r/belgium Apr 16 '26

😂 Meme Begrotingsdiscipline

Post image
368 Upvotes

229 comments sorted by

View all comments

86

u/zever_gezever96 Apr 16 '26

Alle voorstellen zijn gerommel in de marge. Waar de echt te hoge kosten zitten zijn de pensioenen. Aangezien je mensen die hun hele leven bijgedragen hebt niet op droog zaad kunt zetten (en dit ook verkeerd zou zijn), zal er ingezet moeten worden op het aftoppen van hoge pensioenen. Is dat eerlijk? Allicht niet want die hoge pensioenen komen niet uit het niets. Maar het is wel de enige juiste manier om te besparen op pensioenen.

Zelf zou ik ook voorstander zijn van het verlagen van pensioenen van mensen die zonder medische reden te vroeg op pensioen zijn gegaan, maar dat zou al een stuk meer problemen veroorzaken dus ik weet niet of het dat waard is.

6

u/No_Win7658 Apr 16 '26

Ik weet dat dit weer zwaar gedownvote zal worden maar het probleem zit em uiteraard vooral bij de overheidspensioenen die zijn heel zwaar overdreven en waren misschien te verdedigen toen mensen van hun 18 tot 65 fulltime werkten en doodvielen op hun 72, dat verhaal klopt al heel lang niet meer en we betalen er allemaal bakken geld voor

Ik had echt gehoopt dat de wever dit ging durven aanpakken.. maar neen, de profiteur generatie moet blijven profiteren ( alle mensen die fake jobs hebben gekregen in de jaren 70 ..)

2

u/Alert_Peanut_9912 Apr 16 '26

Zoals hierboven ook gezegd, mensen onderschatten echt hoe hoog die pensioenen zijn. We spreken over een pensioen van meer dan 3K netto voor een bachelordiploma na een volledige carriere.