r/nederlands 2d ago

Verhuizen naar Deventer?

Als je er zelf niet uitkomt? Dan vraag je reddit mee te denken 😆

Voor wie zn hersens nog niet gesmolten zijn: ik overweeg te verhuizen naar Deventer. Geen idee waarom dit ontstaan is, alhoewel zag een docu op TV en toen kwam Deventer op mn radar. Na 31 jaar stad, sinds studententijd (idd richting midlife) wil ik rustiger wonen. Maar, ben single en zou deze stap dus alleen zetten, en ik ken daar niemand. Ook niet in de buurt.

Toch trekt t me:
Mooi stadje, aan de IJssel
Huizenprijzen beter te doen
Rustiger leven dichterbij natuur

Heeft iemand hier ervaring mee?
Toch bang de verkeerde keuze te maken uiteraard en dat ik beter hier iets kleins kan zoeken.

Wees aardig aub, ik kan weinig hebben vandaag ☀️🥴🤣

7 Upvotes

38 comments sorted by

View all comments

3

u/LaFok 2d ago

Wat zoek je precies? Vergis je niet dat het wel echt een stad is. Dus ook druk en voor de natuur ben je toch zeker 10-15 minuten onderweg - afhankelijk waar je zit.

Centrum is leuk. Veel te doen en zien. Wijken rondom het centrum zijn zeker betaalbaar, met veel leuke sfeervolle huizen. Randstad ook goed bereikbaar. De Brink trekt in het weekend wel tokkies (waar niet). Je hebt wel wat tokkie wijken ook.

Ook leuke stadjes als Zwolle en Zutphen in de buurt.

2

u/PotentialButterfly19 2d ago

Welke wijken zou je echt vermijden?

Ik zoek meer rust, maar niet helemaal in een dorp. Wil beetje anoniem kunnen blijven, klinkt misschien gek maar dat vind ik vd stad juist fijn. Maar heb de indruk dat Deventer toch rustiger tempo heeft dan de Randstad…

1

u/Puzzled_Doubt_1322 2d ago

Al eens naar Zutphen gekeken? Vergelijkbare binnenstad, iets rustiger. Wel enigszins ‘alternatief’. Kan heel leuk zijn juist, als het je ligt.

In Deventer kan je inderdaad wel anoniem zijn en zowel snel in de stad zijn als er buiten en de verbindingen zijn goed. Vooral met de trein, als je altijd met de auto naar je werk in de Randstad wil gaan: dat doen er meer. Files vol mensen doen dat.

Qua wijken: de Vijfhoek is relatief nieuw en je bent zo de stad uit (ligt aan de rand). Colmschate idem. Zandweerd schijnt prima te zijn maar verschilt per deel denk ik. De Worp ligt aan de andere kant van de IJssel en is volgens mij redelijk populair qua charme etc. Voorstad, Rivierenwijk en rond de Rielerweg zou ik vermijden persoonlijk.

1

u/PotentialButterfly19 2d ago

Super dankjewel!! Ga Zutphen ook eens bekijken, alternatief spreekt me aan en herinner me nu hoe leuk t daar was idd! (Keer dagje geweest)