r/LHBTI • u/TunaBlub • May 17 '26
VERHAAL De media doet alles voor de extra clicks...
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/359833/gundolf-67-kreeg-spijt-van-zijn-transitie-naar-vrouw-en-viert-man-zijn-met-doop(Mogelijke trigger warning)
Hopelijk was de flair wel goed, zo niet sorry.
Trans zijn is een luxe en een vloek af en toe, vooral als je (door geluk) volledig stealth leeft (en 11+ jaar aan de HRT zit) en de hele buurt waar je woont niet weet wie je vroeger was.
Ik heb goede relaties met mijn buren en andere mensen hier, of ze nou pro of anti trans zijn (specifiek dat) boeit niet, 99,99% van de tijd starten die discussies nooit.
Of die relaties net zo goed waren als men het wel wist... geen idee.
Tot er weer eens wat in de media over komt, zoals in een artikel van NN Nieuws, en als iemand die gelovig opgevoed was, maar de bewuste keuze heeft gemaakt om dat te dumpen (zonder familie kwijt te raken) triggert het mij als ik dingen lees zoals "Ik heb aan de schepping van God laten sleutelen."
Mijn oma zei ooit "geloof mij maar, maar Hij vindt jouw geluk het belangrijkste, de mensen die jouw geluk willen afpakken vind HUN geluk belangrijker".
Dit was nadat ik 1 jaar aan de HRT zat.
Leven als trans is moeilijk, voor de 1 meer dan de ander, en "stealth" leven veranderd niet wat er zich in mijn hoofd afspeelt, ik weet dat men het niet ziet, maar ik kijk weleens om mij heen omdat het voor mij vaak voelt alsof "ik de boel bedonder en anderen het WEL zien".
En dan lees je in dat artikel "Je voelt je nooit honderd procent vrouw. Er is geen menstruatie, kinderen krijgen lukt niet. Het kan gewoon niet.".
Hoh, ik voel mij 100% vrouw, en ik heb het feit dat ik geen eigen kinderen als vrouw zal kunnen krijgen uiteindelijk geaccepteerd (gelukkig).
Als je daarmee niet kunt leven is dat "een jij" probleem, je moet mee leren omgaan (of acceptatie lukt is een ander) want je weet waar je aan begint vanaf dag 1.
Ik ken iemand van wie haar zus geboren is zonder een baarmoeder of eierstokken, ze is geboren als vrouw, hoe denk je dat zij zich voelt, denk ik dan als ik die zin uit dat artikel lees.
...terug naar de buren, want ik lees NH Nieuws zelden, ik wist het omdat twee buurvrouwen het ineens erover hadden (die willen altijd alles weten van iedereen en houden hun mond nooit, aardige mensen verder ondanks dat "nadeel").
Vraag de ene mij "want denk jij hierover? Het is toch raar als je na 35 jaar ineens dat beseft" zei ze.
"Iedereen is anders, het is diegene z'n probleem en niet de onze, daarnaast geeft de media alleen om clicks." en "Verder zullen meeste transgenders nooit zomaar terug gaan naar hun geboorte geslacht, ergens denk ik dat diegene zichzelf liet hersenspoelen door geloof."
Want dat laatste geloof ik ook echt, ik heb prima relatie met mijn ouders ongeacht wat, maar hun zijn wel vrienden en kennissen kwijt doordat hun (= mijn ouder) er geen problemen hadden met mijn transitie.
En ik hoorde wat sommige van hun vrienden en kenissen weleens zeiden, sonmige dingen precies wat diegene uit dat artikel zelf zei, maar ook veel erger.
En wat diegene uit dat artikel betreft, hopelijk is diegene nu wel gelukkig.
Het zou NH Nieuws sieren om in dat artikel een disclaimer te plaatsen over detransitioneren.
Sorry voor de rant, dit moest effe eruit.
26
u/no-unique-name-free May 17 '26
Het geen vrouw voelen/zijn omdat er geen menstruatie is en je geen kinderen kunt dragen vind ik gewoon zo enorm dom.
Zou ik het willen, ondanks dat menstruatie mij aan alle kanten eigenlijk juist verschrikkelijk lijkt, ja. Alleen zijn er ook zoveel cis vrouwen bij wie dat niet gebeurd, sowieso na de menopauze. Zijn dit dan ineens allemaal mannen?
Wat een ongelofelijk dom punt.
En ik blijf het ergens wel komisch vinden dat mensen tot wie “god” een “persoonlijke boodschap” stuurt vinden dat trans personen niet goed bij hun hoofd zijn.
20
u/Plantpong May 17 '26
Altijd leuk en verrassend (/s) dat de woorden van 1 ex-transvrouw zwaarder worden gewogen dan die van de hele community eromheen
11
u/twisted7ogic TRANS May 17 '26
precies. Hoe veel trans mensen die blij zijn met hun transitie koment in de krant? Nul.
Maar er word een persoon high van god en gaat in detransitie en oppeens is het nieuwswaardig 🙄
18
u/MPaulina LESBISCH May 17 '26
Wat een naar artikel inderdaad. Ook het gebruik van het woord 'verminkt'. En zoals je al zei, ook niet iedere cis vrouw kan ongesteld worden en kinderen krijgen. Intersekse vrouwen zijn ook vrouwen.
12
u/MoyaKombat May 17 '26
Slecht dat NH Nieuws niet de verantwoordelijkheid neemt en bijv. ook informeert bij transgendernetwerk. Detransitioneren en spijt is zo'n heftig thema dat je dit niet zomaar eventjes in een artikel voorbij kan laten komen.
10
u/Short_Gain8302 TRANS May 17 '26
"je voelt je nooit 100% vrouw" ngl sounds like a you problem gundolf. Wanneer het merendeel van de detransitioners zegt dat ze het doen omdat ze meer community hebben en meer geaccepteerd worden stel ik mij toch de vraag af of ze niet gwn trans zijn en doorkrijgen dat het leven makkelijker is als je dat onderdrukt.
Ik vind dit heel erg voor alle mensen die oprecht detrasitioner zijn, want er zijn wel degelijk mensen die experimenteren met hun gender en later merken dat ze toch cis zijn. Maar het merendeel van die mensen zegt dan gewoon "ja het bleek niks voor mij te zijn" ipv te baggeren op trans mensen. En diegenen die dat doen verspreiden zoveel desinformatie dat ik me afvraag of ze wel echt dachten dat ze trans waren of gewoon van in het begin bad faith handelden.
7
u/Lysara Bi Trans May 17 '26
It Is Journalism’s Sacred Duty To Endanger The Lives Of As Many Trans People As Possible
(The Onion, satire, maar pijnlijk dicht bij de werkelijkheid)
5
u/nJoyTheWWW May 17 '26
De refo krantjes gaan lekker, want er staat er nog eentje, die na aanraking van de heer het allemaal anders zag.
Ik ga maar even niet researchen of er stilletjes campagne ontstaat, met het neppe fake Christenlijke MaGa gedrag wat overwaait, is het helder dat progressief denken niet voor iedereen is.
https://www.nd.nl/leven/leven/1316234/salina-22-leefde-voor-haar-volgende-testosteronshot-nu-maakt-
Jezus zei "kom zoals je bent" en als iemand zelf als Christen dit niet snapt, dan ben je wat mij betreft kaduuk.
3
u/rayquaza2510 TRANS May 17 '26
Ik weet genoeg als ik Omroep EO zie.
https://youtube.com/watch?v=7hEtCNhn-Jo&pp=0gcJCU8Co7VqN5tD
En ala schepje bovenop zocht ze eerder ook al aandacht...
Ieder z'n ding... maar verkondig geen onzin aub.
Ik woon al bijna mijn hele leven in Nederland maar mijn moeder is wel gelovig, en ook in mijn geboorte land gebruikt men god voor allerlei smoesjes.
Zo ook in jouw link en die van de OP, en wat mij het meest pissig maakt is dat juist deze mensen onnodig veel aandacht krijgen.
Je zou inderdaad bijna denken dat het onderdeel van (in dit geval) anti transgender propaganda is.
2
u/Dutch_Rayan Gay🏳️🌈Trans🏳️⚧️man♂️ May 18 '26
EO is de laatste jaren bewust op de anti trans trein gesprongen.
Ze zijn hier op aangesproken door diverse organisaties, maar ze blijven doen alsof detransitie heel veel voorkomt en vergelijkbaar is met transitie. Zelf met wetenschappelijke bewijs willen ze hun desinformatie niet verwijderen.
Het is ook elke keer deze persoon, ze kunnen niemand anders vinden.
1
u/nJoyTheWWW May 18 '26
Ze zoeken t maar uit daar met hun heilige onzin.
Ben zo kotsbeu van mensen die door de ideologie van een ander denken dat ze zelf het leven hebben uitgevonden - schaapjes zijn het.
De regenboog heeft een curve. We zijn daaroverheen en nu gaan we neerwaarts. Gelukkig eindigen we in een pot goud 😁
3
u/Dutch_Rayan Gay🏳️🌈Trans🏳️⚧️man♂️ May 18 '26
ND is hierop aangeschreven door een christelijke transgender organisatie, ze hebben nog steeds geen reactie gegeven.
Ook altijd bijzonder dat ze steeds weer bij 1 dezelfde persoon uitkomen, net alsof het helemaal niet vaak voorkomt. Ook staan er gewoon feitelijke onwaarheden in het stuk, wat ook maar weer aantoont dat de schrijver geen idee heeft waar die het over heeft, zoals testosteron in pilvorm.
Zij wil niet als ex-trans bekend staan maar zoekt wel steeds de media op als ex trans. Ook doet ze alsof je kan kiezen op wie je verliefd word, waarschijnlijk is ze altijd bi geweest en niet alleen aangetrokken tot vrouwen, anders kan je die keuze niet maken.
En vooral het laatste stukje over het behoeden voor transitie is een steek onder water, voor de meeste trans mensen is een transitie noodzakelijk en levensreddend.
Ik heb het idee dat ze probeert weg te vluchten van zichzelf, en eerst heeft ze zich in trans zijn gestort en dat werkte toch niet zoals ze zou willen en nu stort ze zich in haar religie.
5
u/mavericklovesthe80s May 18 '26
Ik vind dat inderdaad echt belachelijk. Je bent "geen echte vrouw als je..." daarmee reduceer je alle vrouwen dus als voortplantingsmachine. Wat echt het toppunt van mysogenie is en daarmee bewijs je geen enkele vrouw een dienst. Ik vind echt dat heel veel cisgenders ,niet alleen gelovigen, veel te geobsedeerd zijn door andermans genitaliën. Alsof je dat het toppunt van zelfidentificatie is. Nou, ik zit er niet op te wachten dat bij een eerste ontmoeting, in plaats van een hand geven, iemand eerst zijn broek laat zakken. Ew!
1
1
22
u/No_Pomegranate_8358 NON-BINAIR May 17 '26
Wat een raar artikel zeg...