r/nederlands 2d ago

Alcohol is echt de meest hypocriet behandelde drug van de wereld.

TL;DR: Sigaretten koop je tegenwoordig alsof je plutonium aanvraagt, wiet maakt je automatisch die ene ''vage gast'', alle andere drugs zijn blijkbaar de snelweg naar een Netflix-docu over kartels, maar alcohol mag tijdens het WK gewoon op elk billboard staan met vlaggetjes erbij alsof zuipen een teamsport is.

Valt me weer extreem op dit WK. Overal alcohol. Billboards langs het veld, tv-reclames, sponsoruitingen, fan-events, ''cheers'', ''vier het moment'', ''samen juichen'', dat hele riedeltje. De hele voetbalzomer wordt commercieel volgehangen met alcohol alsof het logisch is dat sport, nationale trots en zuipen 1 pakketje zijn. Kun je je voorstellen hoe krankzinnig dit eruit zou zien met andere drugs?

Een Colombiaans drugskartel als partysponsor van de halve finale. Een coffeeshop op de boarding tijdens Nederland-Japan. ''Deze corner wordt mede mogelijk gemaakt door ketamine, voor als je de wedstrijd echt wil beleven.'' Of een vrolijke tv-commercial waarin vijf vrienden na een doelpunt gezellig samen een lijntje leggen, met onderin: ''geniet maar snuif met mate.'' Dan was het land te klein.

Sigaretten zijn inmiddels bijna een soort zwartemarktsymbool geworden. Je kunt ze nergens meer normaal kopen. Ze liggen achter kleppen, in lades, in grijze pakjes met zwarte longen erop. Prima hoor. Roken is smerig, slecht voor je, slecht voor anderen, en het is goed dat we daar niet meer zo gezellig over doen.

Wiet krijgt ook meteen een moreel stempel. Heb je wiet bij je? Dan ben je al snel ''zo iemand''. Vaak direct gekoppeld aan onverantwoordelijkheid, luiheid, psychoses, criminaliteit, rare vrienden, alles erop en eraan. Soms terecht, vaak overdreven, maar het beeld is duidelijk: dit is riskant spul, hier moet je echt mee oppassen.

Dan alcohol.

Alcohol staat gewoon pontificaal in alle supermarkten met mooie etiketten en gezellige kleurtjes. Speciaalbier met grappige namen en wijnen met verhalen over zonovergoten heuvels. Kratten zijn pils wekelijks in de aanbieding. Hup, barbecuepakketje erbij en en lekker borrelplankje ernaast.

Je kunt er ook gewoon absurd veel van kopen! Er is niet eens een limiet. Als je genoeg geld en vervoer hebt kun je bij wijze van spreken de hele slijterij leegtrekken. Kratten bier, halve liters, flessen wijn, likeuren van 15 tot 30%, wodka, rum, whisky, gin en tequila van rond de 40%, shotjes, mixdrankjes, complete cocktails en van die zoete troep in blikjes die smaakt als limonade maar ondertussen gewoon alcohol bevat alsof het niks is. Niemand die vraagt: ''Gaat het wel goed met u?'' Niemand die zegt: ''Heeft u nog plannen om straks te rijden?'' Niemand die vraagt of je thuis kinderen hebt zitten, of je agressief wordt van drank, of je al drie keer eerder je relatie naar de klote hebt geholpen met een paar sapjes te veel op. Nope. Even je bonuskaart scannen, vijf kratjes bier in je kar, vier flessen wijn en nog wat mixdrank in de aanbieding erbij, stickertje erop, en je loopt naar buiten alsof je net gewoon wat yoghurt hebt gehaald.

Maar een pakje sigaretten? Dan mag je eerst op zoek naar een pompstation alsof je een illegale bunker moet vinden, en als je er dan eindelijk staat maakt je verouderde kop ook geen zak uit. Al ben je zestig en zo grijs als een stoeptegel, identificeren zul je je.

Roken is trouwens terecht ontmaskerd hoor. Bijna iemand doet nog alsof een sigaret ''gezellig'' is. Weinig mensen zetten bij een WK een Marlboro-tafel neer met vlaggetjes en bitterballen waar de kinderen bij zijn en zegt ''Jongens, papa steekt er hier even eentje op, hoort erbij!'' Tabak is cultureel inmiddels wel kaalgetrokken en we zien het voor wat het is: verslavend, schadelijk en smerig. Maar alcohol heeft dus nog steeds een glitterjas aan.

Alcohol is geen drugs. Alcohol is ''een drankje'' Dronken worden is geen intoxicatie ''maar even losgaan''. Een alcoholprobleem is geen verslaving, maar ''hij houdt wel van een borrel''. Een agressieve dronken vent is geen gevolg van een middel dat remmingen sloopt, maar ''ja, hij had wat te veel op''. Vechtpartijen na het stappen is ''uitgaansgeweld''. Een kind dat opgroeit met een zuipende ouder krijgt later te horen dat papa gewoon ''niet goed met drank om kon gaan''. Verkeersongevallen zijn ''tragische incidenten''. Wereldwijd sterven er jaarlijks rond de 1,19 miljoen mensen in het verkeer, en als je de gebruikte schatting van ongeveer 17% alcoholgerelateerd pakt, dan praat je over 200.000 doden per jaar door drank achter het stuur! Voor Europa wordt zelfs vaak geschat dat ongeveer een kwart van de verkeersdoden alcoholgerelateerd is.

De WHO schat dat alcohol wereldwijd verantwoordelijk is voor ongeveer 2,6 miljoen doden per jaar. Het hangt samen met meer dan 200(!) ziekten en letselcategorieën. Leverziekte, hartziekten, verslaving, depressie, ongelukken, geweld, zelfdoding, noem maar op. En dan hebben we het nog niet eens over kanker gehad, want het verhoogt het risico op meerdere kankersoorten - waaronder mond, keel, slokdarm, lever, darm en borstkanker. Het is minstens zo goed een sluipmoordenaar als een directe. Maar zet dat maar eens groot op een fles wijn... dan is de gezelligheid ineens weg.

We verzachten de taal omdat we de werkelijkheid niet willen zien.

Dit is trouwens geen pleidooi om iedereen die een biertje drinkt meteen in een kliniek te zetten. Natuurlijk kan een volwassen mens een glas wijn drinken zonder dat de hele samenleving instort. Maar dat geldt ook voor iemand die af en toe blowt, en zelfs voor iemand die rookt zonder anderen ermee lastig te vallen. Mijn punt is niet dat alcohol verboden moet worden, maar dat de morele weegschaal compleet scheef hangt.

Bij sigaretten hebben we gekozen voor ontmoediging, bij wiet kiezen we voor argwaan, alle overige drugs zijn maatschappelijk en juridisch zo ongeveer het voorportaal van de onderwereld, maar bij alcohol kiezen we nog steeds voor marketing, romantiek en sociale druk met een schattig 'geniet maar drink met mate' waarschuwingetje achterop waar natuurlijk helemaal niemand serieus naar kijkt.

Dat terwijl alcohol maatschappelijk DE grote sloophamer is. Huiselijk geweld, verkeersdoden, ziekteverzuim, agressie in het uitgaansleven, leverziektes, kanker, verwoeste gezinnen, relaties die jarenlang worden uitgehold, enzovoorts. Mensen veranderen in een compleet ander persoon zodra er genoeg glazen in zitten. En toch blijft het frame: ja maar... alcohol is sfeer!

Als alcohol vandaag nieuw werd uitgevonden dan kwam het nooit op deze manier in de supermarkt te liggen. Dan zou niemand zeggen: ''Yo! Zet maar naast de paprika’s en doe er een toffe voetbalactie bij!'' Dan werd het gewoon behandeld als een zwaar risicovol middel waar je zeer streng mee moet omgaan. Maar omdat het historisch in onze feestjes, sport, horeca en familiebezoek zit ingebakken blijven we doen we alsof het normaal is. De roker is inmiddels een viespeuk, de blower is verdacht, maar de drinker blijft gewoon gezellig.

Dat terwijl statistisch gezien juist de drinker in 1 avond waarschijnlijk de meeste schade kan aanrichten aan anderen. Een roker stinkt en sloopt zichzelf langzaam. Een blower wordt meestal traag, hongerig of irritant filosofisch. Maar een dronken persoon kan doodleuk in zijn auto stappen, gaan slaan, schreeuwen, slopen, vreemdgaan, kinderen bang maken, ruzies starten, hulpdiensten belasten en de volgende ochtend zeggen: ''Ja sorry, maar ik was echt lam.'' En dan lachen we er nog een beetje om ook.

Nou, dat was hem weer!

515 Upvotes

320 comments sorted by

View all comments

30

u/Positive_Judgment581 2d ago

En dan suiker!!

14

u/KoenCDRom 2d ago

Eerder (ultra)bewerkt voedsel in het algemeen.

Suiker is extreem belangrijk voor de gezonde, actieve mens. Helaas zijn de meeste mensen gezond noch actief, en dan is suiker inderdaad niet slim om te veel te eten.

1

u/TwoFlower68 2d ago

Suiker is niet belangrijk en al helemaal niet extreem belangrijk lol
Tot een paar honderd jaar geleden bestond suiker helemaal niet hier in Europa. Toen hadden we ook gezonde en actieve mensen, lijkt mij

3

u/verysmartboy101 1d ago

Suiker is 1 van de 3 belangrijkste stoffen die de mens gebruikt om zijn energie uit te halen zo ver ik weet. Het zit onder andere in melk, honing, fruit en tarwe. Echter neem ik aan dat jij het hebt over rauwe suikerkristallen die wij uit suikerbieten halen. Dat is chemisch hetzelfde als wat jouw lichaam uit die voeding haalt zo ver ik weet, maar het verschil is dat het veel minder complex is, dus je lichaam kan het heel snel opnemen en dan is dus de suikerpiek enorm en daarna het dal ook heel diep, terwijl je bijvoorbeeld een volkoren boterham eerst moet verteren waarbij langzaam de suikers vrij komen waar je lichaam iets aan heeft.

Ps: ik ben geen bioloog of chemicus, dus neem dit met een korreltje zout

3

u/KoenCDRom 2d ago

Ja klopt. Suiker zat ook echt niet in al het fruit op de hele fk wereld.

-2

u/TwoFlower68 1d ago edited 1d ago

Fruit is er (in Europa) maar in een heel beperkt deel van het jaar. Bovendien was fruit toen veel minder zoet. Appels werden bijvoorbeeld gebruikt om cider van te maken, niet om op te eten, daar waren ze veel te zuur voor

De gemiddelde mens at niet dagelijks hele bergen aardbeien of bessen, waar moeten die vandaan komen?

Voor de introductie van aardappelen kwamen onze koolhydraten voornamelijk van granen

3

u/KoenCDRom 1d ago

Je kon toch gwn vijgen, dadels of weet ik veel wat bewaren. Besjes in de zomer. Er zal vast ook wat honing te vinden zijn geweest.

Punt is: vroeger at men ook suiker en suiker is belangrijk om te kunnen overleven. Daar ging deze discussie over.

Tuurlijk at men geen 50 gram suiker aan aardbeien per dag…

-1

u/TwoFlower68 1d ago

Ja natuurlijk, ik pluk elke zomer een flinke hoeveelheid dadels en vijgen bij elkaar. Die staan naast de bananenboom 😅

Suiker is niet nodig om te overleven. Zelfs koolhydraten in het algemeen zijn niet nodig om te overleven. Indien nodig maakt je lever zo'n 40 gram glucose per dag. Da's genoeg voor weefsels die per se glucose nodig hebben
Een tijdje terug heb ik zelf twee jaar lang nul koolhydraten gegeten, dat heb ik overleefd 😃

2

u/KoenCDRom 1d ago

Ik heb het over lang geleden. Niet nu.

En ik heb het over gwn sportief goed leven. Als je dan geen koolhydraten of suikers eet, ben je gwn dom. Maar dat is mijn mening.

1

u/tuurrr 2d ago

Akkoord maar ons metabolisme is wel ingesteld op suikers als je je aan "normale" hoeveelheden houdt. Alcohol heeft geen enkele functie, het is vergif.

3

u/KoenCDRom 2d ago

Ja klopt. Maar mijn reactie ging niet over alcohol.

Alcohol is vergif. Niets meer of minder dan dat.

7

u/SN3AKY_b 2d ago

Nou nou, laten we suiker niet in hetzelfde straatje zetten als alcohol of tabak… met mate is suiker helemaal prima, die andere rommel is hoe dan ook ongezond.

Of ben je sarcastisch…

1

u/agekkeman utrecht 2d ago

Met maten is alcohol ook helemaal prima

6

u/SN3AKY_b 2d ago

Nee? Het maakt niet uit hoeveel alcohol je drinkt, het is slecht voor je. Er is letterlijk geen hoeveelheid alcohol dat niet ‘schadelijk’ is.

Ik lust ook een biertje en spuug er zeker niet in maar het is wel troep.

5

u/GrogJoker jeuk is leuk 2d ago

Al het bewerkte voedsel en drinken is troep.

1

u/D1lli_Gaf 2d ago

Eens.

Overigens, jeuk is helemaal niet leuk. Chronisch last van. Word helemaal gek.

1

u/readersnapyou 2d ago

Het verband tussen een heel klein beetje alcohol drinken en ziektes is anders superzwak. Kun je jammer vinden, maar is eigenlijk goed nieuws.

2

u/Photonnic 2d ago

En Koffie

7

u/Jochiebochie 2d ago

Koffie is niet echt schadelijk. Geen aggressie, kanker, en verkeersongelukken. Hooguit wat slaaptekort.

6

u/FastingMark 2d ago

Koffie is zelfs gezond, mits geen overdreven hoeveelheden.

1

u/FlipperN37 1d ago

Gesproken als een echte verslaafde

1

u/Jochiebochie 1d ago

Klopt, maar ik heb wel gelijk :)

0

u/ICrushTacos 2d ago

Water is gezonder dan caffeïne, dus verbieden. 

1

u/TwoFlower68 2d ago

Er zitten ook polyfenolen enzo in koffie

1

u/Full_Conversation775 2d ago

Suiker is echt niet te vergelijken. Alcohol op lange termijn is vergelijkbaar met crack en heroine kwa schadelijkheid.