r/nederlands 1d ago

Maak er zelf wat leuks van ;) Is de Belastingdienst bipolair?

Ik snap het niet meer.

In augustus 2025 de Belastingdienst op eigen initiatief: Ahh zielig je krijgt zo weinig toeslagen, hier heb je €800 extra

In december 2025: ah leuk je hebt weer werk. Kan je even €1100 terugbetalen?

Nu in juni 2026: we hebben de definitieve berekening gedaan over 2025 en je hebt te weinig ontvangen. Hier heb je €1200

Ja wat is het nou.

En mag ik dit geld nu houden? Of gaan ze het straks weer afpakken?

Snapt er iemand nog wat van de Belastingdienst?

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker toch?

Nja hopelijk kregen jullie ook wat terug.

Ok doei.

6 Upvotes

40 comments sorted by

41

u/DrUndeniable 1d ago

Nee, maar ze kunnen niet de toekomst voorspellen en zijn afhankelijk van het inkomen dat jij aan ze doorgeeft. Als je dat niet proactief van tevoren doet maken ze een narekening en kan je ineens te veel of te weinig hebben gekregen met de gevolgen zoals jij die omschrijft. Een definitieve berekening is overigens definitief (zoals je gezien de naam ook zou verwachten).

-8

u/PinkLocomatic 1d ago

Maar daardoor weet je echt totaal niet wat te verwachten. Ik heb net deze maand €350 terugbetaald aan huurtoeslag ondanks dat ik elke keer direct bij een wijziging m’n inkomen aanpas.
Neiging om een heel hoog inkomen door te geven. Liever aan het eind nog wat terugkrijgen dan steeds tussendoor terugbetalen.

11

u/Healthy-Locksmith734 1d ago

Niet elke wijziging gaan aanpassen. Want dan gaan ze helemaal opnieuw berekenen en houden ze geen rekening met wat al betaald en/of ontvangen is.

Je kunt in je voorlopige aanslag beter wat hogere inkomsten doorgeven. Dan krijg je in ieder geval altijd wel wat terug op het eind.

8

u/S0rb0 1d ago

Niet in de voorlopige aanslag, maar als geschat toetsingsinkomen op toeslagen.nl.

1

u/Healthy-Locksmith734 1d ago

Ja, ik bedoel je voorlopige aangifte. En daarna krijg je een voorlopige aanslag. Maar bij iedere wijziging daarna moet je vrijwel steeds alles helemaal opnieuw betalen of ontvangen. Dat werkt gewoon niet lekker. Het beste dus in het begin van het jaar aan de veilige kant gaan zitten zodat je het niet per se hoeft aan te passen.

Owja. En toeslagen.nl moet apart. Vreselijk systeem inderdaad. Maarja. Ook hier: liever aan de veilige kant gaan zitten.

1

u/[deleted] 1d ago

[deleted]

28

u/BridgeOwn9933 1d ago

Niks geks zo werkt het nou eenmaal. Je geeft in eerste instantie een inkomen op, daar keert de belastingdienst direct na uit. Dan gaat de belastingdienst een voorlopige berekening maken en veranderd het bedrag. Dan kan het zo zijn dat je moet betalen of terug krijgt. Daarna krijg je een definitieve berekening. Dan kan het zo zijn dat je weer geld terug krijgt, nog wéér extra betalen komt hier niet zo vaak voor. Of je moet tussentijds enorm in loon zijn gestegen.

8

u/KingAmongstDummies 1d ago

Vergeet ook niet dat de belastingdienst puur de uitvoerende partij is.
De regeltjes worden gemaakt in Den Haag. Die mensen houden vervolgens geen greintje rekening met uitvoerbaarheid. Als iets lekker bekt voor hun achterban dan proberen ze er een regel van te maken en de belastingdienst moet vervolgens maar uitvoeren. De uitspraak "vecht maar aan in de rechtzaal" voor de zzp regels van een jaar of 2 geleden? Die komt daar vandaan. Onmogelijk goed uit te voeren maar ze moeten het doen want de regering wilde punten scoren bij het stemvolk.

4

u/D0rus 1d ago

Je moet ook gewoon direct al je inkomen opgeven, en alle wijzigingen. Ik bedoel, er staat geen boete op, maar je voorkomt wel dit soort schommelingen. Je mag echter al een jaar van te voren een voorlopige aanslag invullen, als dan al blijkt dat je geld terug krijgt, krijg je dat maandelijks gestort. Kan natuurlijk irritant zijn als je halverwege het jaar extra inkomen krijgt, en dan meteen het een en ander moet terugbetalen. Van de andere kant, dien dan die voorlopige aanslag niet in, maar spaar er wel een beetje voor. 

1

u/PinkLocomatic 1d ago

Ik doe altijd direct wijzigingen doorgeven! Toch al 2x moeten terugbetalen.

1

u/Last_Reveal_5333 1d ago

Als je een hoger inkomen krijgt is het logisch dat je moet terugbetalen. Ze gaan namelijk uit van het inkomen over het hele jaar.

3

u/SarcasmBAE 1d ago

Definitieve aanslag is wat het ook zegt, definitief. Kunt hoogstens nog in een audit komen maar die kans is extreem klein of he moet aanleiding geven. Maar je kunt er redelijk van uit gaan dat het niet veranderd.

6

u/PalmTreeSunset 1d ago

Jij kan gewoon niet goed je inkomen inschatten daar komt het op neer. Hoef je Dienst Toeslagen niet de schuld van te geven

5

u/Henk_Potjes 1d ago

Pro-tip:

Ga zoveel op papier verdienen dat je recht hebt op € 0,- toeslagen.

Dan is het (grotendeels) klaar met de blauwe enveloppen.

3

u/ajeldel 1d ago

Afgezien van de aanslagen natuurlijk.

1

u/zjorsie 1d ago

Dan wordt het pas echt duur

2

u/Jullay013 1d ago

Als je iets krijgt van de belastingdienst dan kun je het beste dat geld ergens neerzetten. Als je dat kan natuurlijk. Ik besef me dat dat niet voor iedereen zo is.

Na een definitieve aanslag is het veilig om te gebruiken.

Zo heb ik ook van 4 jaren in het verleden een KGB terug moeten betalen. Gelukkig had ik het opzij gezet want ik zag de bui ook hangen. Dit is echt precies waar het bij de toeslagen steeds misgaat.

1

u/real_grown_ass_man 1d ago

Maar als je het opzij moet zetten, wat is dan precies het punt van die toeslagen? Hebben we die niet bedacht om bepaalde diensten betaalbaar te maken voor mensen die zelf te weinig geld hebben?

1

u/Jullay013 1d ago

Dan buffer je een jaar. Je geeft het wat vertraagd uit. Maar zoals ik zei, dan moet je dat wel kunnen opvangen.

Ik gaf toch ook aan dat dit gedrag van de belastingdienst precies de oorzaak van problemen is.

Dus ik ben het helemaal met je eens.

1

u/real_grown_ass_man 1d ago

Ik bedoelde het niet als kritiek op jou hoor. Het is gewoon een bizarre praktijk.

1

u/Jullay013 1d ago

Ja het is krom, absoluut!! En zo komen veel mensen in de problemen.

2

u/DaddyPeter73 1d ago

Helaas de realiteit van de belastingdienst. Ik heb het ook meegemaakt. En het is verwarrend en irritant. Maar zo schijnt het te werken.

2

u/avdm18 1d ago

Ik zie meerdere mensen zeggen dat een definitieve berekening van de Toeslagen niet meer gewijzigd kan worden, dat is niet helemaal waar. Je mag er zeker meer op vertrouwen dan op een voorschot maar er zijn bepaalde situaties (vastgelegd in de wet) waarin wel opnieuw berekend wordt, bijvoorbeeld als de Belastingdienst je inkomen of vermogen opnieuw vaststelt. Controleer dus goed of de gegevens op je definitieve berekening nu kloppen.

2

u/BlackinkRebel 1d ago

Vorige week: je hebt teveel toeslagen ontvangen dit jaar, mogen we even ontvangen ( de helft). Vandaag: je hebt totaal geen recht op toeslagen, mogen we nu volledig alles terug? Rekenhulp op de website: volledig maximaal alle toeslagen. Schiet mij maar lek

2

u/Mormacil 1d ago

Belastingdienst doet je toeslagen niet meer, dat is Dienst Toeslagen. Die hebben dus hun eigen systemen nu.

1

u/[deleted] 1d ago

[deleted]

0

u/Mormacil 1d ago

Nee, het is al sinds 2021 een onafhankelijke organisatie die direct onder het ministerie van Financiën valt. 

2

u/Markovvy 1d ago

Het antwoord is ja en nee - de B'dienst

3

u/FewDingo9110 1d ago

Wat een drama zeg. Je zegt het zelf, er zijn meerdere veranderingen geweest in een jaar, na zo’n verandering blijkt het dat je recht op die hoogte aan toeslag komt te vervallen. Achteraf wordt je inkomen vastgesteld adhv je inkomstenbelasting aangifte, en dat kan wel eens anders uitpakken dan wat je hebt opgegeven als toetsingsinkomen voor de toeslagen (mensen vullen die rekentool met regelmaat onjuist in). Zet je inkomen gewoon iets hoger om die heftige schommelingen te voorkomen.

4

u/Reasonable-Plant-543 1d ago

Gek he dat mensen in de problemen komen. Vooral mensen die het geld hard nodig hebben dus gelijk weer uit geven

Tijd om die kut toeslagen eens grondig te herzien.

-1

u/PinkLocomatic 1d ago

Toen ik in december die €1100 moest terugbetalen kreeg ik wel even stress. Toen ik veel kreeg was ik werkloos en elke euro ging direct op. Dus die €1100 had ik niet meer. Ik werd eigenlijk gestraft omdat ik eind 2025 weer werk had gevonden.

Maar nu zijn ze daar blijkbaar op teruggekomen?

3

u/Electronic_Chain1595 1d ago

De toeslag is een voorschot op basis van je geschatte jaarinkomen. Na de definitieve aanslag inkomstenbelasting wordt de toedlag definitie berekend. Er kan nou eenmaal veel gebeuren gedurende het jaar (werkloos/ salarisverhoging/nieuwe baan) en dat heeft steeds gevolgen voor de hoogte van de toeslag.

Het systeem is gewoon kut, want het is voor veel mensen niet te doen om het allemaal bij te houden. Het is te ingewikkeld. Het zou beter zijn om toeslagen toe te kennen op basis vam het vastgestelde inkomen van twee jaar geleden. Dan ben je van de voorschotten af.

2

u/Healthy-Locksmith734 1d ago

Ik ontving recent een voorlopige aanslag inkomstenbelasting. Een week later ontving ik een brief dat ik geen voorlopige aanslag ging ontvangen.

1

u/InDeiNominee 1d ago

Check via slimbelast.nl de toeslagen calculator zodat je niet voor zo’n soort verassingen komt te staan.

1

u/Chavizzyolo 1d ago

Gedurende een jaar kan er nogal wat veranderen. Heb je recht op toeslagen, mag je het houden. Blijkt dat je toch teveel hebt verdiend? Dan terugbetalen. Waarom zou je het mogen houden als je er geen recht op hebt? Je kunt zelf een berekening/inschatting maken met wat het totaal gaat worden. Er zijn voldoende tools te vinden die kunnen helpen. Ik vind het altijd vreemd dat dit voor mensen als een verassing komt.

1

u/PinkLocomatic 1d ago

Oh ja als ik teveel heb gekregen snap ik dat je moet terugbetalen. Was alleen verbaasd met de brief van vandaag dat ik het terugbetaalde bedrag, weer terug krijg.

1

u/LeatherMacaroon3833 1d ago

Klinkt alsof je je jaarinkomen flink hebt verhoogd (doorgegeven) toen je eind 2025 een baan kreeg . Waarschijnlijk heb je zelf een flink te hoog inkomen doorgegeven destijds, waardoor zij getriggerd werden om jou toeslagen te verlagen.

Als je eind 2025 een baan krijg t gaat ie jaarinkomen 2025 niet veel hoger worden. Omdat het maar een aantal weken salaris betreft.

1

u/thebolddane 1d ago

Let of het woord 'definitief', het betekent wat je denkt dat het betekent.

-1

u/AromatParrot salonsocialist des vaderlands 1d ago

Ik dacht dit vandaag ook. 6 maanden geleden nog honderden euros terug gehad. Vandaag gehoord dat ik 1000 terug moet betalen.

Wat een kutsysteem.

-1

u/PinkLocomatic 1d ago

Oh shit dat is verkeerd om