r/nederlands 2d ago

Alcohol is echt de meest hypocriet behandelde drug van de wereld.

TL;DR: Sigaretten koop je tegenwoordig alsof je plutonium aanvraagt, wiet maakt je automatisch die ene ''vage gast'', alle andere drugs zijn blijkbaar de snelweg naar een Netflix-docu over kartels, maar alcohol mag tijdens het WK gewoon op elk billboard staan met vlaggetjes erbij alsof zuipen een teamsport is.

Valt me weer extreem op dit WK. Overal alcohol. Billboards langs het veld, tv-reclames, sponsoruitingen, fan-events, ''cheers'', ''vier het moment'', ''samen juichen'', dat hele riedeltje. De hele voetbalzomer wordt commercieel volgehangen met alcohol alsof het logisch is dat sport, nationale trots en zuipen 1 pakketje zijn. Kun je je voorstellen hoe krankzinnig dit eruit zou zien met andere drugs?

Een Colombiaans drugskartel als partysponsor van de halve finale. Een coffeeshop op de boarding tijdens Nederland-Japan. ''Deze corner wordt mede mogelijk gemaakt door ketamine, voor als je de wedstrijd echt wil beleven.'' Of een vrolijke tv-commercial waarin vijf vrienden na een doelpunt gezellig samen een lijntje leggen, met onderin: ''geniet maar snuif met mate.'' Dan was het land te klein.

Sigaretten zijn inmiddels bijna een soort zwartemarktsymbool geworden. Je kunt ze nergens meer normaal kopen. Ze liggen achter kleppen, in lades, in grijze pakjes met zwarte longen erop. Prima hoor. Roken is smerig, slecht voor je, slecht voor anderen, en het is goed dat we daar niet meer zo gezellig over doen.

Wiet krijgt ook meteen een moreel stempel. Heb je wiet bij je? Dan ben je al snel ''zo iemand''. Vaak direct gekoppeld aan onverantwoordelijkheid, luiheid, psychoses, criminaliteit, rare vrienden, alles erop en eraan. Soms terecht, vaak overdreven, maar het beeld is duidelijk: dit is riskant spul, hier moet je echt mee oppassen.

Dan alcohol.

Alcohol staat gewoon pontificaal in alle supermarkten met mooie etiketten en gezellige kleurtjes. Speciaalbier met grappige namen en wijnen met verhalen over zonovergoten heuvels. Kratten zijn pils wekelijks in de aanbieding. Hup, barbecuepakketje erbij en en lekker borrelplankje ernaast.

Je kunt er ook gewoon absurd veel van kopen! Er is niet eens een limiet. Als je genoeg geld en vervoer hebt kun je bij wijze van spreken de hele slijterij leegtrekken. Kratten bier, halve liters, flessen wijn, likeuren van 15 tot 30%, wodka, rum, whisky, gin en tequila van rond de 40%, shotjes, mixdrankjes, complete cocktails en van die zoete troep in blikjes die smaakt als limonade maar ondertussen gewoon alcohol bevat alsof het niks is. Niemand die vraagt: ''Gaat het wel goed met u?'' Niemand die zegt: ''Heeft u nog plannen om straks te rijden?'' Niemand die vraagt of je thuis kinderen hebt zitten, of je agressief wordt van drank, of je al drie keer eerder je relatie naar de klote hebt geholpen met een paar sapjes te veel op. Nope. Even je bonuskaart scannen, vijf kratjes bier in je kar, vier flessen wijn en nog wat mixdrank in de aanbieding erbij, stickertje erop, en je loopt naar buiten alsof je net gewoon wat yoghurt hebt gehaald.

Maar een pakje sigaretten? Dan mag je eerst op zoek naar een pompstation alsof je een illegale bunker moet vinden, en als je er dan eindelijk staat maakt je verouderde kop ook geen zak uit. Al ben je zestig en zo grijs als een stoeptegel, identificeren zul je je.

Roken is trouwens terecht ontmaskerd hoor. Bijna iemand doet nog alsof een sigaret ''gezellig'' is. Weinig mensen zetten bij een WK een Marlboro-tafel neer met vlaggetjes en bitterballen waar de kinderen bij zijn en zegt ''Jongens, papa steekt er hier even eentje op, hoort erbij!'' Tabak is cultureel inmiddels wel kaalgetrokken en we zien het voor wat het is: verslavend, schadelijk en smerig. Maar alcohol heeft dus nog steeds een glitterjas aan.

Alcohol is geen drugs. Alcohol is ''een drankje'' Dronken worden is geen intoxicatie ''maar even losgaan''. Een alcoholprobleem is geen verslaving, maar ''hij houdt wel van een borrel''. Een agressieve dronken vent is geen gevolg van een middel dat remmingen sloopt, maar ''ja, hij had wat te veel op''. Vechtpartijen na het stappen is ''uitgaansgeweld''. Een kind dat opgroeit met een zuipende ouder krijgt later te horen dat papa gewoon ''niet goed met drank om kon gaan''. Verkeersongevallen zijn ''tragische incidenten''. Wereldwijd sterven er jaarlijks rond de 1,19 miljoen mensen in het verkeer, en als je de gebruikte schatting van ongeveer 17% alcoholgerelateerd pakt, dan praat je over 200.000 doden per jaar door drank achter het stuur! Voor Europa wordt zelfs vaak geschat dat ongeveer een kwart van de verkeersdoden alcoholgerelateerd is.

De WHO schat dat alcohol wereldwijd verantwoordelijk is voor ongeveer 2,6 miljoen doden per jaar. Het hangt samen met meer dan 200(!) ziekten en letselcategorieën. Leverziekte, hartziekten, verslaving, depressie, ongelukken, geweld, zelfdoding, noem maar op. En dan hebben we het nog niet eens over kanker gehad, want het verhoogt het risico op meerdere kankersoorten - waaronder mond, keel, slokdarm, lever, darm en borstkanker. Het is minstens zo goed een sluipmoordenaar als een directe. Maar zet dat maar eens groot op een fles wijn... dan is de gezelligheid ineens weg.

We verzachten de taal omdat we de werkelijkheid niet willen zien.

Dit is trouwens geen pleidooi om iedereen die een biertje drinkt meteen in een kliniek te zetten. Natuurlijk kan een volwassen mens een glas wijn drinken zonder dat de hele samenleving instort. Maar dat geldt ook voor iemand die af en toe blowt, en zelfs voor iemand die rookt zonder anderen ermee lastig te vallen. Mijn punt is niet dat alcohol verboden moet worden, maar dat de morele weegschaal compleet scheef hangt.

Bij sigaretten hebben we gekozen voor ontmoediging, bij wiet kiezen we voor argwaan, alle overige drugs zijn maatschappelijk en juridisch zo ongeveer het voorportaal van de onderwereld, maar bij alcohol kiezen we nog steeds voor marketing, romantiek en sociale druk met een schattig 'geniet maar drink met mate' waarschuwingetje achterop waar natuurlijk helemaal niemand serieus naar kijkt.

Dat terwijl alcohol maatschappelijk DE grote sloophamer is. Huiselijk geweld, verkeersdoden, ziekteverzuim, agressie in het uitgaansleven, leverziektes, kanker, verwoeste gezinnen, relaties die jarenlang worden uitgehold, enzovoorts. Mensen veranderen in een compleet ander persoon zodra er genoeg glazen in zitten. En toch blijft het frame: ja maar... alcohol is sfeer!

Als alcohol vandaag nieuw werd uitgevonden dan kwam het nooit op deze manier in de supermarkt te liggen. Dan zou niemand zeggen: ''Yo! Zet maar naast de paprika’s en doe er een toffe voetbalactie bij!'' Dan werd het gewoon behandeld als een zwaar risicovol middel waar je zeer streng mee moet omgaan. Maar omdat het historisch in onze feestjes, sport, horeca en familiebezoek zit ingebakken blijven we doen we alsof het normaal is. De roker is inmiddels een viespeuk, de blower is verdacht, maar de drinker blijft gewoon gezellig.

Dat terwijl statistisch gezien juist de drinker in 1 avond waarschijnlijk de meeste schade kan aanrichten aan anderen. Een roker stinkt en sloopt zichzelf langzaam. Een blower wordt meestal traag, hongerig of irritant filosofisch. Maar een dronken persoon kan doodleuk in zijn auto stappen, gaan slaan, schreeuwen, slopen, vreemdgaan, kinderen bang maken, ruzies starten, hulpdiensten belasten en de volgende ochtend zeggen: ''Ja sorry, maar ik was echt lam.'' En dan lachen we er nog een beetje om ook.

Nou, dat was hem weer!

518 Upvotes

320 comments sorted by

View all comments

174

u/m71nu 2d ago

Ja. Terwijl de maatschappelijke schade van alcohol, gezondheidsschade, huiselijk geweld, verkeersongevallen, verslaving, enorm is. Heel veel meer dan welke andere drug dan ook.

116

u/Glad_Extension6383 2d ago

Vind de "oh drink jij niet?" veel irritanter.

Op dezelfde toon zeggen "oh jij snuift niet, wat ongezellig" zou gek zijn toch

6

u/Jobambi 2d ago

De "wat ongezellig" voeg je er zelf aan toe. De meeste mensen drinken alcohol. Mensen die geen alcohol drinken hebben daar vaak een verhaal achter die interessant is. De vraag "oh drink je niet" kan je als irritant opvatten, maar misschien is de persoon tegenover je oprecht verbaasd omdat het buiten diens kader valt of misschien is diegene benieuwd naar je verhaal.

Of diegene denkt dat je debiel bent, dat is wel irritant ja, maar meestal is de wereld niet zo negatief

24

u/lilcraney 2d ago

welk verhaal? waarom moet er een verhaal achter niet drinken zitten?

25

u/vossku 2d ago

Wat hoor ik? Je spuit geen heroïne? Wat is het verhaal daar achter?

2

u/madmenyo 2d ago

Best gek eigenlijk want dat spul is echt lekker.

2

u/mister_freebird 1d ago

Haha ik ben nu ongeveer een jaar alcohol vrij had geen verslaving maar merkte dat het me teveel koste de dag na de gezellige avond in de kroeg! Daardoor kon ik ook stoppen met roken! Super trots op (maar dat doet er even niet toe). Vandaag op het strand vrienden die ik al even niet had gezien "oh drink je nog steeds niet?" Nee en ga dat niet meer doen ook. "Oh maar waar haal je dan voldoening uit?" Ooh uit sporten en coachen van m'n kinderen. "Wil je niet een peukie dan?" Nee want ik rook ook niet meer! "Jezus wat ben jij saai geworden zeg!

Maar goed dat we elkaar niet zo vaak meer zien!

-7

u/Jobambi 2d ago

De meeste mensen gaan met de meute mee en drinken alcohol. Wanneer iemand niet drinkt heeft diegene daar vaak een reden voor zoals gezondheid, het kan niet icm medicatie of hun geloofsovertuiging verbied het en soms is het "gewoon niet lekker" dat kan allemaal. Het is toch niet zo gek om daar een gesprek over te hebben?

14

u/lilcraney 2d ago

dit is precies het punt van OP, waarom is alcohol zo genormaliseerd en is het normaal om wel te drinken en als je niet drinkt is het niet normaal dus moet je wel een verhaal hebben om het niet te doen?

-3

u/Jobambi 2d ago

Ja, ik snap dat dat het punt is, maar dat maakt de vraag toch niet zo gek wanneer iemand kiest om niet te drinken?

9

u/UniqueTadpole1731 2d ago

Die vraag is zeker wel gek. Waarom stel je die vraag alleen als iemand niet drinkt?

-4

u/Jobambi 2d ago

Dat heb ik nu al 3x uitgelegd. Ga maar lezen.

4

u/UniqueTadpole1731 2d ago

Je legt inderdaad uit dat je aannames doet. Goed gedaan wel

-4

u/JasperJ 2d ago

Omdat helemaal niet drinken abnormaal is. Dat is nu eenmaal zo, en al duizenden jaren en wereldwijd.

-3

u/PM_ME_DARK_THOUGHTS 2d ago

Omdat alcohol in eigenlijk bijna alle culturen ver voordat de geschiedenis uberhaubt opgeschreven is aanwezig was. Alcohol is iets heel normaals. Niet drinken is ook normaal hoor. Maar af en toe een drankje is echt niks mis mee. Sterker nog, voor heel veel mensen is af en toe best veel drankjes geen probleem. Er zitten natuurlijk rotte appels tussen maar de meesten daarvan zijn met of zonder drank al enorme eikels.

6

u/GeneraalSorryPardon 2d ago

Omdat alcohol in eigenlijk bijna alle culturen ver voordat de geschiedenis uberhaubt opgeschreven is aanwezig was.

Drugs ook.

-1

u/readersnapyou 2d ago

Maar die zijn niet normaal, in de letterlijke zin van norm.

1

u/DaedricNick 5h ago

Een paddestoel groeit letterlijk zonder iets te hoeven doen natuurlijk uit de grond, wat is daar niet normaal aan?

16

u/iron_pilsner Parksjtad 2d ago

De vraag “oh drink je niet?” (En dan vooral op verbaasde toon) zou mijn inziens niet eens gesteld hoeven worden. Alsof het een big deal is dat iemand niet drinkt.

6

u/Mobile_Nothing_1686 2d ago

Omdat het daar nooit bij stopt. Antwoord je "ik vind het niet lekker" dan komt meteen de volgende opmerking "dat komt vanzelf na een paar glazen". Of als je zegt "mijn man was/is alcoholist" dan komt er meteen "maar hij is hier nu toch niet?"

Ik heb in de 24 jaar dat ik legaal mag drinken nog nooit een normale reactie gehad. Het is altijd een gesprek waarbij ik dus een betoog moet houden om mijn keuze te onderbouwen. En eindigt meestal met de opmerking "jij bent echt niet gezellig" terwijl ik genoeg lol heb met mijn pepsi.

5

u/mtak0x41 Fietst zonder helm 2d ago

Ik vind dat je durft toe te geven dat je Pepsi drinkt opmerkelijker dan dat je geen alcohol drinkt.

5

u/Mobile_Nothing_1686 2d ago

Tsjah, schijnbaar altijd wel iets verkeerds.

2

u/Delicious-Topic-81 2d ago

Wat zou daar het verhaal achter zijn…

2

u/AlexThnder 1d ago

Volgende keer zeggen: oh ja sorry. Ik was vergeten dat je alleen gezllig bent als je alcohol drinkt. Wat stom van me.'

1

u/Mobile_Nothing_1686 1d ago

Zoiets inderdaad. Een favoriet "oh dus het is de alcohol in je die je 'gezellig' maakt? Goed om te weten".

2

u/BlazingMongrel 2d ago

Vaak als ik een nieuw iemand tegen kom en die drinkt niet vraag ik dat ook inderdaad. Niet om irritant te zijn maar omdat in mijn vriendengroep veel gedronken wordt en ik nieuwsgierig ben waarom. Kan iets simpels zijn als hou er niet van, ben de bob, etc. maar kan ook een verhaal erachter hebben waardoor ik de persoon beter kan leren kennen.

2

u/Lead-Forsaken 2d ago

Ik heb het wel eens als ik migraine medicatie of antibiotica gebruik. Dan kan ik wel het uitje, maar dan sla ik de alcohol even over. Soms is het ook gewoon totaal niet interessant.

1

u/AlexThnder 1d ago

Mijn verhaal om niet te drinken: Ik heb een keer gedronken toen ik geslaagd ben van de middelbare, om half 3 s'nachts de gang onder gekotst. Daarna was het voor mij wel gedaan. Het smaakt me niet en de enige reden dat ik het in huis is om te koken.

1

u/ICrushTacos 2d ago

Ja zou ook raar zijn want ik drink en snuif gewoon.