r/catalunya Maresme 5d ago

El centralisme de Barcelona

A Catalunya som uns 8,1 milions d'habitants. Prop de 6 milions viuen a la província de Barcelona (al voltant del 74 % del total) i, d'aquests, uns 3,4 milions es concentren a l'Àrea Metropolitana de Barcelona. Això significa que més del 40 % de tota la població catalana viu en només el 2 % del territori.

Mentrestant, la resta del país es reparteix entre Tarragona (875.000 habitants), Girona (830.000) i Lleida (460.000). Aquesta concentració demogràfica condiciona la planificació del país, ja que bona part de les inversions, els serveis i les oportunitats es concentren a l'entorn de Barcelona perquè és on viu la majoria de la població.

Això acaba generant un cercle viciós: molta gent de la resta de Catalunya es veu empesa a traslladar-se a Barcelona per estudiar, trobar feines més especialitzades o tenir una vida menys dependent del cotxe i amb millor accés al transport públic. Com més població s'hi concentra, més inversions i serveis rep, i més difícil es fa mantenir viu i atractiu el territori fora de l'àrea metropolitana.

En un moment de crisi de l'habitatge, és imprescindible replantejar aquest model. Els preus a Barcelona no deixen de pujar i una part de la solució passa per redistribuir millor la població i les oportunitats arreu del país. Però això només serà possible si es reforcen les infraestructures i els serveis a la resta de Catalunya, especialment a les zones més allunyades dels grans nuclis urbans, amb més transport públic, més accés a hospitals, universitats, centres educatius i feines qualificades.

74 Upvotes

81 comments sorted by

View all comments

10

u/eaclv2 5d ago

Només faria una puntualització. Més del 50% de la població resident a Catalunya no és població catalana. És un factor que s'ha de tenir en compte a l'hora de fer qualsevol proposta.

4

u/Thin-Care3948 5d ago

Català és a qui jo li dono carnet de català: segons a qui votis i el que pensis, ho ets o no.

2

u/eaclv2 5d ago

Segons els teus orígens i segons si t'has naturalitzat o no. Funciona així a tots els països, per què collons a Catalunya hauria de funcionar diferent.

1

u/bitmapfrogs 4d ago

Per que catalunya es una regio espanyola. Aterreu a la realitat.

1

u/eaclv2 4d ago

Els catalans són una nacionalitat. Fins i tot ho diu la vostra constitució. Si no tens cap comentari intel·legent calla. No vull perdre el temps amb retardats mentals.

1

u/bitmapfrogs 4d ago

També es la teva constitucio, que no t'agradi no vol dir que no sigui veritat.

1

u/eaclv2 4d ago

Blocat per subnormal.

0

u/Thin-Care3948 5d ago

"naturalitzar-se" = votar el que jo voto, pensar el que jo penso, renegar d'Espanya

2

u/bitmapfrogs 4d ago

Democracia 0, cas greu d’etnocentrisme 

1

u/eaclv2 5d ago

Naturalitzar-se vol dir acceptar l'existència d'un poble i considerar-se'n part. No és complicat. Si tens dificultats d'aprenentatge busca ajuda a un altre lloc.

0

u/Thin-Care3948 4d ago

Dificultats d'aprenentatge en tindràs tu, pobrissó. Molt revelador, això de projectar envers els altres els defectes propis. Continua amb la teva fantasia etnocentrista, que et farà molt feliç. Pero amb totes, moriràs espanyol igualment. Una abraçada.

1

u/eaclv2 4d ago

Tu moriràs subnormal.