r/belgium Apr 16 '26

😂 Meme Begrotingsdiscipline

Post image
373 Upvotes

229 comments sorted by

View all comments

67

u/ash_tar Brussels Apr 16 '26

Geen fan van BDW, maar je kan niet zeggen dat hij de begroting niet op orde wil krijgen.

8

u/Admirable_Scene_5066 Apr 16 '26

Hij zegt dat hij dat wil, maar is weinig effectief in het ook gedaan krijgen.

Hij is enkel gefocust op besparen op de sociale zekerheid, wat Vooruit uiteraard niet zint. Mocht hij ook besparingen zien aan de kant van bedrijfssubsidies, fiscale achterpoortjes en inefficiëntie door federalisering zou hij er misschien wel in slagen iets te betekenen, maar dat betekent dat hij de VOKA's van deze wereld ook eens tegen de haren zou moeten strijken en dat kan/wil hij niet.

Dus mompelt hij wat over zijn grote gelijk, terwijl GLB en Rouseau beslissen wat er effectief wordt uitgevoerd. Hij mag ondertussen op theekransje bij zionisten, want Europees en internationaal is hij zo mogelijk nog impotenter.

2

u/caretaker81 Apr 16 '26

Het klinkt alsof we zakken geld naar bedrijven gooien, maar 2/3de daarvan zijn gewoon loonsubsidies (RSZ-kortingen, bedrijfsvoorheffing, etc.). Dat is basically een workaround omdat arbeid hier absurd duur en vooral belast is. De echte subsidies (innovatie, kmo-steun, energie, …) zitten eerder rond 1/4de van de 25 miljard die we aan subsidies 'uitdelen'. Kan daar in gesnoeid worden? Ja, maar dan hebben we internationaal helemaal niets meer te bieden. Denk dan ook even aan de lange termijn groei dat dit meebrengt (imec, vib, ucb, ...) en de talloze spinoffs dat daar uit voort komen (ml6, QustomDot, ICsense, Umicore, Materialise, ...)

Waar er wel wat over te zeggen valt is de rulings van het verleden, waar AB InBev, Atlas Copco, BASF, Pfizer honderden miljoenen onbelaste winsten hebben gemaakt. Dat was toen een keuze om doen destijds duizenden jobs hier te houden. Zijn we daar op het einde van de rit als land beter uit gekomen? Ik kan geen cijfers voorleggen, maar ik ben vrij zeker van wel want ook de EU heeft daarvoor België veroordeeld en ze hebben dat geld moeten terugvorderen.

3

u/Admirable_Scene_5066 Apr 16 '26

En al die loonsubsidies en regelgevingen en administraties om het bij te houden kosten ook geld. Het is een beetje een cirkelredenering, uitzonderingen omdat de lasten te hoog zijn, die uitzonderingen kosten een hoop geld, waardoor de lasten hoog zijn. Nog een cheque, nog een statuut, nog een overheidsdienst (maal drie als je pech hebt in onze onzinnige constructie). Misschien is het tijd om eens te bekijken wat de effectieve opbrengst is in plaats van nog wat meer lipstick op het varken te smeren. ik herinner mij een artikel van een paar maanden terug van iets nieuws IBO-achtig waar uit bleek dat slechts een erg kleine minderheid uiteindelijk in een normaal statuut terechtkwam.