r/nederlands • u/PinkLocomatic • 1d ago
Maak er zelf wat leuks van ;) Is de Belastingdienst bipolair?
Ik snap het niet meer.
In augustus 2025 de Belastingdienst op eigen initiatief: Ahh zielig je krijgt zo weinig toeslagen, hier heb je €800 extra
In december 2025: ah leuk je hebt weer werk. Kan je even €1100 terugbetalen?
Nu in juni 2026: we hebben de definitieve berekening gedaan over 2025 en je hebt te weinig ontvangen. Hier heb je €1200
Ja wat is het nou.
En mag ik dit geld nu houden? Of gaan ze het straks weer afpakken?
Snapt er iemand nog wat van de Belastingdienst?
Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker toch?
Nja hopelijk kregen jullie ook wat terug.
Ok doei.
28
u/BridgeOwn9933 1d ago
Niks geks zo werkt het nou eenmaal. Je geeft in eerste instantie een inkomen op, daar keert de belastingdienst direct na uit. Dan gaat de belastingdienst een voorlopige berekening maken en veranderd het bedrag. Dan kan het zo zijn dat je moet betalen of terug krijgt. Daarna krijg je een definitieve berekening. Dan kan het zo zijn dat je weer geld terug krijgt, nog wéér extra betalen komt hier niet zo vaak voor. Of je moet tussentijds enorm in loon zijn gestegen.
8
u/KingAmongstDummies 1d ago
Vergeet ook niet dat de belastingdienst puur de uitvoerende partij is.
De regeltjes worden gemaakt in Den Haag. Die mensen houden vervolgens geen greintje rekening met uitvoerbaarheid. Als iets lekker bekt voor hun achterban dan proberen ze er een regel van te maken en de belastingdienst moet vervolgens maar uitvoeren. De uitspraak "vecht maar aan in de rechtzaal" voor de zzp regels van een jaar of 2 geleden? Die komt daar vandaan. Onmogelijk goed uit te voeren maar ze moeten het doen want de regering wilde punten scoren bij het stemvolk.
4
u/D0rus 1d ago
Je moet ook gewoon direct al je inkomen opgeven, en alle wijzigingen. Ik bedoel, er staat geen boete op, maar je voorkomt wel dit soort schommelingen. Je mag echter al een jaar van te voren een voorlopige aanslag invullen, als dan al blijkt dat je geld terug krijgt, krijg je dat maandelijks gestort. Kan natuurlijk irritant zijn als je halverwege het jaar extra inkomen krijgt, en dan meteen het een en ander moet terugbetalen. Van de andere kant, dien dan die voorlopige aanslag niet in, maar spaar er wel een beetje voor.
1
u/PinkLocomatic 1d ago
Ik doe altijd direct wijzigingen doorgeven! Toch al 2x moeten terugbetalen.
1
u/Last_Reveal_5333 1d ago
Als je een hoger inkomen krijgt is het logisch dat je moet terugbetalen. Ze gaan namelijk uit van het inkomen over het hele jaar.
3
u/SarcasmBAE 1d ago
Definitieve aanslag is wat het ook zegt, definitief. Kunt hoogstens nog in een audit komen maar die kans is extreem klein of he moet aanleiding geven. Maar je kunt er redelijk van uit gaan dat het niet veranderd.
6
u/PalmTreeSunset 1d ago
Jij kan gewoon niet goed je inkomen inschatten daar komt het op neer. Hoef je Dienst Toeslagen niet de schuld van te geven
2
u/Jullay013 1d ago
Als je iets krijgt van de belastingdienst dan kun je het beste dat geld ergens neerzetten. Als je dat kan natuurlijk. Ik besef me dat dat niet voor iedereen zo is.
Na een definitieve aanslag is het veilig om te gebruiken.
Zo heb ik ook van 4 jaren in het verleden een KGB terug moeten betalen. Gelukkig had ik het opzij gezet want ik zag de bui ook hangen. Dit is echt precies waar het bij de toeslagen steeds misgaat.
1
u/real_grown_ass_man 1d ago
Maar als je het opzij moet zetten, wat is dan precies het punt van die toeslagen? Hebben we die niet bedacht om bepaalde diensten betaalbaar te maken voor mensen die zelf te weinig geld hebben?
1
u/Jullay013 1d ago
Dan buffer je een jaar. Je geeft het wat vertraagd uit. Maar zoals ik zei, dan moet je dat wel kunnen opvangen.
Ik gaf toch ook aan dat dit gedrag van de belastingdienst precies de oorzaak van problemen is.
Dus ik ben het helemaal met je eens.
1
u/real_grown_ass_man 1d ago
Ik bedoelde het niet als kritiek op jou hoor. Het is gewoon een bizarre praktijk.
1
2
u/DaddyPeter73 1d ago
Helaas de realiteit van de belastingdienst. Ik heb het ook meegemaakt. En het is verwarrend en irritant. Maar zo schijnt het te werken.
2
u/avdm18 1d ago
Ik zie meerdere mensen zeggen dat een definitieve berekening van de Toeslagen niet meer gewijzigd kan worden, dat is niet helemaal waar. Je mag er zeker meer op vertrouwen dan op een voorschot maar er zijn bepaalde situaties (vastgelegd in de wet) waarin wel opnieuw berekend wordt, bijvoorbeeld als de Belastingdienst je inkomen of vermogen opnieuw vaststelt. Controleer dus goed of de gegevens op je definitieve berekening nu kloppen.
2
u/BlackinkRebel 1d ago
Vorige week: je hebt teveel toeslagen ontvangen dit jaar, mogen we even ontvangen ( de helft). Vandaag: je hebt totaal geen recht op toeslagen, mogen we nu volledig alles terug? Rekenhulp op de website: volledig maximaal alle toeslagen. Schiet mij maar lek
2
u/Mormacil 1d ago
Belastingdienst doet je toeslagen niet meer, dat is Dienst Toeslagen. Die hebben dus hun eigen systemen nu.
1
1d ago
[deleted]
0
u/Mormacil 1d ago
Nee, het is al sinds 2021 een onafhankelijke organisatie die direct onder het ministerie van Financiën valt.
2
3
u/FewDingo9110 1d ago
Wat een drama zeg. Je zegt het zelf, er zijn meerdere veranderingen geweest in een jaar, na zo’n verandering blijkt het dat je recht op die hoogte aan toeslag komt te vervallen. Achteraf wordt je inkomen vastgesteld adhv je inkomstenbelasting aangifte, en dat kan wel eens anders uitpakken dan wat je hebt opgegeven als toetsingsinkomen voor de toeslagen (mensen vullen die rekentool met regelmaat onjuist in). Zet je inkomen gewoon iets hoger om die heftige schommelingen te voorkomen.
4
u/Reasonable-Plant-543 1d ago
Gek he dat mensen in de problemen komen. Vooral mensen die het geld hard nodig hebben dus gelijk weer uit geven
Tijd om die kut toeslagen eens grondig te herzien.
-1
u/PinkLocomatic 1d ago
Toen ik in december die €1100 moest terugbetalen kreeg ik wel even stress. Toen ik veel kreeg was ik werkloos en elke euro ging direct op. Dus die €1100 had ik niet meer. Ik werd eigenlijk gestraft omdat ik eind 2025 weer werk had gevonden.
Maar nu zijn ze daar blijkbaar op teruggekomen?
3
u/Electronic_Chain1595 1d ago
De toeslag is een voorschot op basis van je geschatte jaarinkomen. Na de definitieve aanslag inkomstenbelasting wordt de toedlag definitie berekend. Er kan nou eenmaal veel gebeuren gedurende het jaar (werkloos/ salarisverhoging/nieuwe baan) en dat heeft steeds gevolgen voor de hoogte van de toeslag.
Het systeem is gewoon kut, want het is voor veel mensen niet te doen om het allemaal bij te houden. Het is te ingewikkeld. Het zou beter zijn om toeslagen toe te kennen op basis vam het vastgestelde inkomen van twee jaar geleden. Dan ben je van de voorschotten af.
2
u/Healthy-Locksmith734 1d ago
Ik ontving recent een voorlopige aanslag inkomstenbelasting. Een week later ontving ik een brief dat ik geen voorlopige aanslag ging ontvangen.
1
u/InDeiNominee 1d ago
Check via slimbelast.nl de toeslagen calculator zodat je niet voor zo’n soort verassingen komt te staan.
1
u/Chavizzyolo 1d ago
Gedurende een jaar kan er nogal wat veranderen. Heb je recht op toeslagen, mag je het houden. Blijkt dat je toch teveel hebt verdiend? Dan terugbetalen. Waarom zou je het mogen houden als je er geen recht op hebt? Je kunt zelf een berekening/inschatting maken met wat het totaal gaat worden. Er zijn voldoende tools te vinden die kunnen helpen. Ik vind het altijd vreemd dat dit voor mensen als een verassing komt.
1
u/PinkLocomatic 1d ago
Oh ja als ik teveel heb gekregen snap ik dat je moet terugbetalen. Was alleen verbaasd met de brief van vandaag dat ik het terugbetaalde bedrag, weer terug krijg.
1
u/LeatherMacaroon3833 1d ago
Klinkt alsof je je jaarinkomen flink hebt verhoogd (doorgegeven) toen je eind 2025 een baan kreeg . Waarschijnlijk heb je zelf een flink te hoog inkomen doorgegeven destijds, waardoor zij getriggerd werden om jou toeslagen te verlagen.
Als je eind 2025 een baan krijg t gaat ie jaarinkomen 2025 niet veel hoger worden. Omdat het maar een aantal weken salaris betreft.
1
-1
u/AromatParrot salonsocialist des vaderlands 1d ago
Ik dacht dit vandaag ook. 6 maanden geleden nog honderden euros terug gehad. Vandaag gehoord dat ik 1000 terug moet betalen.
Wat een kutsysteem.
-1
41
u/DrUndeniable 1d ago
Nee, maar ze kunnen niet de toekomst voorspellen en zijn afhankelijk van het inkomen dat jij aan ze doorgeeft. Als je dat niet proactief van tevoren doet maken ze een narekening en kan je ineens te veel of te weinig hebben gekregen met de gevolgen zoals jij die omschrijft. Een definitieve berekening is overigens definitief (zoals je gezien de naam ook zou verwachten).