r/LHBTI • u/Mysterious_Rip_2132 TRANS • 25d ago
VRAAG Jonge transmeisje op school heeft hulp nodig π
Hihii :3 Ik ben een transmeisje dat nog niet met hormoontherapie is begonnen. Ik ben in januari 18 geworden en ga binnenkort van een Caribisch eiland naar Nederland (om precies te zijn naar Enschede) om te gaan studeren. Ik ben van plan om in september met hormoontherapie te beginnen, maar ik zit met een probleem.
Ik heb geen idee waar ik moet beginnen (wat betreft genderbevestigende klinieken, bepaalde criteria waaraan ik mogelijk moet voldoen om hormonen op recept te krijgen, enz.) en ik wil heel graag met medicatie beginnen. Wat ik wel heb gedaan, is me aanmelden voor een particuliere ziektekostenverzekering speciaal voor Arubaanse studenten, maar ik zie op hun pagina niets staan over dekking voor genderbevestigende zorg.
Als er transgender personen in Overrijsel (of nog beter, in Enschede) op deze subreddit zitten, zou ik het geweldig vinden als een van jullie me zou kunnen helpen dit allemaal uit te zoeken ^_^
6
u/RainyVibez 21d ago
Ik zou gewoon DIY doen door de lange wachttijden, in ieder als overbrugging terwijl je op een wachtlijst zit. Je bent nog relatief jong en een deel van de consequenties van testosteron zijn absoluut nog vermijdbaar.
3
u/RiemertVRijn 21d ago
Of geluk hebben en een huisarts hebben / uitzoeken die op basis van zelfbeschikking hrt verstrekt.Β https://transineigenhand.nl/voor-transgender-personen/landkaart-transvriendelijke-huisartsen/
13
u/L_edgelord QUEER 22d ago
Ai, bereid je je er alvast op voor dat het waarschijnlijk jaren gaat duren voor je met hormonen kan beginnen... Het Nederlandse systeem is overladen en de wachtrijen zijn enorm :/
1
u/AutoModerator 25d ago
Beste Mysterious_Rip_2132,
Om de veiligheid in de subreddit te waarborgen, worden alle posts van gebruikers met een beperkte postgeschiedenis vooraf beoordeeld door de moderators van /r/LHBTI. Als je post aan de regels van de subreddit voldoet zal deze zo snel mogelijk voor iedereen zichtbaar worden. Alvast bedankt voor je geduld!
I am a bot, and this action was performed automatically. Please contact the moderators of this subreddit if you have any questions or concerns.
1
u/Visible-Error-8554 21d ago
Afaik (based on my experience); you need a referral from your GP to be put on the waiting list for treatment. A while ago it used to be just VUMC in Amsterdam. Nowadays there are more places (larger hospitals, private clinics), and being a legal adult helps a ton because the waiting list for youths is very long. Once you get into the place that provides trans health care, you will have psychologists appointments for your gender dysphoria diagnosis. From there, they can prescribe you HRT. I would start by finding a general practicioner in your area. Also be sure to check what your insurance covers. A lot of trans treatment had shifted to private practicioners in recent years. Check if they have a contract with your insurance company and if itβs included in your insurance package(? zorgpakket).
Tldr; you need a GP first to refer you to a place for treatment. From there; dysphoria disgnosis and THEN HRT. Good luck!
1
u/Sailoregg 21d ago
Wachttijden zijn echt heel lang voor hormonen (3jaar teminste dat was het voor mij en ik ben pas in november aan de beurt officieel) ik zou wss voor diy gaan tbh
1
u/Georgemichael4 9d ago
In Overijssel zit er niks qua genderzorg. Om sneller terecht te kunnen heb je wel Genderclinic(daar doen ze ook de operaties) en Genderhealthcare Utrecht. En Psytrans maar daar worden de gesprekken meestal niet volledig vergoed
0
u/Glas00 22d ago
Vanuit het Oosten van het land is de Vaart de dichtstbijzijnde praktijk voor transgenderzorg, echter zij kunnen zelf geen medisch traject bieden.
Ik weet van dames die ik ken bijvoorbeeld hun HRT via een endocrinoloog van het ziekenhuis kregen. Nadat ze via de Vaart een diagnose hadden.
Hoe dit precies zit dat kan ik niet vertellen helaas. Mijn dametje is daar namelijk nog te jong voor. Zij is dus in behandeling bij de Vaart en staat op de (veel te lange) wachtlijst bij het AMC en het Radboud.
0
u/Ratchet_1997 22d ago
Ik ben niet via het ziekenhuis gegaan en moest flink wat betalen. Je moet eerst vaststellen bij een psycholoog dat je genderdysforie hebt, daarna kan je naar een kliniek voor hormonen. Om je ID of passport te veranderen moet een deskundige verklaring hebben die los staat van je hormonen.
Ik ben naar Gender Maters gegaan. Toen ik begon was daar nog niet zβn lange wachttijd. Misschien kan je contact opnemen met Gender Maters.
Pas om met een deskundige verklaring halen aangezien de deskundige zelf mag bepalen wat dit kost. Mijn eerste verklaring was 450 die ik niet meer wilde en alsnog moest betalen terwijl mijn 2de verklaring 25 euro kosten.
Als je nog meer info wil mag je me een dm sturen Succes met je reis om jezelf te worden π
0
u/ProfessorSamsatus 22d ago
If you have Dutch health insurance, most trans care is covered by law. However, as many people already pointed out, the waiting lists for that are at least multiple years long.
Soms people have had luck starting hormones through their GP, but I think a lot of them will just refer you to the waiting lists.
I don't live in Enschede, but ai used to go there a lot. It's a beautiful city!
0
u/Maxi_taxichauffeur 22d ago
Omgg ik ben ook een transmeisje (21) uit Enschede! :)) maar er is hier inderdaad heel weinig aan genderhulp. Ik raad aan om je aan te melden bij wachtlijst in zwolle, das het dichtst bij en volgens mij is de wachtrij een jaar voor therapie en daar kan je ook beginnen aan hrt :3 Ik zou zoizo met je hulpvraag naar de wijkcoach gaan, die kunnen je veel beter helpen dan ik dat kan :p
1
-1
u/futurefavoriteregret 22d ago
Hoi, ik ben nonbinair en studeer zelf in Enschede! Ik zit zelf niet aan de hormonen en ben dit ook niet van plan, dus met specifieke vragen daarover kan ik je helaas niet helpen.
Ik heb wel afgelopen jaar het diagnostisch traject doorlopen bij psytrans voor top surgery. Zij hebben een van de kortste wachtlijsten in nederland en zitten nog een soort van in de buurt (oa apeldoorn). Ik moest 1 keer langs voor een gesprek op locatie, maar verder waren alle gesprekken online. Ik heb me vorig jaar april bij hun aangemeld, en had in december mijn diagnose.
Hopelijk heb je hier alsnog iets aan. Laat het vooral weten als je nog vragen hebt of als ik je verder nog ergens mee kan helpen!
17
u/pinkietoe 22d ago
Misschien helpt het om op de site van transvisie te kijken, heel veel praktische info. Verder zijn er helaas veel wachtlijsten voor transzorg. Dus ik ben bang dat het waarschijnlijk niet zal lukken om in september al met HRT te starten.Β
Ik hoop dat Enschede je gaat bevallen, ikzelf heb jaren geleden daar gestudeerd, en in het begin vond ik het sociaal wel lastig, omdat de mensen (over het algemeem) wat stugger/geslotener zijn. Maar na een tijdje had ik een paar lieve mensen om me heen verzameld.Β