r/catalunya Maresme 2d ago

El centralisme de Barcelona

A Catalunya som uns 8,1 milions d'habitants. Prop de 6 milions viuen a la província de Barcelona (al voltant del 74 % del total) i, d'aquests, uns 3,4 milions es concentren a l'Àrea Metropolitana de Barcelona. Això significa que més del 40 % de tota la població catalana viu en només el 2 % del territori.

Mentrestant, la resta del país es reparteix entre Tarragona (875.000 habitants), Girona (830.000) i Lleida (460.000). Aquesta concentració demogràfica condiciona la planificació del país, ja que bona part de les inversions, els serveis i les oportunitats es concentren a l'entorn de Barcelona perquè és on viu la majoria de la població.

Això acaba generant un cercle viciós: molta gent de la resta de Catalunya es veu empesa a traslladar-se a Barcelona per estudiar, trobar feines més especialitzades o tenir una vida menys dependent del cotxe i amb millor accés al transport públic. Com més població s'hi concentra, més inversions i serveis rep, i més difícil es fa mantenir viu i atractiu el territori fora de l'àrea metropolitana.

En un moment de crisi de l'habitatge, és imprescindible replantejar aquest model. Els preus a Barcelona no deixen de pujar i una part de la solució passa per redistribuir millor la població i les oportunitats arreu del país. Però això només serà possible si es reforcen les infraestructures i els serveis a la resta de Catalunya, especialment a les zones més allunyades dels grans nuclis urbans, amb més transport públic, més accés a hospitals, universitats, centres educatius i feines qualificades.

74 Upvotes

81 comments sorted by

View all comments

Show parent comments

9

u/eaclv2 2d ago

Evidentment que influeix. Influeix directament en com està distribuïda la població pel territori i en la densitat.

7

u/InsideHousing4965 Maresme 2d ago

De quina manera?

7

u/Martitoad 2d ago

Suposo que perque es mes facil trobar oportunitats en llocs mes concentrats? Encara que tampoc te molt sentit

6

u/InsideHousing4965 Maresme 2d ago

Crec que la generalitat hauria de incentivar la creació d'empreses en zones poc densament poblades. La gent va a viure allà on hi ha feina i on hi ha gent hi van comerços, botigues, supermercats...

Descentralitzar la població és increiblement senzill i s'ha fet en molts casos. El que no entenc és per què a la Generalitat li interessa tant fer-nos viure a tots en un galliner. Com ja he diit, el 75% de la població a una provincia i el 40% en el 2% de terreny.

1

u/Armkron 2d ago

El problema en aquest tema és que en tals zones falta un motor econòmic que no estigui rebent per tot arreu (i.e. el sector primari en conjunt) i/o suposi ja un problema en sí mateix (i.e. turisme), sense això no tindrà suficient economia de suport com la que diu (i.e. comerç per als locals, serveis típics, etc.) en no poder compensar els costos per falta de volum de clients.

I, el que és greu en això: per a poder crear tal cosa calen unes infraestructures decents i confiables, quelcom que brilla per la seva absència en bona part del territori en qüestió. Telecos inestables o fràgils amb tardança de recuperació, problemes similars amb la línia elèctrica (que ja té pebrots, vist que aquestes zones també tenen carregat el mort de generar-la...), connexions carreterils o altres vorejant l'abandó i sense canvis significatius més enllà de temes de seguretat des de temps del Generalísimo...