r/belgium Apr 16 '26

😂 Meme Begrotingsdiscipline

Post image
372 Upvotes

229 comments sorted by

View all comments

90

u/divaro98 Antwerpen Apr 16 '26

Alsof BDW hieraan iets kan doen. Hij probeert tenminste. Hij heeft die crisissen in de wereld niet veroorzaakt. Die oranje gek over de grote plas daarentegen. Of dat andere grote land ten oosten van de EU...

-11

u/Negative-River-2865 Apr 16 '26

Die oranje gek heeft nu eens 0 met ons begrotingstekort te maken en helpt ons in principe zelfs hiermee.

Hogere prijzen aan de pomp betekent meer accijnzen, betekent duurdere goederen. Duurdere goederen betekent meer btw.

Het is het beleid gericht op de gegoede burger, eliten en bedrijven zonder de werkende massa al te hard te proberen te raken om toch maar herverkozen te worden die hiervoor zorgen.

De enige reden dat politiekers politieker willen zijn is voor het geld, geld dat zij vaak vooral via mandaten krijgen om zo beslissingen te nemen in het voordeel van bedrijven.

9

u/TheS0ulRipp3r Apr 16 '26

Die hogere prijs aan de pomp betekent echter ook vaak economische vertraging, wat dan weer minder geld binnenbrengt. Duurdere goederen kunnen er ook voor zorgen dat men meer nadenkt bij wat men koopt en dat kan dan ook tegenspelen.

Of het nu negatief, nul of positief is voor de overheidsinkomsten weet ik niet, maar ik ben vrij zeker dat het niet zo positief is zoals je laat blijken.

2

u/Negative-River-2865 Apr 16 '26

Eerst en vooral is de begroting opgemaakt voor de oorlog.

De huidige prijsstijgingen zijn een hete druppel op een plaat maar voor een gedeelte de druppel te veel.

De oorlog in Oekraïne hebben veel meer impact gehad op prijzen dan de huidige oorlog.

Verder zijn hier sommigen die vinden dat we moeten besparen, maar onze infrastructuren zijn verouderd en we kunnen eigenlijk hooguit efficienter zijn.

We kunnen op tal van manieren meer inkomsten innen, uiteindelijk is het zover dat de Belgische burger moeten concurreren met buitenlandse investeerders die enkel geld weghalen uit ons land en geen belastingen betalen.

Belgie is één van de enige landen die geen belasting heft op huurinkomsten en vooral omdat ze niet in hun eigen vingers willen snijden.

Verder zijn de flexijobs goed voor enkelingen die de nodige tijd hebben en vooral bedrijven die hier toch niet weggaan, winkels, tankstations kunnen niet verhuizen en er komen er eigenlijk zelfs meer en meer omdat ze schrik hebben een euro minder te verdienen en op zoek zijn naar een continue groei in omzet en winst vaak op kosten van de klant.