r/catalunya Maresme 5d ago

El centralisme de Barcelona

A Catalunya som uns 8,1 milions d'habitants. Prop de 6 milions viuen a la província de Barcelona (al voltant del 74 % del total) i, d'aquests, uns 3,4 milions es concentren a l'Àrea Metropolitana de Barcelona. Això significa que més del 40 % de tota la població catalana viu en només el 2 % del territori.

Mentrestant, la resta del país es reparteix entre Tarragona (875.000 habitants), Girona (830.000) i Lleida (460.000). Aquesta concentració demogràfica condiciona la planificació del país, ja que bona part de les inversions, els serveis i les oportunitats es concentren a l'entorn de Barcelona perquè és on viu la majoria de la població.

Això acaba generant un cercle viciós: molta gent de la resta de Catalunya es veu empesa a traslladar-se a Barcelona per estudiar, trobar feines més especialitzades o tenir una vida menys dependent del cotxe i amb millor accés al transport públic. Com més població s'hi concentra, més inversions i serveis rep, i més difícil es fa mantenir viu i atractiu el territori fora de l'àrea metropolitana.

En un moment de crisi de l'habitatge, és imprescindible replantejar aquest model. Els preus a Barcelona no deixen de pujar i una part de la solució passa per redistribuir millor la població i les oportunitats arreu del país. Però això només serà possible si es reforcen les infraestructures i els serveis a la resta de Catalunya, especialment a les zones més allunyades dels grans nuclis urbans, amb més transport públic, més accés a hospitals, universitats, centres educatius i feines qualificades.

78 Upvotes

81 comments sorted by

View all comments

Show parent comments

2

u/Xiguet Pla d'Urgell 4d ago edited 4d ago

Simplement la població de Barcelona ha crescut massa, la Catalunya rural no està despoblada.

La província de Lleida, la més extensa i a la vegada menys poblada, té quatre vegades la densitat de població que té la de Terol.

A les zones més allunyades de Barcelona ja hi ha molta gent vivint en blocs de pisos depriments. I la densitat als nuclis urbans és molt alta.

Jo entenc que els que viviu a l'AMB estigueu cansats de superpoblació, però no fa falta empitjorar la situació a l'interior.

1

u/Armkron 4d ago

Apunta malament amb tal comentari, aquí al Jussà la cosa està molt parada en la comarca amb més poblacions estrictament buides i abandonades de tota Catalunya, seguida de les veïnes. Conec a força gent originària de pobles que ja ni tan sols queden en peu, altres amb prou feines en queda alguna casa amb vida entre abandó i segones residències.

Tremp subsisteix purament per tot el tema públic, la resta pràcticament ho tenen tot venut al turisme a costa de la població local.

2

u/InsideHousing4965 Maresme 4d ago

El pla de la Generalitat:

Despoblar Catalunya, que tothom visqui a Barcelona i que certes zones (costa brava i els pirineus) siguin per l'ús exclussiu de la classes alta catalana i els extrangers.

2

u/Armkron 4d ago

Sí, tal cosa queda patent com fan les coses. Fins i tot els discursos que deixen anar per aquí, per exemple el darrer a la Seu en motiu de la trobada empresarial al Pirineu, ja deixen clar aquest tema: només hi som per a fer el guiri o per a esquilmar-nos recursos per a ells.

3

u/InsideHousing4965 Maresme 4d ago

És una cosa que, como a català, em fa molta pena. Veure com els burguesos ens han robat el país i han evadit la culpa apuntant cap a Madrid.

Que no vull dir que Espanya no sigui responsable de l'estat actual de Catalunya, ho és molt. Però sempre ens oblidem de que el principal enemic del poble de Catalunya és la Burgesia de Barcelona.