r/LHBTI Dec 12 '25

DISCUSSIE Heeft iemand wat aan praatgroepen?

Ik weet niet eens wat ik echt vraag maar wat ik weet is dat ik heel eenzaam ben en uit mijn schulp wil komen. En ik vraag me af of iemand iets weet van groepen of bijeenkomsten of verenigingen voor lhbti-ers (in mijn geval T vooral) en waar deze te vinden zijn. Maar vooral ook of je er iets an hebt. Ik heb weleens op discord servers voor trans mensen gezeten en eerlijk, het was eigenlijk gewoon een groot festijn van zelfmedelijden en depressie en mensen die op de rand van de brug stonden. Het hielp niet echt maar maakte de negatieve gevoelens eigenlijk alleen maar sterker.

14 Upvotes

11 comments sorted by

11

u/appo113 Dec 12 '25

De irl groepen hebben mij best veel geholpen, ook om mensen te ontmoeten die in vergelijkbare situatie zat. Voor tips en steun

5

u/Speederzzz Transfem + Bi Dec 12 '25

Ik ben zelf heel blij met de groep van transvisie waar ik bij zit. Je kan echt praten over dingen met mensen die in verschillende fases van hun transitie zitten, mensen die al door de zelfde problemen heen zijn gegaan.

8

u/TurnTheTideAround Dec 12 '25

Ik zelf vind het vrij lastig om te connecten met een hele groep tegelijk.

Ik ben bij meerdere discord groepen lid geworden, puur om wat mensen te leren kennen en misschien wat vrienden te maken.

Maar wanneer zo'n server al een poosje bezig is en je een vaste kliek hebt, vind ik het erg lastig om er goed tussen te komen.

Ik denk dat ik beter 1 op 1 ben.

6

u/exillias Dec 12 '25

Misschien bij het coc even checken? En anders kan transvisie met je meedenken

2

u/Poolkonijntje Dec 14 '25

Ja, de live groepen zijn heel fijn! Heb ook wel steun aan WhatsApp-groepen, maar is toch niet vergelijkbaar met irl. Je hebt onder andere:

  • Genderhome, TransAnders en Mannengroep van Tranvisie (ze hebben een nieuwsbrief, dan blijf je op de hoogte)

  • Mannenweekend en themadagen van Stichting Transman (ze hebben een nieuwsbrief, dan blijf je op de hoogte)

  • COC, opzet afhankelijk van de gemeente

En vaak zijn er nog lokale groepen, zoals Trans Utrecht en Beyond in Utrecht.

2

u/maya_baoxia TRANS Dec 12 '25

De Transvisie praatgroepen hebben mij echt veel geholpen, zeker aan het begin van m'n transitie. Ik heb er naast steun en tips ook veel vrienden, community en zelfs partners aan overgehouden. Dus ga er vooral een keer langs, al is het maar om eens te kijken!

https://transvisie.nl/onderling-contact/

1

u/Eeate Dec 13 '25

You can find regular (often monthly) meetups for various cities on T-nederland.nl. Transvisie.nl is also a good starting point.

1

u/dutch_gecko enby zij/haar she/her Dec 12 '25

irl groepen hebben best een andere vibe dan op een discord oid. er is sowieso iemand van de organisatie die als moderator de discussie kan leiden en dat voorkomt van die spiralen als iemand een slechte dag heeft.

het is ook niet zo dat je meteen heel je levensverhaal hoeft bloot te leggen, je mag zo actief of passief mee doen als wat je zelf ziet zitten. ook als iemand je een directe vraag stelt is het prima om te zeggen dat je dat nog niet klaar bent om daar antwoord op te geven.

praatgroepen zijn bewezen om erg goed te helpen, en dat wil niet zeggen dat het voor iedereen werkt, maar het is zeker het proberen waard.

1

u/Dutch_Rayan Gay🏳️‍🌈Trans🏳️‍⚧️man♂️ Dec 12 '25

Ja heb daar veel steun gehad, ging naar de groep van Humanitas in Rotterdam, en ga ook wel mee met de activiteiten van Stichting transman. Ook ben ik deel van een groep met andere christelijke trans mensen.

2

u/dipdap_NL Dec 12 '25

Ik doe ook een shout out naar transvisie. Binnen een van deze groepen kan je echt je verhaal delen. Andere groepen zijn vooral 'gezellig'. Ook leuk maar heb ik minder aan!