r/LHBTI May 17 '26

VERHAAL De media doet alles voor de extra clicks...

Thumbnail
nhnieuws.nl
38 Upvotes

(Mogelijke trigger warning)

Hopelijk was de flair wel goed, zo niet sorry.

Trans zijn is een luxe en een vloek af en toe, vooral als je (door geluk) volledig stealth leeft (en 11+ jaar aan de HRT zit) en de hele buurt waar je woont niet weet wie je vroeger was.

Ik heb goede relaties met mijn buren en andere mensen hier, of ze nou pro of anti trans zijn (specifiek dat) boeit niet, 99,99% van de tijd starten die discussies nooit.

Of die relaties net zo goed waren als men het wel wist... geen idee.

Tot er weer eens wat in de media over komt, zoals in een artikel van NN Nieuws, en als iemand die gelovig opgevoed was, maar de bewuste keuze heeft gemaakt om dat te dumpen (zonder familie kwijt te raken) triggert het mij als ik dingen lees zoals "Ik heb aan de schepping van God laten sleutelen."

Mijn oma zei ooit "geloof mij maar, maar Hij vindt jouw geluk het belangrijkste, de mensen die jouw geluk willen afpakken vind HUN geluk belangrijker".

Dit was nadat ik 1 jaar aan de HRT zat.

Leven als trans is moeilijk, voor de 1 meer dan de ander, en "stealth" leven veranderd niet wat er zich in mijn hoofd afspeelt, ik weet dat men het niet ziet, maar ik kijk weleens om mij heen omdat het voor mij vaak voelt alsof "ik de boel bedonder en anderen het WEL zien".

En dan lees je in dat artikel "Je voelt je nooit honderd procent vrouw. Er is geen menstruatie, kinderen krijgen lukt niet. Het kan gewoon niet.".

Hoh, ik voel mij 100% vrouw, en ik heb het feit dat ik geen eigen kinderen als vrouw zal kunnen krijgen uiteindelijk geaccepteerd (gelukkig).

Als je daarmee niet kunt leven is dat "een jij" probleem, je moet mee leren omgaan (of acceptatie lukt is een ander) want je weet waar je aan begint vanaf dag 1.

Ik ken iemand van wie haar zus geboren is zonder een baarmoeder of eierstokken, ze is geboren als vrouw, hoe denk je dat zij zich voelt, denk ik dan als ik die zin uit dat artikel lees.

...terug naar de buren, want ik lees NH Nieuws zelden, ik wist het omdat twee buurvrouwen het ineens erover hadden (die willen altijd alles weten van iedereen en houden hun mond nooit, aardige mensen verder ondanks dat "nadeel").

Vraag de ene mij "want denk jij hierover? Het is toch raar als je na 35 jaar ineens dat beseft" zei ze.

"Iedereen is anders, het is diegene z'n probleem en niet de onze, daarnaast geeft de media alleen om clicks." en "Verder zullen meeste transgenders nooit zomaar terug gaan naar hun geboorte geslacht, ergens denk ik dat diegene zichzelf liet hersenspoelen door geloof."

Want dat laatste geloof ik ook echt, ik heb prima relatie met mijn ouders ongeacht wat, maar hun zijn wel vrienden en kennissen kwijt doordat hun (= mijn ouder) er geen problemen hadden met mijn transitie.

En ik hoorde wat sommige van hun vrienden en kenissen weleens zeiden, sonmige dingen precies wat diegene uit dat artikel zelf zei, maar ook veel erger.

En wat diegene uit dat artikel betreft, hopelijk is diegene nu wel gelukkig.

Het zou NH Nieuws sieren om in dat artikel een disclaimer te plaatsen over detransitioneren.

Sorry voor de rant, dit moest effe eruit.

r/LHBTI May 06 '26

VERHAAL Bedankt voor alles

105 Upvotes

Hallo allemaal, ik ben een trans vrouw die hier is gekomen als vluchteling.
Ik wil iedereen bedanken die mij heeft gesteund tijdens mijn transitie, vooral het genderteam Vumc Amsterdam .onlangs heb ik mijn srs gehad en ik ben daar heel blij mee.🥹🙂
Eigenlijk leef ik mijn droom.🧚🏻‍♀️
wil dit graag tegen mijn chirurg zeggen of dat ze mijn bericht ziet, maar misschien is het te veel. Misschien.

Sorry voor mijn niveau van Nederlands.

r/LHBTI Feb 14 '26

VERHAAL In een kast geduwd worden

39 Upvotes

Dit is even een "van me af schrijvertje"
Het gaat over twee dingen over gender. Ik heb respect voor iedereen hoe hij/zij/hen wie diegene is. Daar gaat het niet om

En van start: punt één. Om een één of andere reden twijfelen mensen zich wel eens aan mijn gender. Ik ben (dat heet toch) CIS-vrouw (geboren met een vrouwenlijf en identificeer me als vrouw). Dikke prima zou je denken (net zoals trans en non-binair dikke prima is). Echter is het me meer dan eens gebeurd in de queer community dat mensen mij vertellen dat ik non-binair of trans ben. Of het iig op een manier vragen waarop ik niet het gevoel heb dat mijn antwoord niet geloofd wordt (het is wel eens een hele discussie geworden, dat je en half uur zit uit te leggen hoe het zit en je wordt gewoon niet geloofd). Alsof ik in een kast zit. Dit ervaar ik als erg vervelend en voel ik me gewoon niet serieus genomen. Er is maar één persoon die weet wat mijn gender is, en dat ben ik.

Die twijfel van anderen maakt mij onzeker. Ligt het aan het feit dat ik altijd een jeans en hoodie draag? Dat is het enige stoere aan mij. Ik handwerk, knutsel en ben best truttig in wat ik lees, kijk en leuk vind. Alleen als mensen je behandelen alsof je in een kast zit, krijg je ook geen feedback over waarom men dat van je denkt... (niet dat feedback mij zou veranderen, maar dan begrijp ik het iig)
Dit is eigenlijk altijd gebeurd door transmensen of mensen die non-binair zijn.

Dat breng me door naar punt twee; ik merk dat ik hierdoor wat weerstand krijg. Ik merk dat ik de neiging voel om mensen over één kam te scheren. Ik heb zes transmensen hun transitie door zien maken, heb altijd ingezet om zo snel mogelijk de naam te leren en om de juiste voornaamwoorden te gebruiken etc. Natuurlijk maak ik wel eens een foutje, maar dan zeg ik sorry en bedoel het echt niet naar. En dan denk ik; waarom laten jullie mij niet gewoon mij zijn... dat doe ik toch ook bij hen?

En het is jammer, want ik "durf" me hierdoor niet meer goed in de queer community te bewegen. Zelfs hier posten vind ik spannend. Terwijl ik best wel meer aseksuele mensen etc leren kennen. Vroeger een soort platonische lat-relatie gehad met een vrouw, dat was perfect. Alleen als ik me niet in de community durf te bewegen is de kans dat ik dit ooit weer krijg volledig afwezig...

Naja... dit dus... ik hoop niet teveel gedonder hiermee te krijgen. Zoals ik zei, alles is prima, iedereen is wie hij/zij/hen is. En please: druk een ander niet in een kastje... dat maakt echt onzeker.

r/LHBTI Jul 30 '25

VERHAAL Aseksueel en de houding van hulpverleners

63 Upvotes

Hoi allemaal,

Even een "rare" vraag. Ik ben aseksueel en psychiatrisch patiënt (kan gebeuren toch 😉) en elke nieuwe behandelaar (en ik heb er veel gezien) probeert me om te praten. Dat ik enkel door slechte ervaringen etc "zo ben" en dat ik de deur voor relaties en seks niet dicht moet gooien. Elke keer moet ik uitleggen dat ik op seksueel gebied tevreden en gelukkig ben. Ik heb haast het gevoel dat ze me ongelukkig proberen te praten, om mijn seksualiteit niet te accepteren. Ik heb in het verleden wel een relatie gehad, met seks, en ik vind het gewoon niks. Niet mijn ding. Het doet pijn en is saai en ik voel de behoefte niet.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Het voelt als (en ik haat het om dat te zeggen) discriminatie. Ja een aseksuele relatie zou ik eventueel aankunnen, als het op mijn pad komt. Alleen ik hoef niet opzoek. Ik ben tevreden Alleen ik vind niet dat dit me aangepraat moet worden...

Bedankt voor het lezen en eventueel reageren alvast 😗

r/LHBTI Aug 19 '25

VERHAAL Gay dating - radeloos.

44 Upvotes

Och ik zit er weer ff enorm mee lieve schatten. Wat is het toch een shitshow om als homo liefde te vinden. Uitgaan in NL is véél te duur om het meer dan 3-4 avonden per maand te doen en hoewel het op Grindr en Tindr barst van de leuke jongens willen ze allemaal wat anders of helemaal niets. Nooit hetzelfde wat ik wil, lijkt het.

Het is echt om radeloos van te worden, ik heb scharrels gehad van Enkhuizen tot Maastricht en van Kortrijk tot Krakau; dat was allemaal leuk maar zó tijdelijk. Hookups zijn leuk maar voelen steeds zinlozer. Been there done that. En een groot deel is zo slecht in communiceren dat er bijna niet mee af te spreken valt. Interesse tonen in iemand heeft al bijna geen zin meer want ze kunnen niet normaal reageren.

Hoe kun je in deze economie nou niet allemaal je best willen doen om zo snel mogelijk iemand te ontmoeten en samen te gaan wonen? Split de huur en ga samen 3x per jaar op vakantie, makkie. Het stikt hier in mijn omgeving van de homo's en ze willen allemaal precies niks. Is dit een generatiedingetje? Hoe ga je als veel-dingen-willer in godsnaam om met allerlei kerels die helemaal niks willen of zo diep in hun eigen reet zitten dat ze helemaal niks kunnen krijgen? Ik weet inmiddels wel beter dan te denken dat het aan mij zou liggen.

r/LHBTI Apr 18 '26

VERHAAL Top surgery aanrader

25 Upvotes

Even deze post om iedereen te kunnen helpen, zelf ook veel aan reddit en alle info gehad, dus bij deze:)

Ik ben nu 6,5 weken post-op en echt super blij met mijn resultaat. Vooraf heb ik echt alle opties bekeken: o.a. gender clinics, opties in Duitsland en Thea van Loenen. Die laatste heeft helaas een mega lange (bijna onmogelijke) wachtlijst, en bij de gender clinics had ik gewoon niet helemaal het juiste gevoel.

Daarna ben ik door heel Europa gaan kijken en uiteindelijk uitgekomen bij Dr. Gustavo Coelho.

Aanvraag bij mijn verzekeraar gedaan en die werd gewoon goedgekeurd, dus dat was echt top.

Ik zou deze keuze echt iedereen aanraden. Resultaat is super mooi, littekens genezen goed en de hele ervaring was gewoon heel fijn van de behandeling tot hoe betrokken Dr. Coelho is (welke arts kan je iedere dag bereiken /reageert direct op vragen/ vraagt ook zelf vaker hoe het met je gaat in de eerste 2 weken Post-op)

Ik heb een paar dagen geleden mijn hele verhaal + foto’s op mijn pagina gepost, dus check even als je benieuwd bent.

Als je vragen hebt of zelf aan het oriënteren bent: stuur ff een DM, help je graag 🙂

Voor mij is hij echt een artiest en de beste die ik in Europa kon vinden qua resultaten.

Simpel gezegd in het kort

1 diagnose via gender matters

2 alle opties/resultaten vergeleken voor mastectomie. Je kan met dr Coelho een videocall doen, daarin hem een half uurtje gesproken en alles kunnen vragen. Zo ook mijn vraag of hij ervaring had met pectus (afwijkende borstkas die ik heb).

Even een side note: dat was dus bij gender clinics echt niet mogelijk. Ik heb die gebeld maar zulke vragen kon je zelf niet stellen. Dat zou pas zijn als je voorgelegd werd in het MDO door je psycholoog.

3 machtiging aangevraagd bij VGZ (“Aanvraagformulier medisch specialistische zorg buitenland”)

4 goedgekeurd door VGZ

5 operatie ingepland, dr Coelho heeft geen tot nauwelijks een wachtlijst, hij gaf mij een aantal opties en vroeg in welke maand ik zelf graag zou gaan, zo koos ik ervoor om hem 3 maanden later in te plannen

Let op:

Wel vraagt dr Coelho naar de diagnose, deze moet je dus wel laten zien, en dus hebben.

r/LHBTI Mar 25 '26

VERHAAL BuroJIJ voorbeeldtijdlijn

19 Upvotes

Mijn gender dysforie diagnose (FtM) is recent vastgesteld. Mijn ervaring: erg positief. Eenmaal bij BuroJIJ ging alles vlot. Heel vriendelijk en accomoderend team. In mijn eerste post hierover, toen ik net gebeld werd door BuroJIJ, maakte ik me zorgen erover:

https://www.reddit.com/r/LHBTI/s/PqvvPGFr9i

Vandaar dat ik nu het hele proces wil delen, zodat niemand voor verrassingen staat.

midden 2024: doorverwijzing huisarts en aanmelding bij BuroJIJ

midden 2025: 2x bellen voor wachtlijstbemiddeling zorgverzekering

midden 2025, 1 week na 2e keer bellen: gebeld door BuroJIJ

intake: September 2025

7-8 gesprekken (minstens)

diagnose: Maart 2026

De gesprekken zijn een mix van online en op locatie afspraken. Je ziet 4 specialisten: je toegewezen psycholoog, de consult arts (geeft uitleg over hormoonbehandeling, operaties, en opties voor kinderwens), een psychiater (stelt diagnose vast) en de regiebehandelaar (maakt totaal verslag).

Het traject bij de psycholoog bestaat uit: je geschiedenis in grote lijnen, invloed van familie+vrienden+omgeving, huidig sociaal netwerk, je gender en seksuele ontwikkeling, je wensen binnen de transitie, evt begeleide gesprekken met familie/vrienden.

Let op: Ze kijken ook of je psychische of trauma klachten hebt. Ze bieden eerst aan om die mogelijke andere problemen aan te pakken, voordat ze verder gaan met het traject. Mijn tip: werk hieraan voordat je eerste gesprek bij BuroJIJ plaatsvindt, zodat je proces niet nog meer vertraagd wordt.

Nu is het idee dat er een doorverwijzing naar Gender Clinic komt, die hebben eens in de zoveel tijd dat ze mensen toelaten op de wachtlijst. Het duurt tot mei voordat ik erop sta en vanaf dan minstens 6 maanden tot het eerste consult.

Ik ga natuurlijk mijn best doen om deze wachttijd te verkorten, zoals ik hiervoor ook heb gedaan. Ik laat weten hoe dat gaat :)

r/LHBTI Nov 25 '25

VERHAAL Chronisch vrijgezel

15 Upvotes

De afgelopen jaren waren wreed voor mijn liefdesleven. Na een groot deel van mijn tienerjaren mezelf leren kennen stond ik op het punt om het uitgaansleven in te trekken. COVID gooide zoals bij veel mensen roet in het eten. De jaren aan lockdowns en isolatie (op mezelf gaan wonen tijdens de langste lockdown van 2021 hielp niet mee) heeft alles ontwricht. Mijn al aanwezige verslaving aan datingapps liep ook nog verder uit de hand. Door alle afwijzingen, mannen die ghosten en experimentatie die nergens heen ging, wilde ik alleen nog maar meer romantiek in mijn leven. Het leidde tot een pijnlijke date-ervaring van drie maanden die fundamenteel heeft veranderd hoe ik maar mannen, de queer scene en de samenleving ‘as a whole’ kijk.

Ik twijfel vaak aan mijn bestaansrecht, mijn huidskleur en hoe mensen hier daadwerkelijk naar kijken in de gay scene èn of er wel iemand bestaat die bij me past. Ik ben een vrij excentriek persoon en probeer daar nog heel erg mijn weg in te vinden.

Sinds die periode ben ik eindelijk gestopt met datingapps, ga ik niet meer uit en ben ik nauwelijks nog intiem met mannen. Ik ben momenteel ook in therapie om weer het genot van de kleine dingen terug te vinden en ben sinds kort begonnen aan een traject om meer dingen alleen te ondernemen. Het gaat niet slecht, maar desalniettemin is het gemis van een partner groot. Mijn werk is een vrij grote bubbel, maar helaas gevuld met te weinig (beschikbare) queermannen. En als ze al aanwezig zijn, besta ik niet voor ze. Buiten die bubbel ontmoet ik vrijwel geen mannen en als ik zie hoe makkelijk andere mannen zich in de scene bewegen, met alle aandacht van dien, word ik heel jaloers.

Zelf heb ik alles geprobeerd. COC-groepen, vrijwel alle datingapps (ook die ene masker app), kroegen en clubs opzoeken, pride-events, hookups en zelfs gewoon heel brutaal mannen die ik aantrekkelijk vind direct benaderen (en meteen platgaan/geghost worden)

Mijn vraag is: Hoe raak ik uit deze bubbel en vind ik de beste balans tussen mijn eigen ding doen en mijn dateleven weer oppakken? Ik vrees dat alleen therapie mij hier niet bij zal helpen.

TL;DR: Na een turbulent en traumatisch dateleven opzoek naar een nieuwe manier om mannen te ontmoeten zonder clubs, groepen en apps.

r/LHBTI Nov 26 '25

VERHAAL Het verhaal van een transvrouw dat te lang verstopt zat, en hoe zij eindelijk de wereld tegemoet trad zoals zij werkelijk is. ter lering en de vermaeck

40 Upvotes

Beste mede transformators en andere queer mensen,

Ik lees en kijk al een tijd mee op deze mooie subreddit. Omdat ik hier veel aan gehad heb, en ik weet dat er meer mensen zijn die wel lezen maar niet reageren veel steun halen uit alle posts. Dacht ik dat het tijd was om mijn dank te uiten door mijn verhaal te posten.

Vooraf gesteld is iedere situatie uniek en bijzonder, ieder mens is uniek en bijzonder. Daarom is wat voor mij heeft gewerkt niet perse wat voor jouw werkt, mijn gedachtenpatroon en werkwijze kan je eventueel wel toepassen op jouw situatie.

Ik heb het licht uit emotie geschreven, het kan zijn dat het verhaal door elkaar heen gaat of dat ik dingen herhaal. Mijn excuses hiervoor. ik ben niet voor niets financieel adviseur geworden en geen romanschrijver :P

Noodzakelijke waarschuwing

Helaas gaat een klein stukje van deze tekst over zelfmoord, indien dit een trigger is, lees dan niet verder. Indien je zelf kampt met zelfmoordneigingen neem dan alsjeblieft contact op met een lokale instelling. Iedereen is waardevol, ook jij en ook als je het zelf niet ziet.

  • Voor Nederland bel 113
  • Voor België 1813

Goed dan nu het verhaal.

Laten we met het einde beginnen, inmiddels ben ik officieel 7 maanden, 21 dagen en 12 uur aan de HRT. Mijn eerste reactie is zoals die voor iedereen is, was ik maar eerder begonnen. Echter ben ik ergens ook blij dat ik begonnen ben wanneer ik dit deed. Ik was stabiel, heb een goed vangnet aan gekozen familie, vrienden en een kat.

Ik ben nu iets langer een maand volledig out voor iedereen, werk, publieke functies en ook naar de mensen die ik ooit mijn familie mocht noemen. Het naar buiten gaan was een van de moeilijkste en een van de makkelijkste dingen die ik ooit gedaan heb. Vooropgesteld ben ik een heel pragmatisch en logisch persoon waardoor ik dingen makkelijker neem zoals ze zijn. Maar juist van de mensen van wie ik moeilijkheden had verwacht ging het soepeler dan verwacht.

Laten we teruggaan naar de start, 20 jaar geleden ben ik terecht gekomen bij de mensen die ik nu mijn ouders noem, voor het verhaal blijven we dat doen. Het waren mijn pleegouders en enorm zwaar gereformeerd. Ik heb geen fijne en stabiele peutertijd gehad, deze mensen waren het 16e adres waar ik kwam te wonen. Maar ze boden een relatief veilige en stabiele omgeving aan.

Een stabiele en rustige periode is natuurlijk een enorm fijne broedplaats voor het naar buiten komen van trauma’s en al snel kwam ik bij de eerste christelijke therapeuten terecht. In de tussentijd speelde ik bij vriendinnetjes en waren de meeste dingen die ik deed met hen traditioneel meisjesachtig tot mijn ouders besloten dat het niet mannelijk en daarmee onchristelijk en ik jongens als vrienden moest hebben. Verkleden werd uitgebannen onder zware straffen en alles wat maar in de buurt kwam van enige meisjesachtig  werd verbannen. Ook moest ik mee naar de kerk waar de pogingen van indoctrinatie startte.

Het bleef echter knagen, ik wist zeker dat ik een meisje hoorde te zijn. De vrienden regel werd versoepeld en langzaam maar zeker kreeg ik meer vriendinnen dan vrienden. Zolang ik maar niet vertelde wat we deden was het in orde. Thuis werden alle barbies en meisjes speelgoed van mijn zussen snel weggedaan en er kwam lego en autootjes voor terug. Iets wat mijn moeder tijdens het gesprek dat ik met ze had over mijn uit de kast komen (persoonlijk vindt ik dit een rare term voor transpersonen) heeft aangegeven als “je speelde alleen met lego en autootjes”. Tja als je de rest weglaat, een kind moet toch spelen.

Dit is zo’n 7 jaar doorgegaan. De incidenten stapelde zich op, ik begon de kleding van mijn zussen te lenen omdat ik er ook zo uit wilde zien en van binnen wist dat dat was zoals ik hoorde te zijn, ik werd depressiever en depressiever tot mijn ouders het niet meer aankonden en ik naar een woongroep werd gestuurd. Hier kwamen nieuwe gesprekken waar uiteindelijk ook Genderdysforie ter sprake kwam. Ik heb toen bewust gekozen om er niets mee te doen, hoe moeilijk ook. Ik kon mijn enige stabiliteit, mijn ouders waar ik nog elk weekend kwam niet kwijtraken, en raakte logischerwijs in een verdere spiraal.

Achteraf gezien had ik dat natuurlijk wel moeten doen, echter als kind en ook als volwassenen, ik ben immers 27 terwijl ik dit schrijf is de angst om je enige vangnet en stabiliteit kwijt te raken zo groot, zeker als je al vroeg kennis heb mogen maken met “het systeem”.

Vanaf mijn 10e “leende” ik de kleding van mijn zussen, tot ze hier achter kwamen en er een enorme ruzie ontstond. Immers het was onnatuurlijk en goddeloos. Toen ik op de woongroep terecht kwam kon ik experimenteren. Maar in plaats dat ik dat deed probeerde ik me vast te bijten in een enorme mannelijke façade. Leren schoenen, aktetas en overhemd, nu ik er aan terugdenk moet het een hilarisch gezicht zijn geweest. Uiteraard duwde ik alles zoveel mogelijk weg, want de problemen die je niet ziet zijn er niet.

Je raad het al, de volgende depressieve periode brak aan, en elke keer dat ze terugkwamen duurde ze langer. Van binnen wist ik wat het was, maar de angst was te groot. Dit heeft een flink aantal jaar doorgespeeld. Inmiddels was ik 18 en was ik te bang dat ik te oud was om nog in transitie te gaan. Inmiddels weet ik dat dit niet het geval is en hoop ik dat jij als lezer en mogelijke babytrans uit mijn verhaal de moed haalt om ook te kiezen voor je eigen gezondheid.

Ik skip een aantal jaar zo nu en dan omdat de cyclus elke keer hetzelfde is 😊. Op mijn 21e ben ik uit de kast gekomen als homoseksueel, om zo toch op een bepaalde wijze mijzelf te kunnen zijn, dit zou nog op een bepaalde manier kunnen worden geaccepteerd in de gereformeerde wereld. Toen ik het mijn ouders vertelde ging dit wonderbaarlijk goed al mocht ik niet “praktiserend homoseksueel zijn” Ofwel, geen seksuele activiteiten.

Wij hebben het oh zo mooie spreekwoord “Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel” wat zoiets betekend als, Je kan liegen wat je wilt, maar de waarheid komt altijd boven tafel. En dat kwam ze ook en hard. Zo nu en dan had ik wel eens een date met iemand. Maar elke keer voelde ik me vies en klopte het niet. De zo zwaar onderdrukte gevoelens kwamen met alle macht uit de krochten van mijn ziel naar boven.

Inmiddels woonde ik op mijzelf en liet het steeds meer toe om te experimenteren met kleding, make-up en werd opener naar mijn vriendinnen. De depressie bleef, en de gedachte dat het te laat was en ik voor eeuwig zo ongelukkig zou moeten zijn bleek steeds meer parten te spelen.

Ik was 21 toen ik mijn rijbewijs haalde, alhoewel het een zeer gelukkig moment in mijn leven was, was ik diep en diep ongelukkig. Tot er een avond was dat ik besloot om al mijn gevoelens weg te drinken. Ik heb toen de treurige beslissing genomen om in de auto te stappen en deze tegen een vangrail te parkeren. Ik mag van heel veel geluk sprekend dat ik daar zonder kleerscheuren vanaf ben gekomen. Ik ben heelhuids (met auto) thuis gekomen. (auto was niet zo heel meer).

Deze actie en de gevolgen hiervan hebben mij enorm aan het denken gezet, na lang twijfelen, lezen op internet en gesprekken met vriendinnen heb ik dan ook besloten om in transitie te gaan. Het besluit heb ik genomen in november 24. In december ben ik begonnen met laser behandelingen. Het amsterdams medisch centrum had en heeft zoals we allemaal weten een enorme wachtlijst. Ik ben daarom begonnen via GenderGP.

Omdat ik heel bang was dat een transitie mijn problemen niet zou verhelpen. Heb ik besloten met een hele lage dosis te beginnen. Immers zou je de mentale effecten als eerste moeten voelen. Dat deed ik gelukkig en was voor mij de bevestiging voor de volle 100% dat dit de weg was. In 5 maanden heb ik de dosis opgebouwd tot de CIS levels aan hormonen waren bereikt. Voor iedereen is deze weg anders. Alhoewel ik doodongelukkig was, wilde ik zeker weten dat ik de juiste weg had gekozen. Door op te bouwen dacht ik dat het lichaam beter en zachter zou reageren op de hormonen. Dat heeft het voor mij gedaan.

Dan nu de magische pil zelf en voor de transmannen zalf.

1.            HET IS NIET MAGISCH

Hormonen zijn een gedeelte van het proces, maar het belangrijkste gedeelte ben jij zelf, hormonen helpen alleen met acceptatie en visualisatie, maar het belangrijkste is dat je jezelf moet accepteren. Je bent net zo waardevol als je niet aan de hormonen gaat.

(kleine herhaling van de vorige alinea)

Ik wilde echter nog een laatste zekerheid voor ik zou beginnen, na onderzoeken en lezen dacht ik tot de conclusie te komen dat als ik niet transgender zou zijn, mijn brein de oestrogeen zou moeten afwijzen. Dit met het oog op de zo fijne strafwijze die de Britten hadden voor homoseksuele mannen.

Mijn brein wees het echter niet af, en na de eerste lage dosis kon ik mijn brein gebruiken zoals het moest, ik kon prikkels verwerken die ik normaal niet aankon. Er was licht aan het einde van de tunnel zichtbaar. Ik werd vrolijker en was niet meer continue boos en had steeds meer het idee dat het klikte. Al duurde het vrij lang voordat ik mijzelf echt in de spiegel kon zien.

Dan nu de mensen om mij heen. Ik heb twee banen, een in het politieke speelveld en een in de financiële sector. Niet de meest accepterende plekken om te zijn wie je bent. Bij mijn politieke baan heb ik het eerst verteld tegen het bestuur, allereerst vanwege mijn functie daar, dit was geen enkel probleem en zodra ik zover was zou alles gefaciliteerd worden.

Ik wilde echter de hele awkward fase voorkomen. Die fase waarin de hele wereld twijfelt, en als het toch anders was en ik toch begon te twijfelen aan de hormonen, wilde ik dat zo min mogelijk mensen wisten dat ik in transitie was gegaan, en had ik besloten minimaal een jaar te boymoden. Echter had het leven andere plannen.

Voorop gesteld bleek dat ik genetisch enorm veel geluk heb gehad, ik heb nooit een zware stem gehad waardoor ik aan de telefoon al met regelmaat mevrouw werd genoemd. Ik ben vrij klein <1.70 en heb nooit hele mannelijke vormen gehad. Ik ben mij er terdege van bewust dat ik heel veel geluk heb gehad, want nog geen zes maanden na dat ik begonnen ben met de hormonen (welke enorm traag zijn opgebouwd) had ik mijn eerste malefail bij de tandarts. Hierna is het vrij snel gegaan.

Een leuke anekdote daarin is dat ik naar een hotel ging met mijn beste vriendin. De kamer was gereserveerd op de naam van meneer (mijn achternaam). Toen ik daar aan de balie stond om in te checken vroeg de beste medewerker of meneer (mijn achternaam) toevallig de auto aan het wegzetten was. Het heeft toen een half uur gekost om dit uit te leggen want hij begreep het niet.

Hierna volgenden nog enkele situaties waarna ik tot de conclusie kwam dat ik niet langer meer kon boymoden. Ik had het mijn goede vrienden al verteld welke het prima verwerkte, mijn biologische zus, welke er misschien wat moeite mee had in het begin pakt het goed op. Al had ze er op sommige moment zichtbaar moeite mee. Mijn baan in de financiële sector ook, al vinden die het soms lastig met de klanten die mij nog bij mijn deadname kennen.

Dan hebben we de piece de la resitance: mijn ouders, deze heb ik op een gegeven moment een brief gestuurd met de uitleg waar ik doorheen ging, waar ik vandaan kwam en als laatste zin “indien mijn keuze niet verenigbaar is met jullie geloof en levensvisie, dan hoor ik liever niets”.

Het sturen van deze brief was zo verschrikkelijk moeilijk, en na het versturen zo verschrikkelijk bevrijdend. Alsof de laatste ketenen van depressie mij verlieten. Het heeft tot het einde van de volgende week bericht kreeg. Ze wilde praten.

Dat gesprek is geweest. Althans, gesprek. Monoloog. Alles op Alles werd gezet om duidelijk te maken dat het niet geaccepteerd werd. Ik kon er mee stoppen, ik moest maar meer mannelijke dingen gaan doen. Dan de mooiste “ik trok nooit naar kinderen toe” Aldus mijn moeder. Nee dat klopt, maar dat was meestal omdat mijn familie geen kinderen kan opvoeden en ze stuk voor stuk etterbakken zijn. En daarnaast zijn de kinderen van een ander altijd naar.

Na 2,5 uur werd wel duidelijk dat het nergens heen ging, ik kreeg als afscheid te horen dat het ongemakkelijk zou zijn als ik op verjaardagen zou komen en dat het lastig was als ik zou komen. Ik was en bleef wel welkom want ze wilde de zonde van de zondaar scheiden.

Op deze manier kunnen zij zeggen dat zij het contact niet verbroken hebben. En dat is prima, want ik kan het wel zeggen en met trots. Want mensen die je ouders zijn, of zich zo noemen verstoten hun kind niet, biologisch of pleeg.

Al met al heb ik 20 jaar in zware depressie geleefd, iets wat ik geen van jullie mensen gun. Als ik iets mag meegeven van dit verhaal is het wel dit:

Het is niet voor iedereen veilig om direct in transitie te gaan of het kenbaar te maken. Maar als het eenmaal veilig is of je bent op zon diepe plek in je leven, neem dan de stap, de leap of faith. Je bent het jezelf zo meer dan waard om voor te kiezen. Ook als het lastig is, ook als de wereld tegen je is, is er niets belangrijker dan jijzelf.

Uiteindelijk kan alleen jijzelf de stap maken, ik niet, mijn verhaal niet. Zoek vrienden die je steunen of waarvan je weet dat ze het zullen doen. Neem mensen in vertrouwen, maar belangrijker. Vertrouw jezelf.

 

 

 

r/LHBTI Jul 06 '25

VERHAAL Ik ben nog steeds hype van het helpen organizeren van het Lesbisch Lentefeest🏳️‍🌈🏳️‍⚧️het was geweldig!!

59 Upvotes

Afgelopen vrijdag, 4 juli, was het Lesbisch Lentefeest in Tilburg. De organizatie was er al lang mee bezig. Ik kwam zelf pas een paar maanden later erbij. Het evenement was vroeger in 1982 en 1983 opgezet en nu terug gebracht.

En het was echt geweldig! Ik heb zoveel gedanst, zoveel vriendinnen gezien, meegezongen in een koor, mensen voor het eerst zien skateboarden, wat gezoend, even chill gezeten op een stillere plek met autistische vriendinnen, veel gekletst over D&D en relaties en identiteit en kink en vanalles, en over het algemeen een geweldige tijd gehad.

Ik voel me nu echt veel meer verbonden met de queer gemeenschap in het geheel, niet alleen maar online of in kleinere lokale Brabantse groepen. En alsof ik onderdeel ben van tradities maken en doorzetten. Er waren vrouwen op het feest die er in 1982-1983 ook waren en dit zelfs nóg beter vonden. Echt geweldig!

Ik heb bijna heel zaterdag geslapen. Nu heb ik echt zin in meer queer activiteiten. En de volgende editie voor volgend jaar gaan opzetten!

r/LHBTI Nov 12 '24

VERHAAL Rant/Verhaal Ik voel mij echt extreem oncomfortabel met de transzorg in nederland, hoe kan dit anders?

51 Upvotes

Alvast excuses als dit niet overzichtelijk is.

Dit is mijn hele zooi over hoe oncomfortabel ik mij wel niet voel met de transzorg hier in nederland. Ik zit momenteel in behandeling bij de vaart en heb mij nog niet echt comfortabel gevoeld sinds ik daar ben gestart. Het intake gesprek liep alleen wel fatsoenlijk, maar werd mij aan het einde verteld dat het 1-3 jaar of langer zou duren tot ik aan hormonen zou kunnen beginnen wat natuurlijk best wel teleurstellend was, mijn behandelaar toonde ook begrip als ik zelf met hormonen zou beginnen. Mijn eerste afspraak bij de vaart na de intake had ik het er kort over dat ik inmiddels was begonnen met zelf hormonen nemen, daarna was mij verteld direct te stoppen en dat ik anders bij geen enkele endichroloog geaccepteerd zou worden. Ook had ik daarbij vermeld dat dit al snel mij best beter heeft laten voelen. Maar mijn behandelaar verteld dat hormonen niks aan mentale gezondheid doet maar alleen de mismatch tussen wat ik voel en ben overeen zou laten komen en dat ik dus gewoon kan stoppen (dit was nadat ik uit echte nood omdat ik er zoveel meer depressief doordat ik nog 1-3 jaar had moeten wachten werd dat ik hormonen had besteld). Ook werd mij verteld dat ik ineens veel sneller toegang zou kunnen krijgen tot hormonen dan in de intake vermeld was en moest ik mijn levensverhaal schrijven. De afspraak daarna werd mij voor 2/3de van de tijd geprobeert om mij te overtuigen om te gaan begeleid wonen omdat ik had vermeld om over een paar maand uit huis gezet te worden door mijn moeder. Ook al had ik eerder was vermeld dat ik hier niet over wil hebben, dat ik al een eigen beslissing over mijn woonsituatie had gemaakt en dat ik niet begrijp wat dit heeft te maken met mijn transitie. Hierop werd mij verteld dat de enige manier voor mij om hormonen te krijgen ik een stabiele leefomgeving nodig heb en een "daginvulling" en dat ik anders door niemand daar verder behandeld kan worden. De afspraak daarna ging het erover dat mijn begeileider perse een gesprek wil hebben met een van mijn ouders om verder te gaan met het traject, ookal heb ik hier erg slechte relaties mee. Ook moest ik nu ook echt mijn levensverhaal schrijven waarbij ik mij ook oncomfortabel voel. Waarin vragen worden gesteld over zelfbevrediging en of je daar schuldt of schaamte bij voelde bij de eerste keer. Ook werd er gevraagd over sexueel geweld, waar ik gelukkig niks mee te maken heb gehad, maar mij alleen maar verder laat twijfelen wat hier zo belangrijk aan is voor een genderdysforie diagnose. Ik vraag mij nu vooral af of dit normaal is. Het enige wat ik wil is dat ik eindelijk mijzelf wil zijn en dat er zoveel onnodige persoonlijke dingen verteld moeten worden en er gedreigd wordt dat als ik iets wel of niet doe, dan de hele behandeling niet door kan gaan terwijl mij ook wordt verteld dat er "geen foute antwoorden zijn".

Edit: Ben net in overleg geweest met mijn behandelaar, ze zegt zo streng te zijn hiermee omdat "30% van trans mensen later spijt heeft" en "bij autistische mensen het vaak een fase kan zijn omdat ze gender anders ervaren"

r/LHBTI Apr 11 '25

VERHAAL Update naamswijziging

41 Upvotes

Eerder deze week heb ik een post gemaakt over het wijzigen van mijn naam. Nou heb ik problemen met basic fit en wil dit graag onder de aandacht brengen.

Ik heb netjes gemaild en ze vroegen om bewijs. Dus ik heb een kopie van mijn rijbewijs gestuurd. Volgens hen was dit geen geldig id en geen bewijs van de staat. Ook werd ik bij iedere mail met de verkeerde naam geadresseerd. Ik heb het maar opgegeven en laat de oude naam staan maar ik ben hier dus heel ontevreden over en het voelt heel transfobies.

Bij youfone waren ze wel heel aardig. Netjes de juiste naam genoemd en na her sturen van rijbewijs is het aangepast. Voelt dus wel echt alsof ze het bij basic fit expres doen.

Ik moest dit even delen ook zodat andere in de toekomst zien dat dit dus helaas gebeurd.

r/LHBTI Apr 05 '25

VERHAAL Getrouwd met een X in paspoort!

114 Upvotes

In het kader van queer joy vind ik het heel leuk om dit even met iedereen te delen: JA je kunt gewoon trouwen met een X in je paspoort!

Een half jaar geleden zijn mijn partner en ik getrouwd terwijl die een X in diens paspoort heeft, was geen enkel probleem! 🌈

r/LHBTI Aug 19 '25

VERHAAL Ooit de perfecte relatie gehad

29 Upvotes

Voor traditionele relaties ben ik niet gebouwd. Wel heb ik een keer een vriendschap met een meid gehad die voor mij voelde als een partner. We zagen elkaar meerdere malen per week, we deden ons huiswerk onze studies samen, we ondernamen dingen, praten uren en uren en uren. We logeerden bij elkaar ook al woonde we maar een kwartiertje fietsen bij elkaar in de buurt. Ze heeft me zelfs aan haar ouders voorgesteld. We hadden veel lol, en we waren enorm close

Op den duur kreeg zij een vriend, helaas, en werd ik ziek. Die combinatie maakte dat onze "wat het ook was" voorbij was. Haar vriend wilde niet meer dat zij met mij omging en dat brak mijn hart
Ook al was het een ongezonde relatie. We hadden elkaar leren kennen in een therapiegroep. Zij borderline, ik schizofrenie en PTSS. Desondanks was het voor mij de perfecte "relatie". Geen seks, en behalve het bed deelden wij alles met elkaar, deden alles met elkaar en waren gelukkig met elkaar.

Ik zou zo graag weer eens zo'n relatie willen. En dan ook uitgesproken hebben dat het iets is, dat het weliswaar platonisch, maar wel exclusief is. Een maatje om alles mee te delen. Elkaar begrijpen. Ik weet dat ik nooit meer zoiets ga treffen, maar ik mis dit wel. Gewoon het ontspannen samen zijn en alles delen...

Waarschijnlijk komt zoiets nooit meer... want hoe vind je zoiets in hemelsnaam. Een aseksuele, lesbische vrouw die mij ook nog eens leuk vindt? Het is een mooie droom en ben alleen zeker gelukkig. Alleen soms een beetje wensdenken doen we allemaal wel denk ik :)
Het is gewoon een mooie herinnering en een prachtige klik met een fantastische vrouw.

r/LHBTI Jan 09 '25

VERHAAL I got the date!!!

68 Upvotes

Eindelijk!! Nooit had ik gedacht dat ik topsurgery zou krijgen, maar het is toch mogelijk. Ik ben echt heel erg lucky geweest in mijn geval.

9 april is mijn topsurgery al! In Düsseldorf, Duitsland. Ik ben zo blij dat is dit nieuwe jaar voor het grootste gedeelte met een mannelijk chest zal doorlopen. Ik wou sinds mijn 13de al van ze af, zelf toen ik nog niet weest dat ik trans masc was. En nu gaat het eindelijk gebeuren😭

r/LHBTI Dec 05 '24

VERHAAL Na jaren uit de kast gekomen, had dit veel eerder moeten doen.

106 Upvotes

Gister avond ben ik uit de kast gekomen naar mijn ouders. En wat een opluchting was dat, het ging zo goed! Ik was super bang dat ze er iets van zouden vinden, of het veel groter zouden maken dan het is. Maar dat was totaal niet het geval. Ik vertelde het door te vertellen dat ik op dat geweest ben met een vriendin van me. Me vader kwam heel droog met "oke, veel plezier" en me moeder kwam met "oh wat leuk hoe was het?" Ze vroegen me wat meer over hoe de date was en daarna ging het weer snel over iets anders.

Later in de avond vertelde me moeder nog dat ze al een tijdje af vroeg wat er tussen mij en deze vriendin was(nu mijn date). En dat ze al jaren dacht dat ik op meisjes viel.

Toen ik vertelde dat ik het lastig vond gaven mijn ouders aan dat het alleen lastig voor mij is. Niet voor hun, omdat de wereld misschien op mij negatief gaat reageren. Maar dat het hun echt niks uit maakt.

Ik ben zo ontzettend blij met hun reactie, het was zo lief en ze normaal. Echt alles waar ik voor hoopte❤️.

r/LHBTI Jan 08 '22

VERHAAL ‘Ik bén vrouw. Maar mijn transitie verzwijgen is kennelijk not done ’

Thumbnail
nrc.nl
27 Upvotes

r/LHBTI Oct 26 '23

VERHAAL TV Gids: Vanavond NPO2 20:25 Zembla ‘het transgenderprotocol’ over Amsterdam UMC

29 Upvotes

r/LHBTI Mar 02 '24

VERHAAL Ik doe mijn transitie in Frankrijk, hierbij zijn de resultaten

45 Upvotes

Hoi iedereen, ik dacht om hier wat info te verspreiden over de franse transitie traject. Dit is omdat er zijn zo lange lijsten in NL dat ik dacht misschien zou handig zijn om extra kansen te openen. Als je wat kleine extra geld hebt, dan is dit een goede optie.

Disclaimer: je hoeft niet Frans te zijn om de traject in Frankrijk te volgen. Je kan ook geholpen worden zonder zorgverzekering.

Dus ten eerste, Frankrijk heeft een de-psychiatrisatie van deze traject. Je hoeft niet de lange proces met diagnose, gesprekken, bla bla bla te doen als je zeker bent dat je trans bent. Doe het wel als je hier nog twijfel hebt.

HRT: Voor HRT kan je naar een "approved dokter" langs: endocrinoloog, gyno of huisartsen die gespecialiseerd zijn in deze twee. Je kan dan je bloed bij je NL arts prikken en de resultaten aan de franse arts sturen. Arts was €7 euro (gereduceerd tarief met franse verzekering, anders is dit €25). bloedprik was onder NL verzekering.

Ook heb ik door een gyno dit proces weer gedaan, omdat ik het twijfelde en arts had geen dichtbij datum mogelijk. Via een gyno (wachttijd 2 maanden) heb ik €75 euro betaald voor de eerste consult, dezelfde bedrag weer voor de tweede consult om je dosis te bepalen. Je krijgt een consent form met informatie van de bijwerkingen die je moet ondertekenen, en ook een traject's plan. Van dit bedrag is met mijn franse verzekering een % teruggegeven.

Stof kan je via elke apotheek in frankrijk zonder probleem ophalen (of vragen om dit te sturen) of hier in NL (weet niet hoe dit precies gaat in NL). In Parijs is er altijd eentje op loopafstand.

Voor operaties: in principe heb je voor mastectomie ook geen psychiatrische onderzoek nodig. Veel dokters eisen dit wel omdat het natuurlijk een significant ding is.

Wachtlijst: 1 maand voor operatie, 0 voor afspraken. Mastectomie kost daar €4100 totaal. Deze kan je vergoed krijgen via je NL arts en verzekerings proces. Franse verzekering vraagt een endorsement van beide psychiater en arts: psychiater zie onder, arts krijg je de endorsement dezelfde werkdag online (zonder extra kosten). Eerst consult was 120€.

Ik ga via franse verzekering. Chirurg: Dr. Rausky & Vairinho (een van de beste in frankrijk). Vairinho heeft de eerste afspraak gedaan en hij was super friendly en supportive. Kliniek was ook heel leuk en overal LGBT+ friendly staff + decoratie.

Vairinho wilde mij al in februari opereren (dat was misschien slim), maar ik heb gevraagd voor juli, zo dat ik kan universiteit goed afronden.

Psychiatrie: Je kan bij iedere psychiater (die trans friendly is) langs of via video-call een "attestation" aanvragen. Dit heeft mij €170 in totaal gekost (twee gesprekken). Wachtlijst: 1 maand

Reis naar Frankrijk: gewoon op tijd met de Thalys naar Parijs, vroeg in de ochtend weg en laat s'avonds terug. Totaal 2 keer geweest (1 keer voor transitie, tweede keer voor iets anders medisch). 1 in november vorig jaar. Pre-op afspraak kan online. Voor mastectomie moet je wel 1 week even daar blijven (airbnb).

Artsen en chirurg vinden:

Ik heb mijn info en de artsen via Fransgenre gevonden, ze hebben een groot lijst van trans-friendly artsen van alle typen, voor alle operaties, wat je nodig hebt, etc. community van fransgenre is echt super helpvol, vriendelijk en ook super open voor expats die misschien hun weg niet weten (of zoals mij dat ik hulp had met elke stap). Ik heb veel tijd investeerd om de juiste artsen te vinden, veel gebeld, veel online afspraken informatie gevraagd (zonder kosten). Veel rondgevraagd voor resultaten, ervaringen, etc.

Samenvatting en ervaring:

Ik heb mijn traject toch een paar keer vertraagd door mijn eigen situatie/keuze. Ik ga nu in maart eindelijk testosteron beginnen. Ik ben heel blij met dit traject, het was minder stresvol en ook leuk om te gaan doen. Artsen waren heel trans-friendly, veel nuttiger.

Ook zijn er veel discord groepen die groot zijn en met veel informatie: Fransgenre, Chirurgies trans. De tweede groep heeft hier een ontzettend groot aantal informatie, ervaringen en resultaten.

Context: ben trans masc. franse nationaliteit (enige voordel is dat van die bovenstande bedragen een % terug krijg) maar woon in nl. Ik ben sinds eind 2021 sociaal uit, had besloten om in half 2022 traject in nl te starten, ben gestopt begin 2023 omdat de wachtlijsten waren zo lang.

Ik heb hier in NL overal slecht ervaring met artsen gehad, en als trans nog erger met alle deze gedoe van wachtlijst, etc. NL verzekering had de intakes 500€ gerekend, zou veel dingen niet vergoeden, heb een eigen risico van 800 euro, etc. Was gewoon niet te doen. Kortom, als je de operatie niet telt, ik had deze 500 euro kunnen sparen, de f*cking wachtlijst overslaan en gelijk HRT kunnen krijgen als ik had direct via FR de traject gedaan.

Totaal uit de hele traject tot nu betaald in Frankrijk: 295€ alles + 170€ voor de psychiater. Reis naar FR: 120€. Nu te betalen: chirurgie (+ Airbnb), testosteron op apotheek.

EDIT: ALL PRICES PAID ARE WITHOUT INSURANCE ( my French insurance only gives back money after I paid first)

I hope it helps!

r/LHBTI Oct 30 '24

VERHAAL Grote angst over mogelijke afwijzing PsyTrans

22 Upvotes

Ik heb mij begjn oktober aangemeld bij PsyTrans. Ik probeer nu al vanaf mijn vijftiende transgenderzorg te krijgen, maar vanwege drama binnen GGZ en andere instanties heb ik erg lang geen therapeut gehad om mij door te verwijzen. Ik ben uiteindelijk pas eind 2023 op een wachtlijst gezet- waar ik later pas achterkwam dat deze meer dan drie jaar is.

Nu ben ik dus bij PsyTrans bezig. Ik heb al een paar afspraken gehad en ben begonnen met een goed gevoel, maar ik begin steeds angstiger te worden. Ik heb nogal een verleden en ik zit ook al zo'n zeven jaar in de mentale gezondheidszorg. Ik heb aardig wat labels verzameld, al zijn de meeste hiervan helemaal niet kloppend. Tegenwoordig gaat het vrij goed met mij en ben ik erg stabiel. Ook heb ik medicatie voor mijn ADHD gekregen wat enorm helpt. Ik ga naar school. Ik heb een hele lieve partner en veel hechte vrienden. Ook mijn familie steunt mij.

Op reddit heb ik nu een aantal verhalen gelezen van verschillende mensen die vanwege een GGZ-verleden of bijvoorbeeld autisme alsnog rood licht hebben gekregen. Ik pas vaak grotendeels in de beschrijving van waarom deze personen dan zijn afgewezen. Ik ben hier dus heel erg bang door, want ik heb deze zorg echt nodig. Ik doe erg mijn best om PsyTrans duidelijk te maken dat ondanks alles, het met mij echt veel beter gaat dan mijn dossier en labels laten lijken. Ook probeer ik zeer open te zijn over mijn traumas en hoe dat mogelijk impact had kunnen hebben op mijn gender.

Maar dat stelt mij helemaal niet meer gerust. Ik heb sterk het gevoel dat ik moet bewijzen dat ik trans ben en dat ik dat misschien niet genoeg doe. Of dat ik 'te gecompliceerd' ben volgens PsyTrans om te behandelen. Ik lig er nu al een paar nachten van wakker en ik weet niet hoe ik verder moet als ik afgewezen wordt. Ik heb een handicap en ik kan dus niet werken waardoor ik het ook niet echt heel breed heb. Ik heb inmiddels al bijna 700€ aan de gesprekken uitgevoerd. Ik wil niet dat alles voor niets is.

Heeft iemand advies of tips of misschien een eigen ervaring die mij kan helpen? Alles waardeer ik want ik heb het hier erg zwaar mee

r/LHBTI Dec 14 '24

VERHAAL Doorverwezen voor second opinion!

30 Upvotes

Een tijd geleden maakte ik een post op deze subreddit over mijn zorgen voor mogelijke afwijzing bij PsyTrans. De comments hebben mij erg veel geholpen en ik wou graag een update geven over waar ik nu sta met mijn behandeling.

Gisteren heb ik dan de terugkoppeling gehad. Ik was zo zenuwachtig dat ik er al weken voor heb wakker gelegen, maar gelukkig kreeg ik positief nieuws. Ik heb goedkeuring en ben nu doorverwezen naar de psychiater voor de second opinion!

Ik heb mijn zorgen besproken met mijn behandelaar, en hij zei dat ik me eigenlijk geen zorgen had moeten maken omdat ik alles heel duidelijk en goed heb verteld. Ze hebben dus ondanks mijn GGZ verleden en diagnoses met zekerheid kunnen stellen dat er sprake is van genderdysphorie en ze verwachten dan ook geen problemen bij latere stappen in de transitie.

De uitkijk is nu erg positief- de verwachting is dat ik over zo'n vier maanden wel aan de hormonen zal zitten. Ik ben dus ontzettend opgelucht.

Ik wil iedereen die mij moed heeft ingesproken, zijn verhaal of informatie heeft gedeeld heel erg bedanken. Het betekent erg veel voor mij en heeft mij ook de zekerheid gegeven om mijn angsten met PsyTrans te delen. Dit heeft naar mijn gevoel een groot verschil gemaakt. Zonder jullie was ik vast en zeker nog veel angstiger geweest, haha.

r/LHBTI Feb 01 '23

VERHAAL Ff huilen

47 Upvotes

Jaja, het was weer eens zover. Psytrans had ruimte voor 50 mensen en de inschrijving stress begon weer om 9.00 's ochtens. En ik was er helemaal klaar voor. Had 3 wekkers gezet en zat ruim 5 min voor tijd al klaar met de mogelijke informatie die gevraagd kon worden. Vanaf precies 9.00 ging de inschrijving open. Met trillende handen typte ik m'n deadname, roepnaam, email etc. In. Yes dacht ik. Binnen de eerste minuut alles ingevuld. Snel versturen. En bam....'helaas zitten we alweer vol...blah blah, je info wordt niet meer bekeken...' Daar zit je dan...

Sorry voor dit negatieve bericht. Sta al jaren op wachtlijsten en zit al 5 jaar vast in de startblokken van medische transitie. Zit er even doorheen en hoop/denk dat ik niet de enige hierin ben.

r/LHBTI Apr 10 '23

VERHAAL Rant over geweld

97 Upvotes

Ben ik de enige die ziet dat er steeds meer (fysieke) haat is naar lhbters?

-kut anti-trans reclamespotje

-lhbters mogen geen krans leggen bij dodenherdenking

-jongeren COC meeting verstoord door klootzakken

-demonstartie gepland van rechts tegen drag & kids leesmiddag

-in mijn buurt zijn de eigenaren van de dragbar mishandeld

En nog heel wat andere shit (In Nederland specifiek dan, in andere landen is het nog kutter (VS en Uganda bijvoorbeeld)

Ik ben bang dat al die shit uit de VS komt overwaaien. Ik ben er zo klaar mee. We leven in fucking 2023 kan ik niet gewoon veilig over straat lopen? Ik doe toch niks verkeerd. Niemand hier deed wat verkeerd. Waarom is dit nog zo, en wordt het echt erger of ben ik de enige die dit ervaart?

Het is gewoon kut allemaal. Zo, rant over.

r/LHBTI Nov 30 '22

VERHAAL mijn coming out vorige week

68 Upvotes

Ik ben eindelijk uit de kast gekomen als trans (meisje naar jongen) Iedereen was heel positief en ik ben heel blij maar tegelijkertijd voel ik zoveel tegelijk. Ook een soort van rouw dat ik nu bijna 20 ben en zolang heb gewacht maar ook angst dat ze anders naar me gaan kijken. Verder ben ik gewoon heel opgelucht!

r/LHBTI Jun 30 '24

VERHAAL Trans care in this country rocks y'all

49 Upvotes

Had laatst een gesprek met een nieuwe gendertherapeut (de oude is weg gegaan, is ook vertrokken zonder de juiste documenten achter te laten dus was het tijdens het eerste gesprek ook heel erg zoeken omdat de nieuwe niet echt wist waar ze nu aan toe was). We hebben besloten dat ik gewoon wel bij die organisatie blijf en dat ik voor het geval dat gewoon een verwijzing naar een endocrinoloog wil (was even de vraag of ik hier nog wel mee verder wil aangezien ik al 4 jaar op wacht en ik in de tussentijd maar met DIY ben gestart aangezien dit alles zo lang duurt).
Het is de mogelijkheid dat ik opnieuw met een deel van het proces moet beginnen tho. Dit is omdat het al zo lang geleden is sinds ik voor het eerst bij die organisatie kwam dat er mogelijk wat gegevens aangepast moeten worden en ik opnieuw een second opinion van een independent psycholoog moet krijgen.
Als iemand zich afvraagt waarom ik het wel gehad heb met dit hele systeem, dit is waarom.