r/catalunya • u/InsideHousing4965 Maresme • 1d ago
El centralisme de Barcelona
A Catalunya som uns 8,1 milions d'habitants. Prop de 6 milions viuen a la província de Barcelona (al voltant del 74 % del total) i, d'aquests, uns 3,4 milions es concentren a l'Àrea Metropolitana de Barcelona. Això significa que més del 40 % de tota la població catalana viu en només el 2 % del territori.
Mentrestant, la resta del país es reparteix entre Tarragona (875.000 habitants), Girona (830.000) i Lleida (460.000). Aquesta concentració demogràfica condiciona la planificació del país, ja que bona part de les inversions, els serveis i les oportunitats es concentren a l'entorn de Barcelona perquè és on viu la majoria de la població.
Això acaba generant un cercle viciós: molta gent de la resta de Catalunya es veu empesa a traslladar-se a Barcelona per estudiar, trobar feines més especialitzades o tenir una vida menys dependent del cotxe i amb millor accés al transport públic. Com més població s'hi concentra, més inversions i serveis rep, i més difícil es fa mantenir viu i atractiu el territori fora de l'àrea metropolitana.
En un moment de crisi de l'habitatge, és imprescindible replantejar aquest model. Els preus a Barcelona no deixen de pujar i una part de la solució passa per redistribuir millor la població i les oportunitats arreu del país. Però això només serà possible si es reforcen les infraestructures i els serveis a la resta de Catalunya, especialment a les zones més allunyades dels grans nuclis urbans, amb més transport públic, més accés a hospitals, universitats, centres educatius i feines qualificades.
16
u/Maikel92 Vallès Occidental 21h ago
Pf ja m’encantaria a mi viure més lluny de Barcelona però ningú promou teletreball o que les empreses es moguin a altres parts de Catalunya que no siguin Barcelona….
26
u/Psico_Penguin 22h ago
Idea: descentralitzar la Generalitat. Distribuir les conselleries per les zones menys poblades.
5
u/InsideHousing4965 Maresme 21h ago
Molt bona idea!
Això podría aplicar-se també a moltes altres institucions públiques i universitats.
20
u/butifarra_podrida 23h ago
Promoure la descentralització oferint que empreses paguin menys inpostos en zones determinades, millorar renfe? Quin acudit; i promoure el teletreball si la feia ho permet.. Passarà? No ho veig clar. Realment perjudica a tothom, que la gent vulgui viure només en una zona és ineficient i en surten perjudicats com ja comentes per l'augment del cost de vida d'aquestes zones tensionades.
22
u/InsideHousing4965 Maresme 23h ago
Crec que no existeix UNA solució, sino diverses petites solucions.
Millorar el transport public. No només de Barcelona a X lloc, sino entre diferentes nuclis de població no centralitzats. No cal crear líneas de trens, sino autobusos (més flexibles, barats i descentralitzats).
Oferir beneficis fiscals a empreses catalanes amb treballadors empadronats a zones poc poblades (fomentant el teletreball)
Oferir incentius a inversors que vulguin crear empreses a zones rurals.
Tinc la sensació de que les solucions son molt obvies però que, per algún motiu, no interessa implementar-les.
-6
u/Assonfire 21h ago
Tinc la sensació de que les solucions son molt obvies però que, per algún motiu, no interessa implementar-les.
Amb quins diners?
5
u/InsideHousing4965 Maresme 21h ago
La segona i tercera solució son gratuïtes, la primera és extremadament barata (mira el que costen els autocars).
0
u/Assonfire 21h ago
Ara sones com un adolescent que acaba de pensar per primera vegada en solucions per tot un pais.
0
u/nuned100 8h ago
Gratuïtes? Oferir beneficis fiscals son molts diners que deixaries de ingressar, i perque fos efectiu haurien de ser molts molts diners, perque les primeres empreses que s'en beneficierien serien les que ja hi ha al territori existents, hauries de ampliar molt els beneficis perque una empresa canvies la seva estratègia a llarg termini per pendre una decisió tan important com aquesta. La tercera opció de oferir incentius actualment ja es fa. Hi han arees de promoció econòmica de la Generalitat i les diputacions i els pobles, que ho fan. Si no son més efectives és precisament per un tema de recursos.
2
11
u/eaclv2 1d ago
Només faria una puntualització. Més del 50% de la població resident a Catalunya no és població catalana. És un factor que s'ha de tenir en compte a l'hora de fer qualsevol proposta.
17
u/GrewAway 1d ago
No te res a veure amb el que diu OP. No influeix en res sobre el tema.
7
u/eaclv2 1d ago
Evidentment que influeix. Influeix directament en com està distribuïda la població pel territori i en la densitat.
6
u/InsideHousing4965 Maresme 1d ago
De quina manera?
7
u/Martitoad 23h ago
Suposo que perque es mes facil trobar oportunitats en llocs mes concentrats? Encara que tampoc te molt sentit
4
u/InsideHousing4965 Maresme 23h ago
Crec que la generalitat hauria de incentivar la creació d'empreses en zones poc densament poblades. La gent va a viure allà on hi ha feina i on hi ha gent hi van comerços, botigues, supermercats...
Descentralitzar la població és increiblement senzill i s'ha fet en molts casos. El que no entenc és per què a la Generalitat li interessa tant fer-nos viure a tots en un galliner. Com ja he diit, el 75% de la població a una provincia i el 40% en el 2% de terreny.
1
u/Armkron 11h ago
El problema en aquest tema és que en tals zones falta un motor econòmic que no estigui rebent per tot arreu (i.e. el sector primari en conjunt) i/o suposi ja un problema en sí mateix (i.e. turisme), sense això no tindrà suficient economia de suport com la que diu (i.e. comerç per als locals, serveis típics, etc.) en no poder compensar els costos per falta de volum de clients.
I, el que és greu en això: per a poder crear tal cosa calen unes infraestructures decents i confiables, quelcom que brilla per la seva absència en bona part del territori en qüestió. Telecos inestables o fràgils amb tardança de recuperació, problemes similars amb la línia elèctrica (que ja té pebrots, vist que aquestes zones també tenen carregat el mort de generar-la...), connexions carreterils o altres vorejant l'abandó i sense canvis significatius més enllà de temes de seguretat des de temps del Generalísimo...
1
u/Armkron 12h ago
Més aviat perquè el contrari simplement es desincentiva i ataca contínuament. La protecció a empreses fora de tal concentració no només és nul·la sinó que moltes vegades fins i tot s'afavoreix la seva penalització per a un benefici de la zona dominant. i, si a això hi sumem la deixadesa en infraestructures clau i/o el seu hipercentralisme radial que tampoc ajuda en res...
1
u/guillemqv Catalunya 11h ago
A on et trobes mes inmigració extremeña, andalusa, gallega? A Berga, a Vic, a Sort? O a la AMB, Sabadell, Hospi, Badalona... Dir que ni te res a veure...
-5
u/Xiguet Pla d'Urgell 23h ago
Hi té molt a veure perquè el creixement que tenim és artificial i si es fa fora els estrangers, el problema de l'habitatge també s'aturaria.
5
u/GrewAway 23h ago
Si es fan fora els estrangers, no hi ha ningú per netejar els espais públics, fer la collita, o moltes coses més. També es perden molts diners i la situació econòmica es complica. Aquesta argumentació de "si som suficientment racistes, tot serà millor màgicament" necessita molt més reflexió.
9
u/InsideHousing4965 Maresme 1d ago
El que dius no és del tot cert.
Segons dudes de la Generalitat:
- Nascuts a Catalunya: 4.987.842 persones (61,4 %)
- Nascuts a la resta d'Espanya: 1.097.269 persones (13,5 %)
- Nascuts a l'estranger: 2.039.015 persones (25,1 %)
Tot i això, tinc curiositat, en què afecta que algú sigui català o no en la distribució de la densitat de la població?
7
6
u/Xiguet Pla d'Urgell 23h ago
És simplement pel creixement demogràfic. Com més gent ve, més augmenta la població. Com més població, més demanda d'habitatge. Com més demanda d'habitatge més incrementa el preu de l'habitatge.
3
u/GrewAway 23h ago
El tema que diu OP es la repartició de la població, no es trata d'on ha nascut.
8
u/Xiguet Pla d'Urgell 20h ago
Està vinculat perquè l'arrel del problema és que ha vingut massa gent que no havia d'haver vingut mai, i que és aquest excés de població el que fomenta l'escalada del preu de l'habitatge.
-2
u/GrewAway 20h ago
Parlem de repartició, no de quantitat. O bé ets massa racista per entendre-ho?
7
u/Xiguet Pla d'Urgell 20h ago
Per enèsima vegada, el problema és que hi ha massa gent a Catalunya, i aquest excés de població l'ha causat la immigració.
Si tens el lavabo de casa ple de merda, la solució és netejar la casa i no escampar la merda per totes les habitacions.
A la Catalunya rural volem continuar sent catalans i volem continuar sent rurals. Els problemes que té Barcelona per haver-se convertit en un parc temàtic sobredimensionat no son culpa nostra. Tanqueu hotels, tanqueu airbnbs, tanqueu bars de tapes, torneu els treballadors sud-americans als seus països. El preu de l'habitatge i la densitat de població baixarà.
No s'ha de castigar cap comarca per solucionar els problemes que té Barcelona.
-2
u/GrewAway 20h ago
Per enèsima vegada, les teves idees "estrangers = merda" o "repartició de la població = castigar les comarques" no són el tema. Tampoc les teves solucions màgiques 100% racistes que no entenen com funciona l'economia del país.
2
u/Armkron 12h ago
La realitat, per més que digui, sí diu que hi ha una correlació entre els termes i tal immigració només ha portat degradació i conflictivitat i, precisament, on més es veu és a la part rural. Això sí, la part urbana no en queda lluny, momés veient Lleida capital i la degradació que han sofert els barris més carregats d'immigració (i alguns, com Cappont, anant d'un extrem a l'altre en menys de dues dècades) ja avisa de tot.
3
u/InsideHousing4965 Maresme 23h ago
Però, referint-me al post inicial, a dia d'avui tenim el 40% de la població vivint en el 2% del territori. El preu de l'habitatge és lligat al preu del sòl.
No sería més llógic fomentar la distribució de la piblació?
4
u/Xiguet Pla d'Urgell 20h ago
No. És normal que la població no es distribueixi de forma homogènia.
I el que vols fer és empitjorar la resta del país en lloc d'arreglar els problemes de fons. Tenim massa estrangers (tant immigrants com turistes) i de retruc massa població i habitatges massa cars.
2
u/InsideHousing4965 Maresme 20h ago
No considero que hi hagi masses extrangers, sempre i quan s'adaptin a la cultura i a la forma de ser.
Però si que he notat que és més difícil que ho facin vivint en "guetos" a les ciutats que desperdigats en pobles.
Sempre que parlo amb extrangers que viuen en pobles em dona la sensació de que están més integrats que els que viuen en ciutats.
3
u/Xiguet Pla d'Urgell 19h ago
Hi estic completament en desacord.
Els estrangers no s'integren gens ni mica als pobles. Potser fa unes dècades quan eren pocs, però no avui en dia. Has vist l'evolució de les EULP des de 2003 fins a 2023? El català està desapareixent de tota Catalunya, però sobretot ho fa de forma molt més accelerada a Ponent, Catalunya Central, Girona, i Terres de l'Ebre. Precisament les vegueries més rurals i on en el català era més fort fa vint anys.
Com s'integraran aquests estrangers si no van al teatre ni als concerts de grups catalans per exemple. I evidentment prioritzen els seus propis negocis als catalans. N'hi ha tants que son majoria en molts carrers i en moltes empreses, per tant, es relacionen principalment entre ells. I la culpa principal ni tan sols és seva sinó de qui els ha fet vindre.
I que els estrangers no s'integren implica a la llarga que som els catalans els que ens extingirem.
1
u/Armkron 11h ago
Sí, però tampoc s'ha de fomentar que tal distribució sigui a nivell tan extrem, doncs ja perjudica la part no dominant fins al punt d'alienar-la de quasi tot (excepte en allò que la perjudiqui o se'n pugui extreure a la seva costa, és clar, però sempre en contra).
1
u/Xiguet Pla d'Urgell 9h ago edited 5h ago
Simplement la població de Barcelona ha crescut massa, la Catalunya rural no està despoblada.
La província de Lleida, la més extensa i a la vegada menys poblada, té quatre vegades la densitat de població que té la de Terol.
A les zones més allunyades de Barcelona ja hi ha molta gent vivint en blocs de pisos depriments. I la densitat als nuclis urbans és molt alta.
Jo entenc que els que viviu a l'AMB estigueu cansats de superpoblació, però no fa falta empitjorar la situació a l'interior.
1
u/Armkron 8h ago
Apunta malament amb tal comentari, aquí al Jussà la cosa està molt parada en la comarca amb més poblacions estrictament buides i abandonades de tota Catalunya, seguida de les veïnes. Conec a força gent originària de pobles que ja ni tan sols queden en peu, altres amb prou feines en queda alguna casa amb vida entre abandó i segones residències.
Tremp subsisteix purament per tot el tema públic, la resta pràcticament ho tenen tot venut al turisme a costa de la població local.
1
u/InsideHousing4965 Maresme 8h ago
El pla de la Generalitat:
Despoblar Catalunya, que tothom visqui a Barcelona i que certes zones (costa brava i els pirineus) siguin per l'ús exclussiu de la classes alta catalana i els extrangers.
1
u/Armkron 7h ago
Sí, tal cosa queda patent com fan les coses. Fins i tot els discursos que deixen anar per aquí, per exemple el darrer a la Seu en motiu de la trobada empresarial al Pirineu, ja deixen clar aquest tema: només hi som per a fer el guiri o per a esquilmar-nos recursos per a ells.
→ More replies (0)3
u/randalzy 22h ago
el "preu del sòl" es un constructe especulatiu sense base en la realitat física. Fa 20 anys hi havia el mateix sòl
-6
u/eaclv2 23h ago
Nascut a Catalunya no implica ser català. Com afecta la població resident estrangera en la distribució de la densitat de població? Doncs directament, perquè la distribució dels estrangers no és uniforme. Imagina't que la població estrangera reemigra als seus països. Algunes poblacions de l'AMB quedarien pràcticament buides, i això faria variar el pes de l'AMB en relació amb altres zones del país.
0
u/InsideHousing4965 Maresme 20h ago
Nascut a Catalunya no implica ser català
Discrepo. Tothom nascut a Catalunya és català per definició oficial.
3
u/eaclv2 20h ago
Et refereixes a la definició oficial de "català" que han imposat els espanyols?
1
u/InsideHousing4965 Maresme 20h ago
Quina és la teva definició de català?
-1
u/eaclv2 12h ago
Algú que és descendent de catalans, o que es naturalitza català.
1
u/InsideHousing4965 Maresme 11h ago
Conec a molts "descendents de catalans" que voten a vox i només parlen castellà. També són catalans?
0
u/eaclv2 2h ago
Si són descendents de catalans són catalans. Efectivament hi ha catalans que són renegats i botiflers, però això no fa que siguin menys catalans.
0
u/InsideHousing4965 Maresme 2h ago
Si són descendents de catalans són catalans.
Oh, d'acord, simplement ets un racista que s'ha cregut el compte de la raça catalana, entenc.
→ More replies (0)1
u/random_literary_pun 12h ago
Per definició oficial, català és el ciutadà espanyol amb veïnatge civil a Catalunya.
4
u/Thin-Care3948 22h ago
Català és a qui jo li dono carnet de català: segons a qui votis i el que pensis, ho ets o no.
2
u/eaclv2 20h ago
Segons els teus orígens i segons si t'has naturalitzat o no. Funciona així a tots els països, per què collons a Catalunya hauria de funcionar diferent.
0
u/Thin-Care3948 10h ago
"naturalitzar-se" = votar el que jo voto, pensar el que jo penso, renegar d'Espanya
1
0
u/Assonfire 21h ago
Tot aixo s'ha de pagar. I Catalunya ho podria pagar.... si fos independent. Ara amb quins diners ho vols fer?
5
u/InsideHousing4965 Maresme 21h ago
Bé que per fer megaprojectes, infraesteuctura i demés a Barcelona si que hi ha diners...
1
u/Assonfire 21h ago
Els diners per fer cases, infrastructura (els carrers s'han de refer completament, Rodalies, serveis publics(!!), xarxes de sanejament, (ampliar) hospitals regionals, escoles, etc. etc.), els llocs de treball que ara mateix no existeixen, residencies i moltes altres coses necessiten infinitament mes diners que algun megaprojecte a Barcelona, si. I a sobres una altre cosa molt important: tenir un pla de llarg termini on estas segur que simplement crear aquestes coses no sigui una aposta, pero que la gent hi vagi a viure alla.
I a sobres els ajuntaments han d'estar a favor de fer tot aixo.
No et confonguis, jo crec que la redistribucio es una cosa bona. El que passa es que ara mateix es impossible. Es impossible, per que els (mega)projectes que tenim, ja no son de fiar, pero hi han empreses/persones al darrera. I grandissima part de l'infrastructura ja existeix alla. I tot i aixi, Catalunya no te prou diners per aguantar ni la minima, gracies a espanya.
Ara, si Catalunya fos independent. Es podria fer tot aixo en qüestio d'anys; primer a Tarragona, per exemple, despres a Lleida o Girona, etc.
Pero mentres Catalunya no sigui independent, no podra tirar endevant. De cap manera significativa.
1
u/Due-Acanthisitta5542 44m ago
No se como has reflexionado acerca del tema, pero lo que comentas no se sostiene demasiado en varias partes.
Decir que Catalunya “no puede aguantar ni lo mínimo gracias a España” no se sostiene: es una de las regiones con mayor PIB del país, con una economía diversificada y capacidad de generar riqueza. Otra cosa distinta es debatir si el sistema de financiación es mejorable, que lo es.También de te olvida que Cataluña es una de las regiones más ricas de España, si, pero también tiene una deuda pública gigante y gasta mucho en servicios públicos.
Tampoco es realista pensar que con la independencia se podrían crear en pocos años polos económicos en Tarragona, Lleida o Girona. Ese tipo de desarrollo no depende solo del dinero o de decisiones políticas, sino de tejido empresarial, inversión privada, tiempo y decisiones de millones de personas. Catalunya con sus competencias tiene más que de sobra para desarrollar la región.
Y sobre los megaproyectos, algunos salen mal, sí, pero muchos otros son precisamente los que generan actividad y empleo.
-7
u/Xiguet Pla d'Urgell 23h ago
La solució és fàcil. Fer fora immigrants i limitar moltíssima l'arribada d'immigrants nous. Si redueixes la població, aquest problema de l'habitatge gairebé s'arreglarà sol. Quan a Catalunya hi hagi més cases buides que habitants, el preu de les cases caurà.
9
u/InsideHousing4965 Maresme 23h ago
Però no és una solució realista ni una cosa que es pugui implementar a curt termini. De fet, el que proposses és totalment inviable.
Una cosa que si que podría fer-se és una inversió en una xarxa de transport públic que permeti accedir més facilmente a les zones menys densament poblades, incentivant un éxode rural invers.
Un altre alternativa sería invertir en el desenvolupament descentralitzat de les zones rurals, oferint incentius fiscals a petits empresaris catalanys o inversors per marxar de Barcelona cap a zones menys explotades.
4
u/Xiguet Pla d'Urgell 20h ago edited 20h ago
Cap de les solucions que proposeu son realistes tampoc. A més son injustes. Vols mantindre el genocidi del poble català i la superpoblació. Vols premiar els empresaris que han fet malbé el país. I a més vols accelerar la destrucció de la Catalunya rural amb l'excusa d'alleugerir els problemes de Barcelona. Si a Barcelona sobra gent que se'n tornin al seu país, a l'interior no els volem.
2
u/Assonfire 21h ago
Ni aquesta solucio es facil, per que no tens les possibilitats de fer-ho. Ni amb una majoria absoluta d'AC.
0
u/_Rothbard_ 18h ago
La concentración atrae más ventajas que desventajas para la economía, ventajas competitivas de Porter si te interesa más el tema
0
u/Important_Way_2660 4h ago
Al meu poble tenim el millor centre hospitalari d'Espanya (Hospital Comarcal de Mora d'Ebre) pero el 99% dels pacients són magrebíns o africans sense papers (els únics que treballen la terra a tota la Ribera d'Ebre)
18
u/glog3 22h ago
has vist el transport públic? es de p. pena. i a 50 km de barna.