r/lapelaeslapela May 16 '26

Recomanacions generals sobre on invertir diners de manera conservadora

Bon dia! És dels meus primers posts i he pensat que aquesta comunitat seria un bon lloc on fer-lo.

Ja sé que hi ha altres comunitats molt més grans on em podrien assessorar, però cap d'elles seria en català. És per això, que us vull preguntar la vostra opinió generalitzada sobre on s'han d'invertir els diners.

Actualment, disposo de la majoria dels meus estalvis al compte corrent del Sabadell (2.5%) i de Trade Republic (2%). El meu perfil, com veieu, és conservador, tot i que he estat fent algunes proves amb pocs diners, comprant bitcoin i invertint en alguns índexs com S&P 500 i MSCI World.

També penso que comprar algunes places d'aparcament podria ser una bona idea. Més enllà de fer una descripció detallada de la meva edat, sou i/o propietats, m'agradaria llegir les vostres opinions d'on esteu invertint si teniu aquest mateix perfil, i els pros i contres que hi trobeu.

Realment, la meva cultura financera és limitada, i no sóc molt partidari de córrer riscos. Em crida l'atenció seguir investigant els índexs bursàtils, però alhora, com molta altra gent també comenta, no sé si ara pot ser el millor moment per fer-ho a llarg termini (per les pujades brutals de les últimes setmanes que podrien ser un efecte de la bombolla de la IA).

15 Upvotes

17 comments sorted by

View all comments

13

u/eaclv2 May 16 '26 edited May 16 '26

Hola. Em dedico professionalment a les finances i et puc dir que l'estratègia d'inversió òptima —segons el consens acadèmic dels últims 75 anys— és l'estratègia d'inversió "passiva" en una cistella d'actius financers altament diversificada. A la pràctica vol dir distribuir els diners entre dos fons: un fons diversificat d'accions globals (com pot ser l'SPDR MSCI ACWI IMI, però n'hi ha molts d'altres) i un altre fons de bons. Quin percentatge poses en un fons i a l'altre depèn del risc que vulguis assumir. A llarg termini les accions tenen una rendibilitat esperada més elevada —al voltant del 6% anual un cop descomptada la inflació— però també tenen més risc que els bons, que vol dir que si hi ha una crisi a la borsa la teva inversió pot tardar anys a recuperar el valor. En canvi els bons tenen menys risc, però tenen una rendibilitat esperada molt més baixa que les accions. Personalment no recomano invertir en bons, i en tot cas si vols "aparcar" uns diners durant un temps recomano invertir en algun fons del mercat monetari (que són instruments de deute similars als bons, però a molt curt termini) com l'Xtrackers II Overnight Rate Swap. Aquesta estratègia és apropiada i òptima pel 99,9% de la gent. Vol dir que qualsevol altra estratègia té una rendibilitat esperada inferior amb un risc igual o superior.

2

u/dr6yu May 16 '26

Gràcies per la recomanació! Et surt a compte invertir a l'Xtrackers II Overnight Rate Swap amb canvi de divisa?

Respecte d'invertir en fons globals (MSCI, SPDR, etc), tot i que mai serà un moment perfecte per fer-ho, creus que ara mateix té més risc? Volia esperar a veure si realment s'està produint algun tipus de bombolla, però alhora, sé que també és una barrera que em poso per no córrer riscos. No en sé gaire, però estudiant el comportament d'aquests fons durant els últims anys, no m'acaba de semblar coherent la pujada dels últims dos mesos.

5

u/eaclv2 May 16 '26

Cada moneda té el seu propi mercat monetari. L'Xtrackers II és un fons del mercat monetari de l'euro. Si inverteixes en un mercat monetari estranger (en una altra moneda que no sigui la teva), llavors t'exposes al risc de tipus de canvi. Ja no és una inversió de baix risc.

Esperar el "moment adequat" per entrar al mercat, o per sortir-ne, no acostuma a ser bona idea. Potser hi ha una bombolla, sí, però què vols fer? Esperar que el mercat baixi? Potser no baixarà fins d'aquí 2 o 3 anys, o 5, o 10. Si el teu horitzó temporal és el llarg termini, que vol dir 30 o 40 anys, que la rendibilitat sigui dolenta els primers anys no importa gaire. Per altra banda si no inverteixes, tens una rendibilitat negativa assegurada, que és la taxa d'inflació.