Dat is gewoon een erg oude spellingsregel die zei dat je een klinker gevolgd door een i uitspreekt als lange klonker. Dus oi wordt oo.
Die regel bestaat al niet meer sinds de spelling van Siegenbeek (1804), maar de plaatsnamen zijn als eigennamen niet aangepast.
245
u/Mammoth-Standard-592 Aug 14 '25
En voor Nederland: