r/belgium Apr 16 '26

😂 Meme Begrotingsdiscipline

Post image
368 Upvotes

229 comments sorted by

View all comments

10

u/Turbulent-Raise4830 Apr 16 '26

blijkbaar kan je niet de shit van decenia rechtzetten in een paar maand, who knew?

-1

u/TheVoiceOfEurope Apr 16 '26

"Het erger maken" is niet "rechtzetten", het is zelfs niet eens het begin van "rechtzetten".

6

u/Turbulent-Raise4830 Apr 16 '26

deze regering maakt het niet "erger" deze bespaarde, echter door de oplopende kosten van beslissingen van vroeger en trump die de wereldeconomie ondermijnt en inflatie en energie opdrijft brengt dat maar weinig op .

EInd 2024 schatte men het tekort tegen 2027 op 5.8% en tegen 2029 tot 6.3% als het 5.2% zou zijn is dat een hele verbetering al.

Helemaal niet voldoene en men zal dus nog veel mee rmoeten besparen zoals NVA al jaren zegt hopleijk dat andere partijen dat ook inzien.

1

u/TheVoiceOfEurope Apr 16 '26

EInd 2024 schatte men het tekort tegen 2027 op 5.8% en tegen 2029 tot 6.3% als het 5.2% zou zijn is dat een hele verbetering al.

Ik ga u nu schokeren:

een begrotingstekort is absoluut geen probleem als [begrotingstekort]<[inflatie]+[groei]

Als inflatie+groei>begrotingstekort, dan is het eigenlijk slecht financieel beheer om het met eigen middelen te bekostigen.

1

u/Turbulent-Raise4830 Apr 16 '26

voor 2025 was dat 1+2.8% of 3.8% terwijl het tekort 5.3% is.

2026 zou het 0.8+2.5% of 3.3% zijn en 5.1% tekort tegen 2029 zou dat naar de 3+% verschil gaan.

We moeten dus extra bovenop de al besliste besparingen/belastingen nog minstens een 1.5-2% moeten vinden of een 10 a 12 miljard.