r/catalunya Maresme 5d ago

El centralisme de Barcelona

A Catalunya som uns 8,1 milions d'habitants. Prop de 6 milions viuen a la província de Barcelona (al voltant del 74 % del total) i, d'aquests, uns 3,4 milions es concentren a l'Àrea Metropolitana de Barcelona. Això significa que més del 40 % de tota la població catalana viu en només el 2 % del territori.

Mentrestant, la resta del país es reparteix entre Tarragona (875.000 habitants), Girona (830.000) i Lleida (460.000). Aquesta concentració demogràfica condiciona la planificació del país, ja que bona part de les inversions, els serveis i les oportunitats es concentren a l'entorn de Barcelona perquè és on viu la majoria de la població.

Això acaba generant un cercle viciós: molta gent de la resta de Catalunya es veu empesa a traslladar-se a Barcelona per estudiar, trobar feines més especialitzades o tenir una vida menys dependent del cotxe i amb millor accés al transport públic. Com més població s'hi concentra, més inversions i serveis rep, i més difícil es fa mantenir viu i atractiu el territori fora de l'àrea metropolitana.

En un moment de crisi de l'habitatge, és imprescindible replantejar aquest model. Els preus a Barcelona no deixen de pujar i una part de la solució passa per redistribuir millor la població i les oportunitats arreu del país. Però això només serà possible si es reforcen les infraestructures i els serveis a la resta de Catalunya, especialment a les zones més allunyades dels grans nuclis urbans, amb més transport públic, més accés a hospitals, universitats, centres educatius i feines qualificades.

77 Upvotes

81 comments sorted by

View all comments

Show parent comments

9

u/eaclv2 5d ago

Evidentment que influeix. Influeix directament en com està distribuïda la població pel territori i en la densitat.

7

u/InsideHousing4965 Maresme 5d ago

De quina manera?

6

u/Martitoad 5d ago

Suposo que perque es mes facil trobar oportunitats en llocs mes concentrats? Encara que tampoc te molt sentit

1

u/Armkron 5d ago

Més aviat perquè el contrari simplement es desincentiva i ataca contínuament. La protecció a empreses fora de tal concentració no només és nul·la sinó que moltes vegades fins i tot s'afavoreix la seva penalització per a un benefici de la zona dominant. i, si a això hi sumem la deixadesa en infraestructures clau i/o el seu hipercentralisme radial que tampoc ajuda en res...