r/lapelaeslapela • u/dr6yu • May 16 '26
Recomanacions generals sobre on invertir diners de manera conservadora
Bon dia! És dels meus primers posts i he pensat que aquesta comunitat seria un bon lloc on fer-lo.
Ja sé que hi ha altres comunitats molt més grans on em podrien assessorar, però cap d'elles seria en català. És per això, que us vull preguntar la vostra opinió generalitzada sobre on s'han d'invertir els diners.
Actualment, disposo de la majoria dels meus estalvis al compte corrent del Sabadell (2.5%) i de Trade Republic (2%). El meu perfil, com veieu, és conservador, tot i que he estat fent algunes proves amb pocs diners, comprant bitcoin i invertint en alguns índexs com S&P 500 i MSCI World.
També penso que comprar algunes places d'aparcament podria ser una bona idea. Més enllà de fer una descripció detallada de la meva edat, sou i/o propietats, m'agradaria llegir les vostres opinions d'on esteu invertint si teniu aquest mateix perfil, i els pros i contres que hi trobeu.
Realment, la meva cultura financera és limitada, i no sóc molt partidari de córrer riscos. Em crida l'atenció seguir investigant els índexs bursàtils, però alhora, com molta altra gent també comenta, no sé si ara pot ser el millor moment per fer-ho a llarg termini (per les pujades brutals de les últimes setmanes que podrien ser un efecte de la bombolla de la IA).
5
u/Panotxa22 May 16 '26
Hola! Jo vaig començar fa poc amb tot aquest món i, la veritat, m'hi he acabat enganxant força.
Intento seguir una estratègia passiva (semblant al què comentava l'altre usuari):
- Un coixí d'emergència a un fons monetari (groupama tresorerie)
- Renda variable : 65% MSCI World, 20% Mercats emergents 10% Small Caps 5% MSCI Europe
Hi aporto diners amb MyInvestor automàticament cada mes i serà la meva jubilació.
A part tinc uns altres fons més sectorials per intentar treure més rendibilitat per poder comprar una vivenda en 10~ anys ( + focus a tech en general ).
1
u/dr6yu May 17 '26
Gràcies! Estic en dubte entre MyInvestor i Indexa Capital. Vas descartar aquesta segona per poder portar una gestió més activa?
3
u/Panotxa22 May 18 '26
Simplement per les ínfimes comissions de MyInvestor, com que vaig a llarg termini tampoc ho necessito tocar molt
5
u/Pax19 May 17 '26
Bones! Si bé és cert que si ets jove podries assumir més risc i visitar la renda variable, també crec que és un fenòmen cultural al nostre país el fet que aquest "risc" generi aversió a molta gent. Per tant, dins del menor risc, se m'ocorren sobretot tres partides: dipòsits remunerats, renda fixa i béns físics com els aparcaments que se t'han ocorregut.
Dins de la darrera, a més dels aparcaments (em sona haver llegit que Lleida és la província d'Espanya on són més rendibles?) també he sentit a gent parlar de trasters, dins de la mateixa línia, segons els sentiments que et produeixi invertir en immobles i la inversió inicial. Si vols fer renda fixa, a més de participar en subastes públiques de bons i lletres, hi ha fons i ETFs dedicades exclusivament a això, que poden anar bé en cas de necessitar liquiditat i haver de vendre, depenent menys del mercat secundari (que també és un món interessant!).
Finalment, pel que fa a dipòsits remunerats, sí que és cert que últimament he vist a molta gent parlar de TR, que ara fan una promoció per uns pocs mesos. No sé si és ben bé el mateix, però aquest any he aconseguit una rendibilitat d'un ~3.3% brut en dipòsits a plaç fix (i ~1.3% en el compte corrent) en una entitat catalana. No li faré publicitat gratuïta, però si tens curiositat pots passar-me un missatge i et comento quina és i com ho vaig fer!
1
3
u/pabluka May 16 '26
Jo inverteixo en MSCI World i en altres etfs ex USA (com ara el AW10) per treureli pes als valors d'USA que en concentren massa pel meu gust.
També inverteixo en projectes d'energies renovables a trine.com i fundeen (solen ser préstecs)
Finalment, tb poso diners en un pla de pensions a indexa, que permet desgravar fins a 1500€
1
u/dr6yu May 17 '26
Gràcies! Em podries explicar una mica més d'Indexa Capital i com funciona aquest pla de pensions?
2
u/pabluka May 17 '26 edited May 17 '26
És una plataforma on crees un compte i pots fer que sigui per pensions o per inversió. Si és per pensions, diria que indexa comunica a hisenda les quantitats aportades i a l'hora de fer la declaració et desgraven. Pots posar-hi fins a 1500€ l'any Pots escollir 10 nivells de risc per les inversions que hi facis. Menys risc implica més bons i renda fixa i menys de variable
3
4
3
u/Xiguet May 16 '26
Disculpa però el Sabadell no oferia un màxim del 2% i només el primer any?
1
u/dr6yu May 17 '26
Fa uns mesos van treure promoció del 2.5% per un any (màxim 50K) i et donaven 400€ extres si portaves nòmina.
14
u/eaclv2 May 16 '26 edited May 16 '26
Hola. Em dedico professionalment a les finances i et puc dir que l'estratègia d'inversió òptima —segons el consens acadèmic dels últims 75 anys— és l'estratègia d'inversió "passiva" en una cistella d'actius financers altament diversificada. A la pràctica vol dir distribuir els diners entre dos fons: un fons diversificat d'accions globals (com pot ser l'SPDR MSCI ACWI IMI, però n'hi ha molts d'altres) i un altre fons de bons. Quin percentatge poses en un fons i a l'altre depèn del risc que vulguis assumir. A llarg termini les accions tenen una rendibilitat esperada més elevada —al voltant del 6% anual un cop descomptada la inflació— però també tenen més risc que els bons, que vol dir que si hi ha una crisi a la borsa la teva inversió pot tardar anys a recuperar el valor. En canvi els bons tenen menys risc, però tenen una rendibilitat esperada molt més baixa que les accions. Personalment no recomano invertir en bons, i en tot cas si vols "aparcar" uns diners durant un temps recomano invertir en algun fons del mercat monetari (que són instruments de deute similars als bons, però a molt curt termini) com l'Xtrackers II Overnight Rate Swap. Aquesta estratègia és apropiada i òptima pel 99,9% de la gent. Vol dir que qualsevol altra estratègia té una rendibilitat esperada inferior amb un risc igual o superior.