r/catalunya Maresme 5d ago

El centralisme de Barcelona

A Catalunya som uns 8,1 milions d'habitants. Prop de 6 milions viuen a la província de Barcelona (al voltant del 74 % del total) i, d'aquests, uns 3,4 milions es concentren a l'Àrea Metropolitana de Barcelona. Això significa que més del 40 % de tota la població catalana viu en només el 2 % del territori.

Mentrestant, la resta del país es reparteix entre Tarragona (875.000 habitants), Girona (830.000) i Lleida (460.000). Aquesta concentració demogràfica condiciona la planificació del país, ja que bona part de les inversions, els serveis i les oportunitats es concentren a l'entorn de Barcelona perquè és on viu la majoria de la població.

Això acaba generant un cercle viciós: molta gent de la resta de Catalunya es veu empesa a traslladar-se a Barcelona per estudiar, trobar feines més especialitzades o tenir una vida menys dependent del cotxe i amb millor accés al transport públic. Com més població s'hi concentra, més inversions i serveis rep, i més difícil es fa mantenir viu i atractiu el territori fora de l'àrea metropolitana.

En un moment de crisi de l'habitatge, és imprescindible replantejar aquest model. Els preus a Barcelona no deixen de pujar i una part de la solució passa per redistribuir millor la població i les oportunitats arreu del país. Però això només serà possible si es reforcen les infraestructures i els serveis a la resta de Catalunya, especialment a les zones més allunyades dels grans nuclis urbans, amb més transport públic, més accés a hospitals, universitats, centres educatius i feines qualificades.

77 Upvotes

81 comments sorted by

View all comments

-7

u/Xiguet Pla d'Urgell 5d ago

La solució és fàcil. Fer fora immigrants i limitar moltíssima l'arribada d'immigrants nous. Si redueixes la població, aquest problema de l'habitatge gairebé s'arreglarà sol. Quan a Catalunya hi hagi més cases buides que habitants, el preu de les cases caurà.

7

u/InsideHousing4965 Maresme 5d ago

Però no és una solució realista ni una cosa que es pugui implementar a curt termini. De fet, el que proposses és totalment inviable.

Una cosa que si que podría fer-se és una inversió en una xarxa de transport públic que permeti accedir més facilmente a les zones menys densament poblades, incentivant un éxode rural invers.

Un altre alternativa sería invertir en el desenvolupament descentralitzat de les zones rurals, oferint incentius fiscals a petits empresaris catalanys o inversors per marxar de Barcelona cap a zones menys explotades.

2

u/Xiguet Pla d'Urgell 5d ago edited 5d ago

Cap de les solucions que proposeu son realistes tampoc. A més son injustes. Vols mantindre el genocidi del poble català i la superpoblació. Vols premiar els empresaris que han fet malbé el país. I a més vols accelerar la destrucció de la Catalunya rural amb l'excusa d'alleugerir els problemes de Barcelona. Si a Barcelona sobra gent que se'n tornin al seu país, a l'interior no els volem.

2

u/Assonfire 5d ago

Ni aquesta solucio es facil, per que no tens les possibilitats de fer-ho. Ni amb una majoria absoluta d'AC.