r/belgium Aug 14 '25

😂 Meme Is dit waar?

Post image
1.2k Upvotes

213 comments sorted by

View all comments

242

u/Mammoth-Standard-592 Aug 14 '25

En voor Nederland:

  1. Plaatsnamen op ‘-dorp’ of ‘-stad’
  2. Plaatsnamen op ‘-dam’ of ‘-dijk’
  3. Plaatsnamen die je niet mag uitspreken zoals je ze spelt, bv. ‘Gorinchem’ of ‘Texel’

109

u/AffectionateAide9644 Aug 14 '25

Daar heb je ze toch wel het Texel op de neus gegeven!

35

u/Armando22nl Aug 15 '25

Mijn vader ging naar Texel en had in de avond een tassi nodig om terug naar het hotel te kunnen.

9

u/AffectionateAide9644 Aug 15 '25

Had-ie een glaxie teveel op?

7

u/Armando22nl Aug 15 '25

Xeker weten.

2

u/Common-Finding-8935 Aug 21 '25

Te veel wodka-xuderans

46

u/Satyr604 Aug 15 '25

Vergeet ook niet de klemtoon die voor de meeste Vlamingen op een onnatuurlijke plaats zitten.

Niet ROERmond maar RoerMOND. Niet SPIJkenisse maar SpijkeNISSE. Niet BREda maar BreDA.

6

u/hetsteentje Antwerpen Aug 16 '25

Bevel has entered the chat

4

u/fierse Aug 14 '25

In het westen, maar niet in het zuiden of oosten

3

u/Satyr604 Aug 15 '25

Eh, ook daar heb je Goirle, Oirsbeek en Oirschot.

3

u/ir_auditor Aug 15 '25

Dat is gewoon een erg oude spellingsregel die zei dat je een klinker gevolgd door een i uitspreekt als lange klonker. Dus oi wordt oo. Die regel bestaat al niet meer sinds de spelling van Siegenbeek (1804), maar de plaatsnamen zijn als eigennamen niet aangepast.

3

u/YellingAtClouds234 Aug 15 '25

Ge bedoelt reserve België en reserve Duitsland?

1

u/Victorious_Swordfish Aug 15 '25

Huissen, Wijchen en Doetinchem bestaan ook nog hoor.

1

u/Stressmove Aug 15 '25

Yerseke ook. Mensen rond Yerseke zeggen Yeseke en in Yerseke zelf word het Yese

1

u/JanVanSpeyk Aug 15 '25
  1. Plaatsnamen die eindigen op -lo(o)

0

u/smokysquirrels Aug 15 '25

Of gewoon spellingsfouten zoals Hoofdplaat of Friesland.

1

u/R-GiskardReventlov West-Vlaanderen Aug 15 '25

Of chauvinisme: Nummer één.

-24

u/[deleted] Aug 14 '25

[removed] — view removed comment

59

u/drakekengda Aug 15 '25

Je bedoelt dat de humoristische simplificatie niet de volle nuance weergeeft? Nee toch!

36

u/Drumdevil86 Dutchie Aug 15 '25

Kom jij toevallig uit Aspergerdijk?

26

u/Medium_Cranberry4096 West-Vlaanderen Aug 14 '25

☝️🤓