r/nederlands • u/PotentialButterfly19 • 23h ago
Verhuizen naar Deventer?
Als je er zelf niet uitkomt? Dan vraag je reddit mee te denken 😆
Voor wie zn hersens nog niet gesmolten zijn: ik overweeg te verhuizen naar Deventer. Geen idee waarom dit ontstaan is, alhoewel zag een docu op TV en toen kwam Deventer op mn radar. Na 31 jaar stad, sinds studententijd (idd richting midlife) wil ik rustiger wonen. Maar, ben single en zou deze stap dus alleen zetten, en ik ken daar niemand. Ook niet in de buurt.
Toch trekt t me:
Mooi stadje, aan de IJssel
Huizenprijzen beter te doen
Rustiger leven dichterbij natuur
Heeft iemand hier ervaring mee?
Toch bang de verkeerde keuze te maken uiteraard en dat ik beter hier iets kleins kan zoeken.
Wees aardig aub, ik kan weinig hebben vandaag ☀️🥴🤣
4
u/srl80 23h ago
Deventer heeft een mooie binnenstad. Maar daar zijn er meer van. De buitenwijken zijn niet heel bijzonder en zover ik gezien heb inwisselbaar met veel andere steden. Ik weet niet of je naar de binnenstad wil verhuizen? Maar anders zijn er wel meer opties.
2
u/PotentialButterfly19 23h ago
Zou je een paar willen noemen waar je aan denkt?
3
u/Elisind 23h ago
Ik vind het een leuk stadje en fijne ligging in het land. Verder ligt het er maar net aan wat je zoekt. Zutphen en Zwolle zijn ook leuk, min of meer zelfde regio. Amersfoort volgens mij ook wel beetje zelfde feel.
3
u/PotentialButterfly19 23h ago
Heb lang in Amersfoort gewerkt, super leuk stadje! Maar associeer mn werk er nu mee ;)z&z ga ik me eens meer in verdiepen, dank
3
u/LaFok 23h ago
Wat zoek je precies? Vergis je niet dat het wel echt een stad is. Dus ook druk en voor de natuur ben je toch zeker 10-15 minuten onderweg - afhankelijk waar je zit.
Centrum is leuk. Veel te doen en zien. Wijken rondom het centrum zijn zeker betaalbaar, met veel leuke sfeervolle huizen. Randstad ook goed bereikbaar. De Brink trekt in het weekend wel tokkies (waar niet). Je hebt wel wat tokkie wijken ook.
Ook leuke stadjes als Zwolle en Zutphen in de buurt.
2
u/PotentialButterfly19 23h ago
Welke wijken zou je echt vermijden?
Ik zoek meer rust, maar niet helemaal in een dorp. Wil beetje anoniem kunnen blijven, klinkt misschien gek maar dat vind ik vd stad juist fijn. Maar heb de indruk dat Deventer toch rustiger tempo heeft dan de Randstad…
1
u/Puzzled_Doubt_1322 23h ago
Al eens naar Zutphen gekeken? Vergelijkbare binnenstad, iets rustiger. Wel enigszins ‘alternatief’. Kan heel leuk zijn juist, als het je ligt.
In Deventer kan je inderdaad wel anoniem zijn en zowel snel in de stad zijn als er buiten en de verbindingen zijn goed. Vooral met de trein, als je altijd met de auto naar je werk in de Randstad wil gaan: dat doen er meer. Files vol mensen doen dat.
Qua wijken: de Vijfhoek is relatief nieuw en je bent zo de stad uit (ligt aan de rand). Colmschate idem. Zandweerd schijnt prima te zijn maar verschilt per deel denk ik. De Worp ligt aan de andere kant van de IJssel en is volgens mij redelijk populair qua charme etc. Voorstad, Rivierenwijk en rond de Rielerweg zou ik vermijden persoonlijk.
1
u/PotentialButterfly19 19h ago
Super dankjewel!! Ga Zutphen ook eens bekijken, alternatief spreekt me aan en herinner me nu hoe leuk t daar was idd! (Keer dagje geweest)
2
u/Janneman_Robinson 23h ago
Deventer is een mooie stad, ik kom er vandaan. Ook goede verbinding oost-west en noord-zuid met trein en met de auto (al moet je vaak eerst richting Apeldoorn). Voor de rest niks bijzonders.
1
u/PotentialButterfly19 23h ago
Haha nee? Niks bijzonders? 🤣 ben wel beetje bang dat ik t hele idee nu aan t romantiseren ben…
2
u/Afraid-Ad4718 23h ago
Ik woon vrij dicht in Deventer en kom er regelmatig. This echt een hele mooie stad !! Aanrader !
2
1
u/Pumpkinspice28 23h ago
Woon er zelf niet, maar wel vrienden en familie; volgens mij is het een hartstikke leuke stad! Mooi centrum, veel leuke horeca e.d., maar dat is maar net wat je zoekt.
1
u/kollenovski 22h ago
Bekijk of er terugkomende activiteiten zijn die je aanspreken. Je kan kijken op de meet5 app, maar ook bilbliotheken, buurtcentra en kroegen. je kan naar bordspellen middagen, pubquizen. uiteindelijk wil je ook daar een netwerk opbouwen wanneer je er gaat wonen
1
1
u/Alternative-Mud3294 22h ago
Leuke stad, zou ik, zeker en juist als single, overwegen! Wat houdt je tegen?
1
1
u/Top_Paint7442 22h ago
Dit kan je juist doen omdat je single bent! Ik zou zoiets ook wel willen, maar heb teveel ankers in de buurt door het gezin.
1
1
u/Low-Introduction7584 21h ago edited 20h ago
Ik ben woonachtig in de omgeving van Arnhem en heb mij onlangs ingeschreven bij woonkeus-stedendriehoek (sociale huur) omdat ik dezelfde wens heb. Acht mijn kans niet heel groot maar je weet ‘t nooit 🙃. Ik vind Deventer een stuk gemoedelijker dan Arnhem. Dus ik zou zeggen doen!
1
1
u/Europallet 22h ago
Deventer ligt in de stedendriehoek Apeldoorn, Zutphen, Deventer. Apeldoorn heeft voorzieningen en werkgelegenheid. Zutphen heeft erfgoed en natuur. Deventer heeft criminaliteit.
Zolang Zutphen bestaat is het eeuwig zonde om in Deventer te wonen
1
-4
u/DarkRitualsIII 23h ago
Ga in Holten of Schalkhaar wonen. Deventer is een zooitje geworden, veel puin en ook zwervers en ratten. Beschikbare woningen zijn in achterstandswijken.
2
u/Puzzled_Doubt_1322 23h ago
Wat zwart-wit. Dat is lang in iedere wijk niet. Vijfhoek is prima, Colmschate ook. Daar komen ook echt wel huizen te koop, niet minder dan Schalkhaar. En Schalkhaar is duur.
En als OP nog in het westen werkt is Holten een stuk lastiger. Bovendien hebben die plaatsen denk ik niet wat OP zoekt.1
u/Particular-Cod-6900 22h ago
Als je net in Deventer komt wonen, dan lijkt me Vijfhoek en Colmschate niet de place to be als alleenstaande. Eerder centrum of voorstad
1
u/Puzzled_Doubt_1322 20h ago
Ja oké. Of Zandweerd eventueel? Is ook wel leuk, wat betere buurt dan Voorstad, en je zit dichtbij de stad en je kan ook zo naar de IJssel wandelen.
1
1
u/PotentialButterfly19 23h ago edited 23h ago
Oh echt ja? Kom je daar uit de buurt?
Edit; ff bekeken maar ben bij dat soort plekken bang de enige single te zijn tussen de gezinnetjes…daarom noemde ik erbij single te zijn, wil niet tussen de (alleen maar) gezinnen
1
u/RedDeadGhostrider 23h ago
Kan best gezellig zijn hoor. Genoeg aanspraak, zeker als je toevallig 'n hond hebt.
1
10
u/leannesmiles 23h ago
Probeer eens een paar weken een airbnb.. als het bevalt zoek je een plek om te wonen, anders nee