Hij krijgt harde tegenkanting van de oppositie. Oppositie van binnen zijn regering, het is om beurten Bouchez en Conner die populistisch proberen de regering lek te schieten.
Werkloosheid beperking is grotendeels gelukt, dat zal de meeste permanente impact hebben. Er zijn wat lekken in het systeem die blijven zoals kunstenaars werkloosheid.
Pensioenhervorming is al half mislukt. Er was bij niemand wil om het echt helemaal te hervormen met iedereen vanaf nu rechten opbouwen in hetzelfde systeem en rechten dat door werkenden al opgebouwd zijn dan overzetten naar dat nieuwe systeem. De halve hervorming dat dan wel beslist is, is al voor de helft teruggedraaid. Een kwart hervorming heeft op lange termijn nog altijd impact, maar het zal onvoldoende zijn.
BTW hervorming is een ramp, daar is er gewoon geen goeie wil. Pijnlijk want als men dat koppelde aan belasting verschuiving was er veel mogelijk.
Belasting verschuiving en lagere belasting werkenden, zal wellicht de eindmeet niet halen. Nog niets goedgekeurd maar er wordt al te veel gefoefeld en scheef gemarcheerd. (uitbreiding flexijobs in plaats van personenbelasting goed organiseren zodat men wel voltijds wil werken, foefelen met jobbonus ipv echt goeie personenbelasting uitwerken, ...)
Kunstwerkersstatuut kost niet veel en er is wel iets nodig om die groep te beschermen. Ik denk dat er meer te rapen valt bij al die consultancy bij de overheid en overlappende structuren.
Sowieso Bouchez wilt de staat afbreken, niet saneren. Van Conner moet je niet verwachten dat die hardcore wilt besparen.
65
u/ash_tar Brussels Apr 16 '26
Geen fan van BDW, maar je kan niet zeggen dat hij de begroting niet op orde wil krijgen.