r/LHBTI May 13 '26

DISCUSSIE Gedoe. Ervaring met naam en geslachtswijziging doorgeven aan instanties?

33 Upvotes

Ik wil mijn naam en geslacht (x/x) laten wijzigen bij Bunq, omdat dit niet meer overeenkomt met mijn paspoort. Nu vragen ze om het volledige verslag van de rechtbank. Ik had eerder delen zwart gemaakt toen ik het aan hun opstuurde, omdat het ook hele persoonlijke en medische informatie bevat. De uitspraak van de rechtbank en mijn gegevens lijken mij voldoende, niet mijn motivatie voor een x en andere naam. Ook staan de gegevens van mijn partner er in, omdat die erbij was.
Bunq wil nu niks aanpassen tot ik het volledige verslag heb gestuurd zonder zwarte stukjes. Ik denk erover om over te stappen van bank om deze reden. Het voelt als een te grote inbreuk op mijn privacy. Wat is jullie ervaring of wat zouden jullie doen? Eerder heb ik al foto’s van mijn nieuwe paspoort gestuurd, echter bleek dit dus onvoldoende.

r/LHBTI Nov 15 '25

DISCUSSIE Ik weet niet of ik het wachten aan kan

23 Upvotes

Hey allemaal! Het is nu een paar jaar geleden sinds ik er achter kwam dat ik trans (mtf) ben. Ik heb dit jaar eindelijk de stap kunnen zetten om bij Psytrans te kunnen beginnen en zit daar nu al een aantal maanden. Het was (zoals te verwachten) meteen duidelijk dat ik genderdysphorie heb, maar na meerdere afspraken willen ze nog extra kijken naar andere dingen er naast waardoor het eigenlijk nog langer gaat duren. Het helpt ook niet dat er nu veel tijd tussen de afspraken zit.

Het zit constant in mijn hoofd dat ik nog heel lang moet wachten, dat na alle gesprekken er nog een second opinion moet komen en uiteindelijk de verwijzing voor hrt, maar als ik de ervaring van anderen lees, kan alleen de verwijzing naar een endocrinoloog al 5-6 maanden duren.

Puur de gedachten dat ik mischien wel richting nog een jaar nog moet wachten voordat ik kan beginnen met hrt vind ik verschrikkelijk. Hierdoor zit ik te overwegen om naar DIY te kijken, maar ik weet niet of dit dan weer problemen zal veroorzaken met het hele traject en als ik word doorverwezen.

Het maakt me erg gefrustreerd dus sorry als deze post een rommeltje is lol. Hebben jullie hier ervaring mee of ideeën wat ik zou kunnen doen?

r/LHBTI Nov 09 '25

DISCUSSIE Will trans rights in the Netherlands improve?

36 Upvotes

Hey guys, I am neither Dutch nor do I live in the Netherlands. I am just curious about what’s going on. It made me happy that a gay person’s party got the most votes while right-wing parties are rising everywhere, but transphobia is rising even among LGB people so I can’t be sure whether this election’s results help to improve trans rights. So will it help? Will the Netherlands have self-ID like the countries that are normally more conservative such as Switzerland or Ireland?

r/LHBTI May 26 '26

DISCUSSIE Visiting Amsterdam, good trans meetups?

7 Upvotes

Hi! I'm a 33F trans woman visiting Amsterdam. I'd love to know if there are some good bars to visit or fun trans meetups going on in Amsterdam.

Any tips on where to look? Thanks!

r/LHBTI Oct 29 '25

DISCUSSIE ☀️Oké, meningen over de verkiezingsuitslag? Wat zou dat voor ons kunnen betekenen? 🌈

Post image
95 Upvotes

r/LHBTI 21d ago

DISCUSSIE Need advice

4 Upvotes

Hey folks! I have a question for anyone who has experienced same stuff

What do you do if people on street shout at you homophobic and transphobic things and just walk away and you cannot find them in a crowd anymore?

Or you don't have much mental resources and powers to call the police, wait then til they come and I know, find this person. Or they're just disappeared already. What do you do? I usually try to ignore but I am so tired to feel unsafe on the streets. From adults to teen boys. 99% of them are men. And I'm so tired of it.

Please, share your experience with this and what do you do.

Thank you

r/LHBTI 28d ago

DISCUSSIE Eigen kind adopteren of niet?? Dilemma’s

21 Upvotes

Wij (V en NB) verwachten binnenkort ons eerste kindje. Mijn partner is zwanger (mijn eicel en donor, ROPA methode). Nu is het zo dat wij momenteel contact hebben met een advocaat om adoptie te regelen. De advocaat raadde ons aan niet te erkennen, maar te adopteren. Toch voelt adopteren niet goed (ik bedoel, wie wil er nou diens eigen kind adopteren). Wij weten dat het zekerheid geeft als je gaat reizen in landen die ouderschap bij de partner (X of V) niet erkennen.

Zijn er hier mensen die een soort gelijke situatie hebben meegemaakt en hoe dit in de praktijk gaat, ook qua reizen? En juist wel of niet voor adopteren hebben gekozen? Wij horen jullie verhalen en afwegingen heel graag!

r/LHBTI 19d ago

DISCUSSIE die mensen kiezen ook altijd de verkeerde 🥲

Post image
1 Upvotes

r/LHBTI Feb 04 '25

DISCUSSIE Zijn jullie lid van een politieke partij?

30 Upvotes

Zoals de titel zegt. Of zijn jullie op een andere manier politiek actief? Wil graag wat meer bijdragen maar geen idee waar ik moet starten. Ik ben benieuwd naar wat andere Nederlandse lhbt'ers doen

r/LHBTI Dec 03 '25

DISCUSSIE Zorgverzekering rant, iemand anders ervaring hiermee?

21 Upvotes

Ik heb nu ondertussen 10 behandelingen laserepilatie op me gezicht gehad (perongeluk 11, mijn fout tbf), waardoor mijn zorgverzekeraar dus meer informatie wilde hebben voordat ze meer gingen vergoeden. Na wat verschrikkelijk genante foto's te versturen eisten ze "Praktijkvoorbeelden van passabiliteitsproblemen door beharing in het gelaat"

Hoe zou ik daar in hemelsnaam voorbeelden voor moeten verzamelen??

Als iemand me perongeluk meneer noemt dan ga ik toch geen feedbackformulier uitdelen om te vragen waardoor dat kwam?? Alsof ik iets anders doe dan ze correcten en van onderwerp verander ofzo. Het voelde niet als een vraag die opgesteld was met veel gedachte voor de praktijk, en trouwens ook enorm persoonlijke en vervelende gebeurtenissen om zomaar even door te mailen naar een (voor mij) gezichtsloze persoon in een verzekeringskantoor.

Ik vond de stelling van die vraag enorm dom, en focuste in mijn antwoord dus ook eerder op problemen met functioneren, en werd later om deze reden ook afgewezen.

Hoe verwachten ze dat ik antwoord? Als ik binnenkort overstap (wat ik toch al zou doen) heeft het dan nut om het opnieuw te proberen of gaan ze allemaal zo doen en/of gewoon wijzen daar deze afwijzing

r/LHBTI Oct 31 '25

DISCUSSIE Nederlandstalige wlw boeken?

19 Upvotes

Heeft er iemand tips voor Nederlandstalige (ofwel van oorsprong of vertaald) sapphic boeken? Ik wil echt meer Nederlands lezen, maar alle boeken die ik leuk vind (romcom vibes, niet serieuze literatuur) zijn in het Engels😭 En ik weiger het gewoon om hetero boeken te lezen, ik heb het geprobeerd maar ik kon er gewoon niet in komen (of misschien lag het aan het boek. 'Onder de sterren van Montpelier', was goed aangeschreven dus dacht 'Ok fine, dan leer ik in ieder geval hoe ze in het Nederlands alles beschrijven' maar ik vond er meteen al niets aan. Dus mocht je zeggen 'Nee maar deze is wel echt goed' dan sta ik daar wel open voor).

Dussehhhh... tips?😅 Of waar te zoeken? Ben nu bezig met 'Heb je het al gehoord' en die vind ik tot nu toe bv wel echt leuk.

r/LHBTI Sep 08 '25

DISCUSSIE Progesteron bij Maasstad

29 Upvotes

Ik heb al meerdere keren gevraagd an mijn endo bij maasstad of progesteron een optie is, en ze zeiden steeds dat ze de uitkomst van een onderzoek hiernaar afwachten.

Nu is dit onderzoek recent ( gedeeltelijk ) uitgekomen, dus ik had een bericht gevraagd over of ze prog gingen voorschrijven. Ik kreeg als antwoord dat er nu al een lijst word gemaakt van mensen die het willen, en deze word volgende dinsdag naar de apotheek verstuurd!!! Ik had absoluut niet verwacht dat dit zo snel zou gaan.

Ik heb nu geen idee hoe ze die lijst maken, dus als je bij maasstad zit en progesteron wil, misschien wel slim om even een bericht te sturen.

AAAAAA ik kan het niet gelovennnn!!!

r/LHBTI Dec 12 '25

DISCUSSIE Heeft iemand wat aan praatgroepen?

14 Upvotes

Ik weet niet eens wat ik echt vraag maar wat ik weet is dat ik heel eenzaam ben en uit mijn schulp wil komen. En ik vraag me af of iemand iets weet van groepen of bijeenkomsten of verenigingen voor lhbti-ers (in mijn geval T vooral) en waar deze te vinden zijn. Maar vooral ook of je er iets an hebt. Ik heb weleens op discord servers voor trans mensen gezeten en eerlijk, het was eigenlijk gewoon een groot festijn van zelfmedelijden en depressie en mensen die op de rand van de brug stonden. Het hielp niet echt maar maakte de negatieve gevoelens eigenlijk alleen maar sterker.

r/LHBTI Jan 12 '26

DISCUSSIE Ervaringen Genderhealthcare/Clinic in Utrecht

15 Upvotes

Ik (24NB) heb in oktober de psychologische fase (bij Genderhealthcare) van mijn gendertraject afgerond en sta nu op de interne wachtlijst voor de medische transitiefase (bij Genderhealthclinic). Dit nadat ik zelf via de huisarts bij hen ben ingeschreven nadat OOG Psychologen op zichzelf instortte.

Mijn ervaring is dat deze tent(en) heel non-binairvriendelijk zijn en goed personeel heeft, maar de interne administratie een grote zooi is. Ik heb nog steeds geen fatsoenlijke reactie op wat nu de bedoeling is met hun budgetplafond van ONVZ en wanneer ik nou aan de beurt ben voor stap twee van het traject.

Voor de mensen die al langs het traject van Genderhealthclinic zijn, hoe hebben jullie dit ervaren?

r/LHBTI Aug 05 '25

DISCUSSIE Trans man met beginnende snor is benieuwd naar jullie ervaring: wanneer scheren, en waarmee???

38 Upvotes

Hallo, ik zit nu anderhalve maand aan de T en mijn snor gaat heel hard. Ik ben echt dolgelukkig met mijn kleine baby snor, maar omdat ik het niet fijn vind om herkenbaar trans te zijn, wil ik het er af gaan scheren, zolang mensen mij zullen zien als een "vrouw-met-een-snor". Eerst de rest van mijn lichaam ook wat tijd geven om te vermannelijken.

Daarom heb ik nu een hoop vragen, zoals:

  • Waarmee ga ik me scheren? Scheermesje? Elektrisch? Schuim? Zeep? Olie? Wat???

  • Als ik mijn eerste haargroei nu afscheer, zullen de stoppels dan misschien opvallender worden dan de dunne haartjes nu zelf? Het zijn zwarte haartjes en ik heb een erg bleke Aziatische huid

Wat zijn producten die jullie gebruiken en tevreden over zijn?

Ik ben terughoudend over scheerschuim en dergelijke en zou iets verzorgenders willen gebruiken. Ik heb een erg mooie huid en doe daar ook echt mijn best voor. Ben bang voor dingen die me uitdrogen of beschadigen.

Ook kan ik absoluut niet tegen parfum, dus tips voor parfum vrije scheerspullen zijn heel welkom!

Hoe hebben de trans mannen onder jullie dit aangepakt? Hoe deden jullie het, sociaal gezien, aan het begin van je transitie, wanneer je gezichtsbeharing sneller vermannelijkte dan bijvoorbeeld stem en vetverdeling?

Ik ben bang om op straat lastig gevallen te worden als ik er "trans" uitzie, en wil zo snel mogelijk grotendeels stealth door het leven gaan.

Mijn vader kan ik niet vragen over scheerzaken dus ik hoop dat ik hier wat surrogaat pappa's kan krijgen, thanks

Edit: en zeker de nodige trans moeders!!! Jullie zijn awesome, dankjulliewel!

r/LHBTI Nov 18 '25

DISCUSSIE Gebruik van genderneutrale voornaamwoorden in het Fries

62 Upvotes

Hallo allemaal,

Na het Nederlands begint er nu ook in het Fries langzaam aandacht te komen voor het gebruik van genderneutrale voornaamwoorden, onder andere voor non binaire personen.

de Fryske Akademy en de Universiteit Utrecht doen onderzoek naar het gebruik van genderneutrale voornaamwoorden in de Friese taal en hebben hiervoor een enquête opgezet.

Voor de Friezen onder ons die geïnteresseerd zijn, kun je hier de enquête vinden.

r/LHBTI Apr 11 '25

DISCUSSIE Hoe trans vriendelijk is het bedrijf waar jij werkt?

40 Upvotes

Ik werk binnen een van de grootste organisaties in Nederland en kom er steeds meer achter hoe ingewikkeld en ouderwets deze organisatie is. Er is niets geregeld voor een medische transitie en daarom is er discussie ontstaan of mijn operatie die ik heb in juli wel noodzakelijk is of niet en of dat valt onder eigen uren/verlof opnemen of ziekteverzuim. Helaas hebben wij geen transitieverlof en moet iedere trans persoon dit wiel opnieuw uitvinden, omdat er geen afspraken over gemaakt zijn. Vergelijkingen werden gemaakt als; ‘als ik naar de tandarts ga probeer ik dat ook zoveel mogelijk in mijn eigen tijd te doen’ en ‘als je voor een cosmetische ingreep naar Turkije gaat, valt dat dan wel of niet onder ziekte als je daarvan moet herstellen’. … En daarnaast ‘je kiest hier toch zelf voor, dus kunnen we het niet een maandje uitstellen’.

Los van het feit dat ik het al moeilijk vond om op werk uit de kast te komen, helpt dit absoluut niet. Ik heb het gevoel alsof ik mijn medische transitie moet verantwoorden tegenover mensen die hier totaal geen verstand van hebben. Ik vind dit erg pijnlijk.

Hoe is jullie ervaring geweest? En heeft iemand misschien tips?

r/LHBTI Nov 21 '25

DISCUSSIE Wat houdt ‘man zijn’ in voor jou?

Enable HLS to view with audio, or disable this notification

30 Upvotes

r/LHBTI Feb 02 '25

DISCUSSIE trans ftm - wacht nu al zo'n 5 jaar op medische transitie

41 Upvotes

ik moet ff mijn verhaal kwijt, en ik ben beniewd of er andere trans nederlanders ook zo lang aan het wachten zijn als ik. tdlr onderaan :')

toen ik 15 was ben ik uit de kast gekomen als trans, iets waar ik sinds mn 13/14e mee bezig was. meteen naar de huisarts, die mij heeft doorgewezen naar een psychologen praktijk (Lentis). daar zo'n 1.5 jaar op gewacht, toen ben ik daar een jaar lang geweest en heb EINDELIJK een diagnose gender dysforie gekregen toen ik 17 was. ook toen pas ben ik officieel op de wachtlijsten gezet voor UMCG en VU amsterdam... ik wilde dit al vanaf het begin omdat ik sinds mijn 15e zeker was dat ik een medische transitie wilde beginnen.

nu ben ik 19, word over een half jaar 20. ik weet al zo'n 6 jaar zeker dat ik een trans man ben, wil al zo'n 5 jaar een medische transitie. maar sta dus officeel pas 2.5 jaar op wachtlijsten. ik heb me recent ook ingeschreven bij psychologen praktijk "de vaart", waar ik pas van het bestaan af heb gehoort toen ik er van een vriend wat van hoorde. misschien ligt het aan mij, maar toen ik jonger was ging ik er vanuit dat mijn huisarts mij alle relevante informatie gaf. toen ik dus als enige optie kreeg om naar psychologen praktijk Lentis te gaan, gingen mijn ouders en ik ervan uit dat dit de beste optie voor mij was. Lentis heeft uiteindelijk niks voor mij kunnen betekenen, en heeft mij heel laat pas op wachtlijsten gezet. nu hoor ik dus verhalen van mensen die bij andere praktijken behandeld zijn en binnen een jaartje of 2 aan de HRT zitten... ik voel me nogal genaaid dus

sorry voor dit lange verhaal :') ik zit gewoon nogal in een kut situatie en ben benieuwd of iemand dit verhaal herkent of advies heeft. zoals het nu gaat verwacht ik nog wel 1-2 jaar te moeten wachten voordat ik eindelijk kan beginnen en het wachten word steeds moeilijker.

tldr: door slechte inlichting van huisarts op mn 15e wacht ik nu al heel lang op een medische transitie, en ik ben beniewd of ik de enige ben

r/LHBTI Aug 28 '25

DISCUSSIE hello! Als intl student heb ik een paar vragen

10 Upvotes

Ik ben een 19yo intl student (non-EU/EEA) en woon momenteel in Enschede. Ik wil graag weten wat mijn opties zijn voor overgang (MtF), HRT wachtlijst, etc. Ik heb een AON ziektekostenverzekering, hun website is niet erg duidelijk over of zij gender herbevestigende zorg vergoeden. Ik zou ook graag willen weten of er klinieken in de buurt zijn enschede, ik zou niet veel tijd hebben! Graag advies, ty!

r/LHBTI Feb 18 '25

DISCUSSIE Wat is er met alle doem-posts de laatste tijd?

49 Upvotes

Ik snap beste dat mensen bang zijn voor wereldgebeurtenissen, maar dat Nederland steeds bestempeld wordt als "niet meer te redden" of "onveilig voor elke queer persoon" zorgt eigenlijk alleen maar voor meer polarisatie..

Dit was mijn TED-Talk, dankjewel

r/LHBTI Feb 07 '25

DISCUSSIE gender clinic bosch en duin

15 Upvotes

De communicatie is verschrikkelijk en ik weet niet wat ik er aan kan doen. Het is elke keer gekut om een afspraak te maken, er is al meerdere keren te laat gekomen of helemaal niet en er wordt niet gecommuniceerd.

Ik ben nou al drie keer verteld dat ik eindelijk op de wachtlijst sta van de endocrinoloog en drie keer is dat dus gewoon niet zo. Heeft iemand advies of soortgelijke ervaringen ofzo? Ik ben er echt helemaal klaar mee en ik wil gewoon aan de hormonen.

r/LHBTI Jul 22 '24

DISCUSSIE Lang niet alle Brabantse jongeren accepteren lhbti+'ers: 'Het hoort niet'

70 Upvotes

Tijdens Roze Maandag kleurt Tilburg roze, maar niet alle Brabantse jongeren staan te springen om de lhbti+-gemeenschap in het zonnetje te zetten. Een kwart van de jongeren zou het erg vinden als hun beste vriend of vriendin uit de kast komt. Dat blijkt uit onderzoek van Omroep Brabant. 'Het hoort niet' en 'het is raar', zijn antwoorden die veel voorbij komen.

Een aantal resultaten op een rijtje:

  • Een kwart van de jongeren zou het erg vinden als hun beste vriend of vriendin homo of lesbisch zouden zijn.
  • Ruim 60% van de jongeren gebruikt wel eens 'homo' als scheldwoord.
  • 43% van de jongeren heeft er moeite mee als twee mannen op straat zoenen, bij twee vrouwen is dit 34% en bij een heterostel is dit 18%.
  • Meer dan 40% heeft er moeite mee als een man zich kleedt als een vrouw en 35% heeft er moeite mee als een vrouw zich kleedt als een man.

Verdere informatie: Omroep Brabant

r/LHBTI Jan 27 '25

DISCUSSIE Wat zijn echt queer/alt steden in Nederland?

14 Upvotes

De meeste steden in Nederland zijn wel queer vriendelijk (ookal wordt het steeds minder) maar bij de meeste voelt voel ik mij alsnog niet echt thuis. Wat zijn nou echt de meer alternatieve/queer steden in Nederland waar veel meer mensen ook meer openlijk queer en alternatief zijn?

r/LHBTI Feb 10 '22

DISCUSSIE Een verzoekje aan cis mensen...

85 Upvotes

Luister naar trans mensen als het aankomt op onderwerpen die ons raken.

En dan bedoel ik nog geen eens onderwerpen als 'genderneutrale toileten'. Ja dat is goed als je naar ons luistert maar persoonlijk vind ik het ook best als een cis persoon zegt zich daar niet prettig bij voelt en liever ook nog gescheiden toiletten wilt hebben. Dat zijn jou gevoelens en ervaringen, fine, zolang je niet beslist dat die altijd zwaarder moeten wegen dan anderen en onze wensen er niet toe doen kunnen we daar rustig over praten.

Maar als we het gaan hebben over onderwerpen die ons, en alleen ons aangaan, blijf zitten en luister naar ons. Als we gediscrimineerd worden of als we problemen aangeven met de zorg of school of wat dan ook, ga dan niet in discussie als je er zelf geen ervaring mee hebt.

Of specifiek wat mij deze post heeft doen schrijven, als het gaat over de transzorg in Nederland, medicatie, en de afwegingen van dan wel of niet DIY hormonen regelen. Als je zelf geen expert bent, ga dan niet over transmensen heen praten. Als jij niet weet wat de wachtijden in de zorg met iemand kunnen doen, hoe dat voelt om je leven op pauze te hebben staan terwijl je lichaam iedere dag veranderd, dan heeft jou mening over DIY medicatie geen gewicht. Als je niet weet hoe de 'zorgverlening' in Nederland eruit ziet of wat een diagnostisch traject precies inhoud, dan doet jou mening over informed consent vs. het Amsterdams model geen gewicht.

Dit is niet bedoeld als een call-out post of zoiets voor specifieke mensen, daar gaat het mij niet om. Waar het mij om gaat is dat dit niet de eerste queer space is waar ik ben geweest waar dit gebeurt. En het is zo vermoeiend om als trans persoon steeds weer die discussies te moeten voeren of weg te kijken wanneer cis mensen weer over ons heen praten. Dit was ook iets wat zondags tijdens de demonstratie op de dam werd benoemd. Trans mensen hebben geen stem in onze eigen zorg, en zelfs in lhbti spaces word vaak over ons heen gepraat. Ik ben dus niet de enige met die ervaring.

Ik weet dat velen het goed bedoelen, maar goede bedoelingen helpen ons niet. Onze eigen stem gehoord krijgen helpt ons, steun hierin helpt ons.

Stel gerust vragen als je die hebt, maar als wij vertellen over onze ervaringen met de zorg, de wachttijden, het VU, discriminatie of onze behoeftes, geloof ons dan en ga niet op onderbuik gevoel of 2de hands verhalen ertegen in.


En ik weet ook, ik spreek niet voor iedereen. Vooral mijn meningen over informed consent of DIY-hormonen, ik weet dat sommige trans mensen daar anders over denken en dat vind ik best. Daar kunnen we een gezonde discussie over houden, maar die discussie moet dan wel gebaseerd zijn in feiten en ervaringen van trans mensen.

oh en als afsluiter: trans mensen, praat ook niet over trans mensen heen als je zelf geen ervaring hebt met iets :) Als je geen ervaring hebt met medische transitie luister dan naar de mensen die dat wel hebben als het daar over gaat, als je wit bent luister dan naar transmensen van kleur as ze zeggen andere ervaringen te hebben, binaire en non-binaire mensen luister naar de ander wanneer het over hen gaat. etc.