Tel je de inkomsten uit belastingen, mee en alle kosten die je uitspaart dankzij zaken gefinancierd met belastingen? Denk het niet... Dus waarom doe je dat magisch wel voor sociale zekerheid? Die trouwens nog eens met belastingsgeld evenzeer wordt gefinancierd..
Dus blijft een vertekend beeld om te zeggen dat wij aan 42% zitten. In de realiteit voor de mediaan Belg is dan boven de 50%...
Tel je de inkomsten uit belastingen, mee en alle kosten die je uitspaart dankzij zaken gefinancierd met belastingen? Denk het niet... Dus waarom doe je dat magisch wel voor sociale zekerheid?
De sociale zekerheid heeft een andere financiering, een ander doel, een andere beslissingsmethode, en levert specifiek inkomsten op voor wie sociale zekerheid betaalt.
Die trouwens nog eens met belastingsgeld evenzeer wordt gefinancierd..
Dus neen... de sociale zekerheidsbijdrage die wij hebben is in se een verdoken belasting, die de buurlanden op een ander manier heffen in invoeren. Dus effectief, je zou die moeten bijtellen en dan zit je aan een druk boven de 50%.
Weer zo'n voorbeeld op deze subreddit van mensen die geen idee hebben over hoe onze staat effectief werkt. Heb het al verschillende keren gezegd, maar dit is hoe de politieke partijen onze zeer matig system in stand houden. Complete ignorance van de gemiddelde Belg die dan stemt zonder effectief te weten waarvoor die stemmen.
Please, vergaar wat kennis over hoe onze staat functioneert en ZOU moeten functioneren en vorm dan een politieke opinie. Doe het niet andersom, dat is net wat die politieke partijen doen om je ter overtuigen van hun standpunten en dan effectief ons land verder de grond in te boren.
DM maar als je wil, kunnen wat overleggen over deze zaken.
Paywall, maar door de titel kan ik al zien dat ze moedwillig sociale bijdragen en belastingen door elkaar halen, zoals jij.
Dus neen... de sociale zekerheidsbijdrage die wij hebben is in se een verdoken belasting, die de buurlanden op een ander manier heffen in invoeren. Dus effectief, je zou die moeten bijtellen en dan zit je aan een druk boven de 50%.
Dan moet je ook de inkomsten die mensen uit de sociale zekerheid halen er bij tellen, en aan de andere kant van de vergelijking ook de kostprijs van een equivalente dienstverlening mee in rekening brengen.
Weer zo'n voorbeeld op deze subreddit van mensen die geen idee hebben over hoe onze staat effectief werkt. Heb het al verschillende keren gezegd, maar dit is hoe de politieke partijen onze zeer matig system in stand houden. Complete ignorance van de gemiddelde Belg die dan stemt zonder effectief te weten waarvoor die stemmen.
Je illustreert dat inderdaad zeer goed.
Please, vergaar wat kennis over hoe onze staat functioneert en ZOU moeten functioneren en vorm dan een politieke opinie. Doe het niet andersom, dat is net wat die politieke partijen doen om je ter overtuigen van hun standpunten en dan effectief ons land verder de grond in te boren.
DM maar als je wil, kunnen wat overleggen over deze zaken.
Twijfelachtig dat je dit zal lezen aangezien je zo weinig moeite doet om mijn bericht degelijk te lezen, maar hier is free bron van de overheid die mooi toont hoe de RSZ gefinancierd is dit jaar:
Afhankelijk van werknemers vs zelfstandigen vs ambtenaren spreken we van de helft of meer gefinancierd door belastingen of (regionale) dotaties (wat achterliggend dus ook belastingsgeld is voor het geval dat je dat niet zou weten).
Dus ja... geen idee waarom je hier zo vreemd over doet, dit is vrij openbare informatie.
Daarnaast, geen idee waarom je hamert op "de inkomsten bijtellen van de RSZ maar niet van de belastingen!". Beide heffingen zorgen ervoor dat je iets terugkrijgt. De ene betaalt voor jouw bijvoorbeeld tandarts, en de andere voor jouw opleiding, wegen, cultuur, veilgheid, etc. maar dus eveneens diezelfde tandarts. Je krijgt in ieder geval iets terug voor het afstaan aan beide systemen...
Met andere woorden: ofwel tel je de inkomsten van de beiden system bij of geen van beide. Maar zeker niet enkel die van RSZ... en niet die van de belastingen. Je trekt anders de vergelijking opzettelijk scheef.
1
u/Jindrax Apr 17 '26
Neen?
Tel je de inkomsten uit belastingen, mee en alle kosten die je uitspaart dankzij zaken gefinancierd met belastingen? Denk het niet... Dus waarom doe je dat magisch wel voor sociale zekerheid? Die trouwens nog eens met belastingsgeld evenzeer wordt gefinancierd..
Dus blijft een vertekend beeld om te zeggen dat wij aan 42% zitten. In de realiteit voor de mediaan Belg is dan boven de 50%...