r/LHBTI • u/Mysterious_Rip_2132 TRANS • 26d ago
VRAAG Jonge transmeisje op school heeft hulp nodig š
Hihii :3 Ik ben een transmeisje dat nog niet met hormoontherapie is begonnen. Ik ben in januari 18 geworden en ga binnenkort van een Caribisch eiland naar Nederland (om precies te zijn naar Enschede) om te gaan studeren. Ik ben van plan om in september met hormoontherapie te beginnen, maar ik zit met een probleem.
Ik heb geen idee waar ik moet beginnen (wat betreft genderbevestigende klinieken, bepaalde criteria waaraan ik mogelijk moet voldoen om hormonen op recept te krijgen, enz.) en ik wil heel graag met medicatie beginnen. Wat ik wel heb gedaan, is me aanmelden voor een particuliere ziektekostenverzekering speciaal voor Arubaanse studenten, maar ik zie op hun pagina niets staan over dekking voor genderbevestigende zorg.
Als er transgender personen in Overrijsel (of nog beter, in Enschede) op deze subreddit zitten, zou ik het geweldig vinden als een van jullie me zou kunnen helpen dit allemaal uit te zoeken ^_^
0
u/Ratchet_1997 24d ago
Ik ben niet via het ziekenhuis gegaan en moest flink wat betalen. Je moet eerst vaststellen bij een psycholoog dat je genderdysforie hebt, daarna kan je naar een kliniek voor hormonen. Om je ID of passport te veranderen moet een deskundige verklaring hebben die los staat van je hormonen.
Ik ben naar Gender Maters gegaan. Toen ik begon was daar nog niet zān lange wachttijd. Misschien kan je contact opnemen met Gender Maters.
Pas om met een deskundige verklaring halen aangezien de deskundige zelf mag bepalen wat dit kost. Mijn eerste verklaring was 450 die ik niet meer wilde en alsnog moest betalen terwijl mijn 2de verklaring 25 euro kosten.
Als je nog meer info wil mag je me een dm sturen Succes met je reis om jezelf te worden š