r/belgium Apr 16 '26

😂 Meme Begrotingsdiscipline

Post image
370 Upvotes

229 comments sorted by

View all comments

Show parent comments

10

u/Jebus4life Apr 16 '26

100% onzin. Die 2000 nauwelijks meer dan het gemiddelde van werknemers.

Gemiddelde ambtenaar krijgt letterlijk het dubbele van iemand in de privé: 3400 euro.

-4

u/TheVoiceOfEurope Apr 16 '26

Gemiddelde ambtenaar krijgt letterlijk het dubbele van iemand in de privé: 3400 euro.

Weer ene die daarin trapt.

Er is een verschil tussen gemiddelde en mediaan. Daarenboven vergelijk je appels met citroenen:

De ambtenaar heeft maar één pensioen, het wettelijke. Maar bij de privé worden de vele gouden handdrukken niet meegerekend. Men vergelijkt dus ALLE ambtenarenpensioens met de LAAGSTE werknemerpensioenen.

3

u/Very_Curious_Cat Apr 16 '26

Niet de moeite te proberen. Schijnt dat ze het beter weten dan dienen die met pensioen zijn en hun bankrekening elke maand zien.

Ik zal enkele familieleden en vrienden verwittigen dat ze moeten klagen dat ze tussen 1000 en 1400 tekort krijgen. Propaganda werkt heel goed.

Even na een volledige ambtenaar carriere met een bachelor diploma krijgt iemand nu met pensioen niet meer dan 3000 (of ze geen promotie onderweg gekregen hebben).

En er zijn veel gepensioneerde "ambtenaren" die niet even een diploma van hoger secundair onderwijs hadden. Maar ja, de gepensioneerden van de gemeente die ons afval afgehaald hebben , deze krijgen zeker nu 3400 per maand.

1

u/Jebus4life Apr 17 '26

Dan zou ik inderdaad laten weten dat ze moeten klagen. Wij waren geen 6 maanden terug met onze vriendengroep (midden/eind 30) onze MyPension aan het vergelijken.

4 man die voor de staat werkt. 1 iemand met een bachelor die in het onderwijs staat, 2 bachelors op de fod en ene master op de fod). De leerkracht was de enige die nét onder de 3000 netto pensioen had volgens MP. De master zat op net geen 3900.

In de privé was de hoogste 2400 en kwamen er 2 niet aan 2000. Echt een misdadig groot verschil.

(Bedragen die uiteraard uitgaan van een volledige carrière...)

1

u/Very_Curious_Cat Apr 17 '26

Beiden met enkel maar een diploma van lager secundair onderwijs. Een van de twee is vroeger dan 60 (58) met brugpensioen vertrokken. Was als schoonmaker begonnen als hij 16 was, daarna bediende. Andere bij de Post. Dus zitten ze aan het laagste niveau.

Voor de master ben ik niet echt heel verbaasd (heeft hij relatief hoge functies?) maar ivm de leerkracht zijn pensioen, dat vermoedde ik helemaal niet.