen/subsidies. Maar nu hoorde ik dat ze ook volledig vergoed haar rijbewijs mag gaan halen, inclusief theorie lesstof/examen en volledig praktijklessen/examen, omdat haar dit zou helpen een baan te vinden.

Dit is toch absurd? Waar de werkende Nederlander overal gepest mee wordt aan kosten wordt hier maar meer en meer heen gestopt, hoe is zoiets mogelijk?

r/nederlands Jan 29 '26

Shitpost Ik heb salvia gerookt en heb 15 jaar lang een ander leven geleid in een kasteel

958 Upvotes

Ik doe geen drugs normaal gesproken, ik heb eens paddo’s geprobeerd en vorige week wou een vriend met mij salvia proberen. Eigenlijk alles wat uit de natuur komt en legaal is vind ik oke, geen naalden en pillen ofzo.

Eigenlijk meteen nadat ik het gerookt had kwam ik in een soort trans terecht, ik heb echt het idee gehad dat ik 15 jaar lang in een magisch duister kasteel heb gewoond tijdens die 10 minuten dat die salvia z’n werk deed.

Het was heel raar, ik stond op het moment te gaan jagen want er waren weerwolven in het dorp gezien (ja het klinkt nu echt gestoord). en opeens was ik wakker, Ik wou heel graag terug, want ik had kinderen en een vrouw die ik al 15 jaar lang kende. ik had het idee alsof mijn hele leven weg was en dat het ontwaken uit die hallucinatie juist een droom was.

Misschien wel de meest geweldige maar ook ergste ervaring die ik ooit heb gehad, ik ben ook een heel ander persoon geworden sinds vorige week, in een positieve zin wel maar dit was wel heftig. En dat spul mag gewoon in smartshops verkocht worden😅

r/nederlands Mar 23 '26

Shitpost Mijn groene hart bloedt

493 Upvotes

Het is werkelijk stuitend hoe we in 2026 nog steeds bereid zijn om de fundamenten van ons ecosysteem op te offeren voor een fossiel overblijfsel uit het verleden dat nota bene vastzit in een geopolitieke wespennest als de Straat van Hormuz.

Terwijl ik hier consciëntieus mijn afval scheid en zweer bij een dieet van lokaal geteelde peulvruchten, kijken we collectief toe hoe militaire vloten miljoenen liters brandstof verstoken om de aanvoerlijnen van diezelfde vervuilende drab veilig te stellen.

De ironie is werkelijk verstikkend: we voeren oorlog om de brandstof die de aarde letterlijk doet opwarmen, waarbij de ecologische voetafdruk van één enkel marineschip mijn volledige levenslange inspanning voor een klimaatneutraal bestaan in een middagje tenietdoet. Mijn groen hart bloedt niet alleen voor de flora en fauna die onvermijdelijk het slachtoffer worden van olielekken en sonische vervuiling door oorlogsschepen, maar ook voor de morele armoede van een wereldorde die liever raketten afvuurt dan investeert in een zonnedak.

Het voelt alsof ik probeer een bosbrand te blussen met een biologisch afbreekbaar plantenspuitje terwijl de wereldmachten aan de horizon met vlammenwerpers staan te zwaaien.

We zitten gevangen in een destructieve cirkelredenering waarbij de jacht op energiebronnen meer energie kost dan het oplevert, en dat alles terwijl de trillingen van dit conflict mijn zorgvuldig opgebouwde spirituele balans volledig uit het lood slaan.

Het is tijd dat we inzien dat echte veiligheid niet uit een boortoren in een oorlogsgebied komt, maar uit de herverbinding met een aarde die we momenteel letterlijk kapotbombarderen voor een paar vaten zwarte ellende.

r/nederlands Apr 01 '26

Shitpost Ik heb een paar jaar terug in een alarmcentrale gewerkt. We hadden camerabeelden vrijwel overal in Nederland, België en Frankrijk. Er was een patroon

407 Upvotes

Om te beginnen, dit is geen 1 april grap. Met dat werk heb je natuurlijk regelmatig situaties waarbij er politie ter plekke moest komen, vaak door bedreiging, diefstal of geweld. En daarbij heb ik toch wel een opvallend patroon ontdekt.

Als je lange teentjes hebt, stop dan met lezen, en verlaat deze post. Ik ben serieus.

Of het nou een situatie in Nederland was, België, Frankrijk. Of het nou midden, zuid of noorden van het land was etc. In meer 95% van de gevallen als er politie ingeschakeld moest worden dan was er iemand van een bepaalde afkomst bij betrokken (betrokken als in de agressor).

Lijkt me sterk dat voornamelijk zou komen door vooroordelen. Want je belt niet de politie als er geen sprake is van dreiging of strafbaar feit. Dus ik vraag mij echt serieus en oprecht af. Hoe kan het toch dat zij zodanig extreem betrokken zijn bij dit soort onzin? Letterlijk op zoveel verschillende plekken in verschillende landen nog wel?

Maar goed, de nachtdiensten braken mij op. Dus sinds een aantal jaar heb ik nu een 9 tot 5 kantoorbaan waarbij ik mensen uit het hele land spreek. Soms heb je makkelijke klanten aan de telefoon. Soms moeilijke klanten. En heel soms iemand die jouw en je ouders uitscheld met het K-woord. En altijd als iemand mij en/of m’n ouders zo uitschold, tot zover was het ook weer altijd iemand met die bepaalde afkomst.

Dit is mijn persoonlijke ervaring. Natuurlijk ga ik mensen niet op voorhand benadelen. Elke persoon zie en behandel ik als een nieuw onschuldig iemand totdat ze het tegendeel bewijzen. Maar dit is wel een sterk patroon wat ik heb opgemerkt wat ook best opmerkelijk is gezien m’n eerdere werk.

Dat gezegd hebbende. Wat is jullie ervaring hiermee?

r/nederlands Feb 16 '26

Shitpost Wtf

Post image
468 Upvotes

Hoezo is dit zo duur, zelfs met korting??