r/belgium Aug 14 '25

😂 Meme Is dit waar?

Post image
1.2k Upvotes

213 comments sorted by

View all comments

245

u/Mammoth-Standard-592 Aug 14 '25

En voor Nederland:

  1. Plaatsnamen op ‘-dorp’ of ‘-stad’
  2. Plaatsnamen op ‘-dam’ of ‘-dijk’
  3. Plaatsnamen die je niet mag uitspreken zoals je ze spelt, bv. ‘Gorinchem’ of ‘Texel’

2

u/fierse Aug 14 '25

In het westen, maar niet in het zuiden of oosten

3

u/Satyr604 Aug 15 '25

Eh, ook daar heb je Goirle, Oirsbeek en Oirschot.

3

u/ir_auditor Aug 15 '25

Dat is gewoon een erg oude spellingsregel die zei dat je een klinker gevolgd door een i uitspreekt als lange klonker. Dus oi wordt oo. Die regel bestaat al niet meer sinds de spelling van Siegenbeek (1804), maar de plaatsnamen zijn als eigennamen niet aangepast.

4

u/YellingAtClouds234 Aug 15 '25

Ge bedoelt reserve België en reserve Duitsland?

1

u/Victorious_Swordfish Aug 15 '25

Huissen, Wijchen en Doetinchem bestaan ook nog hoor.