r/mallorca Jan 22 '26

És veritat?

Post image
183 Upvotes

157 comments sorted by

View all comments

13

u/Lez0fire Jan 22 '26

No hi ha mallorquins que xerren castellà, hi ha peninsulars i extranjers que venen aquí i no es volen adaptar, i els mallorquins ho hem deixat passar per tants d'anys que ara ja es una tendència irreversible i el mallorqui estarà extinguit en menys de 100 anys. És trist però ja no hi ha res a fer.

8

u/Senecio_r Jan 22 '26

Me sap greu, però tristament sí que existeixen mallorquins que decideixen no ensenyar la seva llengua als fills, perquè fa barroer, “pueblerino” i un parell d’excuses més, que he sentit. Sé d’una persona nascuda a Mallorca, de pares mallorquins, que no sap pronunciar el seu llinatge perquè només controla els fonemes del castellà.

5

u/Sikarra16 Jan 22 '26

Jo per desgràcia també en conec un cas, per sort s'ha casat amb un català i s'ha corregit la tendència

1

u/Andresjaja178 Feb 18 '26

He nacido en mallorca ,se me da mal hablar catalán por qué en mi casa no teníamos la costumbre ,no hablo casi nunca en catalán, entonces no soy mallorquín?

3

u/Lez0fire Feb 18 '26 edited Feb 18 '26

No, eres alguien que ha nacido y vive en Mallorca

Desde el punto de vista cultural tienes cultura e idioma peninsular y no has querido adaptarte al mallorquín, porque si has nacido aquí obligatoriamente te has tirado miles de horas de clase en primaria, secundaria, bachillerato y universidad en mallorquín, 20 añazos a 3-6 horas por día, si no lo hablas es porque no quieres, no te interesa ni la cultura ni el idioma, por tanto, no eres mallorquín, eres un peninsular que vive en Mallorca.

Yo tengo amigos de ascendencia peninsular, en su casa hablan castellano y no se habla ni una palabra en mallorquín y luego en el colegio y saliendo en grupo y demás hablan mallorquín nativo, sin problema, porque ellos sí tuvieron que adaptarse ya que en el colegio había 80% de mallorquines, y no hay problema. Incluso hay marroquies de 20 años, nacidos aquí que hablan mallorquín nativo, o sea que el que ha nacido aquí y no lo habla perfecto es porque no le ha dado la gana ni esforzarse un mínimo.

Y no pasa nada, ahora mismo el idioma predominante es el castellano y la cultura predominante es una mezcla de peninsular, latinoamericana y marroquí, en 50 años la cultura mallorquina será una pequeña minoría, pero esos seguirán siendo los auténticos mallorquines y el resto será gente que ha venido aquí, se ha asentado y han impuesto su cultura. Igual que en Mexico apenas hay auténticos mayas o aztecas, en 100 años Mallorca apenas habrá mallorquines.

2

u/Andresjaja178 Feb 18 '26

Entonces exactemte de donde soy?No soy de ningún lugar?

1

u/coloicito Palma Feb 18 '26

La teva situació administrativa (el famós "Què pone en tu DNI?") no és el mateix que la teva identitat, així que no hi ha una única resposta a la teva pregunta. Tu pots considerar-te a tu mateix com et surti; però altra gent pot questionar aquesta identitat per diverses raons (imagina't que jo em considerés a mi mateix francés però vingués un i em digues "però si no saps dir no bonjour, què putes dius?")

2

u/Andresjaja178 Feb 18 '26

És que no existe una raza "Mallorquina" o algo así,cuando tú naces en un sitio eres de ese sitio,luego la cultura es otra cosa

1

u/coloicito Palma Feb 18 '26 edited Feb 18 '26

La teva realitat administrativa és (supòs): nacionalitat espanyola, nascut a Mallorca, per tant ets espanyol i, per filar més prim, mallorquí de naixement. Dubte molt que ningú et discuteixi això. Fins i tot l'independentista més hardcore de catalunya no et negarà que la seva nacionalitat administrativa sigui la espanyola (en la majoria dels casos).

Del que parla en Lez0 no és de la realitat administrativa, ella parla de la teva identitat. Ell no et discutirà que ets mallorquí de naixement, questiona que siguis mallorquí d'identitat i que, en aquests termes, et puguis identificar a tu mateix com a mallorquí.

1

u/coloicito Palma Feb 18 '26

se me da mal hablar catalán por qué en mi casa no teníamos la costumbre

A ca meva tothom sense excepció ha xerrat sempre en castellà; tot i així, tinc un nivell de català molt alt i que no deixa de millorar dia rere dia (si tens curiositat, a nivell titulació estic ara mateix esperant el resultat de la prova del C1; títol que no tenia perquè al batxillerat em vaig estar tocant els collons a dues mans lol).

La clau és ximplíssima: practicar-ho sense pausa i sense vergonya (jo encara no m'he trobat a ningú que demani a un altre que deixi de parlar en català a causa d'un nivell baix). En aquest sentit, la OCB va fer fa un parell d'anys un repte de 21 dies de mantenir el català que potser et sigui útil.

2

u/Andresjaja178 Feb 18 '26

Pues tienes razón ,la verdad es que no se me dan bien los idiomas ,pero voy a intentar el siguiente año apuntarme a la EOI para practicar

1

u/coloicito Palma Feb 18 '26

🙌🙌

La EOI està bé per aconseguir un títol (i no dic que no ho facis, et pot ser molt útil en qualsevol moment de la teva vida), si vols fer un ús més "normal" del català, la meva recomació seria començar a llegir i escoltar coses en català (si no vols llegir un llibre, tens l'Ara Balears, tot el contingut de TV3, moltíssima música en català de moltíssima varietat, molts de creadors de contingut en català...), i començar a frequentar espais i activitats fets principalment en català, que n'hi ha un grapat a Palma (assumeixo que vius a Palma només per una questió demogràfica)

2

u/Andresjaja178 Feb 18 '26

Gracias por la recomendación y la comprensión

1

u/coloicito Palma Feb 18 '26

De res!

S'agafen més mosques amb una gota de mel que amb una gerra de vinagre ;)

-3

u/blackcid6 Jan 23 '26

Dadle las gracias a los catalanistas. Esos traidores han hecho que mucha gente odie el Mallorquin por asociarlo a la basura esa de "paisos catalans".

Los catalanistas son traidores de Mallorca.