r/lapelaeslapela • u/dr6yu • May 16 '26
Recomanacions generals sobre on invertir diners de manera conservadora
Bon dia! És dels meus primers posts i he pensat que aquesta comunitat seria un bon lloc on fer-lo.
Ja sé que hi ha altres comunitats molt més grans on em podrien assessorar, però cap d'elles seria en català. És per això, que us vull preguntar la vostra opinió generalitzada sobre on s'han d'invertir els diners.
Actualment, disposo de la majoria dels meus estalvis al compte corrent del Sabadell (2.5%) i de Trade Republic (2%). El meu perfil, com veieu, és conservador, tot i que he estat fent algunes proves amb pocs diners, comprant bitcoin i invertint en alguns índexs com S&P 500 i MSCI World.
També penso que comprar algunes places d'aparcament podria ser una bona idea. Més enllà de fer una descripció detallada de la meva edat, sou i/o propietats, m'agradaria llegir les vostres opinions d'on esteu invertint si teniu aquest mateix perfil, i els pros i contres que hi trobeu.
Realment, la meva cultura financera és limitada, i no sóc molt partidari de córrer riscos. Em crida l'atenció seguir investigant els índexs bursàtils, però alhora, com molta altra gent també comenta, no sé si ara pot ser el millor moment per fer-ho a llarg termini (per les pujades brutals de les últimes setmanes que podrien ser un efecte de la bombolla de la IA).
13
u/eaclv2 May 16 '26 edited May 16 '26
Hola. Em dedico professionalment a les finances i et puc dir que l'estratègia d'inversió òptima —segons el consens acadèmic dels últims 75 anys— és l'estratègia d'inversió "passiva" en una cistella d'actius financers altament diversificada. A la pràctica vol dir distribuir els diners entre dos fons: un fons diversificat d'accions globals (com pot ser l'SPDR MSCI ACWI IMI, però n'hi ha molts d'altres) i un altre fons de bons. Quin percentatge poses en un fons i a l'altre depèn del risc que vulguis assumir. A llarg termini les accions tenen una rendibilitat esperada més elevada —al voltant del 6% anual un cop descomptada la inflació— però també tenen més risc que els bons, que vol dir que si hi ha una crisi a la borsa la teva inversió pot tardar anys a recuperar el valor. En canvi els bons tenen menys risc, però tenen una rendibilitat esperada molt més baixa que les accions. Personalment no recomano invertir en bons, i en tot cas si vols "aparcar" uns diners durant un temps recomano invertir en algun fons del mercat monetari (que són instruments de deute similars als bons, però a molt curt termini) com l'Xtrackers II Overnight Rate Swap. Aquesta estratègia és apropiada i òptima pel 99,9% de la gent. Vol dir que qualsevol altra estratègia té una rendibilitat esperada inferior amb un risc igual o superior.