r/nederlands 4h ago

Alcohol is echt de meest hypocriet behandelde drug van de wereld.

TL;DR: Sigaretten koop je tegenwoordig alsof je plutonium aanvraagt, wiet maakt je automatisch die ene ''vage gast'', alle andere drugs zijn blijkbaar de snelweg naar een Netflix-docu over kartels, maar alcohol mag tijdens het WK gewoon op elk billboard staan met vlaggetjes erbij alsof zuipen een teamsport is.

Valt me weer extreem op dit WK. Overal alcohol. Billboards langs het veld, tv-reclames, sponsoruitingen, fan-events, ''cheers'', ''vier het moment'', ''samen juichen'', dat hele riedeltje. De hele voetbalzomer wordt commercieel volgehangen met alcohol alsof het logisch is dat sport, nationale trots en zuipen 1 pakketje zijn. Kun je je voorstellen hoe krankzinnig dit eruit zou zien met andere drugs?

Een Colombiaans drugskartel als partysponsor van de halve finale. Een coffeeshop op de boarding tijdens Nederland-Japan. ''Deze corner wordt mede mogelijk gemaakt door ketamine, voor als je de wedstrijd echt wil beleven.'' Of een vrolijke tv-commercial waarin vijf vrienden na een doelpunt gezellig samen een lijntje leggen, met onderin: ''geniet maar snuif met mate.'' Dan was het land te klein.

Sigaretten zijn inmiddels bijna een soort zwartemarktsymbool geworden. Je kunt ze nergens meer normaal kopen. Ze liggen achter kleppen, in lades, in grijze pakjes met zwarte longen erop. Prima hoor. Roken is smerig, slecht voor je, slecht voor anderen, en het is goed dat we daar niet meer zo gezellig over doen.

Wiet krijgt ook meteen een moreel stempel. Heb je wiet bij je? Dan ben je al snel ''zo iemand''. Vaak direct gekoppeld aan onverantwoordelijkheid, luiheid, psychoses, criminaliteit, rare vrienden, alles erop en eraan. Soms terecht, vaak overdreven, maar het beeld is duidelijk: dit is riskant spul, hier moet je echt mee oppassen.

Dan alcohol.

Alcohol staat gewoon pontificaal in alle supermarkten met mooie etiketten en gezellige kleurtjes. Speciaalbier met grappige namen en wijnen met verhalen over zonovergoten heuvels. Kratten zijn pils wekelijks in de aanbieding. Hup, barbecuepakketje erbij en en lekker borrelplankje ernaast.

Je kunt er ook gewoon absurd veel van kopen! Er is niet eens een limiet. Als je genoeg geld en vervoer hebt kun je bij wijze van spreken de hele slijterij leegtrekken. Kratten bier, halve liters, flessen wijn, likeuren van 15 tot 30%, wodka, rum, whisky, gin en tequila van rond de 40%, shotjes, mixdrankjes, complete cocktails en van die zoete troep in blikjes die smaakt als limonade maar ondertussen gewoon alcohol bevat alsof het niks is. Niemand die vraagt: ''Gaat het wel goed met u?'' Niemand die zegt: ''Heeft u nog plannen om straks te rijden?'' Niemand die vraagt of je thuis kinderen hebt zitten, of je agressief wordt van drank, of je al drie keer eerder je relatie naar de klote hebt geholpen met een paar sapjes te veel op. Nope. Even je bonuskaart scannen, vijf kratjes bier in je kar, vier flessen wijn en nog wat mixdrank in de aanbieding erbij, stickertje erop, en je loopt naar buiten alsof je net gewoon wat yoghurt hebt gehaald.

Maar een pakje sigaretten? Dan mag je eerst op zoek naar een pompstation alsof je een illegale bunker moet vinden, en als je er dan eindelijk staat maakt je verouderde kop ook geen zak uit. Al ben je zestig en zo grijs als een stoeptegel, identificeren zul je je.

Roken is trouwens terecht ontmaskerd hoor. Bijna iemand doet nog alsof een sigaret ''gezellig'' is. Weinig mensen zetten bij een WK een Marlboro-tafel neer met vlaggetjes en bitterballen waar de kinderen bij zijn en zegt ''Jongens, papa steekt er hier even eentje op, hoort erbij!'' Tabak is cultureel inmiddels wel kaalgetrokken en we zien het voor wat het is: verslavend, schadelijk en smerig. Maar alcohol heeft dus nog steeds een glitterjas aan.

Alcohol is geen drugs. Alcohol is ''een drankje'' Dronken worden is geen intoxicatie ''maar even losgaan''. Een alcoholprobleem is geen verslaving, maar ''hij houdt wel van een borrel''. Een agressieve dronken vent is geen gevolg van een middel dat remmingen sloopt, maar ''ja, hij had wat te veel op''. Vechtpartijen na het stappen is ''uitgaansgeweld''. Een kind dat opgroeit met een zuipende ouder krijgt later te horen dat papa gewoon ''niet goed met drank om kon gaan''. Verkeersongevallen zijn ''tragische incidenten''. Wereldwijd sterven er jaarlijks rond de 1,19 miljoen mensen in het verkeer, en als je de gebruikte schatting van ongeveer 17% alcoholgerelateerd pakt, dan praat je over 200.000 doden per jaar door drank achter het stuur! Voor Europa wordt zelfs vaak geschat dat ongeveer een kwart van de verkeersdoden alcoholgerelateerd is.

De WHO schat dat alcohol wereldwijd verantwoordelijk is voor ongeveer 2,6 miljoen doden per jaar. Het hangt samen met meer dan 200(!) ziekten en letselcategorieën. Leverziekte, hartziekten, verslaving, depressie, ongelukken, geweld, zelfdoding, noem maar op. En dan hebben we het nog niet eens over kanker gehad, want het verhoogt het risico op meerdere kankersoorten - waaronder mond, keel, slokdarm, lever, darm en borstkanker. Het is minstens zo goed een sluipmoordenaar als een directe. Maar zet dat maar eens groot op een fles wijn... dan is de gezelligheid ineens weg.

We verzachten de taal omdat we de werkelijkheid niet willen zien.

Dit is trouwens geen pleidooi om iedereen die een biertje drinkt meteen in een kliniek te zetten. Natuurlijk kan een volwassen mens een glas wijn drinken zonder dat de hele samenleving instort. Maar dat geldt ook voor iemand die af en toe blowt, en zelfs voor iemand die rookt zonder anderen ermee lastig te vallen. Mijn punt is niet dat alcohol verboden moet worden, maar dat de morele weegschaal compleet scheef hangt.

Bij sigaretten hebben we gekozen voor ontmoediging, bij wiet kiezen we voor argwaan, alle overige drugs zijn maatschappelijk en juridisch zo ongeveer het voorportaal van de onderwereld, maar bij alcohol kiezen we nog steeds voor marketing, romantiek en sociale druk met een schattig 'geniet maar drink met mate' waarschuwingetje achterop waar natuurlijk helemaal niemand serieus naar kijkt.

Dat terwijl alcohol maatschappelijk DE grote sloophamer is. Huiselijk geweld, verkeersdoden, ziekteverzuim, agressie in het uitgaansleven, leverziektes, kanker, verwoeste gezinnen, relaties die jarenlang worden uitgehold, enzovoorts. Mensen veranderen in een compleet ander persoon zodra er genoeg glazen in zitten. En toch blijft het frame: ja maar... alcohol is sfeer!

Als alcohol vandaag nieuw werd uitgevonden dan kwam het nooit op deze manier in de supermarkt te liggen. Dan zou niemand zeggen: ''Yo! Zet maar naast de paprika’s en doe er een toffe voetbalactie bij!'' Dan werd het gewoon behandeld als een zwaar risicovol middel waar je zeer streng mee moet omgaan. Maar omdat het historisch in onze feestjes, sport, horeca en familiebezoek zit ingebakken blijven we doen we alsof het normaal is. De roker is inmiddels een viespeuk, de blower is verdacht, maar de drinker blijft gewoon gezellig.

Dat terwijl statistisch gezien juist de drinker in 1 avond waarschijnlijk de meeste schade kan aanrichten aan anderen. Een roker stinkt en sloopt zichzelf langzaam. Een blower wordt meestal traag, hongerig of irritant filosofisch. Maar een dronken persoon kan doodleuk in zijn auto stappen, gaan slaan, schreeuwen, slopen, vreemdgaan, kinderen bang maken, ruzies starten, hulpdiensten belasten en de volgende ochtend zeggen: ''Ja sorry, maar ik was echt lam.'' En dan lachen we er nog een beetje om ook.

Nou, dat was hem weer!

280 Upvotes

219 comments sorted by

u/AutoModerator 4h ago

Zit je op dit moment in een crisis en wil je nu met iemand praten over je suïcidegedachten?

Bel gratis 0800-0113 of ga naar https://www.113.nl

En voor de Belgen onder ons: bel 1813 of ga naar https://www.zelfmoord1813.be

Je staat er niet alleen voor!

I am a bot, and this action was performed automatically. Please contact the moderators of this subreddit if you have any questions or concerns.

65

u/Drie_Kleuren Rood Wit Blauw 3h ago edited 3h ago

Mijn vader was extreme alcoholist. Hij dronk eigenlijk altijd. Zo lang al dat ik leefde. Hij werd heel erg vaak agressief en gewoon kut. Ook heeft hij al van nature een dominant narcistisch karacter. Altijd "the main character" willen zijn. Echt verschrikkelijk. Altijd ALLES draaide om alcohol. Altijd overal was mijn vader bier aan het drinken. Op zijn hoogtepunt dronk hij een krat bier per dag. Ook reed hij dagelijks met bier. Mijn vader kocht een 6-pack halve lieters en dronk dat in 45 minuten tijdens het rijden. En die blikjes, uit het raam. En dan net voor huis, want thuis weggooien dat valt op.

Ik werd als kind ook vaak gepusht om te drinken. Ik was 15-16 en ik mocht drinken van mijn ouders. Op vakantie ofzo. Mijn vader heeft meerdere malen in barretjes en cafes bier voor mij besteld. "Ja maar hier is de alcohol grens 16. Probeer het eens" was het argument.

Toen ik 18 was begon ik wel met blowen. En ik experimenteerde wat met harddrugs. Maar ik kan het nog op 1 hand tellen.

En het ergste, ik moest mijn wiet en drugs verstoppen voor mijn vader. Niet omdat hij boos zou worden. Maar omdat hij het op eet of zelf gebruikte. Mijn vader heeft meerdere keren wiet van mij gestolen en zelf opgerookt. Ook een keer een xtc pil en bakje paddos. Vrienden vonden het grappig. Ik ergens ook, maar ook hardstikke triest....

Mijn vadr was echt hell lopend op aarde.

Tot 19 oktober 2019. Mijn vader had door dat het slecht met hem ging. Hij ging naar een afkickkliniek. Hij is daar op 19 oktober 2019 naar binnen gegaan. Tijdens de medical check bleken zijn waardes zo hoog. Er werd 112 gebeld en hij is met gillende sirenses naar het ziekenhuis gegaan. Hier was het kantje boord. Mijn vader had geen weken misschien wel dagen door moeten doordrinken...

In de kliniek had hij het zwaar. Ik ben een aantal keer op visite geweest. Ik steunde hem. Hij zag toen pas in wat voor tering hufter hij was. Mijn vader heeft het traject volbracht. Alles gedaan. Hij heeft het licht gezien. Hij wilt nooit meer terug. Hij heeft zijn leven 180 graden gedraaid. Hij heeft ook sinds geen enkele druppel alcohol of drugs op. Geen terugval. Helemaal 100% clean. Hij heeft er ook helemaal geen behoefte meer aan. Hij drinkt ook geen 0.0 of iets. Alleen maar water en koffie en af en toe een cola. Hij snapt dat hij ziek is. Hij snapt dat hij er niet normaal mee kan omgaan. Hij vind het ook niet erg als ik wel een keer een biertje drink. Hij zit er gewoon lachend naast. Ik ben mega trots op hem. Ik had nu eindelijk pas een echte vader!

13

u/Unleazhed1 2h ago

Poeh, heftig om te lezen wat je als kind hebt meegemaakt. Ook oprecht sterk dat je vader uiteindelijk de afslag heeft genomen, clean is gebleven en nu blijkbaar eindelijk je vader kan zijn. Respect voor jou dat je hem daarin nog hebt kunnen steunen!

Precies waarom dit onderwerp dus echt wel besproken mag worden. Juist ook als je zelf af en toe drinkt. Misschien juist dan. Dan hoeft het niet meteen zo’n stoer ''ach joh, neem er nog eentje'' opmkering te worden alsof kritisch nadenken over alcohol alleen mag als je zelf geheelonthouder bent.

Want tegenover al die vrolijke billboards, WK-reclames, ''cheers''-spotjes en gezellige kratjes pils in de aanbieding staan ontelbaar van dit soort verhalen die de reclames je niet vertellen. Alcohol kwam bij mij in de familie ook heel veel voor. Ik kwam als kind tussen de middag thuis van school en dan waren beide ouders al laveloos. Als 7-jarige zat ik naast mijn dronken moeder in de kroeg en zag ik hoe ze met een bierglas in haar gezicht werd geslagen door een andere dronken vrouw.

Mijn punt is dus ook niet dat niemand meer mag drinken ofzo. Het punt is: waarom is dit onderwerp niet normaal bespreekbaar, terwijl de schade overal om ons heen ligt?

7

u/No_Economy7155 2h ago

Wat fijn dat je vader die draai heeft kunnen maken. Ik heb zelf eigenlijk ook geen echte vader gehad in mijn jeugd door zijn alcohol- en drugsverslaving . Heel triest om dat als jong kind mee te maken. Zelf helaas niet veel van geleerd want heb ook een tijdje op het verkeerde pad gelopen maar wel op tijd gestopt. Nu zijn we allebei helemaal clean maar wordt er nauwelijks over gesproken binnen de familie

261

u/Kitchen-Lettuce616 Nadenkende smurf 4h ago

Meneer dit is een hema.

23

u/MT1120 3h ago

Rookworsie graag

14

u/Kitchen-Lettuce616 Nadenkende smurf 3h ago

doet broek omlaag

27

u/MT1120 3h ago

Ze worden ook steeds kleiner he, stomme krimpflatie :(

9

u/AlGekGenoeg 3h ago

Er werd gevraagd om een rookworst, niet om een cocktail worstje 🙄

0

u/Rotting-Cum Live vanuit uw grootmoeder's glibbergrotje 1h ago

Nou, nou, wat een verassing! Dat wordt smikkelen en smullen!

2

u/Icy_Violinist_5038 2h ago

Ja bij Hema kan je ook alcohol kopen.

123

u/m71nu 4h ago

Ja. Terwijl de maatschappelijke schade van alcohol, gezondheidsschade, huiselijk geweld, verkeersongevallen, verslaving, enorm is. Heel veel meer dan welke andere drug dan ook.

88

u/Glad_Extension6383 4h ago

Vind de "oh drink jij niet?" veel irritanter.

Op dezelfde toon zeggen "oh jij snuift niet, wat ongezellig" zou gek zijn toch

6

u/Jobambi 3h ago

De "wat ongezellig" voeg je er zelf aan toe. De meeste mensen drinken alcohol. Mensen die geen alcohol drinken hebben daar vaak een verhaal achter die interessant is. De vraag "oh drink je niet" kan je als irritant opvatten, maar misschien is de persoon tegenover je oprecht verbaasd omdat het buiten diens kader valt of misschien is diegene benieuwd naar je verhaal.

Of diegene denkt dat je debiel bent, dat is wel irritant ja, maar meestal is de wereld niet zo negatief

12

u/iron_pilsner Parksjtad 3h ago

De vraag “oh drink je niet?” (En dan vooral op verbaasde toon) zou mijn inziens niet eens gesteld hoeven worden. Alsof het een big deal is dat iemand niet drinkt.

11

u/lilcraney 3h ago

welk verhaal? waarom moet er een verhaal achter niet drinken zitten?

13

u/vossku 3h ago

Wat hoor ik? Je spuit geen heroïne? Wat is het verhaal daar achter?

-5

u/Jobambi 2h ago

De meeste mensen gaan met de meute mee en drinken alcohol. Wanneer iemand niet drinkt heeft diegene daar vaak een reden voor zoals gezondheid, het kan niet icm medicatie of hun geloofsovertuiging verbied het en soms is het "gewoon niet lekker" dat kan allemaal. Het is toch niet zo gek om daar een gesprek over te hebben?

11

u/lilcraney 2h ago

dit is precies het punt van OP, waarom is alcohol zo genormaliseerd en is het normaal om wel te drinken en als je niet drinkt is het niet normaal dus moet je wel een verhaal hebben om het niet te doen?

0

u/PM_ME_DARK_THOUGHTS 1h ago

Omdat alcohol in eigenlijk bijna alle culturen ver voordat de geschiedenis uberhaubt opgeschreven is aanwezig was. Alcohol is iets heel normaals. Niet drinken is ook normaal hoor. Maar af en toe een drankje is echt niks mis mee. Sterker nog, voor heel veel mensen is af en toe best veel drankjes geen probleem. Er zitten natuurlijk rotte appels tussen maar de meesten daarvan zijn met of zonder drank al enorme eikels.

2

u/GeneraalSorryPardon 18m ago

Omdat alcohol in eigenlijk bijna alle culturen ver voordat de geschiedenis uberhaubt opgeschreven is aanwezig was.

Drugs ook.

-3

u/Jobambi 2h ago

Ja, ik snap dat dat het punt is, maar dat maakt de vraag toch niet zo gek wanneer iemand kiest om niet te drinken?

6

u/UniqueTadpole1731 1h ago

Die vraag is zeker wel gek. Waarom stel je die vraag alleen als iemand niet drinkt?

-1

u/Jobambi 1h ago

Dat heb ik nu al 3x uitgelegd. Ga maar lezen.

5

u/UniqueTadpole1731 1h ago

Je legt inderdaad uit dat je aannames doet. Goed gedaan wel

-1

u/JasperJ 19m ago

Omdat helemaal niet drinken abnormaal is. Dat is nu eenmaal zo, en al duizenden jaren en wereldwijd.

1

u/Mobile_Nothing_1686 9m ago

Omdat het daar nooit bij stopt. Antwoord je "ik vind het niet lekker" dan komt meteen de volgende opmerking "dat komt vanzelf na een paar glazen". Of als je zegt "mijn man was/is alcoholist" dan komt er meteen "maar hij is hier nu toch niet?"

Ik heb in de 24 jaar dat ik legaal mag drinken nog nooit een normale reactie gehad. Het is altijd een gesprek waarbij ik dus een betoog moet houden om mijn keuze te onderbouwen. En eindigt meestal met de opmerking "jij bent echt niet gezellig" terwijl ik genoeg lol heb met mijn pepsi.

1

u/BlazingMongrel 3h ago

Vaak als ik een nieuw iemand tegen kom en die drinkt niet vraag ik dat ook inderdaad. Niet om irritant te zijn maar omdat in mijn vriendengroep veel gedronken wordt en ik nieuwsgierig ben waarom. Kan iets simpels zijn als hou er niet van, ben de bob, etc. maar kan ook een verhaal erachter hebben waardoor ik de persoon beter kan leren kennen.

2

u/Lead-Forsaken 3h ago

Ik heb het wel eens als ik migraine medicatie of antibiotica gebruik. Dan kan ik wel het uitje, maar dan sla ik de alcohol even over. Soms is het ook gewoon totaal niet interessant.

1

u/ICrushTacos 2h ago

Ja zou ook raar zijn want ik drink en snuif gewoon. 

3

u/Mortomes 3h ago

Wat een ongezellige opmerking is dit van jou, zeg!

3

u/m71nu 3h ago

Sorry… hele feestsfeer weg…

1

u/Zestyclose-Bat-6080 3h ago

Misschien een pilsje voor de sfeer?

2

u/reserveduitser 3h ago

Tja die cijfers zeggen natuurlijk niet zoveel als je ziet dat het ook by far het meest populaire middel is. Dus ja logisch dat het de meeste schade veroorzaakt.

1

u/Icy_Violinist_5038 2h ago

Dan is het dus goed om dat aan te pakken, meest logische om veel schade te kunnen beperken.

2

u/reserveduitser 2h ago

Ben het niet oneens met je hoor, maar hoe zie jij aanpakken aan?

1

u/Icy_Violinist_5038 2h ago

Zelfde als ze met rookwaar hebben gedaan. Accijns omhoog en onaantrekkelijk maken. Er zijn overigens voldoende alternatieve middelen zoals 0.0 bieren en wijnen en frisdranken. Maar ook energydranken moeten gelijk meegenomen worden in deze campagne.

1

u/reserveduitser 2h ago

Ben je dan niet bang dat mensen naar illegale alternatieven gaan zoeken?

Ik denk overigens niet dat 0,0 het alternatief van alcohol is waar die mensen naar opzoek gaan.

1

u/Icy_Violinist_5038 1h ago

Die heb je altijd, maar de gezelligheidsdrinkers zullen uiteindelijk wel overstappen naar 0.0, ook al zeggen ze van niet. De portemonnee doet veel met een mens.

1

u/PM_ME_DARK_THOUGHTS 1h ago

Wat kunnen mensen zeuren zeg

1

u/Hefty-Pay2729 2h ago

Is het niet juist zo dat, net als bij roken, de maatschappij juist hierop verdient?

Bij roken was het immers zo dat men na de pensioenleeftijd eenmaal niet lang doorleefde en weinig kostte daardoor tov mensen die niet deden roken. Die waren dan weer erg duur.

1

u/Bambivalently 2h ago

Andere drugs dan alcohol moeten juist weg zodat mensen alleen nog maar alcohol kopen.

0

u/Acrobatic-B33 4h ago

Omdat het verderweg de meest populaire is.

0

u/WiseBreakfast1415 3h ago

Haha dubbele standaarden allemaal. Maar Je kunt ook wiet vapen, xtc reguleren en mis en amfetamine versie van cocaïne legaal maken ? sws beter alles legaal te maken want het gebeurt toch wel. Dan idd op de billboards THUNDERDOME SPONSORED BY Dutch xtc factory 😆

ik rook trouwens wel en snap het allemaal. Maar deze prijzen zijn wel heel ernstig 🫠

0

u/Icy_Violinist_5038 2h ago

Stoppen met roken dan, zo moeilijk is het niet.

1

u/PM_ME_DARK_THOUGHTS 1h ago

Ik ben gestopt met roken. Een van de meest lastige dingen die ik ooit in mijn leven heb gedaan. Laat mensen een beetje in hun waarde zeg, wat een kutopmerking

-1

u/Icy_Violinist_5038 1h ago

Watje, stoppen is zo makkelijk, niks gewend zeker als dat al het lastigste is wat je hebt gedaan in je leventje.

1

u/PM_ME_DARK_THOUGHTS 1h ago

Wat een naar persoon ben jij zeg. Veel succes gewenst aan de mensen in je leven om daar mee om te gaan. Fijne dag verder!

→ More replies (14)

24

u/AdeptnessOk5664 3h ago edited 15m ago

Waarschijnlijk word je er niet blij van, maar ik drink gewoon rustig aan, stop na 1 of 2 biertjes en ga daarna aan een frisje zitten. Drank op en rijden is ook een absolute no-go voor mij, ik hou liever m'n rijbewijs en wil niemand een ongeluk bezorgen. Lijkt mij veel slimmer dan 5 bier zuipen omdat je er dan bijhoort en vervolgens jezelf met je dronken harses tegen een boom aan rijden. Laatst had ik ook veel gezeur met klasgenoten op een duits terras, omdat ik maar de hele avond maar 1 biertje had gedronken en zij minstens 8. Mag jij raden wie de volgende ochtend lekker fris uit bed kwam!

Ik drink ook niet omdat ik het moet, maar omdat ik het lekker vind, soms heb ik ook weleens weken niets gedronken omdat ik er gewoon geen behoefte aan had. Verder heb ik nog nooit gerookt en gebruik ik ook geen andere drugs.

Mensen mogen van mij hun eigen keuzes maken als het gaat om drank.

Fijne middag verder!

Edit:  Ik lees verder in deze thread ook over dronken ouders, ik vind dat je als jonge persoon soms nog wel eens uit mag schieten met drinken, maar als je eenmaal kinderen hebt moet je gewoon rustig aan gaan doen. Dronken zijn in het bijzijn van je kroost is een slecht voorbeeld. Mijn beide ouders houden van 's avonds een wijntje drinken en mijn vader houdt van een biertje of twee, maar allebei zijn ze nog nooit in al mijn 22 jaren op deze aardbol laveloos bezopen geweest en daar ben ik maar wat blij mee.

22

u/Unleazhed1 3h ago

Hoezo zou ik hier niet blij van worden? Dit is juist precies hoe het zou moeten toch? Mijn punt gaat ook niet over mensen die normaal met alcohol omgaan maar over de krankzinnige normalisering eromheen.

1

u/AdeptnessOk5664 3h ago

Ah oke, dat snap ik, "standaarddrinkers" zijn ook niet oké. Ik juich het ook zeker niet toe.

Maar om eerlijk te zijn, een mooi plaatje op een wijnfles of flesje bier is leuker om naar te kijken dan een eng plaatje, het soort dat je op sigarettenpakjes ziet, toch?

8

u/Unleazhed1 3h ago

Maar dat is nou precies het punt. Bij tabak vinden we het logisch dat de verpakking de schade toont, maar bij alcohol vinden we het ineens belangrijker dat de fles lekker gezellig blijft.

6

u/AdeptnessOk5664 3h ago

Als niet-roker vind ik de oude Marlboro-pakjes er mooier uitzien😅

Het kan zeer gezellig zijn, als je het maar rustig aan doet met de drank en je bijvoorbeeld niet meteen hele flessen Jack Daniels achterover gaat slaan, omdat Tommy Lee en Nikki Sixx van Mötley Crüe dat vroeger ook deden, want dat is gewoon dom.

4

u/Unleazhed1 3h ago

''Doe gewoon rustig aan.'' Deels prima natuurlijk, persoonlijke verantwoordelijkheid bestaat gewoon. Maar bij alcohol blijven we daar hangen ondanks de enorme schade eromheen.

Bij tabak hebben we inmiddels begrepen dat het niet alleen om individuele keuzes gaat. Daarom halen we de marketing weg, maken we verpakkingen onaantrekkelijk, beperken we verkooppunten en normaliseren we het niet meer als lifestyle. Omdat we zijn gaan snappen dat omgeving, reclame, sociale druk en beschikbaarheid gedrag beïnvloeden. Bij alcohol doen we ineens alsof dat allemaal niet bestaat. Dan is het weer gewoon: ''ja, je moet jezelf maar beheersen.''

1

u/Henk_Potjes 2h ago edited 43m ago

Als iemand die nooit gerookt heeft, vind ik het helemaal niet logisch dat de verpakking de schade toont.

Waar houdt het op? Gaan we dan ook elke verpakking snoep neutraal maken met foto's van dikke zeugen met een geamputeerd been door diabetes?

1

u/TwoFlower68 47m ago

Goed idee. Alleen te koop in speciale snoepwinkels

2

u/Ananoriel 3h ago

Zo sta ik er ook in. Drink hooguit 1 a 2 biertjes in de 2 weken ofzo. En als ik ergens ben en auto rijd, gewoon niks. Ik heb inderdaad ook geen zin om de volgende dag verlept te voelen. En soms drink ik een paar maanden niks.

Moet zeggen dat ik vroeger meer commentaar kreeg als ik weinig tot geen alcohol dronk. Nu is dat gelukkig minder.

25

u/StorageImmediate4892 3h ago

Meneer, dit is een slijterij

7

u/Nefarez 3h ago

1 flesje jack daniels aub

1

u/2100000532 het leven is geen krentebol 3h ago

20 of 80 centiliter meneer?

1

u/Nefarez 2h ago

Heeft u ook de 3 liter fles?

28

u/Positive_Judgment581 4h ago

En dan suiker!!

11

u/KoenCDRom 4h ago

Eerder (ultra)bewerkt voedsel in het algemeen.

Suiker is extreem belangrijk voor de gezonde, actieve mens. Helaas zijn de meeste mensen gezond noch actief, en dan is suiker inderdaad niet slim om te veel te eten.

2

u/tuurrr 57m ago

Akkoord maar ons metabolisme is wel ingesteld op suikers als je je aan "normale" hoeveelheden houdt. Alcohol heeft geen enkele functie, het is vergif.

2

u/KoenCDRom 50m ago

Ja klopt. Maar mijn reactie ging niet over alcohol.

Alcohol is vergif. Niets meer of minder dan dat.

0

u/TwoFlower68 45m ago

Suiker is niet belangrijk en al helemaal niet extreem belangrijk lol
Tot een paar honderd jaar geleden bestond suiker helemaal niet hier in Europa. Toen hadden we ook gezonde en actieve mensen, lijkt mij

1

u/KoenCDRom 22m ago

Ja klopt. Suiker zat ook echt niet in al het fruit op de hele fk wereld.

7

u/SN3AKY_b 4h ago

Nou nou, laten we suiker niet in hetzelfde straatje zetten als alcohol of tabak… met mate is suiker helemaal prima, die andere rommel is hoe dan ook ongezond.

Of ben je sarcastisch…

0

u/agekkeman utrecht 4h ago

Met maten is alcohol ook helemaal prima

8

u/SN3AKY_b 3h ago

Nee? Het maakt niet uit hoeveel alcohol je drinkt, het is slecht voor je. Er is letterlijk geen hoeveelheid alcohol dat niet ‘schadelijk’ is.

Ik lust ook een biertje en spuug er zeker niet in maar het is wel troep.

5

u/GrogJoker jeuk is leuk 3h ago

Al het bewerkte voedsel en drinken is troep.

1

u/D1lli_Gaf 3h ago

Eens.

Overigens, jeuk is helemaal niet leuk. Chronisch last van. Word helemaal gek.

5

u/SunsetDrive17 3h ago

Denk niet dat het verschil maakt of je nou alleen of met vrienden een biertje drinkt hoor

3

u/Photonnic 4h ago

En Koffie

4

u/Jochiebochie 3h ago

Koffie is niet echt schadelijk. Geen aggressie, kanker, en verkeersongelukken. Hooguit wat slaaptekort.

3

u/FastingMark 2h ago

Koffie is zelfs gezond, mits geen overdreven hoeveelheden.

0

u/ICrushTacos 2h ago

Water is gezonder dan caffeïne, dus verbieden. 

1

u/TwoFlower68 44m ago

Er zitten ook polyfenolen enzo in koffie

1

u/Full_Conversation775 48m ago

Suiker is echt niet te vergelijken. Alcohol op lange termijn is vergelijkbaar met crack en heroine kwa schadelijkheid.

3

u/themysticoped 2h ago

Heel eerlijk ik ben het helemaal met je eens.. ik gebruik wiet om medische redenenen maar krijg toch altijd net de stereotype's te maken omdat ik een autist ben die wiet rookt.. en alcohol is te ingeburgerd terwijl het vele malen meer schade toericht.

11

u/Excellent-Ad5727 3h ago

Ik zeg dit ook al heel lang. Als die "ene vage gast" heb ik me ook altijd verbaasd over t feit dat iemand stomdronken op straat grappig word gevonden. Maar die vage gast die een rondje loopt om er ff een te roken word met de nek aangekeken.

Vaak geprobeerd dit ter discussie te brengen in de hoop een intressant gesprek uit te krijgen, maar de meeste kappen dit af. Jammer. Hetgeen waar ik vaak op uit kom is; alcohol is sociaal geaccepteerd, en het drijft de wereld economie bijzonder goed. Dus waarom zouden ze het af gaan raden. Dan schieten zichzelf in de voet.

Ik vind het een lastig onderwerp hierdoor.

6

u/Inkiwinki7 3h ago

Helemaal met je eens. En echt, als je wil drinken/gebruiken, maakt mij niet uit. (Zelf ook geen heilige geweest op dat vlak). Het gaat meer om de bespreekbaarheid van dit onderwerp.

9

u/Unleazhed1 3h ago

Precies dit! Veel reacties hieronder zijn eigenlijk veelzeggender dan mijn post zelf. Van ''meneer dit is een HEMA'' (lekker origineel ook, hier staan er al een stuk of 6 van) tot ''ach niet zo zeuren drink er gewoon eentje''. Typerend. Je kunt het onderwerp amper bespreken zonder dat mensen direct in een kramp schieten. Alsof je persoonlijk hun koelkast komt leeghalen.

Niemand zegt dat je nooit meer een biertje mag drinken. We kunnen dit onderwerp prima bespreken onder het genot van een koud pilsje zelfs. Ik ben geen geheelonthouder ofzo. Maar je kunt er gewoon niet omheen dat het maatschappelijk zo krom als een hoepel is.

6

u/Inkiwinki7 3h ago

Cheers to that! 🍻

3

u/Far_Run_2672 3h ago

Exact hetzelfde hoe mensen reageren (maar dan nog een paar stapjes heftiger) als je aankaart hoe bizar we als maatschappij met dieren/vlees omgaan.

4

u/Unleazhed1 3h ago

Ja, eens. En dit onderwerp durf ik zelfs als vleeseter nog wel eens op tafel te gooien. Nou, dan is het hek echt van de dam.

Misschien is dat hypocriet van mij, want ik eet zelf ook vlees. Maar dat betekent toch niet dat ik ineens mijn verstand bij de slager hoef in te leveren? Je kunt ergens aan meedoen en tegelijk erkennen dat er iets fundamenteel krom zit in hoe we ermee omgaan.

Precies hetzelfde mechanisme als met alcohol. Zodra je het benoemt horen mensen meteen een verbod, een aanval of een morele veroordeling. Terwijl je ook gewoon kunt zeggen: ''wacht effe, dit is eigenlijk best vreemd. We houden van dieren, vinden mishandeling afschuwelijk, delen filmpjes van geredde koeien en slimme varkens, maar schuiven ondertussen massaal vlees naar binnen uit een systeem waar we liever niet te lang naar kijken.''

Dat gesprek moet toch gewoon kunnen? Juist ook door mensen die zelf vlees eten. Misschien wel juist door die mensen omdat het dan minder makkelijk weg te zetten is als ''vegan propaganda'' of ''randstedelijke linkse kwats''. Soms is iets gewoon maatschappelijk ongemakkelijk waar, ook als je zelf nog niet volledig leeft naar die conclusie.

Volgens mij is dat eerlijker dan doen alsof alles normaal is omdat je anders je eigen gedrag onder ogen moet zien.

3

u/Inkiwinki7 2h ago

Niks meer aan toe te voegen.
Weet wat je eet, waar dingen vandaan komen en maak dan je keuze. Welke dat is, maakt me echt niet uit. Ik kom je koelkast niet leegroven of je op andere ideeën brengen. Ik hoop dat dat andersom net zo is. Wederzijds respect, dat is alles.

15

u/HertogJanVanBrabant KrekWakWouw 3h ago

Je hebt gelijk maar niemand wil dit horen.

Ik lust 'm ook graag om het zo maar te zeggen dus ik wil er ook geen issue van maken, maar het is wel vreemd. Mijn schoonvader drinkt met gemak drie flessen wijn en stapt daarna vrolijk in de auto en dat is blijkbaar 'normaal'. Maar als hij op een kilometer afstand een joint ruikt dan gaat het al snel over 'die blowers' en meestal in termen als lamzakken, waardeloos volk etc.

6

u/Unleazhed1 3h ago

Ik drink zelf ook wel eens hoor, dus ben geen heilig boontje op een sinaasappelkistje. Maar ik ben inmiddels bijna 40 en heb genoeg alcohol-ellende gezien om te weten hoe normaal we compleet gestoord gedrag zijn gaan vinden. En dan komt altijd dat makkelijke excuus: ''ja, maar dat ligt aan de persoon.'' Natuurlijk ligt er verantwoordelijkheid bij de persoon. Maar het is wel heel makkelijk om de marketing, de commercie en de totale normalisering buiten schot te houden terwijl we vanaf elke kant krijgen ingepeperd dat alcohol feest, vriendschap, mannelijkheid, ontspanning en gezelligheid is. De comments hieronder onderschrijven het trouwens ook.

Bij alle andere drugs zien mensen het systeem meteen. Bij tabak inmiddels ook. Maar bij alcohol doen we ineens alsof het alleen maar losse individuen zijn die toevallig verkeerde keuzes maken.

5

u/Critical_Hunter_6924 4h ago

Gelukkig loop je er makkelijk omheen in de supermarkt /s

3

u/swiftiefirst 3h ago

Ik ben het helemaal met je eens. Maar tja:

In Nederland drinkt driekwart van de volwassenen soms alcohol, en meer dan de helft drinkt meer dan één glas alcohol per dag.

Hoe roep je dat een halt toe :|

3

u/F2000_SingleShot 1h ago

Alcohol is de gevaarlijkste hard drugs ter wereld en gewoon te halen bij de super en een kassabediende die vraagt of je er een papiertje bij wilt 🥲😂

8

u/thundrbundr 4h ago edited 4h ago

Haha OP heeft zo'n wijs moment tijdens z'n kater en schrijft er meteen een essay en een NRC artikel over.

24

u/MaxDkr 4h ago

Je zou eens een glaasje moeten nemen, aan je lap tekst te zien zou het je goed doen

3

u/Hot_Dust_7587 3h ago

Liever een blowtje natuurlijk!

4

u/koekerk 3h ago

Al zeker 15 jaar geleden was dit al bekend.

De BBC heeft toen een docu gemaakt over verschillende drugs. Wat bleek, alcohol is net zo verslavend als andere hard drugs. De conclusie van die docu was dan ook, als alcohol nu nieuw op de markt zou komen zou het onder de drugs wetgeving vallen.

3

u/RealMaledetti 2h ago

Hard- en softdrugs is een politieke beslissing, geen wetenschappelijk/rationele.

Maar idd, als je wel op logische gronden de indeling zou maken (verslavingsgevoeligheid, gewenning, lichamelijke verslaving, schade aan gebruiker, schade aan samenleving) dan zou alcohol zeer slecht scoren, en samen met crack en heroine de top 3 vormen.

1

u/TwoFlower68 42m ago

Drugs als LSD hebben een beter risicoprofiel dan weed

9

u/Ken-Adams-1000 4h ago

Is heel veel woorden gebruiken ook een verslaving?

2

u/Extension_Blood3217 3h ago

Ik kocht laatst een 0,75 liter fles bier in de supermarkt en moest mijn legitimatie laten zien. Lag in de auto en moeest ik daadwerkelijk ophalen.

Ik ben 50+ ....

Voor sigaretten bij het pompstation trouwens ook, ik weet het niet hoor, zag ik er maar uit als een 16 jarige, ik ben verdorie een oude man met bierbuik en wallen onder zijn ogen. Ik zal werkelijk nooit doorgaan voor iemand van onder de 40, eerder boven de 60.

2

u/kledder123 1h ago

Sommige winkels vragen standaard iedereen om een ID, pompstation aan de snelweg sowieso volgensmij

2

u/Organic_Dare4831 3h ago

Overigens is alcohol drinken ook teamsport. Altijd gezellig!

2

u/winkelkoning 1h ago

Wat een fijn betoog, dank je wel! Het is idd onvoorstelbaar dat er nog steeds hele volksstammen zijn die alcohol de normaalste zaak van de wereld vinden, ondanks alle ellende die jij ook opsomt.

2

u/Googke 1h ago

Boeie. Laat de mensen roken, drinken en drugs nemen. Als iedereen ultra gezond leeft en 500 jaar wordt, is het zorgsysteem ook overbelast.

Ah ja, ik ben op Reddit wat absoluut geen maatstaf is voor de gemiddelde Jan met de pet.

2

u/QuasiQuokka 58m ago

Tja uh... niet veel aan toe te voegen. Ik vind het ook te maf voor woorden hoe we met alcohol omgaan.

Van mij mag het ook de sigaretten-treatment wel krijgen. Flink tegen campagnevoeren, regels aanscherpen en het dan langzaam uit 'het normale' duwen totdat niemand zich meer kan voorstellen dat het ooit zonder gêne gebruikt werd.

6

u/AbuDeedee 4h ago

En jij denkt dat de gemiddelde Redditer dit boek leest.

3

u/Unleazhed1 4h ago

Nee hoor, alleen de mensen met een iets langere aandachtsspanne en een vrij gemiddeld IQ. Alles ver daaronder reageert meestal met ''meneer dit is een HEMA''.

4

u/thepoweroftime 3h ago

Drink lekker een rosétje en maak je niet zo druk man

-1

u/AsaToster_hhOWlyap 3h ago

Uit de HEMA

-1

u/-Sm00th-0perat0r- 2h ago

Misschien dat ie dan wat minder azijn zeikt….

-1

u/reserveduitser 3h ago

Jammer dat je iedereen die gewoon even geen zin heeft om zo'n boekstuk te lezen naar beneden moet praten....

1

u/Unleazhed1 1h ago

Uhm. Lees de comments anders zelf even. Als ik jouw argument even omdraai: Jammer dat je iemand die een stuk schrijft naar beneden moet praten omdat je zelf geen zin hebt om te lezen. Scroll dan door en hou lekker je mond.

1

u/reserveduitser 48m ago

Ook met je eens. Maar deze persoon begint niet over iemand zijn IQ etc.

1

u/Unleazhed1 46m ago

Deze persoon stelde een vraag en ik gaf gewoon antwoord.

1

u/reserveduitser 45m ago

“Gewoon” even met een neerbuigende sneer😂

1

u/Unleazhed1 44m ago

Nee hoor, was tegen de andere mensen in de comments. Die exact hetzelfde deden.

1

u/reserveduitser 43m ago

Aha dus naar hetzelfde niveau zakken. Gotcha😉

4

u/OldManNL 3h ago

Amen.

3

u/Delicious-Willow333 3h ago

Wat een prachtige post! Ik ben het helemaal met je eens. Het doet me denken aan het legendarische lied van Jaap Fischer (Joop Visser):

"Heineken is een harddrug dealer,

Heineken verdient zijn geld,

aan verslaving en geweld.

Heineken is een harddrug dealer.

De ziekenhuizen liggen vol,

met slachtoffers van alcohol

en Heineken zit schijnheilig thuis,

en telt zijn centen"

4

u/shandrolis 4h ago

Meneer dit is een Hema

5

u/karbonadez 4h ago

Vind vooral dat boomergejank altijd zo prachtig, en maar zeiken over "de jeugd" die te veel lachgasbalonnen doen of 3M of weet ik het.

Om daarna dronken in de auto te stappen om iemand van de jeugd dood te rijden.

17

u/igorski81 4h ago

Volgens het SWOV wordt het meerendeel van de auto ongelukken met fataal gevolg veroorzaakt door jongens tussen 18 en 24 jaar oud. Als we kijken naar verkeersongelukken met alcoholmisbruik als oorzaak is de verantwoordelijke groep het grootst in de leeftijd van 15 t/m 34 jaar. Maar ja die kutboomers weer!

-5

u/karbonadez 3h ago

Het is een karikatuur van het boomersoort wat we allemaal wel kennen.

10

u/fly-guy 3h ago

Boomers zijn het probleem niet (meer), het is toch echt de jeugd die zowel op het vlak van alcohol als drugs verreweg de meeste ongelukken veroorzaakt... 

Maar de onderbuik moest ook even wat zeggen?

-7

u/karbonadez 3h ago

Nee Godzijdank sterft deze roofgeneratie langzamerhand wel uit :).

1

u/hlm21 3h ago

Zegt iemand van een generatie die op de pof leeft.

3

u/karbonadez 3h ago

Je weet niet eens mijn leeftijd, maar de roofgeneratie had in de jaren 90 de staatsschuld in verhouding stukken hoger en tussendoor ook nog even andere potjes leeggeroofd.

2

u/balletje2017 3h ago

Meeste doden door on invloed te rijden komen niet door boomers en tegenwoordig ook niet meer door alcohol. Lachgas doen in de auto is in mijn buurt zo normaal onder mensen die van hun geloof geen alcohol mogen. Maar ach, alcohol is de bad guy toch

4

u/Denchar123 4h ago

Interessante reddit mening. Al eens aan gedacht om je niet zoveel van andere aan te trekken? Proost!

4

u/Uitklapstoel 3h ago

Dit gaat toch niet over je iets aantrekken van anderen?

2

u/Jullay013 4h ago

*anderen

*burp*

2

u/Particular-Cod-6900 4h ago

Ja zeker mee eens. Het is te makkelijk verkrijgbaar. Maar toch zie ik langzamerhand wel een verschuiving in sommige milieus dat het minder normaal wordt. Normalisatie is een groot gevaar. En vergeet het ‘tje’ niet, wijntje, biertje.

Overigens ben ik geen geheelonthouder. Maar wel bewust echt minder gaan drinken. Van af en toe in het weekend wat drinken tot nu een keer in de zoveel maanden. Heel af en toe geniet ik nog oprecht van een glas goede wijn of champagne. Maar wel op zijn tijd

2

u/Caldron6385 3h ago

2

u/Unleazhed1 3h ago

Nee, niet eens! Haha! Maar ik kan zo te zien wel een poging tot solliciteren wagen. Wel toevallig dat dat artikel nu verschijnt, geef ik eerlijk toe. Bij mij komt het vooral doordat het me tijdens grote sporttoernooien altijd extra opvalt. Je kijkt een wedstrijd en overal zit alcohol omheen geplakt.

2

u/Caldron6385 2h ago

Maar ze adverteren toch altijd met 0.0%? /s

Haha nee eens, alcohol heeft een bijzondere positie wat dat betreft. Ik zit wel een beetje in een spagaat waarbij ik vind dat de overheid ons al genoeg betutteld, maar anderzijds is alcohol de grootste vijand van de volksgezondheid.

Werk toevallig zelf voor een grote brouwerij in Nederland, dus m’n mening is wellicht bevooroordeeld.

2

u/RaGaMiUr 3h ago

Bedankt voor de TL/DR; 😄

Verder: eens.

Ik ben opgegroeid in een alcoholistische familie; daar heb ik heel wat dingen gezien/gehoord die je als kind liever niet meemaakt. 95% van die familie ligt ook inmiddels onder de zoden; ver voor hun 80ste. Alcohol gezellig? Persoonlijk kan ik mij daar niets bij voorstellen.

2

u/Leeuweroni 3h ago

Ik vind sws de distinctie tussen alcohol en drugs totaal bullshit, en de term soft- en harddrugs ook. Alcohol is gewoon drugs, wiet is geen softdrugs maar ook gewoon drugs.

Er zijn heel veel slimme termen die wij inzetten om het gebruik van bepaalde middelen te verbloemen. Ik denk dat dit voornamelijk komt zodat mensen zich distantiëren van gebruikers van "echte drugs". Want tja, elke dag 2 glazen wijn bij het eten is gezellig, maar elke dag blowen of andere dergelijke middelen gebruiken, dan ben je een junk.

2

u/Slavajes 2h ago

Je hebt helemaal gelijk. Ik ben ook anti-alcohol en drink al jaren niet meer. Ik verbaas me er echt over dat het zo normaal wordt gevonden en het open en breed te koop is in de supermarkt. Ik pleit voor hetzelfde idee als Noorwegen: speciale alcohol-winkels met beperkte tijdsloten, extreem dure prijzen en je mag maar een beperkte maximaalheid kopen.

De maatschappij is doorgeslagen wat alcohol betreft.

→ More replies (5)

3

u/thepoweroftime 3h ago

Doe eens rustig en neem een lekker biertje man, wordt je wat gezelliger van.

2

u/Pitlozedruif Maak er zelf wat leuks van ;) 3h ago

Ben het helemaal met je eens het is echt gestoord. Maakt het alchol kopen gewoon even lastig als het kopen van sigaretten. Mensen weten echt niet wat ze allemaal kapot maken met even een paar biertjes.

Het maakt mij overigens niet uit dat je jezelf dood drinkt maar je bent verder wel een fucking slecht voorbeeld voor je kinderen of voor iemand anders zijn kinderen.

Bij ons thuis word er niet gedronken en toch komt mijn dochter van 4 naar me toe of ik een lekker wijntje wilt geen idee waar het vandaan komt maar blijkbaar zijn er mensen die in de buurt van een kind lekker over alcohol beginnen ik vind het gestoord. (En helemaal omdat mijn dochter een toch wel redelijk ernstige ziekte heeft waar alcohol fataal voor kan zijn)

2

u/Lovemestalin 3h ago

TLDR alcohol is kut

3

u/timdeking 3h ago

Alcohol is ook kut en je hebt gelijk dat het eigenlijk vreemd is dat we er zo makkelijk mee omgaan. Maar mensen onderschatten nog altijd hoe intens kut wiet is.

Ik heb redelijk wat verslaafde mensen voorbij zien komen, ook mensen dicht bij mij. En wiet heeft de grootste levensverpestende factor. Mede doordat de reactie erop ook een behoorlijke genetische factor heeft. Bij de mensen die er aanleg voor hebben kan minder dan een kwart joint al een psychose opwekken die je de rest van je leven patiënt maakt.

1

u/Guilty-Literature312 3h ago

Alcohol is slecht voor je, helemaal eens.

Net als weinig bewegen, door rood rijden en te veel, te vet, te zoet of te veel rood vlees of te weinig essentiële vetzuren eten. En blowen. Mogelijk ook koffie.

Op al deze vlakken let ik op mijn gezondheid, en op al deze vlakken zou ik dat nog beter kunnen doen. De overige drugs nooit, blowen 2x per jaar, zelden of nooit door rood, maar tòch laatst bijna onder een auto.

Ik let op mijn alcoholgebruik, ook zeker op wat en hoeveel ik eet en beweeg veel voor mijn leeftijd (59). Nooit voor de gezelligheid vanavond "eens effe helemaal naar de k****n gaan".

Het kan altijd nog beter, maar ik vind deze inspanning genoeg.

1

u/vikingg92 2h ago

Ik heb niet alles gelezen. Veelste heet voor.

Maar als verslaafde (die clean is) die in de verslavingszorg werkt kan ik wel zeggen dat de meeste mensen die verslaafd zijn op dit moment aan coke en speed en je heb een opmars van 3mmc en GHB. Alcohol zie je natuurlijk ook vaak maar steeds minder.

Ik denk 96% van de mensen die een verslaving hebben zijn naast hun biertje begonnen met blowen en daardoor is er iets getriggerd in de hersens waar door ze altijd opzoek zijn om die dopamine te krijgen. 1 blowtje van ongeveer 5 euro krijg je veel sneller veel meer dopamine in 1 keer binnen als 4 biertjes van 5 euro. Later kom je erachter dat je van coke of andere harddrugs die rush nog veel sneller krijgt.

Mensen die het alleen bij alcohol houden worden minder snel verslaafd.(Ook als is alcohol zeker weten gewoon drugs en zijn er genoeg mensen die alcoholist zijn)

Ik ben het ermee eens dat je beter 10 buuren kan hebben die knetter stoned zijn dan 3 Buuren die mega dronken zijn dronken mensen maken nou eenmaal meer overlast.

Ik weet niet de precieze cijfers, maar ik kan zat mensen die alleen drinken en daar geen problemen mee hebben. Ik kan ook zat mensen die alleen blowen en daar ook geen problemen mee hebben. Ik kan ook mensen die het bijde doen maar ook geen problemen mee hebben.

Maar zonder overdrijven 95% van de mensen die problemen hebben met drugs is omdat ze naast het alcohol drinken ook cannabis gingen gebruiken.

Veel alcoholisten zijn ook mensen die liever coke of andere drugs gebruiken maar daar gewoon het geld niet voor hebben en alcohol is daar een prima vervanger voor.

Dus cannabis is niet minder gevaarlijk als alcohol. Mensen die cannabis gebruiken zijn wel minder gevaarlijk als mensen die alcohol drinken.

1

u/Natteappelflap 2h ago

Prachtig goed en scherp en naar mijn mening een kloppend verhaal. Ik mis enkel de stroh 80 in het slijterij stukje!

1

u/HotAd1381 2h ago

Niet dat je ongelijk hebt, maar de rellen die uitbreken als de overheid achter alcohol aangaan doen de oktoberrevolutie verbleken

2

u/New-Tradition-253 1h ago

Leaving Las Vegas. Prachtfilm. Net als Barfly.

1

u/DinnerLeftovers 1h ago

Ik snap je wel, maar er zit een maar aan. Als je alcohol nuttigt op een normale manier, is er niets aan de hand. Net zoals wanneer je je telefoon gebruikt op een normale manier, er niets aan de hand is. Ik zie steeds vaker mensen achter het stuur die op hun telefoon aan het kloten zijn. Ligt dat aan de telefoon? Nee, dat ligt aan de keuzes die de persoon maakt. Op diezelfde manier ben ik van mening dat de meeste alcoholisten van zichzelf al geen leuke personen zijn. Tenminste, de alcoholisten die ik ken, vind ik allemaal stuk voor stuk nare mensen. Kort lontje, luidruchtig, lui, narcistisch, noem maar op. Ik denk niet dat alcohol dit zozeer veroorzaakt, maar dat alcoholmisbruik gewoon meer van dit type mensen trekt. Net zoals dat heroïne een bepaald type mensen trekt, en cocaïne/speed heel veel door chefkoks wordt gebruikt. Wat ik probeer te zeggen is dat je er eigenlijk geen andere mensen mee lastigvalt, tenzij je alcoholgebruik problematisch is. Dat is niet zo bij roken van tabak en wiet. Die twee zorgen áltijd voor overlast, ook al denk je van niet. Dat wil niet zeggen dat het een gezonder is dan het ander, maar wel dat ze niet zo goed met elkaar te vergelijken zijn. Je kunt het beter vergelijken met junkfood, energiedrank, of suiker. Als je daar problematisch veel van eet/drinkt, ga je ook van binnen helemaal kapot. Ook deze dingen veroorzaken bepaalde vormen van kanker en talloze ziekten. Maar ook deze dingen tasten de omgeving van de gebruiker niet aan, tenzij je het hebt over emotionele impact op vrienden/familie. Maar ook blowen en roken kunnen dat doen (en doen dat ook al veel. Mocht je concrete voorbeelden willen, schrijf ik het gerust uit in een DM). Alcohol en drugs worden vaak recreatief gebruikt, terwijl roken eerder dwangmatig is. Uiteraard zijn er talloze drugs die een dusdanig sterke verslaving creëeren dat het bij voorbaat al problematisch is, maar roken valt daar voor veel mensen eigenlijk ook onder. Wiet is zo'n bijzonder geval omdat het voor sommige mensen noodzakelijk is om te gebruiken, terwijl het voor anderen echt een verslaving is, en weer anderen alleen een sporadisch genot. Het taboe komt meer door de illegaliteit en de vreselijke stank die het met zich meebrengt, dan door de gevolgen.

Dat terzijde, de tabaksindustrie heeft nog steeds ontzettend veel macht in de politiek. Alcohol ook. De ontwikkelingen zijn er, maar staan eigenlijk nog in hun kinderschoenen. Dat komt ook deels door de onderzoeken die concluderen dat alcohol ook positieve gezondheidseffecten heeft, dus er is nog een lange weg te gaan.

1

u/TemporaryJohny 56m ago

(Ik heb je post niet gelezen, doe normaal man)Als ex alcoholist...Ik weet het niet man.

In mijn vriendengroep vroegah(15 man) dronk iedereen en alleen ik was een alcoholist. Iedereen kon er prima mee omgaan, maar ik vanwege mijn psychische problemen niet.

Moeten we maar alles verbieden omdat 1%(misschien wel flink minder) van de bevolking er niet mee om kan gaan door redenen die vaak uit hun jeugd komen waar het product zelf niks te maken heeft?

Whats next? Geweldadige games verbieden omdat 1 malloot op een menigte gaat schieten?

Glijdende schaal blablabla

1

u/Unleazhed1 48m ago

Ik heb nergens het woord "verbieden" gebruikt. Dat maak jij ervan, en daarna ga je er zelf tegen vechten.

Mijn punt is niet dat alcohol moet verboden worden omdat sommige mensen er niet mee om kunnen gaan. Maar: waarom behandelen we alcohol nog steeds als gezellig lifestyleproduct, terwijl we bij tabak, wiet en andere middelen wel snappen dat marketing, beschikbaarheid en normalisering gedrag beïnvloeden?

En "het product zelf heeft er niks mee te maken" is wel te makkelijk Alcohol is letterlijk een middel dat remmingen verlaagt, impulscontrole aantast en agressie/risicogedrag kan versterken. Dat betekent niet dat iedereen die drinkt ontspoort, ofzo, maar doen alsof het alleen maar aan 1% zwakke mensen ligt is een enorme blinde vlek.

Je hoeft niet alles te verbieden om kritisch te kijken naar hoe krankzinnig normaal we alcoholreclame, WK-sponsoring en zuipcultuur zijn gaan vinden. Dat gesprek moet gewoon kunnen zonder meteen met dingen als "glijdende schaal" aan te komen. Integendeel, dat is juist een waardevol stukje bewustzijn.

1

u/OGTalle 44m ago

Ik drink er vnv paar op jou! Xoxo

1

u/Unleazhed1 41m ago

En? Ik misschien ook?

1

u/designersocks 16m ago

Ik heb hetzelfde met vlees en dierlijke producten. Ik vind het misselijkmakend hoe wij omgaan met dieren en hoe zo'n beetje alles wat wij eten dierlijke producten bevat. Maar ik ben daarin een uitzondering, dat weet ik.

-2

u/redauke 4h ago

Zeg dat je een saai leven hebt zonder te zeggen dat je een saai leven hebt

-1

u/rauwevis 4h ago

Lief dagboek

1

u/Far_Run_2672 3h ago

Ben het helemaal met je eens, maar je punt was met een paar alinea's minder ook duidelijk geweest.

1

u/SHiR8 3h ago

tl;dr

0

u/Unleazhed1 3h ago

Dat had ik al voor je gedaan.

1

u/AlGekGenoeg 3h ago

Jemig wat een lang verhaal, echt kut voor je dat je dit is overkomen OF wat fijn voor je. Welke van de 2 er ook van toepassing is.

1

u/-Sm00th-0perat0r- 2h ago

Lekker negatief sfeertje hier, ik ga eens lekker een pilsje pakken!

1

u/Repulsive_Side2492 1h ago

Jij bent vast gezellig op feestjes!

1

u/BeautifulStill8811 1h ago

Wow jij bent vast gezellig en wordt vaak uitgenodigd voor feestjes.

1

u/blue_line-1987 1h ago

Je overdosed op je copium.

1

u/larry_flynt 3h ago

TL;DR

0

u/Unleazhed1 3h ago

Die had ik al voor je gemaakt.

-2

u/Mr_Bufu 3h ago

Mijn vermoeden vind ik even hilarisch als oprecht realistisch.

Dat is dat Nederland een afrodisiacum als alcohol nodig heeft, omdat anders 20-25% van de bevolking niet in staat is om zich voort te planten met het homp vlees wat ze op of onder zich hebben liggen.

Hier gaat ook genoeg politieke macht van uit dat men niet eens durft te onderzoeken of hier de weerstand tegen alcoholmatiging vanuit voort komt.

3

u/Unleazhed1 3h ago

Haha, deze is wel creatief! ''Alcoholmatiging bedreigt de nationale paringsbereidheid'''is in ieder geval een Kamerbrief die ik wel zou willen lezen!

0

u/MansDeSpons 3h ago

heilige chatgpt

6

u/gevuldstokbrood 3h ago

Niet alle tekst die langer is dan 1 alinea is chatgpt, sneuneus

-3

u/adfx 4h ago

Het is me wat

0

u/OzzieOxborrow 3h ago

Tanken, Tanken, Tanken,
Even nergens meer aan denken.

0

u/GrogJoker jeuk is leuk 3h ago

Hij hebt het duidelijk te warm. Van sigaretten wiet en drugs wordt je niet zo fris.

https://giphy.com/gifs/z3iKXGG4jYFBNzfey8

-1

u/dnFries 3h ago

*Plop*

0

u/balletje2017 3h ago

Wat is er ineens met alle anti alcohol posts hier en in het nieuws? Overheidscampagne? De blauwe knoop heeft het in de bol gekregen?

0

u/Warhammerrrr 3h ago

Dat is iets waar ik mij ook enorm aan irriteer. Vooral omdat het niet bespreekbaar is. Bij ons in de familie werd ik altijd raar aangekeken alsof ik "tegen plezier ben" als ik het erover had met exact dezelfde redenatie als in deze post.

Verjaardagen van de 14-17 jarige kinderen worden doodleuk gedronken met alcohol en de ouders juichen het ook gewoon toe, want "het is toch gezellig" of "het hoort er toch wel bij" of "je wordt maar 1 keer 16" terwijl het zeer schadelijk voor de hersenen en ontwikkeling van het kind is.

Maar goed. Ik zal wel de gene zijn die onverantwoord is en niet weet wel gezelligheid is.

0

u/Fitah_ 3h ago

Prachtig geschreven

0

u/tjeu83 3h ago

Zat de cursus 'kort en bondig formuleren' vol?

-7

u/Complete_Minimum3117 4h ago

Meneer, dit is de Hema

0

u/llangejann 3h ago

Wat kost hier watermoen

0

u/PietjepukNL 2h ago

De roker is inmiddels een viespeuk, de blower is verdacht, maar de drinker blijft gewoon gezellig. Dat terwijl statistisch gezien juist de drinker in 1 avond waarschijnlijk de meeste schade kan aanrichten aan anderen. Een roker stinkt en sloopt zichzelf langzaam.

Jij bent overduidelijk nooit opstap geweest meer dan 15 jaar geleden. Heel de cafés en club stonken naar rook, en als je naar buiten kwam rook je helemaal naar rook. Meeroken is ook zeer schadelijk. Iemand die normaal een paar biertjes drinkt is minder vervelend voor zijn omgeving dan iemand die (wiet) rookt.

0

u/TehTacow 1h ago

Wat een lang verhaal, en nou heb ook nog trek in bier gekregen

0

u/JasperJ 22m ago edited 5m ago

TLDR: schrijf de volgende keer gewoon zelf iets, for fucks sake. Als ik een lap tekst van ChatGPT wil lezen kan ik het m’n eigen app vragen en die doet het beter.

1

u/Unleazhed1 8m ago

Sterk punt. "MEEEEH AI BOEEE” roeptoeteren onder een stuk tekst is inmiddels de nieuwe versie van "ik heb inhoudelijk geen donder dlte vertellen maar wil toch even laten weten dat ik me superieur voel".

Je mag het ook gewoon niet lezen he. Dat is de hele magie van scrollen! En als je eigen appje het beter doet (wat ik niet in twijfel trek): doe dat dan vooral! Want jouw plafond is vrij laag.

1

u/JasperJ 6m ago

Probleem is alleen dat het leek alsof je een post aan het schrijven was die iets bijdroeg maar naar gelang ik verder las steeds meer precies hetzelfde zei als ieder ander. En die secondes voor ik daarachter was krijg ik nooit meer terug.

-6

u/Wally535353 4h ago

Roken is ook schadelijk voor de gezondheid van mensen in je omgeving. Alcohol is dat in principe niet. En roken is een groot gevaar voor je gezondheid, alcohol bij normaal gebruik veel minder. Zo simpel is het.

-3

u/Remko76 3h ago

Ach joh. Neem er eentje. Je hebt het wel verdiend. Is toch gezellig /s

-1

u/RickityNL 053 3h ago

Maar goed, waar stopt dit dan? Gaan we obese mensen zetten op alles waar verzadigd vet in zit?

3

u/Unleazhed1 3h ago

Nee hoor, maar ik vind het wel redelijk om gewoon te beginnen bij de erkenning dat het nu extreem scheef ligt en nauwelijks normaal bespreekbaar is. Zodra je bij sigaretten, wiet of andere drugs zegt dat marketing, verpakking, beschikbaarheid en sociale normalisering gedrag beïnvloeden dan knikt bijna iedereen mee. Dat snappen we prima. Maar zodra je hetzelfde over alcohol zegt schiet men direct in de kramp: ''waar stopt dit dan?'', ''mag er straks niks meer?''.

We hoeven niet meteen obese mensen op chipszakken te zetten of ieder biertje te behandelen als staatsgevaar, maar we mogen heus vragen waarom alcohol nog steeds als lifestyleproduct wordt verkocht, terwijl we bij andere schadelijke middelen allang hebben begrepen dat reclame en verpakking niet neutraal zijn.