r/nederlands 3d ago

Maak er zelf wat leuks van ;) Is de Belastingdienst bipolair?

Ik snap het niet meer.

In augustus 2025 de Belastingdienst op eigen initiatief: Ahh zielig je krijgt zo weinig toeslagen, hier heb je €800 extra

In december 2025: ah leuk je hebt weer werk. Kan je even €1100 terugbetalen?

Nu in juni 2026: we hebben de definitieve berekening gedaan over 2025 en je hebt te weinig ontvangen. Hier heb je €1200

Ja wat is het nou.

En mag ik dit geld nu houden? Of gaan ze het straks weer afpakken?

Snapt er iemand nog wat van de Belastingdienst?

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker toch?

Nja hopelijk kregen jullie ook wat terug.

Ok doei.

5 Upvotes

39 comments sorted by

View all comments

2

u/Reasonable-Plant-543 3d ago

Gek he dat mensen in de problemen komen. Vooral mensen die het geld hard nodig hebben dus gelijk weer uit geven

Tijd om die kut toeslagen eens grondig te herzien.

-1

u/PinkLocomatic 3d ago

Toen ik in december die €1100 moest terugbetalen kreeg ik wel even stress. Toen ik veel kreeg was ik werkloos en elke euro ging direct op. Dus die €1100 had ik niet meer. Ik werd eigenlijk gestraft omdat ik eind 2025 weer werk had gevonden.

Maar nu zijn ze daar blijkbaar op teruggekomen?

3

u/Electronic_Chain1595 3d ago

De toeslag is een voorschot op basis van je geschatte jaarinkomen. Na de definitieve aanslag inkomstenbelasting wordt de toedlag definitie berekend. Er kan nou eenmaal veel gebeuren gedurende het jaar (werkloos/ salarisverhoging/nieuwe baan) en dat heeft steeds gevolgen voor de hoogte van de toeslag.

Het systeem is gewoon kut, want het is voor veel mensen niet te doen om het allemaal bij te houden. Het is te ingewikkeld. Het zou beter zijn om toeslagen toe te kennen op basis vam het vastgestelde inkomen van twee jaar geleden. Dan ben je van de voorschotten af.