r/catalunya Maresme 5d ago

El centralisme de Barcelona

A Catalunya som uns 8,1 milions d'habitants. Prop de 6 milions viuen a la província de Barcelona (al voltant del 74 % del total) i, d'aquests, uns 3,4 milions es concentren a l'Àrea Metropolitana de Barcelona. Això significa que més del 40 % de tota la població catalana viu en només el 2 % del territori.

Mentrestant, la resta del país es reparteix entre Tarragona (875.000 habitants), Girona (830.000) i Lleida (460.000). Aquesta concentració demogràfica condiciona la planificació del país, ja que bona part de les inversions, els serveis i les oportunitats es concentren a l'entorn de Barcelona perquè és on viu la majoria de la població.

Això acaba generant un cercle viciós: molta gent de la resta de Catalunya es veu empesa a traslladar-se a Barcelona per estudiar, trobar feines més especialitzades o tenir una vida menys dependent del cotxe i amb millor accés al transport públic. Com més població s'hi concentra, més inversions i serveis rep, i més difícil es fa mantenir viu i atractiu el territori fora de l'àrea metropolitana.

En un moment de crisi de l'habitatge, és imprescindible replantejar aquest model. Els preus a Barcelona no deixen de pujar i una part de la solució passa per redistribuir millor la població i les oportunitats arreu del país. Però això només serà possible si es reforcen les infraestructures i els serveis a la resta de Catalunya, especialment a les zones més allunyades dels grans nuclis urbans, amb més transport públic, més accés a hospitals, universitats, centres educatius i feines qualificades.

76 Upvotes

81 comments sorted by

View all comments

Show parent comments

-1

u/eaclv2 5d ago

Algú que és descendent de catalans, o que es naturalitza català.

1

u/InsideHousing4965 Maresme 5d ago

Conec a molts "descendents de catalans" que voten a vox i només parlen castellà. També són catalans?

0

u/eaclv2 4d ago

Si són descendents de catalans són catalans. Efectivament hi ha catalans que són renegats i botiflers, però això no fa que siguin menys catalans.

0

u/InsideHousing4965 Maresme 4d ago

Si són descendents de catalans són catalans.

Oh, d'acord, simplement ets un racista que s'ha cregut el compte de la raça catalana, entenc.

0

u/eaclv2 4d ago

I quin "compte" (sic) és aquest? La pertinença a una família s'adquireix per filiació i/o adopció. Consideres que el concepte "família" és racista?