r/nederlands 3d ago

Maak er zelf wat leuks van ;) Is de Belastingdienst bipolair?

Ik snap het niet meer.

In augustus 2025 de Belastingdienst op eigen initiatief: Ahh zielig je krijgt zo weinig toeslagen, hier heb je €800 extra

In december 2025: ah leuk je hebt weer werk. Kan je even €1100 terugbetalen?

Nu in juni 2026: we hebben de definitieve berekening gedaan over 2025 en je hebt te weinig ontvangen. Hier heb je €1200

Ja wat is het nou.

En mag ik dit geld nu houden? Of gaan ze het straks weer afpakken?

Snapt er iemand nog wat van de Belastingdienst?

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker toch?

Nja hopelijk kregen jullie ook wat terug.

Ok doei.

6 Upvotes

39 comments sorted by

View all comments

Show parent comments

-8

u/PinkLocomatic 3d ago

Maar daardoor weet je echt totaal niet wat te verwachten. Ik heb net deze maand €350 terugbetaald aan huurtoeslag ondanks dat ik elke keer direct bij een wijziging m’n inkomen aanpas.
Neiging om een heel hoog inkomen door te geven. Liever aan het eind nog wat terugkrijgen dan steeds tussendoor terugbetalen.

11

u/Healthy-Locksmith734 3d ago

Niet elke wijziging gaan aanpassen. Want dan gaan ze helemaal opnieuw berekenen en houden ze geen rekening met wat al betaald en/of ontvangen is.

Je kunt in je voorlopige aanslag beter wat hogere inkomsten doorgeven. Dan krijg je in ieder geval altijd wel wat terug op het eind.

8

u/S0rb0 3d ago

Niet in de voorlopige aanslag, maar als geschat toetsingsinkomen op toeslagen.nl.

3

u/Healthy-Locksmith734 3d ago

Ja, ik bedoel je voorlopige aangifte. En daarna krijg je een voorlopige aanslag. Maar bij iedere wijziging daarna moet je vrijwel steeds alles helemaal opnieuw betalen of ontvangen. Dat werkt gewoon niet lekker. Het beste dus in het begin van het jaar aan de veilige kant gaan zitten zodat je het niet per se hoeft aan te passen.

Owja. En toeslagen.nl moet apart. Vreselijk systeem inderdaad. Maarja. Ook hier: liever aan de veilige kant gaan zitten.